Nya lagändringen kring tungt släp..

Nominous

Trådstartare
Den träder i kraft 19 januari 2013.
Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25 ton.

Som jag förstått innan så gäller det endast de tunga bilarna. Alltså att på bara B-kort med tilläggskod 96( som betyder att du gjort uppkörning för tyngre behörighet men är inte BE, man slipper teorin) så måste släpet fortfarande väga under bilens tjönstevikt som det är idag. Enda skillnaden på tilläggskod 96 (de nya reglerna) är att man får köra en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2 ton som exempel, men inte en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2,1 ton (fortfarande under 4,25 ton) pga att släpet väger mer än bilens tjänstevikt.

Men så idag hittade jag detta:'

Sammanfattning
Det tredje körkortsdirektivet (2006/126/EG) kommer att medföra vissa förändringar av reglerna om att få dra en släpvagn med stöd av ett B-körkort. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla.

Saxat från Regeringskanslites hemsida.

Har sökt och sökt men hittar inte vad som gäller ang bilens tjänstevikt kontra släpets totvikt på de nya reglerna. Någon som vet??

Och diskussion om att man lika gärna kan ta BE om man ska köra upp för tilläggskod 96 behöver vi inte ta. Det är inte det jag undrar över. :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Fy hunnan vad trög jag känner mig nu, men som jag ser det så är detta ingen större skillnad mot att som idag läsa in för BE-behörighet? Snarare är väl denna nya regel en försämring ur trafiksäkerhetssynpunkt om det nu är så att det helt plötsligt får framföras ett relativt tungt ekipage utan att ha läst in kunskapen om det?

Rätta mig om jag med min förkylda hjärna missuppfattat ngt :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Den är till för att EUanpassa och för att det inte ska bli några skillnader om någon från utlandet (EUland) som får köra ett 4tons ekipage i hemlandet på sitt kort kommer till sverige och helt plötsligt inte får det pga att vi har onormalt låga tillåtna vikter på B kort.

De som tar kk efter 19 Januari 2013 kommer att få denna behörighet (tilläggskod 96) ''på köpet'' i utbildningen, alltså börja läsa om tunga släp som man inte gör idag. Det tycker jag är jättebra!! Vill man ha BE kommer man få ta det själv. Vi som redan har kk kommer att få göra enbart en uppkörning för att få tilläggskod 96 och sedan hela vanliga baletten om man vill ha BE.

Ur säkerhetsaspekt kommer det nog bli bra tror jag iomed att de nya kk-tagarna kommer få släputbildning som de inte har idag. Så egentligen kanske det blir bättre så, att man får bort de som aldrig någonsin har kört med släp och inte har kunskapen alls är ute och kör ändå. Då har de iafl en liten utb i grunden som bör vara rätt mycket värd hoppas jag.
Skillnaden från 3 till 4,25ton vet jag inte hur det kommer påverkas. Men man ska ju köra upp och då borde det väl synas om man kan hantera ekipaget?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men ovan kan jag ha vart otydlig i mitt exempel på vikterna och vad man får dra. Ska inte stå bilens vikt utan tjänstevikt för att vara exakt.

Du får gärna förklara dig. :) För jag förstår inte vad du menar.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det var så jag tolkade det. Att man får dra mer än bilens totalvikt... Och det får man väl inte på BE??
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det står på alla bilars registreringsbevis vad den maximala släpvagnsvikten är.
Den vikten får ej överskridas vilket körkort man än har eller vilken totalviktsregel vi har så jag förståe inte riktigt problemet?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Man får dra vad registreringsbeviset anger. Det kan finnas inskränkningar i de regler du nämner, därför gäller det ALLTID att ha koll på vad reg.beviset finns.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det står på alla bilars registreringsbevis vad den maximala släpvagnsvikten är.
Den vikten får ej överskridas vilket körkort man än har eller vilken totalviktsregel vi har så jag förståe inte riktigt problemet?

Fast skillnaden på BE är ju att du får dra ett släp med en totalvikt på 4 ton även om bilen bara får dra 3.5 ton, men du får ju bara lasta upp till 3.5 ton. På B-kort får du ju inte dra ens ett tomt släp om totalvikten på släpet överstiger bilens tjänstevikt och som jag tolkar de nya reglerna så är det samma där bara det att dom flyttat vikten från 3.5 ton till 4.25 ton på de kombinationer som tillåter det.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Invecklat...

Hoppades kunna läsa mig till att bli klokare men känner mig bara mer ovis... :P
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Jaaa jag känner de samma.. Inte ens mina kollegor trafikpoliserna vet. Har trakasserat dem nu :angel:

Svarar alla

Självklart får man aldrig dra över vad bilen får dra enligt regbeviset!! Det är knappast det vi pratar om. :) Men på b-kort får du ju aldrig dra ett släp som väger mer än tjänstevikten eller ekipage över 3,5ton, vilket du får på be-kort, men bara upp till vad bilen FÅR dra. Det står ju i texten ovan att just den regeln ska slopas, alltså b-kort gällande tjänstevikt och totvikten på ekipaget. Men vad gäller? Det är faktan jag är ute efter. :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det står på alla bilars registreringsbevis vad den maximala släpvagnsvikten är.
Den vikten får ej överskridas vilket körkort man än har eller vilken totalviktsregel vi har så jag förståe inte riktigt problemet?

Det är ju inte det vi pratar om. Iafl inte jag. Jag pratar om äpplen och du pratar om hallon nu.. ;)

Tjänstevikt heter det som är aktuellt nu. :) Inte max släpvagnsvikt.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Inte säkert att poliser vet hur det fungerar med vikter och behörigheter! Vet folk som stoppats där polis vägrat låta dem köra vidare, polisen visste inte hur reglerna för framförande av BE-klassat släp är! :crazy:

Om man vill slippa läsa in teorin för BE så kvittar det om man gör det i samband med att man tar B-behörighet. Teoriprov för BE-behörighet är i stort sett bara B-körkortsfrågor, mycket lite frågor på BE!
Däremot är det ju lite "att bita i" om man tar BE-körkort när man haft B-behörighet i många år. Been there, done that så att säga! :crazy:

Jag ska fråga på jobbet om den som undervisar för BE-behörighet kan bringa lite vettig klarhet om de nya reglera! :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nu har jag BE-behörighet, är trafiklärare och kommer eventuellt i framtiden undervisa de som vill ha BE-behörighet, och jag kan läsa registreringsbevis mm, men när det gäller "det tekniska", alltså vad olika bilar väger, det är jag kass på! :crazy:

Är det ofta man hamnar i situationen att bilens tjänstevikt kontra släpets totalvikt är ett problem? I och för sig har jag inte kollat just det på min bil eller mitt släps registreringsbevis, jag har ju bara kollat vad bilen får dra, sedan har jag sett till att kärran inte väger mer än det. Men är det vanligt att bilens tjänstevikt är det som gör att ekipaget är BE-klassat? Vad väger bilar? :o
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

..jag har ju bara kollat vad bilen får dra, sedan har jag sett till att kärran inte väger mer än det.


Fast...just DET kan vara lite lurigt, för ibland kan det vara så att siffrorna som anger vad bilen får dra på B-behörighet skiljer sig från siffrorna för vad kulan på bilen får belastas med.

Min bil som exempel "får dra" ett släp med totalvikten 1450kg, MEN jag får inte lasta mer i det än att det väger 1400kg för det är vad min kula får belastas med.
Lurigt alltså, man får kontrollera registreringsbeviset noga så att man inte hamnar knivigt till vid en ev kontroll :crazy:
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det var så jag tolkade det. Att man får dra mer än bilens totalvikt... Och det får man väl inte på BE??
Min bil har en totalvikt på 2.6ton men får dra släp med en totalvikt på 3.5ton. Vet att den får dra 6ton på NATO-krok i utlandet så ska bli intressant att se vad de nya reglerna innebär för oss som har BE-kort.

Tjänstevikt används aldrig i några beräkningar.

Nuvarande BE säger löst sammanfattat att jag får dra släp med bruttovikt upp till bilens maximala släpvagnsvikt, oavsett totalvikter, så länge de är bromsade och har rätt kopplingsanordning.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det blir bara mer och mer komplicerat ju mer jag läser.... Jag som trodde att man BARA kunde läsa på registreringsbeviset och känns sig lugn med det. Jag har ingen aning om var man ser kulans maxvikt!??

Ska följa tråden för jag är nyfiken på de nya reglerna också. Jag har också letat efter den nya lagen men har inte hittat något.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Du KAN läsa i enbart bilens registreringsbevis. Det är ju vad som skrivs. MEN du måste läsa bägge raderna. B-kortsvikten är en skrivbordsprodukt. Vad bilen får dra beror på konstruktion och drag bl a. Alltså är det den vikten som gäller om den är lägre än b-kortsvikten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Messy
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 101
Senast: Ackio
·
S
Hästmänniskan Fr o m 19/1 2013 får vi nya körkortsregler för att dra personbil och släp på B-behörighet. B-behörighet = totalvikten på bil + släp...
Svar
16
· Visningar
3 354
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp