Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Tack! Tror inte jag ändrat sitsen så mycket men däremot så börjar ju hästen äntligen slappna av mer och mer och då blir det ju lättare att "bara sitta" :D;)

Sadeln har vi ju haft i snart två år så jag kan nog inte skylla på det... ;-)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad fint det ser ut!! Ser mycket stadigare och jag ska inte säga trevligare för det har alltid sett trevligt ut men det ser "lättare" ut. Rolig ridning så att säga! Hoppas du förstår hur jag menar!
Fina är ni!!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

På min connemarafront ser det ut som vanligt, alltså numer jämna plågor!

För ett par veckor sedan fick hästen på sig skor med sulor och allt. Mycket bra! Efter det åkte vi till en equiterapeut för genomgång och därefter skulle jag rida igång ordentligt.

So far so good!!
Men bara tre gånger hann jag med att rida...
Första gången var ingen skillnad alls. Andra gången var lite bättre och tredje gången kändes riktigt bra och jag tänkte att det här kommer bli jättebra!

Kommer ut för att rida en fjärde gång (rider varannan dag så det här är ju en period som sträcker sig över ca en vecka) men då har pålle slitit av sig båda framskorna och går och stapplar i hagen.

Får tag i hovslagare men kan tidigast komma måndag (detta var en torsdag) och jag fixar fram lugnande till hästen som han numera också måste ha vid skoning.

Men fram till måndag blir Zinzano sämre. Inte så jag märkte det då han var "som vanligt" fredag och lördag och på söndagen var jag inte ute men på måndagen har han jätteont och är riktigt halt.

Vi får på skorna men han fortsätter att stappla och vara halt under tisdagen och i onsdags ringde jag min veterinär från kliniken.

Så nu går han på Metacam. Står inne i box på nätterna och får gå i hage på dagarna. Hovarna är plastade för dom går mer och mer sönder för varje sko som slits av.
Han är redan mycket piggare men det är ju smärtdämpande i metacamet också. Jag tycker han har ett otydligt rörelsemönster.
Det blir intressant att se vad som händer när jag slutar ge medicinen.... Förhoppningsvis ska han ju vara så bra att jag kan börja rida igång -igen- och annars blir det klinikbesök igen :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Fy vad trist. Jag hoppas verkligen att det reder upp sig, och att han inte drar av sig skorna igen.
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Han har inte fått fång? Sjukt jobbigt med tappskor!

Tiger har typ slutat tappa skorna sedan flytt o ny hovis. Iofs var det ju redan sjukt mycket bättre än unghästtiden. Men två omgångar snösulor och två dagar snö gjorde sitt... Nu är de äntligen sommarskodda men jag har haft mycket nytta av gympaskorna som köptes förra året. Nu är det bara att sätta på en sådan och så går han i hagen utan problem tills hovis hinner ut, så jäkla skönt!

Tiger hostar. Hatar den jävla hostan! Gissar på förra hösilagebalens fel, får väl se om det blir skillnad. Blä.

Seabaz: vad hittade ET förresten? Vi har hittat en här som ska komma för tredje gången nästa vecka till Tiger. Ingen har hittat något genom hans liv hittills även om vänster bak alltid spökat lite. Denna hittade äntligen låsningar båda tidigare besöken i just vänster bak. Hoppas det förklarar allt :-D och att det blir bättre såklart. Ska bli intressant över tid o se :-)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad fint det ser ut!! Ser mycket stadigare och jag ska inte säga trevligare för det har alltid sett trevligt ut men det ser "lättare" ut. Rolig ridning så att säga! Hoppas du förstår hur jag menar!
Fina är ni!!

Jag förstår precis vad du menar!
Roligt att du säger det som jag själv känner även om det inte alltid är lättare. :-)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Hej!

Vad tråkigt med din fining! Jag vet ju precis hur det känns, håller ju på med samma med min pålla. Vi var inne i tisdags och röntgade hovarna från varenda j-a håll det finns och hittade INGENTING som förklarar varför hovarna gör ont (ja utöver lite tunna sulor då förstås). Min kan ju inte heller gå utan skor och just nu kan hon inte ens gå med skor...

/Lavinia, som hoppas dom hittar någonting på våra fina hästar :-)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Ja fy tusan. Blir det klinikbesök igen kommer jag fråga om röntgen av hovarna är befogat. Jag har börjat fundera i sänkningar och rotationer....
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Röntga så slipper du undra!!

Ja, eller så vet du iaf kanske nåt mer. Jag blev ju inte det minsta klokare jag :-(.

Imorgon blir det nog telefonsamtal till hovslagaren som får komma ut och rätta till sömmarna så vi får se om fröken blir mindre varm av det, ska se om jag hittar nån söm som smärtar idag- då tar jag bort den! Så tröttsamt med hovhästar... *suck*

/Lavinia, som hoppas på snart bättring hos båda våra hästar!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Kl
Åååå den här vintern har jag längtat något alldeles extra mycket till våren. Har varit såå träningssugen och peppad! Nu är våren äntligen här och jag ligger i sängen med lunginflammation, typiskt! :(

Zacke har varit jättebra i magen den senaste tiden, helt problemfri. Och nu helt plötsligt dålig igen (vattnig). Har kört i gång med en ny kur med cheval tarmrens som faktiskt verkar funka riktigt bra. Nu börjar det dock ta slut på hinken som jag köpte med från djursjukhuset(han fick ju extra mycket i början när han var så dålig) och jag hittar det ingen annanstans. Kollade på nätet men där är det svindyrt så det kanske får bli en resa till kliniken och köpa det.
Det är ju nått väldigt mystiskt med det där tarmrenset... Egentligen är det ju 100% loppfrön (krossade) men ändå är det så stor skillnad mot alla andra loppfrön jag gettO_o För det första så tycker han om det och äter det gärna, vanliga loppfrön avskyr han. Och man behöver inte alls ha samma mängd som vanliga loppfrön och jag tycker det gett mycket mer resultat. Men kan absolut inte förstå varför :crazy:
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Magproblem här med tyvärr. Gedion hade lite lite problem så jag ökade på linfröna från 1 dl till 2 dl och då rasade allt :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Och efter typ 3 dagar med tarmrenset så blev Zacke helt bra igen! Väldig lättnad för det har varit alldeles för mycket oro för magen det sista så hoppas att vi hittat "våran grej" nu. Men nu hostar han istället :crazy:

Kl
Första ridturen på 3,5 vecka idag :love::bump: Lycka i hela kroppen!:D

IMG_0056_zpse43fa0e3.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

kl
Idag har vår connemarakille varit på sitt livs första paynjump med dottern.
Vi har problem i hoppningen med att han är vansinnigt tittig.

Började med 50 cm och han kom till tredje hindret. Tyckte att han tittade mer på omgivningen än hindret iof. Dottern jättebesviken...

I 60 cm red hon honom så övertygande och bra så de nollade :). Trodde knappt det var sant. Vilken bedrift!!

Så vi åkte hem med en väldigt positiv erfarenhet trots allt...
 
Sv: Nya Connemaratråden!

*kl*

Slänger in en till vårbild från när jag nu lyckades övertala maken till att följa med ut till stallet och fota i helgen... ;)

2014-03-16-2037_5325fd5ee087c3127ce21af1.jpg
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Tack snälla!
Jag är oerhört nöjd själv, haha!

Jag älskar ju brunt och plommonlila och insåg att de är helt fantastiska ihop.... ;-)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Ååhh vad härligt att få rida igen. Jag längtar! Har inte ridit på nästan 3 veckor pga z dålig och han kommer få stå en vecka till nu och hoppas han blir helt bra då så blir det prommenader en vecka sen och sen kanske jag kan sitta upp och skritta en vecka. Men sen åker jag till australien 3 veckor så jag antar han får stå då också vågar nog inte riskera att nån annan rider igång honom under tiden det vill jag vara med och göra själv. Ursäkta bristen på kommatecken och punkter haha skriver från mobilen så orka ;)

Jag älskar verkligen Zacke jag tycker hsn är så himla fin!
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Zacke tackar :D är riktigt nöjd med honom nu :) precis som hans färg visar så finns det guld där bakom det bruna ;)
Hur går det med din Z egentligen? Vad händer? :(

Ha en bra resa! :)
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Vad skönt att det fick ordning på magen! Hosta är inte heller så kul i och för sig men...

Fina som vanligt också :) Jag blev förresten vän med dig på FB för ett tag sedan :D

*KL

Jag börjar fundera på att byta stall. Gedion trivs egentligen bra där vi står men min rygg blir helt paj av att mocka. Vi är tre stycken som turas om så jag mockar två dagar i veckan plus var tredje söndag. Efter varje gång måste jag äta smärtstillande. De andra två hästarna är skitgrisar och så ska gödselstacken fixas och vatten bäras... Utöver det så saknar jag ridhus, ridsällskap och att gå lite fler fodringar på dagen (nu får de mat vid 4, 16 och ca 20 vilket inte känns optimalt). Jag har sällan lunchrast på jobbet så jag kan inte åka ut och göra det själv heller. Problemet är bara att stallet är mitt andra hem sen barnsben, det tillhör en av mina allra bästa vänner, känns som att jag sviker om jag flyttar :(
 
Sv: Nya Connemaratråden!

Nämen det har jag missat! :eek::o

Hmm.. Förstår att det är ett dilemma för dig :( Men låter ju faktiskt som att det skulle vara bättre för både dig och Gedion i ett annat stall. :(

Kl
Zackes hosta beter sig väldigt konstigt, eller så är det bara jag som tycker det som har noll erfarenhet av hosta. I söndags red jag ju första ridturen efter 3,5 vecka och det var första gången jag märkte det. En halvtimmes uteritt i skritt. Han hostade då med jämna mellanrum hela turen. Måndag, tisdag, onsdag har han inte ridits och jag har inte hört något hostande i varken hage eller stall. Idag skulle jag bort till ridbanan och rida ett pass. På den 10min-promenaden(bara skritt) dit så hostade han några gånger. Undrade över hur det skulle bli när han kom upp lite i flås... Så började trava runt honom och då försvann hostan helt. :crazy: På vägen hem hostade han till någon gång men mindre än när vi gick dit. Pigg och alert förövrigt och har inte hört något hostande i hagen nu i eftermiddag. Den lilla erfarenhet jag har av hosta så brukar det ju bli värre när dom anstränger sig och blir andfådda?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 828
Senast: Lyan
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 653
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp