Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha.. Idag for jag i backen för första gången på 10 år. Jag hade börjat bli lite orolig för att ramla av, om jag skulle slå mig etc.. Hästen skuttade till för ngt när jag satt och sov på långa tyglar. Jag hamnade så på sniskan att jag skulle åkt av. Så jag hoppade för att komma bort från hästen lite.
Det var dock supermjukt i backen och vår ridbana har lite för mkt material. Så jag landade mjukt och fint och slog mig inte alls.
Skitskönt att göra en sån vurpa och inte alls bli rädd.
Jag fick kravla upp i sadeln med nedgeggade stövlar(landade på stövlar och knän) och sitta och skava i kalvskinnet.
Då var jag lite sur över att jag klantat mig så. Så nu snäpptes kraven upp på mig och häst.
Jävlar så bra han gick sen! Super!

Efteråt märker jag att min gjord, i resår, spruckit. Så jag har ridit runt i alla gångarter i 40 min med knappt någon gjord.. Den satt ihop endast i sömmen på ena sidan.. Så den kan inte gett mkt support..

Så nu ska jag strax traska över till grannen och bjuda på "ramla av"-skumpa. Det kommer bli dyrt om jag ska rida barbacka nu tills jag får ny gjord.. :P
 
Tur du inte slog dig @tuaphua.. Men alla tillfällen till skumpa är ju bra på ett sätt;)!

Uhh..vad trök med detta blöta väder. Igår red jag ut med äldsta dottern. Hon var mest gnällig. Kände sig yr, stackarn så det blev inge bra. Bytte hästar så jag fick rida liten ponny men hon vågade bara skritta Bellona. Blev sen ett jobbpass i paddock på den lille filuren då för idag kommer det spekulanter för foder/ev köp framöver..Hoppas han sköter sig för han behöver komma till någon där det blir kontinuerlig träning för som det är nu funkar det inte..

Loppan har inte ridits heller å jag har liite sådär separationsångest ang. delning av henne och fölis. Men jag tror inte det vållar några problem men känns som många timmar från fem till halv sju nattetid..?
Hon är ju sex månader nu..

Mina små tjejer Bellona i blått, Loppan som ser konstig ut och lilla Rutantutan:love::

12347749_1046001332088052_130047837519087394_n.jpg
 
Tur att det gick bra @tuaphua ;)

Jag delade definitivt på Maui o Natalie när hon var drygt 6 månader eftersom Maui skulle på lösdrift med andra föl och vintern började komma så vi vill skicka iväg henne innan det inte gick att köra. Tyckte att det var lite tidigt :( men var bästa lösningen.

Igår red jag :D Har köpt manegekort så det blev en tripp till manegen på kvällen. Rivica var pigg o glad. Red lätt i trav på stora volter. Kändes ovant o dessutom har semestern satt sig på magen :mad: Tar nog tid innan jag sitter ner igen. Ja nu är vi igång. Ska klippa henne också.
 
Vaknade fem av att hunden skällde. Efter ett tag hörde jag hovar på asfalten :confused: Rusade ut och hittade Rivica på gårdsplanen. In i boxen med henne och där hittar jag en ny påse alfa grov som hon släpat dit och öppnat.
Ser att foderboxen är öppen och att locket på havretunnan är av. Havre överallt.
Undra hur mkt mat hon har satt i sig? :mad:
Himla tur (otur) för henne att när hon får upp boxen så är det öppet in till maten. Hoppas hon inte får kolik nu.:crazy:
 
Tur du inte slog dig @tuaphua.. Men alla tillfällen till skumpa är ju bra på ett sätt;)!

Uhh..vad trök med detta blöta väder. Igår red jag ut med äldsta dottern. Hon var mest gnällig. Kände sig yr, stackarn så det blev inge bra. Bytte hästar så jag fick rida liten ponny men hon vågade bara skritta Bellona. Blev sen ett jobbpass i paddock på den lille filuren då för idag kommer det spekulanter för foder/ev köp framöver..Hoppas han sköter sig för han behöver komma till någon där det blir kontinuerlig träning för som det är nu funkar det inte..

Loppan har inte ridits heller å jag har liite sådär separationsångest ang. delning av henne och fölis. Men jag tror inte det vållar några problem men känns som många timmar från fem till halv sju nattetid..?
Hon är ju sex månader nu..

Mina små tjejer Bellona i blått, Loppan som ser konstig ut och lilla Rutantutan:love::

12347749_1046001332088052_130047837519087394_n.jpg

Ja, skumpa är aldrig fel!
Jag har dock satt min regel att bjuda på det iom att jag i stort aldrig åker. Men ska jag larva mig så här kan det bli kostsamt. ;)
Det blev iaf en himla trevlig kväll! Så jag har fått önskemål om fler vurpor.. :P

Hur gick det för ponnyn?

Jag har mest delat på fölisar och mödrar i kortare stunder först, några h. Och då haft fölisarna ihop i en box. Sen efter ett par ggr över natt. Det brukar gå fint.
Fölen stökar ju så klart lite först. Men brukar lugna sig och snabbt köpa läget.

@Maui Hoppas hon klarar sig utan men! Jävla skit sånt där!
 
Bilder från här om dagen:





Min kulmagade hårboll.. Vi är lika fit båda två.. ;)


Igår hade jag maaaax 20 min på mig att motionera djuret. Så jag bara löslongerade på volten som stopp från hagen till stall. Det var lite kul att leka så. Och hästen fick också rusa av sig lite och sträcka ut i frisk galopp..

Idag tog jag djuret för hand. Han var både riktigt duktig och en mesig rädd, fjant. Han fick stora rycket av något och brakade iväg 3 ggr. Sen blev matten lite irriterad och skärpte upp allt och så gick djuret fint.
Han var super i övrigt. Gick att höja mer i formen och få fram näbben.
Trampade fint! Bra slutor och lydig på hjälperna. Gick att göra "övergångar" öppna/sluta etc mkt fint och mjukt.
Tog lite galopp också. Och det var bästa någonsin. Bättre form och bärighet och kan då ligga kvar lugnt i galopp utan att stressa till det. Mkt fin och påverkbar.. Kul!
 
Jösses så lerig du var @tuaphua men antar att du landade mjukt iaf :p

Usch och fy @Maui hoppas det går bra!

Jag rider på för fullt men är samtidigt så himla trött och sliten för tillfället så jag har inte haft ork att uppdatera er...
Jobbar imorgon med sen har jag ledigt i en och en halv vecka :banana:

Var i ridhuset i lördags och han kändes riktigt fin. Positiv och lyhörd, duktig pålle!
Idag däremot var han spänd och skvättig och bjöd inte alls fram till bettet, letade saker att skygga för. Knashäst!
Men, men nya tag så blir det nog bra!
 
Jösses så lerig du var @tuaphua men antar att du landade mjukt iaf :p

Usch och fy @Maui hoppas det går bra!

Jag rider på för fullt men är samtidigt så himla trött och sliten för tillfället så jag har inte haft ork att uppdatera er...
Jobbar imorgon med sen har jag ledigt i en och en halv vecka :banana:

Var i ridhuset i lördags och han kändes riktigt fin. Positiv och lyhörd, duktig pålle!
Idag däremot var han spänd och skvättig och bjöd inte alls fram till bettet, letade saker att skygga för. Knashäst!
Men, men nya tag så blir det nog bra!

Härligt med ledigt! Hoppas du kan samla energi!

Kl
Vi var och handlade sista julsakerna idag och blev sena. Så det var nästan mörkt när jag hann ut med hästen.
Tog honom i lina bara. Formgivning i alla gångarter. Det var lite taggat först. Men han blev bra!
Imorgon hoppas jag hinna rida.
 
Jösses så lerig du var @tuaphua men antar att du landade mjukt iaf :p

Usch och fy @Maui hoppas det går bra!

Jag rider på för fullt men är samtidigt så himla trött och sliten för tillfället så jag har inte haft ork att uppdatera er...
Jobbar imorgon med sen har jag ledigt i en och en halv vecka :banana:

Var i ridhuset i lördags och han kändes riktigt fin. Positiv och lyhörd, duktig pålle!
Idag däremot var han spänd och skvättig och bjöd inte alls fram till bettet, letade saker att skygga för. Knashäst!
Men, men nya tag så blir det nog bra!
Härligt @happyrider att det känns bra ibland. Är ju så med unghästar ;)

Rivica klarade sig fint.
Red i manege igår med dressyrsadeln för första gången på drygt två månader. Sadeln kändes väldigt bekväm :D
Mina ridstövlar gick sönder under natten :(
Var hela när jag lämnade dem o tradiga i dragkedjan när jag kom. Drar aldrig upp eller ner dragkedjan utan får på dem ändå. Hade spruckit där stövlarna veckar sig. :banghead:
Hade ett par nya mh stövlar som jag knappt använt. När jag ridit tre hästar hade jag skavsår:mad:
God Jul allihop. Hoppas ni får en skön ledighet.
 
Senast ändrad:
God Fortsättning till alla! Här är det ju mjukt i marken än så länge, ska visst frysa ikväll o jag ser redan nu att termometern kryper nedåt. Synd, har varit perfekt att rida ut o galoppera hela julen. Men vi kör ett pass i skogen idag med iaf, tids nog blir det tillräckligt mycket ridhusridning ändå.

Ang @Mauis stövlar så kanske en viss kryssning satt sina spår runt vaderna??:devil:;)
 
Ja, visst är det gott på ett sätt med underlaget, verkligen skönt att slippa åka så hoppas det inte fryser för mycket eller länge fast det får gärna sluta vara regnigt:)!
Hoppas alla haft en fin jul! Jag fick en fin förstoring på Loppan och Rut av mina barn! Det blev jag jätteglad för!
Haft spek. på ponnyn igen..Är ju foder före köp. Supergo familj där mamman var hyffsat duktig också så det kändes jättebra..Hoppas, hoppas..
Men någon som vet om transportföretag av häst?
Om dom är intresserade vilket det kändes som..
Kommer en familj på måndag också så jag vill ev. låta dom träffa honom också.

Min sadel är nog på g så smått också..Ska bli jätte spännande:D!
 
God fortsättning allihopa :)

Tur att det gick bra när du åkte av @tuaphua men hjälp så sadelgjorden såg ut! O_o

Idag kom minusgraderna igen och det verkar denna gång som att det kommer hålla i sig ett tag :meh: synd för paddocken har varit hur fin som helst att rida i dom senaste dagarna. Men helt otroligt att den kunnat användas tills nu (med undantag för några dagar då det varit fruset).
 
God Fortsättning till alla! Här är det ju mjukt i marken än så länge, ska visst frysa ikväll o jag ser redan nu att termometern kryper nedåt. Synd, har varit perfekt att rida ut o galoppera hela julen. Men vi kör ett pass i skogen idag med iaf, tids nog blir det tillräckligt mycket ridhusridning ändå.

Ang @Mauis stövlar så kanske en viss kryssning satt sina spår runt vaderna??:devil:;)
Kan man ju tro @Novali01 men eftersom jah inte använde dragkedjan så borde den ju hålla och inte gå sönder. Vill inte ha dragkedja på stövlarna.
Har skavsår på hälen :mad: så det har blivit att rida i stallkängorna :eek:
 
Nu fick vi snö :mad: 5 cm o redan har det kommit kallt regn. Hoppas det regnar bort snabbt.
Har ont i korsryggen :( efter all ridning och i vaderna. Grymt otränad.
Konditionstränade igår o stod i fältsits i 10 min och sedan ut på nästa häst också mkt lätt sits.
Rivica är pigg o tokig. Måste klippa henne :banghead: Blir svettig o har lång päls.
 
Skrev ett långt svar till dig igår @Maui men det postades visst inte...vi har också snö och idag gick det faktiskt att rida ut o galoppera. Enligt mig är det meningslöst att rida ut om man inte kan rasta av dom ordentligt men jag hatar att traila till ridhuset varje dag också...lille irländaren måste ridas ordentligt annars blir han lite nervig så jag får kämpa på i vintern.
Men Bosse o jag önskar iaf er alla ett riktigt Gott Nytt År i förskott!
Bosse%20o%20jag%2030%20dec%202015_zpschsikfvs.jpg
 
Gott Nytt År på Er, eller slut eller vad man nu skriver:)!
Tycker det varit ett bra år på hästfronten..Så glad att det blev en liten Bellona och att allt gick så bra tillslut med Loppan och fölning och allt! Lycklig över min lilla bjuna Rut:love:!
Dessutom fick ju dottern hyfsat förverkliga sina drömmar på ponnyn. Nu är han i Stockholm, utlånad foder före köp i tre månader. Det gick fort, men dom hittade en transportör så han åkte igår och idag lyckades dom haffa en veterinär och besiktiga och allt var oki! Underbar familj, dottern är bara 10 men mamman rider och verkar duktig ( provred hon också och såg kanon ut..)
Hoppas verkligen det ska fungera för deras visioner och upplägg känns så himla bra för honom!

Idag gjorde jag en liten makeover på Loppan med manryckning och lite fix. Kändes mysigt fast det tyckte inte hon;). Å så band jag upp Rutan och borstade igenom hela henne. Backade en gång och tog emot stalldörren med en liten stegring som följd men sedan så var det ok att stå rätt stilla.

Hoppas 2016 ska bli riktigt bra med och att jag ska hitta en god kontinuitet i träning vart det nu blir:crazy:.
( Var iväg igår för den nya och jag är inte helt övertygad än, tyckte jag kom till bättre ridning för min andra, nu är det petigare och mycket grundfokus i längre, lägre form. Det kan ju visa sig vara bra på sikt..Kan ju också spela roll att jag rider i hoppsadel och att vi hamnade på lite kollision tidigare i vinter men just det har släppt..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 911
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 123
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 560
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 860
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp