Nya grannar från helvetet

Varför smäller man i dörrarna? Varför stänger man inte dem? Grannarna både här till viss del men framför allt i förra lägenheten smällde igen sina dörrar så det skakade i väggarna. jag förstod aldrig varför. Själv tar jag ned handtaget, öppnar, stänger, tar upp handtaget och drar igen dörren så att den är just stängd. Det har jag fått lära mig hemifrån så för mig har aldrig funnits något behov av just smälla.

Vissa människor för mycket oväsen, jag är alltid undrande till just varför. Tex på möten på jobb, folk drar in och ut stolar istället för att lyfta. Vissa stolar är kanske lite tunga och lyfta och där kan jag förstå, men många jobb har lätta obekväma stolar som låter fasanfullt när 30 pers drar ut dem samtidigt....

Ena sonen är en sådan som alltid låter, ständigt lät han när han bodde hemma. Väldigt frustrerande faktiskt. Bara att han skulle gå ut från sitt rum, till köket, ta ett glas, öppna kranen, dricka vatten och sedan gå in igen lät mängder. Dottern och andra sonen hörde man vattnet rinna bara.... Inte bara jag reagerade utan hans syskon också faktiskt, för varför måste man slamra och låta ständigt vad man än gör.
Ja som jag skrev så slamrar jag.

Varför vet jag inte. Men ja jag drar ut stolar istället för att lyfta och ställa och jag öppnar dörrar snabbt och slarvigt. Trycker inte ned hela handtaget. Jag är inte en långsamt metodisk person helt enkelt. Det är svinljobbigt att stänga vår ytterdörr långsamt och metodiskt, då måste jag dunsa in rumpan, eller sätta handen mot och trycka, i den för att få den att stänga sig så man kan låsa.

Men jag övar för grannens skull på att inte smälla i bildörrar. Har konstaterat att en viss smäll måste det bli, annars varnar bilen om att de är öppna.

Men om det är en tröst så kan jag om jag vill irritera mig på långsam metodiskhet också :), jag vet inte riktigt varför jag skulle irritera mig på om min unge skulle slamra i tre minuter när han drack vatten. Jag irriterade mig inte på om ungdomens hus mittemot hade fest hela natten.
 
Jag har nog aldrig ens reflekterat över det, inte stört mig heller.
Jag är garanterat en som låter, försöker jag smyga runt så slutar det bara med att jag tappar saker i golvet, ramlar över en katt och för ännu mer oväsen.
Sen tycker jag inte att man ska behöva smyga runt i sitt hem.
Är folk så lättstörda får de bo i skogen 😅
Man måste ju få leva.

Men alltså, det finns ju nivåer mellan smyga och föra oväsen i allt man gör.
 
Ja som jag skrev så slamrar jag.

Varför vet jag inte. Men ja jag drar ut stolar istället för att lyfta och ställa och jag öppnar dörrar snabbt och slarvigt. Trycker inte ned hela handtaget. Jag är inte en långsamt metodisk person helt enkelt. Det är svinljobbigt att stänga vår ytterdörr långsamt och metodiskt, då måste jag dunsa in rumpan, eller sätta handen mot och trycka, i den för att få den att stänga sig så man kan låsa.

Men jag övar för grannens skull på att inte smälla i bildörrar. Har konstaterat att en viss smäll måste det bli, annars varnar bilen om att de är öppna.

Men om det är en tröst så kan jag om jag vill irritera mig på långsam metodiskhet också :), jag vet inte riktigt varför jag skulle irritera mig på om min unge skulle slamra i tre minuter när han drack vatten. Jag irriterade mig inte på om ungdomens hus mittemot hade fest hela natten.

Jag har det senaste året tacklat igen ytterdörren, omöjligt att göra på annat vis med hund och andra grejer i famnen 😅
Nu går han själv men jag smäller fortfarande igen dörren 😆
 
Sen går det inte att komma ifrån att en del boenden är mer lyhörda än andra. Första natten efter jag flyttade in i min förra lägenhet lät det som folk var på väg in till mig när de passerade utanför ytterdörren. Det tog ett tag att vänja mig, men å andra sidan tror jag nästan att jag hade kunnat sparka in den om jag hade velat då den var väldigt tunn.
 
Men alltså, det finns ju nivåer mellan smyga och föra oväsen i allt man gör.

Och som sagt så har jag aldrig ens tänkt på det, än mindre stört mig 🤷🏻
Då är jag ändå högkänslig, har i princip aldrig musik på hemma osv.
Men jag jobbar på industri och buller är en del av vardagen och jag har aldrig reagerat över att vi skjuter in stolarna över betonggolvet efter våra möten 😆
 
Och mitt sunda förnuft säger att tex inte tvätta mellan 22 och 06, för mig känns det rätt naturligt eftersom jag inte har koll på hur det låter hos grannarna.
Ja jag fattar att man kommer tänka olika, därför jag skrev mitt sunda förnuft.
Sen gör jag det inte regelbundet, men om jag behöver göra så för att få ihop vardagen ibland så kommer jag göra det. Särskilt eftersom det inte ens stör mig som sover i rummet intill och ingen granne påtalat att det skulle höras.
 
Jag har nog aldrig ens reflekterat över det, inte stört mig heller.
Jag är garanterat en som låter, försöker jag smyga runt så slutar det bara med att jag tappar saker i golvet, ramlar över en katt och för ännu mer oväsen.
Sen tycker jag inte att man ska behöva smyga runt i sitt hem.
Är folk så lättstörda får de bo i skogen 😅
Man måste ju få leva.
Haha jag har försökt plocka ur diskmaskinen tyst, slutar med att jag tappat grytor och glas :laugh:
 
Händerna fulla och man tacklar till dörren lite för att den ska gå igen.
Det har jag inte några problem med att förstå, likväl som tunga stolar som man inte vill lyfta lite lätt på, men det här var alltså varje gång utan att ha något i händerna som grannarna gjorde så. Standard alltså. Jag sätter för övrigt ner det jag har i händerna och stänger dörren framför smäller igen den. Det fungerar det med.
 
Men alltså, det finns ju nivåer mellan smyga och föra oväsen i allt man gör.
Eftersom jag inte lägger märke till om någon slamrar, men ev om någon smyger, så är jag väldigt osäker på var nivåerna ligger och på vilken nivå jag slamrar faktiskt. Min man är lite mer smygig och påpekar att jag drar upp dörrar utan att ta ned handtaget hela vägen, det är någonting jag inte visste om tidigare.

Som sagt har ingen granne tidigare klagat :)
 
Jag har nog aldrig ens reflekterat över det, inte stört mig heller.
Jag är garanterat en som låter, försöker jag smyga runt så slutar det bara med att jag tappar saker i golvet, ramlar över en katt och för ännu mer oväsen.
Sen tycker jag inte att man ska behöva smyga runt i sitt hem.
Är folk så lättstörda får de bo i skogen 😅
Man måste ju få leva.
Fast det finns mellanting mellan att slamra med allt, smälla i dörrar och att smyga runt. Tycker inte alls att man ska behöva smyga runt. Det är inte så jag lever. Men jag ser inget behov av att slamra med allt. Smälla igen dörren, slamra med disken i diskmaskinen eller när jag sätter in i skåp, smälla ner glaset på diskbänken när jag är färdig, slå i skåpsdörrar osv.
 
Det har jag inte några problem med att förstå, likväl som tunga stolar som man inte vill lyfta lite lätt på, men det här var alltså varje gång utan att ha något i händerna som grannarna gjorde så. Standard alltså. Jag sätter för övrigt ner det jag har i händerna och stänger dörren framför smäller igen den. Det fungerar det med.
Sätter du tekoppen och böckerna på golvet? Tycker det riskerar skvalpa eller snubblas över.
 
Det finns ingen lag som avgör när det ska vara tyst i en bostad, däremot får man inte störa oavsett tid på dygnet.
Det är viktigt tycker jag, att man aldrig får störa sina grannar. När man jobbar hemma är det till exempel inte superkul när föräldralediga grannar bestämmer sig för att ha "disco" varje eftermiddag med stereon på högsta volym. Extra roligt blir det när samma grannar blir helt galna och inläggsbombar föreningens Facebook-grupp om det inte är knäpptyst efter kl 19 när deras barn ska sova O_o

Det är svårt att åtgärda störningar. Det svåraste tycker jag, som ordförande i vår Brf, är att förklara för medlemmar att det de störs av inte alltid är en störning i lagens mening. Det som beskrivs i den här trådstarten skulle absolut leda till agerande från styrelsen. Jag uppskattar också när den som hör av sig till styrelsen först har försökt att prata med den som stör.
 
Ja som jag skrev så slamrar jag.

Varför vet jag inte. Men ja jag drar ut stolar istället för att lyfta och ställa och jag öppnar dörrar snabbt och slarvigt. Trycker inte ned hela handtaget. Jag är inte en långsamt metodisk person helt enkelt. Det är svinljobbigt att stänga vår ytterdörr långsamt och metodiskt, då måste jag dunsa in rumpan, eller sätta handen mot och trycka, i den för att få den att stänga sig så man kan låsa.

Men jag övar för grannens skull på att inte smälla i bildörrar. Har konstaterat att en viss smäll måste det bli, annars varnar bilen om att de är öppna.

Men om det är en tröst så kan jag om jag vill irritera mig på långsam metodiskhet också :), jag vet inte riktigt varför jag skulle irritera mig på om min unge skulle slamra i tre minuter när han drack vatten. Jag irriterade mig inte på om ungdomens hus mittemot hade fest hela natten.
Men man behöver inte vara långsam metodisk bara för att man inte slamrar.

Min unge slamrade inte i bara 3 minuter när han drack vatten, det är det som är grejen. Det var allt, man hörde verkligen att just han var hemma för det var aldrig tyst någonsin när han skulle göra något. Hade det varit de där tre minuterna när han drack vatten så visst, men det var allt. Från det att han öppnade ytterdörren när han kom hem tills han somnade och från det att han vaknade tills han gick hemifrån. En jämförelse skulle väl vara en försiktig colliedam och en burdus husky som röjer i hemmet. Lite så. Det finns ju mellanting.
 
Fast det finns mellanting mellan att slamra med allt, smälla i dörrar och att smyga runt. Tycker inte alls att man ska behöva smyga runt. Det är inte så jag lever. Men jag ser inget behov av att slamra med allt. Smälla igen dörren, slamra med disken i diskmaskinen eller när jag sätter in i skåp, smälla ner glaset på diskbänken när jag är färdig, slå i skåpsdörrar osv.
Fast du verkar ändå ha ett behov av att irritera dig på det? Om tex ditt barn gör det?

Min man påpekade angående bildörrarna att grannar också smäller igen bildörrarna, det hör han om han tänker att jag är på väg hem, han hör en bil och en smäll och tänker att det är jag :D men så är det en granne mittemot istället. Så tänker att jag sticker nog inte ut ngt extremt.

Poängen var dock att han inte hör det om han inte lyssnar efter det/väntar på mig/besök. När man hör någonting och börjar irritera sig på det så är det som att klia upp en sårskorpa hela tiden, man blir mer och mer känslig för att höra det och mer och mer uppmärksam på det.

Det är nog det som händer när tex grannar blir jätteförbannade över att barn leker på skolgården osv. De ler inte lite och kopplar bort utan irriterar sig mer och mer tills ljudet växer. Det är så jag gör när det borras iofs :)
 
Sätter du tekoppen och böckerna på golvet? Tycker det riskerar skvalpa eller snubblas över.
Som @Lingon skriver så antingen sätter jag tekopp på en möbel nära eller så går jag två gånger, speciellt med tanke på min syn så finns det inget behov av att sätta en liten kopp på golvet, men större saker skulle jag lägga/ställa ifrån mig på golvet. Eller så går jag in i rummet och ställer det ifrån mig och tillbaka och stänger dörren.
 
Men man behöver inte vara långsam metodisk bara för att man inte slamrar.

Min unge slamrade inte i bara 3 minuter när han drack vatten, det är det som är grejen. Det var allt, man hörde verkligen att just han var hemma för det var aldrig tyst någonsin när han skulle göra något. Hade det varit de där tre minuterna när han drack vatten så visst, men det var allt. Från det att han öppnade ytterdörren när han kom hem tills han somnade och från det att han vaknade tills han gick hemifrån. En jämförelse skulle väl vara en försiktig colliedam och en burdus husky som röjer i hemmet. Lite så. Det finns ju mellanting.
Ok, men det var din son, och antar eftersom du störde dig så mycket på det att du dels försökte få honom att bli uppfostrad som ett tyst barn som inte hörs och att du frågade varför han slamrade så in i helskotta och att han inte hade något svar.

Så då borde ju den rimliga slutsatsen vara att vissa människor är födda sådana och inte kan göra någonting åt det?
 
Som @Lingon skriver så antingen sätter jag tekopp på en möbel nära eller så går jag två gånger, speciellt med tanke på min syn så finns det inget behov av att sätta en liten kopp på golvet, men större saker skulle jag lägga/ställa ifrån mig på golvet. Eller så går jag in i rummet och ställer det ifrån mig och tillbaka och stänger dörren.
Din möblering ser inte ut som min helt enkelt.
 
Fast du verkar ändå ha ett behov av att irritera dig på det? Om tex ditt barn gör det?

Min man påpekade angående bildörrarna att grannar också smäller igen bildörrarna, det hör han om han tänker att jag är på väg hem, han hör en bil och en smäll och tänker att det är jag :D men så är det en granne mittemot istället. Så tänker att jag sticker nog inte ut ngt extremt.

Poängen var dock att han inte hör det om han inte lyssnar efter det/väntar på mig/besök. När man hör någonting och börjar irritera sig på det så är det som att klia upp en sårskorpa hela tiden, man blir mer och mer känslig för att höra det och mer och mer uppmärksam på det.

Det är nog det som händer när tex grannar blir jätteförbannade över att barn leker på skolgården osv. De ler inte lite och kopplar bort utan irriterar sig mer och mer tills ljudet växer. Det är så jag gör när det borras iofs :)
Ständig ljudnivå blir irriterande. Sker det ibland är det inte irriterande, där är skillnaden. Jag har inget behov av att irritera mig på det, ljud är påfrestande för mig. När sonen slängde igen sin sovrumsdörr så hoppade jag högt och hjärtat bultade en stund, samma när han plötsligt brakade igenom den när han skulle ut, som exempel. Eller skåpsluckorna som smälldes igen. Ugnsluckan osv. Eller när han la disk i diskhon, eller slängd i rättare sagt. De konstanta plötsliga höga ljuden plus att han konstant alltid lät rent allmänt.

om mina grannar smäller med dörren någon gång eller tappar något i golvet eller barnen är ute och skriker när de leker det stör mig inte, för det är inte konstant, det blir ingen slags stress av det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 775
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 280
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp