Nya lagändringen kring tungt släp..

Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

KL
Om bilen har max släpvagnsvikt på 1660 kg, men bara 1200 kg med B-kort, hur mycket skulle jag då få dra med mitt B-kort efter de nya reglerna trätt in?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Jodå, bilen kan ha en högre släpvagnsvikt än draget. Men i regbeviset står då vad draget tål som maxvikt för vad bilen får dra. Och vad bilen får dra kommer ju inte att ändras i det förslaget som ligger nu.

Nej, precis. Vad bilen får dra kommer den ju också att få dra efter ändringen, oavsett om den är begränsad till 1200, 1500 eller 2000 kg eller whatever.

Jag tyckte det var märkligt bara att man skulle behöva läsa någon lapp på dragkroken. För alla vikter står ju i bilens registreringsbevis.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Man behöver inte ha koll på draget, det är en av de saker som ingår i registreringsbesiktningen när man monterar draget. De ändrar registreringshandlingarna utifrån de ev. begränsningar som finns.

Förslaget innebär förändring främst för de som har stora, tunga bilar. Där gör 750 kg mer på B-kort skillnad. Men för den genomsnittliga personbilen (som ändå inte får dra så mycket) blir det inte fullt lika stor skillnad.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Man behöver inte ha koll på draget, det är en av de saker som ingår i registreringsbesiktningen när man monterar draget. De ändrar registreringshandlingarna utifrån de ev. begränsningar som finns.

Förslaget innebär förändring främst för de som har stora, tunga bilar. Där gör 750 kg mer på B-kort skillnad. Men för den genomsnittliga personbilen (som ändå inte får dra så mycket) blir det inte fullt lika stor skillnad.

Det stämmer tyvärr inte, vi har som sagt en bil som har ett avtagbart drag klart och tydligt märkt att det är 1500kg fabriksmonterat nytt från välkänt bilmärke i regbeviset har bilen max släpvagnsvikt 1800kg.

Och nej detta står inte angivet någonstans i registreringsbeviset.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Man behöver inte ha koll på draget, det är en av de saker som ingår i registreringsbesiktningen när man monterar draget. De ändrar registreringshandlingarna utifrån de ev. begränsningar som finns.

Förslaget innebär förändring främst för de som har stora, tunga bilar. Där gör 750 kg mer på B-kort skillnad. Men för den genomsnittliga personbilen (som ändå inte får dra så mycket) blir det inte fullt lika stor skillnad.

MEN, nu kommer ju min fråga in. Hur vet du att det stämmer?? Har du sett någon handling som visar på att det är det som kommer att ske med lagändringen?? Det är ju det du skriver nu som sprids och ryktas om - men gylle har hört det som jag saxade in i första inlägget, alltså att tjänsteviktsreglen ska slopas. Har du belägg för det du säger stämmer??

Det är ju det här jag har efterlyst hela tråden igenom. Folk tror och har hört, men är det någon som VET och kan visa upp en handling på det? För enligt förslaget på regeringskansliets hemsida har du fel.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Om man kör för tungt med endast B-kort så lär det blir mer än "en smäll på fingrarna". Eller kommer straffsatsen också att lindras?

Du måste skilja på, på vilket sätt du kör för tungt.

Överlast vilket är att lasta för mkt i ett släp med en totalvikt du får dra är bara böter, vid mer än 50% övervikt så kan du bli förbjuden att köra ifrån kontrollplatsen. Det är denna typ av "för tungt" som det skulle bli i mitt exempel och då bara med mindre överskridande vikt alltså kanske max 10% vilket då precis som nu bara ger böter eller en smäll på fingrarna om det är en snäll polis.

Det som är allvarligt däremot är att koppla en för tung släpvagn mot vad du får dra alltså en släpvagn som har högre totalvikt än vad din bil får dra på B-kort oavsett om du så kör den tom och den alltså inte kommer upp i den vikten så är det olovlig körning och ger prick på körkortet och dessutom dryga böter. Så den varianten skall man hålla sig lååångt borta ifrån. (Man skall definitivt även tänka på att kolla om man hyr "vanliga" mackasläp vad de har för totalvikt.

Vi har en historia i bekantskaps kretsen om hur illa det kan gå om
man inte håller koll på saker och ting. De flyttade hem efter att ha jobbat utomlands dagen efter de kom hem sätter han sig i bilen för att köra ner och handla och blir stoppad i en kontroll, vad han helt hade missat var att hans körkort hade gått ut medans de var borta (och papperna om det låg i den posthög han inte hunnit ta hand om ännu), körning utan giltigt körkort = olovlig körning så han åkte på en prick och böter.
Nåja den biten kunde han ju klara för att han varit så klantig. Han fixar ut det nya körkortet och allt är frid och fröjd.
Någon månad efter hade de köpt något som skulle hämtas så han kör in på macken och hyr ett släp, han har någon större bil typ cherokee el liknande som iom att den är tung inte får dra så mkt iofs inget han ens tänker på då de nästan aldrig kör med släp och det var ju bara en "vanlig" öppen iofs rätt stor släp han hyrde.
Alla kan nog gissa vad som hände nu ju han blir stoppad i en kontroll släpen visade sig ha en totalvikt på 1500kg något den bilen inte fick dra på B-kort och han åker på olovlig körning och med det faktum att han redan har en prick från när han inte hade körkort så åker lappen i 3 månader.......... Han var helt beroende av sin bil i jobbet så snacka om att det tog hårt för två så att säga skitsaker pga att han inte var uppmärksam och kollade saker lite noggrannare.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

MEN, nu kommer ju min fråga in. Hur vet du att det stämmer?? Har du sett någon handling som visar på att det är det som kommer att ske med lagändringen?? Det är ju det du skriver nu som sprids och ryktas om - men gylle har hört det som jag saxade in i första inlägget, alltså att tjänsteviktsreglen ska slopas. Har du belägg för det du säger stämmer??

Det är ju det här jag har efterlyst hela tråden igenom. Folk tror och har hört, men är det någon som VET och kan visa upp en handling på det? För enligt förslaget på regeringskansliets hemsida har du fel.

Det finns nog inget officiellt på vad som verkligen kommer att gälla än. Det är mkt troligen även när man pratar med folk som så att säga är i "branchen", ser man till att det skall vara en anpassning till EU-reglerna så bör det ju vara en anpassning till vad som gäller i andra länder för att det skall ge just den effekten som efterlyses att det inte skall vara på ett sätt för att köra lagligt i ena landet medans annat sätt i andra landet. Och då kommer det att bli släpvagnsvikten som gäller och tjänstevikten slopas som viktgräns för så är det i andra EU länder (i alla fall de jag känner till)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det stämmer tyvärr inte, vi har som sagt en bil som har ett avtagbart drag klart och tydligt märkt att det är 1500kg fabriksmonterat nytt från välkänt bilmärke i regbeviset har bilen max släpvagnsvikt 1800kg.

Och nej detta står inte angivet någonstans i registreringsbeviset.

Men det låter ju otroligt otäckt tycker jag, det är en himla skillnad på 1500 & 1800kg :eek:

Är du alldeles, alldeles säker på att det inte står angivet i bilens papper vad du får belasta kroken med?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Just därför är det så ledsamt att många säger bergsäkert att det bara är tunga bilar som gynnas. Men iomed att man fastslagit när det skall ändras, hur det skall gå till att få den nya behörigheten och att det ska EU-anpassas så borde ju nya lagen vara fastställd. Står om den i nya motormännen-tidningen, men de har tyvärr inte skrivit ut exakt vad som gäller. Utan bara att man med b-kort äntligen ska få köra sin husvagn lagligt och hur man skall ta behörigheterna och vilka fordon som kommer få nya regler.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Aha! Tänkte inte på att även den mindre kärran kan få för mycket last. Förlåt.

Vi vägde vår boggietrailer så pass högt att vi med gott samvete kan neka att låna ut den iom att så få här har BE.
Så jag tänkte enbart på den typen av transport där "överlast" endast drabbar föraren med BE medan B-föraren åker dit för olovlig körning.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Förra veckan var jag inne på "tunga banan" på Bilprovningen och diskuterade just detta. Det är registreringsbeviset som styr. Och eventuella tillägg på regbeviset.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Men det låter ju otroligt otäckt tycker jag, det är en himla skillnad på 1500 & 1800kg :eek:

Är du alldeles, alldeles säker på att det inte står angivet i bilens papper vad du får belasta kroken med?

Japp hundra procent säker då jag själv letat efter det på reg.beviset.

Bara för det så kontrar en kompis hon med att samma gäller på hennes Volvo hon har ett drag monterat av Volvo max belastning 1600kg. Inga problem för henne då hon endast har B och får då dra idag 1500kg, MEN släpvagnsvikten på bilen är 1800 kg och inte ett ljud om någon begränsning från detta på reg beviset, så det är tydligen inte helt ovanligt
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Att det skulle vara möjligt med skillnader mellan regbeviset och vad draget får ta. OM det är så är det ett fel. Ett fel i samma stil att Rangen fick dragvikt 1100 kg (när korrekt var 3500 kg).

Vad draget har för tolerans är en av de saker de kontrollerar när man registeringsbesiktar för ny dragkrok, eftersom det är en av parametrarna som styr vad bilen sedan får för registrerad dragvikt i registreringsbeviset.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Som sagt, det låter ju otroligt otäckt :(

Väldigt konstigt också att det ens är möjligt, bilprovningen är ju ruggigt noga med vikterna. Jag höll knappt på att få igenom min bil i registreringsbesiktningen pga att jag inte hade alla dokument på monterad krok med mig - trots att alla siffror står klart och tydligt på kroken.

Det känns vansinnigt olustigt att det kan åka omkring totalt livsfarliga ekipage omkring mig på vägarna, tänk om kroken brister och jag får någons släp rätt i knät??
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Misstag och slarv förekommer överallt, jag tror inte Bilprovningen är förskonade. Och jag tror trots allt att de gör ett jättebra jobb och varje dag skyddar många, många bilister från farliga ekipage på vägarna. Det är ju också så att det far omkring en massa bilar med körförbud, utan att vi vet om det.

Bilprovningen hänvisade till sin instruktion på nätet:
---
Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen.

---
www.bilprovningen.se

Detta är bl a för att det ska gå att kontrollera vad kroken har för dragvikt och att den är korrekt monterad. Jag har inte någon gång sett att de förbisett att kontrollera just kroken, skrapat fram id-skylten så det inte är utbytt. Jag har också fått ombesiktning för att jag inte haft med nyckel till avtagbar dragkrok, och alltså inte kunnat montera loss den (givetvis helt korrekt och pekar på att de i alla fall här hos oss är noga med dragkroken).
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

KL
Om bilen har max släpvagnsvikt på 1660 kg, men bara 1200 kg med B-kort, hur mycket skulle jag då få dra med mitt B-kort efter de nya reglerna trätt in?

Det undrar jag med!

Om man har en bil på som max får dra 1800 på BE-kort, kommer jag då få dra ett släp med tot. vikt 1700 kg = 3500 kg totalt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

I ena fallet handlar det som sagt om en bil som var utrustad med dragkroken ny från fabrik, vet faktiskt inte hur det fungerar med helt nya bilar besiktigas var och en av dem in separat egentligen ?

I andra fallet så lämnades bilen in på Volvo och kroken monterades av dem samt de skötte besiktningen. Kunden blev inte ens tillfrågad vilken vikt den behövde på draget så det kunde varit så illa att denna hade BE det hade Volvo ingen aning om, det upptäcktes faktiskt inte ens att kroken var max 1600 förrän ett par år senare och då "orkade" inte ägaren köra dit och klydda eftersom det inte påverkade dennas användning och hon hade mkt annat att tänka på just då.

Så inget av fallen handlar om några hemmamonterade drag.

Och man kan ju bara gissa att det är ganska vanligt förekommande för hur stor slump skulle det vara annars att utan att ens kolla runt så har jag två exempel direkt.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Absolut är jag inte så naiv så att jag tror att det inte far omkring olagliga (farliga) ekipage på vägen bara för att det finns lagar som förbjuder detta. Men det förhindrar ju inte att jag tycker att tanken på att en dragkrok belastas med flera hundra kg mer än vad den är anpassad för är väldigt olustig.

Här i mitt område är också bilprovningen otroligt noga med besiktning av befintlig samt nymonterat drag, vilket jag självfallet tycker är rätt och riktigt. Som sagt höll jag nära på själv att få åka hem med en underkänd bil, klarade mig bara på ren tur genom att det fanns en monteringsanvisning sparad på stationen som motsvarade exakt den modell av krok som monterats på min bil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Messy
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 101
Senast: Ackio
·
S
Hästmänniskan Fr o m 19/1 2013 får vi nya körkortsregler för att dra personbil och släp på B-behörighet. B-behörighet = totalvikten på bil + släp...
Svar
16
· Visningar
3 354
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp