Bukefalos 28 år!

Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många tänker så , jag tänker inte så , men jag diggar folk som inte är rädda för något, hade också velat leva så.
Men du skrev "Det vet jag , svarade mest angående påståendet att livet är så ofarligt och saker händer inte mig bara andra" - och det påståendet du säger dig svara på finns alltså inte i tråden.
 
Men du skrev "Det vet jag , svarade mest angående påståendet att livet är så ofarligt och saker händer inte mig bara andra" - och det påståendet du säger dig svara på finns alltså inte i tråden.
Nej det vet jag väl ?
Du skrev ju bara att livet är så ofarligt och det håller jag inte med om.
Och jag la till tänket många har att det händer andra men inte mig.
 
0%? Det är inte längesen en kvinna med hund blev attackerad av en man här i min stad. Så risken är väl inte direkt 0%..
Appetepå storlek på hund.
För ett antal år sedan var en kvinna ute o joggade i ett elljusspår i en söderförort till Stockholm, med sig hade hon sin york, kvinnan blev överfallen av en våldtäktsman, yorken avbröt incidenten genom att bita sig fast i mannens ena vad!
 
Appetepå storlek på hund.
För ett antal år sedan var en kvinna ute o joggade i ett elljusspår i en söderförort till Stockholm, med sig hade hon sin york, kvinnan blev överfallen av en våldtäktsman, yorken avbröt incidenten genom att bita sig fast i mannens ena vad!
Ok, då vet vi vad TS ska ha! :up:

(Om det där var min hund hade den fått äta leverpastej i ett år efteråt :laugh:)
 
Alltså, som dobermannägare känner jag inte alls igen det där trots att jag går mycket i stan. Jag vet inte om det är en rasgrej?
För de flesta tycker antingen han är en trevlig typ eller så har de massor av respekt för honom. Att han sen tycker det är roligt att skrämma folk om han får chansen (genom att skälla enbart) gör att "coola gäng" i princip aldrig stör oss..
Blev inte heller särskilt störd med min förra, måste dock fråga Ammos uppfödare som har hans pappa i tjänst hur hon har det..
Ja det var faktiskt förre jobbiga typer när jag hade doberman.
Mesta incidenterna var när jag åkte spårvagn kvälls/nattetid.
 
Beror väl på situation:)
Är jag ute och går vandringsleder tänker jag inte så.
Men går jag i en park inne i stan en mörk kväll så tänker jag att här hade jag inte gått denna tid utan hund.
Och en bekant blev våldtagen i just denna park jag tänker på nu!
Så säg inte att livet är ofarligt det är det inte ! det kan förstöras närsomhelst med eller utan hund så väljer man ändå vilka risker man tar , finns anledning att de flesta tjejer tar taxi hem även om det är en km =(
Och jag vet att de flesta av oss inte blir våldtagna eller mördade eller dör i en olycka , men risken finns trots allt.
Sen är det väl vid olika tillfällen man har med sig hund och inte. Visst, har man som intresse att vara ute och gå promenader sent på kvällarna så är det klart det skulle kunna bli "säkrare" med hund, men annars går du ju ut med hunden flera gånger om dagen för att hunden behöver det, och man har ju knappast hunden som sällskap om man ska gå hem från krogen eller nån tillställning hos en vän en sen helgkväll, t.ex.
 
I övrigt har vi en extra-labrador här på gården som larmar alldeles tillräckligt. Älskar allt och alla, sådär som labradorer gör, men talar absolut om när det kommer någon okänd.

Roligaste var när jag ser från köksfönstret hur det kommer in en bil med någon hemlarmstext på. En kille kliver ur och jag hör hur labben, som är ute, ger ifrån sig ett enda, riktigt dovt, skall och går sakta fram mot killen som står så blickstilla en människa bara kan. Hunden nosar snabbt på honom och vänder sen och lunkar iväg varpå han kastar sig in i bilen snabbt som attan. Jag tror att han kom till slutsatsen att vi kanske inte behövde något hemlarm. :angel:
 
Ja det gör jag och när jag skrev vakt så menade jag inte direkt en rottweiler eller nått sånt men en hund som ser "läskig" ut eller vad jag ska uttrycka det och en chow chow kan jag tycka passa in på utseende . och En som kanske "skäller". Jag tycker att det blir lite väl seriöst ibland då jag självklart inte kommer skaffa mig en hund som kräver timmars av motion och som är alldeles för svår för min kropp och knopp. Jag ville bara få råd över en ras som passade in på ett ungefär, vilket jag även har fått! Men ni fastnade nog lite väl på uttrycket "vakt". Det är mer själva utseende som spelar roll & med en viss vaktinstikt skulle jag nog klara av. Men förstår inte varför det ska bli en sån stor sak! Jag har mer vett än så :)

Chow chow? De ser väl inte läskiga ut? Ser ju ut som teddybjörnar! Vi har haft en (med kass mentalitet dessvärre) och det hände OFTA att folk kom springande och ville krama hunden, "mamma kolla vad sööööt" o sen kom ett gäng barn galopperande. Och det var INTE en hund som uppskattade sådant liksom många från rasen som inte direkt brukar vara överdrivet sociala mot främlingar, vad jag sett.


Ja en larmande hund gör ju inget annat än förvarnar dig? Klart man får klara sig själv. Men man är då beredd på att det är nåt på gång. Är som sagt en liga i Umeå som gått in hos folk som varit i andra rum eller sovit och stulit allt möjligt. Hade de människorna haft hund hade det ju inte skett.

Det kan mycket väl hjälpa med hund. Det var en liga västerut för några år sedan som polisen fick tag i, då hade de karta över området och en del hus markerade, visade sig att de undvek hus med hund i.
 
Jag ser inte felet med att vilja ha en hund för att känna sig säker. TS har inte på något ställe uttryckt att hon är intresserad av en hundras som är svår eller krävande att handskas med. Huruvida människors personliga erfarenheter av att få vara i fred med diverse stora hundar har inte med saken att göra. Om en hund gör att man känner sig trygg så utstrålar man säkerhet vilket minskar risken för överfall. Det säger i alla fall de ledare för olika kurser i självförsvar jag har gått. Någon forskningsrapport kan jag inte hänvisa till tyvärr (om någon skulle vara intresserad av det).
 
Så ditt råd för att slippa träffa på utomeuropeiska invandrare är att man skall skaffa sig en eurasier?
Mycket skall man höra... innan... osv...
Förlåt om jag trampade dig på tårna. Jag har absolut inget emot invandrare. Däremot har jag många gånger hört från somalier, irakier m fl att anledningen till att de är livrädda för min hund, är att i deras hemländer är hundar farliga. Hundar hålls för att vakta och beskydda hus och hem, de är fostrade till att attackera om någon kommer för nära. Man har hunden utomhus och det är inte vanligt att ha den som en familjemedlem, som hos oss. Många har sagt detsamma och många är de invandrare som min hund har skrämt både inomhus och utomhus. Jag har ingen statistik att länka utan det är min personliga erfarenhet. Du som är hundvan behöver inte ta åt dig, oavsett din nationalitet.
 
Jag ser inte felet med att vilja ha en hund för att känna sig säker. TS har inte på något ställe uttryckt att hon är intresserad av en hundras som är svår eller krävande att handskas med. Huruvida människors personliga erfarenheter av att få vara i fred med diverse stora hundar har inte med saken att göra. Om en hund gör att man känner sig trygg så utstrålar man säkerhet vilket minskar risken för överfall. Det säger i alla fall de ledare för olika kurser i självförsvar jag har gått. Någon forskningsrapport kan jag inte hänvisa till tyvärr (om någon skulle vara intresserad av det).

Det + att vi kan aldrig veta hur många överfall som inte blev av på grund av anledning x (till exempel en stor hund bredvid, eller nån annan faktor). Att folk med hundar också blir påhoppade betyder inte att de inte även kan fungera avskräckande för många, dvs.


Förlåt om jag trampade dig på tårna. Jag har absolut inget emot invandrare. Däremot har jag många gånger hört från somalier, irakier m fl att anledningen till att de är livrädda för min hund, är att i deras hemländer är hundar farliga. Hundar hålls för att vakta och beskydda hus och hem, de är fostrade till att attackera om någon kommer för nära. Man har hunden utomhus och det är inte vanligt att ha den som en familjemedlem, som hos oss. Många har sagt detsamma och många är de invandrare som min hund har skrämt både inomhus och utomhus. Jag har ingen statistik att länka utan det är min personliga erfarenhet. Du som är hundvan behöver inte ta åt dig, oavsett din nationalitet.

Jag har hört samma sak från grannar och vänner från mellanöstern och andra delar av asien, inget konstigt med det. Man håller knappast hundar på samma sätt i alla länder, ej heller har man samma syn på dem som i Sverige.
 
Förlåt om jag trampade dig på tårna. Jag har absolut inget emot invandrare. Däremot har jag många gånger hört från somalier, irakier m fl att anledningen till att de är livrädda för min hund, är att i deras hemländer är hundar farliga. Hundar hålls för att vakta och beskydda hus och hem, de är fostrade till att attackera om någon kommer för nära. Man har hunden utomhus och det är inte vanligt att ha den som en familjemedlem, som hos oss. Många har sagt detsamma och många är de invandrare som min hund har skrämt både inomhus och utomhus. Jag har ingen statistik att länka utan det är min personliga erfarenhet. Du som är hundvan behöver inte ta åt dig, oavsett din nationalitet.
Du har inte trampat mig på tårna, oavsett min nationalitet. Jag regerade på den rasism som lös igenom i ditt inlägg.
 
Jag ser inte felet med att vilja ha en hund för att känna sig säker. TS har inte på något ställe uttryckt att hon är intresserad av en hundras som är svår eller krävande att handskas med. Huruvida människors personliga erfarenheter av att få vara i fred med diverse stora hundar har inte med saken att göra. Om en hund gör att man känner sig trygg så utstrålar man säkerhet vilket minskar risken för överfall. Det säger i alla fall de ledare för olika kurser i självförsvar jag har gått. Någon forskningsrapport kan jag inte hänvisa till tyvärr (om någon skulle vara intresserad av det).
Självklart säger de som har kurser i självförsvar det, de bygger ju sin försörjning på att lära folk att "utstråla säkerhet". ;)

Sannolikt spelar det mycket liten roll vad ett brottsoffer utstrålade innan hon blev utsatt för brott.

Här handlar det ju dessutom om en tonåring som inte ens har flyttat hemifrån än. Jag tycker att det är sorgligt om hon tror att man inte kan bo ensam, eller röra sig ute, utan att behöva skydd.
 
Jag har hört samma sak från grannar och vänner från mellanöstern och andra delar av asien, inget konstigt med det. Man håller knappast hundar på samma sätt i alla länder, ej heller har man samma syn på dem som i Sverige.
Har någon påstått det här i tråden eller i någon annan tråd?
 
Jag ser inte felet med att vilja ha en hund för att känna sig säker. TS har inte på något ställe uttryckt att hon är intresserad av en hundras som är svår eller krävande att handskas med. Huruvida människors personliga erfarenheter av att få vara i fred med diverse stora hundar har inte med saken att göra. Om en hund gör att man känner sig trygg så utstrålar man säkerhet vilket minskar risken för överfall. Det säger i alla fall de ledare för olika kurser i självförsvar jag har gått. Någon forskningsrapport kan jag inte hänvisa till tyvärr (om någon skulle vara intresserad av det).
Det är iofs bra att folk berättar vad som hänt dem när de varit ute med sina stora "avskräckande" hundar. Överfall som exempelvis våldtäkt sker garanterat mer sällan, men jag tror att det är för att en hund i vilken storlek som helst är ett extra "problem". Sen mår man kanske bättre psykiskt, känner sig allmänt tryggare osv med en större hund och bara det är ju positivt.
Men vill man undvika att folk kommer fram och "överfaller" ens hund så verkar det ju inte hjälpa, snarare kan ju den delen bli värre med stor "häftig" hund än det blir med en liten fluffhund. Tycker att det är viktig info, sen är det ju upp till TS att bestämma vilken del som är viktigast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 976
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 006
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 462
Senast: MaddeFaxi
·
Övr. Hund Hej på er alla. Har inte varit på Buke så länge och skulle vilja få ser er och eran hund/ar samt vad ni gör med varandra! (Hoppas att...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 620
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp