Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gott Nytt År :banana:
Hoppas på ett bra år med friska hästar och att vi får Hedda dräktig och att det går bra.
Vi fick pyttelite snö häromdagen men nu är det småregn som vanligt.
Låter ju toppen med ponnyn @polly p Hoppas det leder till köp. Har ni två hästar nu? (+ Fölet).
Såg att din snö regnar bort @Novali01 :( Synd att det inte får vara när det har kommit.
 
Jag hoppas på frisk häst och att vi kommer igång med regelbunden dressyrträning 2016!
Ett mål är att kunna rida ett program den 3/4 på klubbens paynride...

Vi har precis lagom med snö på ridvägarna här men tyvärr isgata på bilvägarna vilket gör det väldigt svårt att ta sig till ridhuset.

Ska till stallet nu och rida ut med sällskap. Ska bli härligt!
 
Japp @Maui. Bellona, Bergamott och Burberry :)!
Alldeles perfekt. Hoppas verkligen det ska klicka med vår ponny. Känns så bra med familjen. Men vi får väl se..
Tösens träning börjar på onsdag men tyvärr har hon inte kunnat rida med någon ordning då vädret varit skit och hon varit förkuld. Hon ska motionera henne imorgon och på tisdag. Men vet inte om det blir för mycket med ett träningspass..?
 
@happyrider Är så roligt att följa dig o Walle! Blir ett bra år för er det tror jag nog!
@Maui Skönt att Rivica känns bra igen, 10 år är väl bästa åldern? De har kommit över unghäståren och förhoppningsvis kan man nu äntligen rida vidare och komma nånstans istället för grundutbilda.

Hade dressyrträning igår med Harriet, fick henne verkligen helt loss o genom kroppen genom att stretcha henne redan i skritten á la Conrad, @fio vet nog och sen fortsätta i traven och efter det travade hon för en miljon!:love: Hon fyllde ju 8 år nu så det känns ju även där att hon blivit starkare i kroppen o orkar mer, kruxet med henne är ju att man inte bara kan kräva nåt utan måste motivera varför...O_o
Bosse fyllde ju 6 men är ju som en 5-åring i kroppen, tror han växt ännu mer över vintern för han har fortfarande svårt att lägga på sig trots fri tillgång på mat o vatten dygnet runt.
Och lille Eskil blir 3 år! Har inte börjat sitta in honom än, han har också växt o varit hiskligt överbyggd utan jag väntar lite så får vi se. Han ska inte gå nåt 3-års test så det känns ju bara som om att han behöver vara insutten till sommaren.
 
@happyrider Är så roligt att följa dig o Walle! Blir ett bra år för er det tror jag nog!
@Maui Skönt att Rivica känns bra igen, 10 år är väl bästa åldern? De har kommit över unghäståren och förhoppningsvis kan man nu äntligen rida vidare och komma nånstans istället för grundutbilda.

Hade dressyrträning igår med Harriet, fick henne verkligen helt loss o genom kroppen genom att stretcha henne redan i skritten á la Conrad, @fio vet nog och sen fortsätta i traven och efter det travade hon för en miljon!:love: Hon fyllde ju 8 år nu så det känns ju även där att hon blivit starkare i kroppen o orkar mer, kruxet med henne är ju att man inte bara kan kräva nåt utan måste motivera varför...O_o
Bosse fyllde ju 6 men är ju som en 5-åring i kroppen, tror han växt ännu mer över vintern för han har fortfarande svårt att lägga på sig trots fri tillgång på mat o vatten dygnet runt.
Och lille Eskil blir 3 år! Har inte börjat sitta in honom än, han har också växt o varit hiskligt överbyggd utan jag väntar lite så får vi se. Han ska inte gå nåt 3-års test så det känns ju bara som om att han behöver vara insutten till sommaren.
 
Är för morgontrött så vet inte vad jag tryckte när jag skulle svara @Novali01:)..
Det där med skritten lät ju jätteintressant. Du får gärna utveckla då det väl kommer att fortsätta vara kallt och hårdfruset så är det en gångart vi förmodligen kommer anamma mycket här hemma.
Klokt med Eskil..Jag tror ev jag kör samma linje med mitt skruttföl sedan.
Lite kluven till treårs test. Tycker det är bra att hästarna visas och det kan vara ett led i utbildningen men det får inte bli på bekostnad av dem..

Ska träna igen på tisdag på tisdag med Bellona. Fy fasen vad jag saknar min gamla och när det var nära.
De 20-30 minuternas effektiv träning varannan v. eller vad det nu är känns rumphugget men jag har inte råd med mer då dottern ska träna en gång i veckan med Loppis.
45 min pass blir med anläggningsavgift 500 spänn och det kanske är bättre..
Men skönt med fast träningspass så kan jag kanske lägga in ett ytterligare på dagtid och köra lite längre då..
 
God fortsättning till er alla!

Jag har legat sjuk över jul tills nu. Idag föll lite snö och det ser härligt inbjudande ut att rida! Så imorgon är det äntligen dags! Nya gjorden har kommit med. :)

Idag hade vi släkt här. Grannen var snäll och lät oss låna deras shettis. Så barnen fick åka runt i skogen lite på den. Lilltjejen blev helbiten och var jätteduktig. Jättekul!
 
Idag åkte sadeln på och häst och jag begav oss ut på ett gärde här. Linade honom några minuter innan jag satt upp. Det var en orastad och lite spänd häst som behövde få springa lite.
Sen hoppade jag upp.
Det var riktigt roligt att rida igen! Äntligen!
Hästen var pigg som satan. Men skötte sig helt ok. Kuuul var det iaf!
 
Här går det trögt med igångsättning, dels har jag varit sjuk, rejält sjuk i omgångar och dels ser det ut så här
temporary-image1451674206750_5686ca69ddf2b3565913dad7.jpg

efter vägarna. Jag är vansinnigt avundsjuk på alla med tillgång till ridhus. Nu är det dessutom -30 i antågande.
Fast här i dagarna har det varit runt -18 och stark blåst, inte mycket bättre. Sa jag att jag är vansinnigt avundsjuk på alla med tillgång till ridhus?
Går inte ens att dra hästen till ridhus då vägarna är blankis och inte ett sandkorn i sikte. Nå, Vi filurar på så gott det går iaf.
Rinon håller emellanåt på att krypa ur skinnet av överskottsenergi, Stråla är piggelin hon med men alltid cool.

dsc_1639_568bfb8f2a6b2241e849c426.jpg

Stråla hälsar iaf god jul och gott nytt år i efterskott till alla. God fortsättning kanske man säjer.

Och Stråla blir minsann inte 10 förrän den 1 juni :p
10 år! :nailbiting:
 
Här går det trögt med igångsättning, dels har jag varit sjuk, rejält sjuk i omgångar och dels ser det ut så här
temporary-image1451674206750_5686ca69ddf2b3565913dad7.jpg

efter vägarna. Jag är vansinnigt avundsjuk på alla med tillgång till ridhus. Nu är det dessutom -30 i antågande.
Fast här i dagarna har det varit runt -18 och stark blåst, inte mycket bättre. Sa jag att jag är vansinnigt avundsjuk på alla med tillgång till ridhus?
Går inte ens att dra hästen till ridhus då vägarna är blankis och inte ett sandkorn i sikte. Nå, Vi filurar på så gott det går iaf.
Rinon håller emellanåt på att krypa ur skinnet av överskottsenergi, Stråla är piggelin hon med men alltid cool.

dsc_1639_568bfb8f2a6b2241e849c426.jpg

Stråla hälsar iaf god jul och gott nytt år i efterskott till alla. God fortsättning kanske man säjer.

Och Stråla blir minsann inte 10 förrän den 1 juni :p
10 år! :nailbiting:

God fortsättning till er med!
Jisses vilken blank-is! Jag satt och drömde om norrlandsväder iom vår frusna lerknöggel med ca 1 cm vitt på. Men ja.. Jag vete fasen om jag är så sugen på blankis heller..
Iofs.. Det kan man ju brodda och rida på iaf hellre än knögglet här.. ;)

KL

Idag var det jakt överallt runt oss. Och ridbanan är ett fruset knöggel som jag inte vill rida på.
Så vi promenerade runt tomtgränsen och hagarna lite med sambon. Det blev dock så lite att jag kände mig onöjd då vi kom tillbaks.
Så jag tog ut djuret på volten och gjorde lite övningar a la "hanteringsjox"(flytta den kroppsdeljag pekar på med handen. stå i olika positioner avslappnat utan att försöka ge tryck i repet i grimman, med svansen, i benen etc, höja sänka huvud/hals för min hand.. gå slalom genom att följa handrörelser etc..) som jag inte gjort sen djuret reds in typ eller iaf några år.. Det kom fort tillbaks i minnet för lilla råttan. Det fanns inget att jobba med i dem. Så vi började med lite nya saker som kan bli lite trick i framtiden.
Nu när det är så hårt och knögligt vill jag inte lägga honom. Så vi fick hitta på nya saker stående.
Började lite med lyfta ben för spö och hålla dem kvar uppe. Tänkte jag kan använde det både till spansk skritt och till att börja lära in läggningarna uppsuttet sen.
Sen fick han gå med huvudet sänkt i markhöjd och följa med mig under min arm i det tempo och den riktning jag ville gå. Nu hade det blivit lite mörkt. Så han var lite orolig över läskigheter runt volten och försökte få gå sidledes med rumpan bort från mig för att kunna spana.. Men det gick att picka på ytterbogen med handen jag hade över halsen sas och styra in honom som man kan med tygelhjälpen.
Haha.. Kul att leka lite med sånt här grejs när man inte kan rida.
 
@tuaphua jo det går ju iaf att rida det är jag glad för men mest skritt och där det är ojämnt halkar dom trots fullbroddat för det är så himla hårt och blankslipat.
Men efter den här omgången kyla så ska det komma in lite mer snö, det hoppas jag på.
 
Fy fasen vilken isgata @SkorpSmulan. Men, åh, vad stråla är fin! Älskar verkligen hennes färg:love:!

Livet här är hårt men härligt. Hårdfrusna grusvägar men på skogavägarna känns den lilla lagompackade snön ganska ok och jag hade en underbar uteritt på Bellona efter jobbet.
Sen på med skoteroverall för att åka till ridhus för dotterns träning. Hade jag haft napp med så är jag jättebebis personifierad:D. Very sexy, not..

Loppan och dottern var jättefina. Hon är så bussig den lille hästen. Liten ridgrupp, idag var dom tre så intensiv ridning med mycket lösgörande arbete.
Det här känns riktigt bra.
Tanken är dressyr varannan och lite hopp varannan för dem.
Jag ska ev rida varannan v i liten dressyrgrupp ( föreslog att vi skulle kalla det träning för mogen ungdom ) och sedan privat varannan för min nya tränare.
Lite för att få kontinuitet och ända hålla ner utgifterna något lite:crazy:.
Januari är en skitmånad och på det medlemsavgifter till två klubbar, bläää..
Mannen min jublar-inte..
 
@happyrider kul att ha lite mål att sträva efter :up:

@Novali01 är nyfiken på vad stretchingen á la Conrad innebär :D

Vi har haft riktigt kallt i några dagar, idag är det - 22 grader :crazy: men ser ut som det ska vända i eftermiddag och bli lite varmare under några dagar fram över... Fick en ridkjol i julklapp och den är underbar att ha vid ridning :love:, köpte mig ett par varmfodrade ridstövlar som också ä toppen i denna kyla. värre är det om fingrarna vid ridning trots att jag har varmfodrade ridvantar :down:

Har ni några mål under året? :)

Har satt upp några mål för mig och F (förutom att han ska hålla sig fräsch ;)).
Vi ska fortsätta med det här att träna på att tävla, på de få starterna vi gjorde under hösten så blev han istadig inne på banan samt väldigt tittig (förutom på klubbtävlingen där han var totalt obrydd). Han är ju det till och från hemma med men det har blivit så mycket bättre och han blir mer sällan riktigt istadig (tror det handlar om att jag nu blivit snabbare på att korrigera). Så jag tror och hoppas att det kommer lösa sig om vi kommer ut på några fler tävlingar och får mer rutin. Helst skulle jag vilja rida p&r men det har varit ganska ont om dom.
Målet är att starta LA i slutet av våren, troligtvis rider vi i klubbens div 3 lag och finalen går i LA. Sen under hösten är målet att kvala till MsvB. Han gör allt på träningarna som ingår i LA/MsvC förutom den förvända galoppen, men den har vi ju god tid på oss att träna på nu under vintern och början av våren :)

Sen är ett annat mål att "hoppa" lite mer regelbundet (bommar använder vi redan nu flitigt men blir mest travbommar och nån enstaka galoppbom). Varken han eller jag är några stjärnor på det här med hoppning men tycker det är nyttigt att lägga in lite sånt ibland också, men det får bli när paddocken har tinat fram igen :D
 
Härligt med mål @twiga.
Min 06:a har ju blivit degraderad till ungdomshäst men målsättningen är lite lättC -LB dressyr med dottern. Gjorde bara tre starter 2013 la och en msv:c där vi inte var helt klara sas.
Ev hoppning. Terräng hade varit kul men vi får se vad som hinns med där och hur det funkar för kidsen.

07:an hoppas jag kunna tävla och stärka i jämnhet i Lätt A och komma ut som du säger att träna på att tävla, något jag verkligen behöver men inte riktigt hinner i den utsträckning jag vill och behöver..
 
@happyrider kul att ha lite mål att sträva efter :up:

@Novali01 är nyfiken på vad stretchingen á la Conrad innebär :D

Vi har haft riktigt kallt i några dagar, idag är det - 22 grader :crazy: men ser ut som det ska vända i eftermiddag och bli lite varmare under några dagar fram över... Fick en ridkjol i julklapp och den är underbar att ha vid ridning :love:, köpte mig ett par varmfodrade ridstövlar som också ä toppen i denna kyla. värre är det om fingrarna vid ridning trots att jag har varmfodrade ridvantar :down:

Har ni några mål under året? :)

Har satt upp några mål för mig och F (förutom att han ska hålla sig fräsch ;)).
Vi ska fortsätta med det här att träna på att tävla, på de få starterna vi gjorde under hösten så blev han istadig inne på banan samt väldigt tittig (förutom på klubbtävlingen där han var totalt obrydd). Han är ju det till och från hemma med men det har blivit så mycket bättre och han blir mer sällan riktigt istadig (tror det handlar om att jag nu blivit snabbare på att korrigera). Så jag tror och hoppas att det kommer lösa sig om vi kommer ut på några fler tävlingar och får mer rutin. Helst skulle jag vilja rida p&r men det har varit ganska ont om dom.
Målet är att starta LA i slutet av våren, troligtvis rider vi i klubbens div 3 lag och finalen går i LA. Sen under hösten är målet att kvala till MsvB. Han gör allt på träningarna som ingår i LA/MsvC förutom den förvända galoppen, men den har vi ju god tid på oss att träna på nu under vintern och början av våren :)

Sen är ett annat mål att "hoppa" lite mer regelbundet (bommar använder vi redan nu flitigt men blir mest travbommar och nån enstaka galoppbom). Varken han eller jag är några stjärnor på det här med hoppning men tycker det är nyttigt att lägga in lite sånt ibland också, men det får bli när paddocken har tinat fram igen :D

Jag vet inte riktigt vad jag ska sätta för mål. Det beror lite på hur länge vi blir kvar här och var vi hamnar annars.
Vi vill ju ha egen gård och letar lite halvt.
Som det är nu har jag lite så där ridmöjligheter.
Men oavsett är det ju basic ett tag.
Sen ska väl bytena befästas. Trampet bli mer piaffliknande etc..
Och så vill jag börja jobba med läggningarna igen.

Kl

Idag snöade det och var mysigt som bara den.
Det var inte helt bra underlag på banan. Men jag red där iaf. Tog det piano med skritt och kort trav och tramp främst.
Lite piggelin och spänd häst först. Men gjorde inget av spändheten sas och blev fin sen.
Kuuul!
 
Vi tog oss i kragen och löste manegekort. Har ridit flera ggr där.
Lektion i onsdags och hon går bättre än på hela förra året :o Lösgjord och trevlig tom i vänster varv.
Nu åker tränaren på semester i två veckor.
Skulle åkt till manege idag med men som det har snöat här i västra Sverige. Chansade inte med transporten utan jag jobbade över o hästarna fick vila.

@polly p Är det inte bättre med längre lektion inte fullt så ofta? Anläggningsavgiften brukar ju vara samma oavsett tid och det kostar ju att köra dit också. Bara en tanke.

Nu har jag anmält mig till ridläger igen. I maj denna gång. Ska du hänga på @Novali01 ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 297
· Visningar
50 799
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 120
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 417
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 845
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp