Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Ha ha, det är ok, det var mest av en händelse. Du hade postat i nån grupp och jag kände igen bilden på er :D

Jag ska kolla runt lite, finns inte jättemånga ställen som har ridhus (med underlag som jag kan tänka mig att rida på) så det kanske inte finns något som passar bättre.

Angående hosta så har ju Gedion lite problem med sånt också. Det brukar yttra sig så fort höet blir minsta dammigt, och särskilt på våren. Han brukar hosta några gånger precis när man börjar trava. Hos förra ägaren behandlades han med ventipulmin vid nåt tillfälle men jag minns inte om det hade nån större effekt.

Så, det är inte fodret som kan spöka? Dammigt strö?
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tiger hostar så fort fodret är minsta dåligt (även hösilage :() och mest är det i början på passet, när man kortar tyglarna, börjar trava och börjar galoppera. Men det kan även vara lite då och då under passet, i stallet i hagen.

En sak har jag iaf lärt mig, det är ALDRIG normalt med ett enda litet host från en häst! De funkar inte som vi att de beöver hosta/harkla sig då och då utan så fort hästen hostar minsta lilla är det något fel. Tiger hostar inte ett jota när fodret är bra (och övriga grejer såklart men det är ju lätt att ha bra strö (om man inte har halm kanske), fodra allt på marken, inte sopa massa precis innan intag/med hästar inne osv).
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Z hostar alltid "upp" i början på ett ridpass. Det är mer regel än undantag och det anses "normalt".

Han är ju kollad i mun och hals flertalet gånger senaste tre åren (men han har gjort detta i 13 års tid) och veterinärer jag pratat med säger att det inte är något konstigt.

Han hostar dock aldrig annars, aldrig i stallet eller i hagen eller sådär. Normalt sätt spelar det ingen roll hur lång skrittuppvärmning man har heller, han hostar ändå 3-4 gånger när man börjar trava men sen upphör det.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Juno höstar också regelbundet ett par gånger i början av passet. Inte alltid men regelbundet. I hans fall tror jag det beror på att han går och drar in halsen så mycket att ganaschvinkeln blir så trång att han självprovocerar fram hostningar..

Juno har varit på kliniken idag eftersom han är halt. Det sitter högt höger bak, men vi vet inte var det kommer från. Veterinären satte honom på 12 dagars metacam så får vi se om det är smärtrelaterat eller kanske bara en låsning.

Barbie debuterar på tävlingsbanan på lördag och vi ska rida en pluttig L:B2. Sen blir L:A1 helgen efter och helgen efter det tvådagars med L:A3 och L:A4:). Så kul att komma igång med säsongen och hon känns superfin:love:!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

KL
Gittan är halt, utan synbar orsak, inga tjocka ben eller puls, normal temp... Förra veckan var hon bara lite halt i trav, men inte i skritt, så då fick hon gå kvar i vanliga hagen och vi tog det lugnt. Sedan var hon ohalt ett par dagar när jag longerade, men nu är hon även halt i skritt :(
Bokade kliniktid igår, men det blir först nästa vecka, så nu går man och är orolig och pållan får gå i sjukhagen.
Hovslagarn var iallafall förbi idag och kände med visitertång, men ingen hovböld, tur i oturen.
Det är så frustrerande att inte veta!

Nu får vi lastträna istället, så det funkar tills vi ska iväg.
Senaste vi var iväg var på dressyrkurs på Strömsholm, och då blev det liiite mycket när vi skulle hem, och hon blev rätt stressad av allt runt omkring. Det tog 30 min att lasta istället för att hon bara gick på som hon gjorde helgen innan. Ja, ja, det är bara att ta nya tag.

Hoppas alla krassliga ponnysar blir friska snart!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vet hur du känner med hältan:(. Med Barbie i höstas kunde jag ta mig det själv eftersom hon gått en rätt tuff säsong. Då var jag också på det klara med vad som var fel. Nu med Juno känner jag mig helt handfallen. Känns skit.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

I fredags var vi inne på Ultuna och kollade upp hältan och passade på att göra återbesöket hos tandveterinären. När jag longerade henne dagen innan så såg hon nästan helt ren ut, men vi åkte in ändå, man vill ju veta vart det sitter.
Lastningen på morgonen gick som en dans, jag skickade in henne och hon gick rätt på, precis som man vill att det ska funka. :banana: Nu stod ju iofs husse längst fram med morötter. :up:
Hon var fortfarande något halt höger fram, inte mycket alls, så det har ju gått åt rätt håll under tiden hon stått i sjukhagen och inte lekt rodeohäst i stora hagen. Inga böjprovsreaktioner eller reaktion när hovslagaren klämde med visitertången, och efter lite klämmande och bedövad kotled så var slutsatsen att det sitter i hoven. Antagligen en liten blödning som har besvärat, men som nu läker.
Lastningen när vi skulle hem gick också bra, en kollega följde med och hjälpte till så det tog c 5 minuter, men inga konstigheter utan lugnt och sansat.

Så nu blir det fortsatt sjukhage en vecka (eftersom hon kommer att springa för mycket i den vanliga) och stilla igångsättande i skritt. Hur stilla det nu kan bli. Hon är riktigt piggelin, men vi tar det lugnt. Hon är definitivt inte en barnponny just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Connemaratråden!

*kl

X som förr var rädd för sin egen skugga ids nu inte ens lyfta ett öra om det möts två bilar bredvid henne eller om det susar förbi en halvblind tant i 70 på 50-väg :D

Farbror Prinsen har istället för mycket kraftfoder i valnöten och ser spöken precis överallt...
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl
Och jag har gått från hö till hösilage pågrund av att zackes hosta blev betydligt värre och hostan och slemmet försvann på bara ett dygn :) jag var jätte orolig över hur övergången skulle påverka magen men det gick jättebra :) så nu är vi hostfria med stabil mage och igår lastade jag honom för första gången på 7år helt själv:bump:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad härligt med både hosta och mage!!!! Tigser hosta försvinner helt på bara något dygn med bra mat. Precis som den kommer direkt om jag missar en dålig bal.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Nu är Gittan ohalt vad det verkar, så idag fick hon gå ut i vanliga hagen. Vilket återseende, full karutta i flera minuter med kompisen efter. Så mycket har hon inte rört sig på rätt länge, vi har ju bara skrittat när vi varit ute, så jag hoppas alla skor sitter kvar och att hoven håller :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

*kl

Funderar på att betäcka X med Gräns Legolas i år. Jag kommer inte kunna rida in henne vare sig i år eller nästa år och då kan det vara smart att passa på att tillverka stuteriets första avkomma, vi registrerade ju namnet förra året :D
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl
I morgon blir det ringa veterinär igen... Zackes ena öga har svullnat upp och ser inte alls roligt ut :( är det inte det ena så är det de andra.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Han som är så fin :)

Då blir Gittan faster halvt om halvt till fölet :D
Legolas är ju också efter Flynn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 829
Senast: Lyan
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 653
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp