Nya lagändringen kring tungt släp..

Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det undrar jag med!

Om man har en bil på som max får dra 1800 på BE-kort, kommer jag då få dra ett släp med tot. vikt 1700 kg = 3500 kg totalt?

Det som är det som är känt och klart med lagen är att den sammanlagda tillåtna vikten för B-kort ökar från 3.500kg till 4.250kg. Det som är oklart ännu är vad som kommer att avgöra vad bilen får dra. Blir det fortsatt tjänstevikten som idag så kommer det bara att påverka de bilar som är för tunga idag för att få dra vettig vikt. Blir det som många andra länder har släpvagnsvikten som blir avgörande ja då kommer du tom få dra 1800kg eftersom du då ändå slutar under 4.250 kg
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Den med krok sedan ny är en 06 om jag inte minns fel (kan vara 05 också) vet som sagt inte hur det funkar med besiktning av nybilar om det görs vid fabriken eller av bilförsäljaren, tror den hämtades ut i norra skåne i alla fall från försäljaren som ny.

Den som fick ny krok var nog 07-08 i södra skåne.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Vår äldsta bil hade inget drag när vi köpte den utomlands. Vi köpte en dragkrok på skroten från en bil av samma modell. Dock fanns ingen märkning på kroken. Vår bil skulle, om märkning hade funnits, fått dra 1800kg med BE. Men pga att märkning saknades sattes max släpvagnsvikt till 1500kg vid registreringsbesiktningen.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Jag frågade BE-läraren på jobbet hur de nya reglerna kommer att se ut.
För det första så var det fjärde (!!) förslaget på hur reglerna skulle ändras, så hur reglerna blir till slut, och när de blir, det är inte 100% säkert.

I allafall så sa skrivelsen som säger att det kanske ska gälla från 2013 så här:
Totalvikten höjs till drygt 4000 kg (4200 eller något i den stilen). Det skulle leda till att man på B-körkort får dra max vad bilen får dra på B-kort. Tjänstevikt hit och dit kvittar, det bilen får dra, det får man dra på B-kort.

MEN!
Det gäller familjebilar, Volvo V70, Subaru osv, inte stora SUV-ar typ Range Rover och sådant. De kommer kräva BE-behörighet, och för att få köra dem så kommer det vara ett prov. Provet kommer bli svårare, men med den behörigheten kommer man få köra ekipage som väger hur mycket som helst, typ 5-6 ton!

Och vi som redan har BE-körkort när nya reglerna kommer, vi kommer få köra hur tungt som helst! Att likna med att min mamma (70+) fick A-behörighet (motorcykel) på köpet när hon körde upp för B-behörighet.

Lärarens råd var att de som funderat på att ta BE-behörighet, gör det innan nya reglerna kommer! För man kommer få så mycket "på köpet"! För får man en så stor bil att man behöver BE-behörighet så kommer det bli mycket, mycket svårare (och förmodligen dyrare) att få den då än nu!
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Just det du pratar om, andra länder är anledningen till ändringen. Det ska gå att komma från andra länder med ekipage som är lagliga där och köra även i Sverige.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Och kommer man aldrig köra annat än vanlig Volvo XC70 tex med normalt släp så behöver man inte ta BE alls, utan klarar sig på det? Jag får ju dra 1800kr på den isådanafall på mitt B-kort. Mer än det kommer jag aldrig behöva dra. :)

Men det ska bli väldigt intressant och se vart det bär iväg egentligen nu. Men han du pratade med var säker på detta och har inte hört det av nån som hört det av nån annan?? För det är bara sånt som finns i tråden hittills.. ;)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nja, förslaget är ju glasklart på en punkt. Lätt lastbil/personbil ska få begränsad dragvikt. Man får aldrig dra mer än 3500 kg. Idag finns ingen sådan begränsning med BE.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nu skriver du lite tokigt eller så blandar du ihop begreppen lite.
För övrigt så antar jag att med det du skriver är samma som jag skrev innan som besiktningsteknikern sa till mig. Det kommer att bli max släpvagnsvikten på bilen som är det som bestämmer vad olika bilar får dra när ändringen gått igenom inte som idag tjänstevikten. Till det gäller att ekipaget inte får överskrida de 4.250 kg som blir ny gräns istället för 3.500 som idag.
Sen har jag svårt att tänka mig att det kommer att krävas någon BE behörighet generellt för de tunga bilarna, det som säkert kommer att ske för de som har en släpvagnsvikt som gör att de kommer över 4.250 om de utnyttjar den till fullo är att om de vill framföra ett ekipage som överskrider 4.250 då behöver de ta BE precis som det idag har behövts för att överskrida 3.500. De får helt enkelt en begränsning som är lägre än max släpvagnsvikt för att få framföra ekipaget på B-körkort. Det intressanta här är om det blir en faktisk begränsing i regbeviset så att de inte får koppla på en släp som har en totalvikt på bilens släpvagnsvikt alls eller om det blir en last begränsning, så att de får dra släpet men inte lasta det mer än att de håller sig inom gränsen för B-kort. Att jag funderar på den biten är pga familjer där inte alla har BE och idag får inte de med B-kort ens köra ekipaget utan last, skulle ju underlätta mkt om det blev en lastbegränsing istället.

Jag kom på en annan lite lustig sak och det är att det nu kommer att finnas ett kryphål för att öka lasten i b-korts bilar (husbilar, hästlastbilar odyl) och jag har en känsla av att vi kommer att börja se väldigt många av de lätta små släpen som danskarna har dille på att använda. Häng på ett släp och du får plötsligt ha en vikt på ekipaget på 750 kg mer. En lätt släpvagn som de där minisläpen danskarna ofta har efter sina bilar när de skall till semester (ser dem på väg till bornholm) kan inte väga många kg och de ger inte heller någon hastighetsbegränsning till 80 om jag fattat det rätt (har aldrig kollat upp det men fått höra att det är så). Skall vi gissa att varenda husbil kommer att ha ett sådant hängande bak när regeln gått igenom (de har tydligt riktigt tufft att klara viktgränsen med all utrustning som finns i dem idag).
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nej det är ingen hörsägen. Den jag frågade är trafiklärare, är aktiv när det gäller att ta del av beslut och förändringar. Och han undervisar även på en gymnasieskola som utbildar till bland annat mark och anläggning.

Men han poängterade hur många gånger förslagen ändrats, likaså hur många gånger datumet när det ska gälla flyttats fram. Så att det skulle vara mer säkert denna gång är en överdrift, det kan ändras och/eller flyttas fram igen.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Suck! Glöm ordet familjebil, det var ett ord jag var använde för att beskriva tex en Volvo, Subaru eller annan bil. Så glöm ordet familjebil, det står I-N-T-E i förslaget! De bilar som kommer att kräva BE-behörighet är jäääääääätttttetuuuunga bilar, ett exempel på jääääätttttetung bil är Range Rover. Så det inte blir konstiga spekulatiner, det finns ju flera i tråden som är ärligt intresserade av vad som kan bli att gälla...
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Dragvikt kvittar ju, har man ett släp på 3,5 ton kommer ju totalvikten på bil+släp ändå att bli mer än den tillåtna maxviken på de dryga 4 tonen.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det var det jag skrev ja.

Det jag tycker är synd om det blir de nya reglerna är att de som kör husvagn de egentligen inte är kapabla till nu får köra ännu tyngre husvagnar på B-kort!:crazy:
Jag tycker man nära nog dagligen sommartid ser husvagnsekipage som vobblar, förare som glömmer att de har husvagnen efter osv.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nu blandar du nog äpplen och päron. 4250 kg är ju gränsen för B-kort. För BE kommer en begränsning som inte funnits tidigare, d v s max släpvagnsvikt 3500 kg.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Ett nytt direktiv om körkort (2006/126/EG) har beslutats som träder i kraft den 19 januari 2007. Alla länder inom samarbetsområdet EES, dvs. alla medlemsstater inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, ska nu ändra sin egen lagstiftning så att den stämmer överens med det nya direktivet.

Enligt den tidsplan som anges i direktivet så har medlemsstaterna sedan fyra år på sig att ändra sin lagstiftning och inom ytterligare två år måste denna lagstiftning också tillämpas. Det innebär alltså att det tar fram till den 19 januari 2013 innan man kan säga att de nya reglerna gäller i praktiken.

...


6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

---
http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Okej. Tack. Men då kommer den nog antagligen tas bort va?? Att man på BE får dra tyngre om dragbilen tillåter det?? Så på en tung bil kan ekipaget bli sjukt tungt?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Ta bort vad? Lite svårbegriplig fråga.

Går ovanstående igenom får du bara dra 3500 kg även om bilen får dra t ex 3700 kg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Messy
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 101
Senast: Ackio
·
S
Hästmänniskan Fr o m 19/1 2013 får vi nya körkortsregler för att dra personbil och släp på B-behörighet. B-behörighet = totalvikten på bil + släp...
Svar
16
· Visningar
3 354
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp