NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*kl*

Åhh, jag bara måste få skriva av mig om hur bra min häst går. :D Hon har saknat lite styrka för tölten, annat än i sitt "favorittempo" typ mellantempo. Att starta tölt och inte liksom skjuta iväg som ur en kanon är jättejobbigt för henne. Att vänta i rörelsen, så att säga, att samla sig och gå i en kortare tölt. Vi har jobbat massor med övergångar och "skrölt" och framförallt jobbat en del med lydnaden för förhållningar - Hon är en häst som vääldigt gärna lyssnar på "framåt" men inte riktigt lika gärna på "sakta av". :p

Idag jobbade vi på ridbanan med skritten, tempoväxlingar och sidoförflyttningar. På "kortsidorna" på en stor åttvolt försökte jag få henne att korta steget så mycket som möjligt, och var jättenoga med att varje halvhalt skulle gå igenom. Sedan fick hon skritta friare och med långa steg på "diagonalen". När jag sedan gick ut på fyrkantsspåret så gick vi in i en öppna i samma korta myrstegsskritt på långsidan, och så fick hon sen bara rulla upp i kort tölt.

Hon var lätt i handen, försökte inte öka tempot, gick i klockren takt i kort tölt, och var jättefin i nedtagningen. Jävla fantastiska drömhäst!

Tyrahest_zps533ec05a.jpg
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Åh vad härligt!
Visst är det mysigt när det känns sådär rätt?!

Kl.
Idag har jag ridit på bebisen! Åh vad han är bra!
Imorgon får han på sig skor och sen blir det mera ridning.
Han reagerar inte på någonting, positiv, lite charmigt busig och bara urgo!
Sötnosen :love:

Tinna är lycklig på lösdriften. Myser med dom andra stona och ligger och sover med fölen
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Nu har jag sytt mina körtäcken till Jorunn och så här fint vart de.
Riktigt nöjd inga spännen alls behövs till täcket, Medans bröstan sitter fast med 3 knytband=)
Ska sy en likadan fast i grönt=)


1601250_10152478229028998_919370700_n_zps6ca28c4e.jpg


Bröstan

1488316_10152478228818998_874645906_n_zps917430e1.jpg


Blix så man ser hu reflexerna syns=)

1536613_10152478230433998_1494138955_n_zpsc72a688b.jpg


Ska sy ett likadant fast i grönt=)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ska försöka få någon och filma när vi kan vara utan longerlina ;)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det låter som en fantastiskt trevlig herre! :love:

Jag börjar fundera på att klippa Tyra lite. I det här jäkla varma blöta geggiga vädret får man bara en häst som aldrig torkar, svettas mängder och alltid är smutsig, typ. Hon går på lösdrift och jag vill gärna slippa täcka i onödan. Hur mycket kan man klippa tror ni?

Tänker mig typ som denna bilden:

alternativ2.jpg


Tror ni man kan klippa så och förhoppningsvis klara sig utan att täcka? De borde ju inte förlora så mycket uppvärmning sådär va?
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag brukar klippa ungefär så där (efter att först ha helklippt 2 gånger tidigare på hösten) och ingen av de hästar jag haft har frusit på lösdriften. Då bor jag ändå i Norrbotten och ("normala vintrar") är 25 minusgrader inget ovanligt. Då är det svårare en sådan här vinter, då det varit långa perioder med regn och temperaturer runt 0… I sådana fall använder jag fodrat regntäcke.
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ajfan, min dam har ovala hovar. Går ofta med bakskor fram också av den anledningen. Tycker renegade verkar bäst av de sorter jag studerat så vore nice om man kunde få sånna att passa :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är jätteroligt när de börjar lyssna och leka med en istället för att bara "köra på" :D


Nu när jag ändå skriver kan jag ju uppdatera. Jag har ju två hästar med mig till Stockholm, de andra är kvar hemma i Skåne. Krás är helt underbar och superrolig att ha att göra med, så inget nytt där. Prins har varit halt sen i juli och blir inte bättre trots behandling, så han får åka hem till Skåne på bantning och ytterligare undersökningar.

Ekonomin jublar, en mindre inackorderinsavgift. I vår iaf, för till sommaren kommer förmodligen min lilla diamant Flugsael upp :) Förhoppningen är att hon ska visas först, sen får hon bli stockholmare.

Kraskotten
1001639_10151496235677029_1767033581_n.jpg



Flugsael
1497552_10151895691792029_1523116983_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag kan bara hålla med: Krás (och ägaren ;) ) är så kul att jobba med!
Och skimmeln ser vi fram emot att träffa (stallägaren gruvar sig redan för hur namnet uttalas...men hon brukar ju lösa det på egna vis).

/Malin
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Och skimmeln ser vi fram emot att träffa (stallägaren gruvar sig redan för hur namnet uttalas...men hon brukar ju lösa det på egna vis).

/Malin


Jag som inte kan ett smack isländska läste flugsäl, gissar att det är helt åt skogen :p (som det brukar bli med alla dessa namn, tur att mina båda haft korta, enkla namn)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Just nu är vi mitt upp i en flytt. Sol har fått en namne till hagkompis och än så länge verkar de gå bra ihop. Vågar inte hoppas för mycket än.

Tyvärr har vi fått bakslag i lastträningen så nu får vi börja om från början. Suck!
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag som inte kan ett smack isländska läste flugsäl, gissar att det är helt åt skogen :p (som det brukar bli med alla dessa namn, tur att mina båda haft korta, enkla namn)

Snarare Flugsajl :) Lyckligtvis uttalas inte ae likadant som på danska :P
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Finns det någon som kan hjälpa mig översätta en text från worldfengur om en hingst? :) skicka gärna pm i såfall :)
 
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Haha de där islänningarna ska då alltid krångla till de. :p

Vi har precis bokat en resa till island, pappa och jag. Ska bli spännande. Pappa har ju knappt ridit så han ska få ut och prova lite innan. Vi har bokat på ett lite mindre turridningsföretag som håller på med avel och träning så jag hoppas på att få testa några fina hästar och se häftig natur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
120 740
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 535
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 146
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp