Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort Grattis @Novali01 , ,jätte roligt och välförtjänt för jag misstänker att den där "lilla" tävlingen inte sköter sig av sig självt;)!

@tuaphua, beklagar din farbror.

Ang. illbatting till föl så har jag fått tipset om rep av flera. Men vete tusan hur jag ska komma runt benet:angel:. Just nu kör vi operation vidröra bakben utan att fläska iväg en blixtsnabb kospark.
Eftersom hon är såpass väcken och snabb i bak och jag är inte lika snabb och smidig så får vi nöja oss att kunna klappa/borsta benet i nuläget.
Dumt och misslyckas med reptrissel..
 
Tja, är ju lite pyssel i form av sisådär 4 månaders extraarbete...!:D Men kärt besvär ska jag säga för vi har vansinnigt roligt på vår tävling och även om det blir lite kraftigare spänning inför 6 och 7-års finalerna så är det himla avspänd stämning, kanske pga det inte är några omhoppningar för övriga starter.

Idag är det äntligen "normala" köldgrader, dvs -4 så ikväll är det snögalopp som gäller!:banana:
 
Tja, är ju lite pyssel i form av sisådär 4 månaders extraarbete...!:D Men kärt besvär ska jag säga för vi har vansinnigt roligt på vår tävling och även om det blir lite kraftigare spänning inför 6 och 7-års finalerna så är det himla avspänd stämning, kanske pga det inte är några omhoppningar för övriga starter.

Idag är det äntligen "normala" köldgrader, dvs -4 så ikväll är det snögalopp som gäller!:banana:

Verkligen roligt att få det priset!! Men vad var det för Gala egentligen? Trodde det var galan för Västra Götaland men det var det ju uppenbarligen inte... ?

Vi har inte nog med snö för någon snögalopp så det blir ju att vara hänvisad till ridhuset .. men det gör inte så mkt för min del just nu känner jag!
 
Stort Grattis @Novali01 , ,jätte roligt och välförtjänt för jag misstänker att den där "lilla" tävlingen inte sköter sig av sig självt;)!

@tuaphua, beklagar din farbror.

Ang. illbatting till föl så har jag fått tipset om rep av flera. Men vete tusan hur jag ska komma runt benet:angel:. Just nu kör vi operation vidröra bakben utan att fläska iväg en blixtsnabb kospark.
Eftersom hon är såpass väcken och snabb i bak och jag är inte lika snabb och smidig så får vi nöja oss att kunna klappa/borsta benet i nuläget.
Dumt och misslyckas med reptrissel..

Tack!

Du kan ta repet och börja lära hästen känslan av rep mot kroppen, kasta det lite lätt. Först mot kroppen och sen benen. Kanske frambenen först då om bak är så känsligt.
Sen går det till slut att lägga dem runt.

Du lägger det först runt övre del av benet och låter det sen glida ner när du står något framför sparkradie med lite längd på repet.
 
@tuaphua Beklagar sorgen.

Jag har varit på fest! Slottsfest! I o med mitt åtagande som sekretariat i Champion of the Youngsters tävling så rör jag mig ju en del bland hoppryttarna som tävlar på högre nivå och ett bra gäng av dessa var inbjudna på Dansarnas slottsfest och jag med. Dessutom var jag nominerad till Årets Bästa Sekretariat, en kul grej tyckte jag och jag vann! tralla lalla lalla laaaaa jag vaaaaaaaann!!!!! Det enormt prestigefyllda priset som Årets Bästa Sekretariat!:bump::banana::bump:. Fattar ni känslan när man reser sig upp för att ta emot ett pris och 130 pers reser sig upp o ger en stående ovationer? Blev faktiskt helt tagen...men ååååå vad kul det var!
Och nej, det var såklart ingen officiell utmärkelse men halva hoppadeln var ju där iaf så lite mallig är jag allt!

Tack!

Men gud så häftigt! Grattis till priset!

KL

Idag red jag min loppa i hans hage i brist på annat.. ;)
Det finns ju inget plant underlag här. Ej heller hagen. Det är iaf inte knögligt. Men det sluttar ju.
Så vi fick jobba rejält för att bibehålla balans och eftergift etc i nedförsbackarna. ;)
Hästen skötte sig bra iaf.
Han är himla rolig min lilla pys!
Jag har dock mkt kvar för att komma tillbaks.. :S

Sen tog jag ut brontosaurusen med. Min sadel låg ok på honom. Så jag sadlade och tänkte att vi får se hur mkt rida det blir. Iom att han bara är rider 30 ggr och för ett bra tag sen..
Tog lite för hand och testade lite hur han reagerade på olika förberedande uppsittnings-saker. Han var stencool.
Så jag hoppade upp sen. Vi skrittade en del först. Men travade också sen.
Han är ju en snäll kille som försöker bra. Dock rätt fet och lat utöver grön. ;)
Han tjurade till någon gång då jag bad honom gå fram. Men de protesterna var otroligt milda och lätta att bryta.
Så jag är jättenöjd med hans första ridpass!
Sån riktigt basic-ridning är ju hyfsat lätt även då man själv inte är igång. Man rider lätt och behöver inte sitta och det är inte så mkt finlir. Så det kan vara bra för självförtroendet att åka runt lite på en så snäll sak i sånt jobb. :P
 
Var trött idag när jag körde hem från jobbet och tankar på soffan och en påse Polly kändes lockande..
Men gjorde lagår´n som iof bara består av tre relativt lättmockade boxar och lite foderpyssel.
Sen tog jag en genomkörare på Bellona i padocken. Funkade bra men man får ju ha lite lägre krav iom underlaget.
Sen var barnet inte ridsugen pga för mycket skoljobb mm så då tog jag Loppan också och även hon fick ha min nya sadel som verkar ligga jättefint även på henne.
Roligt men ack vilka kontraster till hästar:).

När jag på Bellona jobbar lite i att kvicka upp så är det motsatt tänk på Loppan..
Försöker få henne komma igenom kroppen och fram med näsan och vänta/vila liite men inte helt enkelt.
Måste rida henne lite oftare med då hon blir lite väl kort och spänd, ibland avknäpp och barnen mest rider på kimbelwick.
Fast hon var ganska mjuk stundtals också, svarar ju så mycket kvickare på skänkel och sits mm.

Pollysuget gick över och energin kom tillbaka iallafall..
 
Jag har varit på fest! Slottsfest! I o med mitt åtagande som sekretariat i Champion of the Youngsters tävling så rör jag mig ju en del bland hoppryttarna som tävlar på högre nivå och ett bra gäng av dessa var inbjudna på Dansarnas slottsfest och jag med. Dessutom var jag nominerad till Årets Bästa Sekretariat, en kul grej tyckte jag och jag vann! tralla lalla lalla laaaaa jag vaaaaaaaann!!!!! Det enormt prestigefyllda priset som Årets Bästa Sekretariat!:bump::banana::bump:. Fattar ni känslan när man reser sig upp för att ta emot ett pris och 130 pers reser sig upp o ger en stående ovationer? Blev faktiskt helt tagen...men ååååå vad kul det var!
Och nej, det var såklart ingen officiell utmärkelse men halva hoppadeln var ju där iaf så lite mallig är jag allt!
Grattis!!! Vad roligt :)
 
Var trött idag när jag körde hem från jobbet och tankar på soffan och en påse Polly kändes lockande..
Men gjorde lagår´n som iof bara består av tre relativt lättmockade boxar och lite foderpyssel.
Sen tog jag en genomkörare på Bellona i padocken. Funkade bra men man får ju ha lite lägre krav iom underlaget.
Sen var barnet inte ridsugen pga för mycket skoljobb mm så då tog jag Loppan också och även hon fick ha min nya sadel som verkar ligga jättefint även på henne.
Roligt men ack vilka kontraster till hästar:).

När jag på Bellona jobbar lite i att kvicka upp så är det motsatt tänk på Loppan..
Försöker få henne komma igenom kroppen och fram med näsan och vänta/vila liite men inte helt enkelt.
Måste rida henne lite oftare med då hon blir lite väl kort och spänd, ibland avknäpp och barnen mest rider på kimbelwick.
Fast hon var ganska mjuk stundtals också, svarar ju så mycket kvickare på skänkel och sits mm.

Pollysuget gick över och energin kom tillbaka iallafall..

Jag tyckte det var lite kul att du heter polly p och vill ha polly. :P

KL

Idag red jag min råtta på utebanan. Det är ju inte bra underlag där nu. Så vi red lite piano. Vill inte gasa på eller be honom länga i det där. Känns inte just.
Vi red mycket tramp och olika övergångar ur det. Blev rätt bra till arbetstrav och in i halt.
Red mycket skolor, piruetter och följsamhetsövningar där han fick byta böjning och ställning, flytta sig hit och dit, vända etc.
Går bättre att med sitsen få fram honom till handen även i halter etc nu. Det är kul. Förr har ju fart behövts ibland.
Efteråt tog vi en sväng ute.

Herr häst har blivit lite lös i magen nu. När jag stod i kallstall utan fungerande avlopp, dock med varmvatten och försökte gno rent hans nedbajsade täcke i en hink tänkte jag:
Gör man det här gillar man verkligen sin häst. Och har förmodligen några skruvar lösa! ;)
 
Ha, ha..Ja..är väl inget polly freak så men praliner i all ära. Mitt nick är från ett fullblod jag hade som hette Polly Peachum.
 
Kul att det är några fler som har lite mål för året :)

Grattis @Novali01 till priset :bump: roligt att sånt uppmärksammas då det är mycket slit med att arrangera tävling.


Vi försöker tuffa på här i kylan, vill att det ska bli vår snart så att det går att använda utebanan.
Vi har ju ett lite ridhus (ca 11*30 m) så ska väl inte klaga och man vänjer sig att det är lite trångt, försöker lägga mycket energi på skrittarbete och det verkar ha gett resultat då F inte släpar benen lika mycket i skritten :D. Har även senaste veckan testa att rida lite förvänd galopp i ridhuset, har lyckats rida förvänd galopp genom hörnen (blir som en halv 10 meters volt ungefär). Märks att F har blivit så mycket starkare i galoppen nu :up:
 
@fio Det är du som är orsaken till all snö. Hoppas du snögalopperar för fullt nu :p
Vi har ju en lång uppförsbacke med sväng i till vårt hus o stall. Fick skotta i nästan en timma innan vi kom ut med bilarna. Just igår skulle jag till Gbg på kurs. Det tog minst dubbelt så lång tid att komma fram.:mad:
Sen skottade de hela em så gårdsplanen blev fri och vi fick ut transporten.
Kunde rida i paddocken och det var ju ett pluss. Den är plan under och tre dm snö på var bara fint :D
Kom inte ut på ängen då träden nästan låg ner pga all snö.
Sen åkte vi på hoppträning för Amanda SM vinnaren. Sara hoppade den grå. Riktigt bra träning med bommar före hindren.
Ikväll ska hon hoppa Rivica för Lennart :)
Bara snön får ligga är det riktigt kul men som vanligt ska det regna bort om nån dag o sen frysa till isgata :mad:
 
Nä det gör jag inte @Maui för jag har inga snösulor..

Är det inte dags för dig att byta nick igen? Du bytte ju förra gången och denna hästen har du ju inte kvar heller ;)
 
Nä det gör jag inte @Maui för jag har inga snösulor..

Är det inte dags för dig att byta nick igen? Du bytte ju förra gången och denna hästen har du ju inte kvar heller ;)

Vi har så kallt att inga snösulor behövs. Perfekt!

KL

Jag tog min pellejöns för hand idag. Han var jävligt taggad. Så otroligt mycket energi och känslighet i den där lilla saken jämt. Idag när jag har huvudvärken från helvetet var det faktiskt så att jag önskade att han kunde vara lite slö någon gång. Speciellt när man ska hasa runt i snöknövel själv.. :P
Men jag fick bestämma mig för att se det som ett gyllene tillfälle att bli extra noga med lydnaden. Så man kan styra all energi till bra arbete istället.
Nu när vi galopperat för hand har han börjat missförstå(eller "missförstå" ;))?) slutan och försöker lägga in galopp där då och då. Så det fick vi jobba med.
Det kan vara det där lilla han sitter fast som gör att han hellre vill galoppera med. Får se när killen behandlat.
Jag var mer noggrann med småpill i formgivningen och tänjde också mer i att höja upp mer i form än sista tiden.
Han blev riktigt fin och lyhörd.
Det är kul när de fattat rent tekniskt hur de ska göra saker. Nu vet han exakt hur man trampar och gör det självgående utan hysteri. Kan jag bara orka hålla igång själv borde det kunna bli piaff av det i slutet av året.
Han har ju så lätt fysiskt för samling. Men man ska få honom mentalt med och bra nog och inte hetsa igång och spänna till något/släppa fokus från en etc.
En dag som idag var ju jag lite för svajig själv i fokus. Så det får jag ta på mig.
 
12417863_1065044803517038_6532916883107203372_n.jpg


Suddig hälsning från Loppan med min tös från ett kallt ridhus.
Men jag blir alldeles varm inombords då det känns som detta kan bli precis så bra som det var tänkt för yngsta som varit lite undanskuffad av sin storasyster när vi hade ponnyn har fått en riktig nytänding och det fungerar så bra med dem.
Visst, lite taktmissar i det när hon blir kort och spänd men överlag ser det himla trevligt ut och båda verkar nöjda. Loppan är ju en riktig arbetsmyra och idag vart det lite jobbiga krumelur övningar.
Tösen valde själv tredelat och menade på att hon tycker hon får ärligare kontakt och ridning. Bra där!
 
Vi har så kallt så det blir styltor. Även på barfota hästarna. :meh:
Jag har gett upp alla försök till att aktivera häst till kylan släppt sitt grepp, i -30 tar det nog mycket energi och tid att se till att dom dricker och är varma. Mocka lösdrift, hacka is, bära varmvatten samt enorma mängder mat. Suck.
Rino dricker så otroligt dåligt men med betfiber, mash och varmvatten får jag iaf i honom runt 15-20 liter, för lite men bättre än inget. Tror han tycker vattnet i sin hemmagjorda elbalja är för kallt, dom andras balja köpt på granngården håller mycket bättre värme.
Så har jag en rackare på boxvila också som också behöver varmvatten flera gånger per dag.
Jag börjar känna att folk som har hästarna på stall, varmt stall, med tillgång till varmt ridhus är något på spåret. :cautious:


I vår så är det 3 träningar på kort tid som jag vill vara med på, en har jag redan anmält mig till och en till måste jag vara med på. Det är så extremt sällan dom kommer upp.
Det dumma är bara att alla 3 tillfällen är mina jobbhelger. Jag vet inte hur jag ska få ledigt och hur jag ska ha råd. Dels ha råd med alla avgifter och resor och sen förlora så mycket lön.
Varför ska alla komma så nära på varandra?
:arghh:
 
@tuaphua spelar ingen roll hur kallt/varmt det blir här utan snön fastnar alltid utan snösulor? Har varit runt -4 hela veckan o snöstyltor på Svart Sto varje dag. Nu är det -10 o hon har exakt samma snöstyltor.

@SkorpSmulan helt ärligt fattar jag inte hur du står ut! -30 o lösdrift då hade jag lagt mig ned på köksgolvet o lipat tills nån byggt mig ett stall. Isolerat stall. Med uppvärmd sadelkammare. Och fikarum med braskamin. Punkt.:D
:D
 
@tuaphua spelar ingen roll hur kallt/varmt det blir här utan snön fastnar alltid utan snösulor? Har varit runt -4 hela veckan o snöstyltor på Svart Sto varje dag. Nu är det -10 o hon har exakt samma snöstyltor.

@SkorpSmulan helt ärligt fattar jag inte hur du står ut! -30 o lösdrift då hade jag lagt mig ned på köksgolvet o lipat tills nån byggt mig ett stall. Isolerat stall. Med uppvärmd sadelkammare. Och fikarum med braskamin. Punkt.:D
:D

Jaha! Jag är ju inte van vid söderut. ;)
Men antar att ni alltid har så fuktigt då på ngt vis?

Håller med ang @SkorpSmulan
Jag hade frusit ihjäl och låst in mig tror jag.. ;)

KL

Idag red jag först brontosaurusen en sväng på volten. Han var duktig! Han svarade upp en gång och bockade. Jag höll på att fnissa ihjäl mig. Kändes som en gunghäst som guppade till lite extra. Så var det med det!

Jag tog min råtta för hand igen idag. Märktes redan då jag hämtade i hagen att gårdagens jobb satt kvar.
Han var rätt bra redan från start idag. Givetvis är det en satans massa jobb kvar innan han är bra på riktigt. Men för att vara där vi är idag var han riktigt bra.
Vi vässade upp det hela lite mer med ännu mer lydnadskrav. Han var riktigt rolig och pratbar. Valde rätt ofta när han hade möjlighet att välja fel sas egentligen.
Duktig pys!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 213
· Visningar
44 981
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 016
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 646
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 000
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp