Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Intressant att höra att det är fler som blir dåliga av betfor.
Jag har alltid trott att det är bra för magen och vi blev tom rekommenderade betfor av kliniken när en häst inte skulle röra sig så mycket. Men det kanske är så det funkar, att det liksom håller igång magen (mycket fibrer) så det helt enkelt blir för bra för vissa hästar... O_o.

Kl
Ska strax åka till stallet och fixa. Skönt att göra iordning allt på morgonen när jag jobbar till 18.. :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

*KL

Plusgrader en dag och magen börjar rinna på ponnyn igen :( Det är inte så mycket än men det vore ju trevligt om den kunde hålla sig lika bra som när det är fruset. Svårt att vräka på med grovfoder också när han redan är överviktig. Har gett halm emellanåt vilket han glatt äter en stund och sen trampar omkring i det mesta.

Men vi red ut en sväng idag för första gången på ett tag, superkul! Han är så himla pigg nu, kan inte minnas att han någonsin varit sån här. Plötsligt händer det när man är 22 år :D

Har fått hem min Moser Avalon också så nu ska vi fixa till den lite vildvuxna pälsen också. Brukar vara en kompis som klipper honom men jag får aldrig betala för mig och har inga tjänster att erbjuda i gengäld heller så nu när jag plötsligt tjänar en heltidslön så slog jag till och köpte en egen maskin.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Åh nej, du kunde fått köpa min! Har insett att den är klen. Och nu när hästen är tam att klippa ska jag nog skaffa någon med sladd. Tror jag. Iofs blir det inte förrän nästa vinter så jag behöver ju min några gånger till. Jaja :p

Sol och vårigt här idag, hästarna ville inte äta hösilage utan stod lyckliga ute i hagen o pillade gräs!

Och äntligen fick vi fixat en matlåda så numera har jag bara ETT lätt nät att fylla på och inte en massa vanliga, jobbiga. Skönt!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Ha ha, att du skrivit bra om den är en av anledningarna till att jag valde den ju :p Gedion är snäll att klippa, rör inte en fot, men gillar verkligen inte oljudet. Dessutom har vi inget bra sätt att dra sladd i stallet så jag tyckte det var smidigt med bärbart batteri.

Hur gjorde ni lådan? Jag klurar fortfarande på hur man eventuellt skulle kunna göra. Tänker att om höt räcker längre kanske han kan låta bli att pilla i sig vad det nu är som gör honom dålig i magen.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Den är bra i övrigt :D Och Tiger blev ju tam att klippa, måste ju vara ett gott betyg! Men pälsen på benen alltså...

Märkte skillnaden när jag klippte mammas häst i höstas. Det märktes ju inte något öht, tog liksom inte emot alls! Tigers päls är visserligen fjunig men inte alls samma. Och då tänker jag att det borde ha med styrkan att göra? Skären var bra slipade då. Och nästa tanke var ju såklart att benen kanske går lättare med en starkare maskin :D

En vanlig pall, två pallkragar och balsnören :p Band fast alla 4 hörnen bara för att se hur det funkar.

Antingen en krage till och/eller nät för nu hade de dragit ut en kaka på kvällen. Tror annars jag gillade höjden på 2 pallkragar. Tiger är 155 och kompisen kanske 145.

Men de har ju typ fritt med mat, jag vill kunna lägga ut så jag vet det säkert är kvar när jag kommer hem på kvällen även om jag jobbar sent och åker tidigt hemifrån.

Nu är jag medlem i SCS för 2014!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Då kanske det är lugnt för oss ändå, Gedion brukar vara oklippt på benen, verkar hur bökigt som helst att klippa där :o

Ah, jag tänkte att ni hade nåt nät över redan. Gedion äter ur murartunna men det tar ju slut i ett nafs när man är glupsk... Matte vet hur det är ;)

Så mycket törs jag inte lägga ut till min tjockis, egentligen ligger han redan över vad han ska ha men jag har ju dragit in all kraft och tänker att även om han visserligen inte går ner just nu så går han i alla fall inte upp.

Vad roligt! Jag har funderat på att lösa medlemsskap men har inte använt mitt medlemsskap till något under alla år än.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag tänkte helt sonika klippa upp något nät och fästa bottnen (kör väl testvariant balsnöre :-D) längs långsidan och sedan efter den är fylld längs långsidan på andra sidan. Tänker mig någon liten hake man bara snäpper på nätet i så det är lätt att ta loss. Har funderat på balja men den blåser ju väck direkt här och har ju liten möjlighet att testa med nät.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

EN dag med plusgrader, fortfarande snö och is men zacke är också sämre igen :( på bara en dag.. Vad ska vi göra med dom? :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Mm, baljan blåser omkring lite här med när det är som värst men inte så ofta som man skulle kunna tro när det är helt platt. Det jag gillar är att den är smidig att flytta och att den håller sig fräsch bra och när den inte är det är den superenkel att diska ur.

Din lösning med nätet låter ju faktiskt smart, undrar om man kan göra nån egen variant fast med plasttunnan...

Zacke: Bra fråga :( Jag testade ju aldrig proEquo eftersom magen blev bra i och med minusgraderna så det är väl närmast till hands för mig tror jag. Samt att försöka förlänga ättiden då så att det inte är lika intressant att gå och böka i gegget.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Stalla upp i ishall?

Eftersom mina är opåverkad så blundar jag och tvättar.

Hon har ju redan fri tillgång, halm och allt sånt.

Väntar på en burk gut-balancer.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Gedion har ju gått själv i en hage i hagen, men nu är det slut på det. När jag kom till stallet förut hade de sprängt både tråd och stolp :arghh: Går knappast få i nya stolp i marken nu så jag fick gå i regnet och blåsten och samla ihop allt. Utan verktyg och med strömmen fortfarande i eftersom jag inte kommer in i garaget vid stallet. Tur att tråden var av och att vi har en sån där finfin lite apparat från jordbruksverket som piper där tråden är strömförande.

Anledningen till att han gått själv är att de andra ätit silage, som ju gör att han blir dålig i magen. Tur (för mig) så är silaget slut och de gick över på hö i lördags. Så nu får de väl gå tillsammans tills vidare. Hoppas mina täcken överlever :cautious:

Liten film från hagen
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kul med paj staket... Såg filmen, sött :-D

Igår fick Tiger o kompis besök av en equiterapeut. Och jag tror jag ska starta ett korståg! Fan vad trött jag är på folk vars hästar inte funkar och så kollar de inte upp hästarna ordentligt.

Tiger hade iaf en låsning i typ korsleden åt ena hållet som gjorde att han inte kunde lyfta upp vänster bakdel lika bra som höger. Vilket osökt får mig att tro att den suttit där alla alla år för ändå sedan han kom som 2.5-åring så har han slitit mer på framsidan av vänster baktå och tappat ner det i marken när han typ slötravat, hörs på asfalt.

Om han som fungerat helt prickfritt alla år har problem, vad har rimligtvis inte en stor del av alla hästar som INTE fungerar prickfritt? De som är ojämna, slänger med huvudet, bockar, bråkar, vägrar, osv osv? Och på säger ägaren "det är iiiiinget fel!" och har visat hästen för en person en gång för typ tre år sedan. Tiger är inte mycket kollad men har iaf varit hos vet, ET, kiro, två olika massörer och visats på ett gäng grejer som bedömer rörelser inkl vet på treårs och kvalité. Samtliga (utom de sista "tävlingsgrejerna") har jag berättat om vänster bak meningen har hittat något.

Förutom det så hade han nån låsning mitt på halsen lika åt båda hållen annars var han ok. Han tyckte dock hon var ganska konstig när hon undersökte och när hon skulle fixa halsen - han fattade inte vart han skulle gå ju stackarn, haha. Men helt ok med ny människa faktiskt, skönt!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

*KL

Imorgon kommer min ena dressyrtränare ut till stallet och ska kika på Gedion och massera lite samt behandla med novafon. Jag är inte övertygad om jag tror på det än, men hon ska behandla mig också så återstår att se.

Nästa vecka däremot har jag bokat in hoppträning för min gamla hopptränare :nailbiting::D Har inte ridit för tränare öht sen augusti 2012. Ska bli superkul :bump:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Så fint det ser ut, ser ut som tekniken finns där! :)


Här kommer en bild på Z i hans nya grimma :p

 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl

Har ju glömt uppdatera här, vi har varit och hoppat P&C på Pro Eventings Indoor Eventing i Craafordhallen på Flyinge Kungsgård.

Lilla hästen var en pärla som vanligt, även om vi båda flåsade som jag vet inte vad efter första rundan :D Men det var kuligt att rida runt på galoppbanan, slingorna i skogen och i det megastora ridhuset (40*80 läste jag!). Och såklart jättekul o hoppa lite! Vi hade testhoppat ett räcke veckan innan på hela 85 cm (hoppade minsta P&C:en som var typ 70-80 max) och vi överlevde. Annars har vi bara skuttat lite cavaletti sedan riksen i somras.

wpid-wp-1392616094120.jpeg


dsc_0047.jpg


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4l2GldbPBEA
 
Sv: Nya Connemaratråden!

KL Snor sista tråden.

Idag har jag och Gittan varit på vår första "riktiga" hoppträning och det var jättekul! Vi hoppade flera banor på c 70 cm och Gittan bara flög över i full karriär. :bump: Tränaren tyckte att det var lagom små gullehinder, jag tyckte de kändes som lagom vanliga hinder.
Jag är ju ingen van hoppryttare egentligen, har hoppat max 1m tidigare, så det är så kul när man känner att det funkar. Mycket hänger ju på att man känner sig trygg med hästen.
Så nu kanske vi vågar oss ut på någon Pay and Jump i vår...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
28 843
Senast: Linta
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 939
Senast: lilstar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: hamilton1
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp