Nya lagändringen kring tungt släp..

Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nu känner jag mig dum (till mitt försvar har jag inte registreringsbeviset framför mig), men "bägge raderna"???

Som jag minns, står det vad bilen får dra med B-kort och BE-kort! Menar du det?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Del av printscreen från transportstyrelsens sida, uppgifterna på min bil:

kulvikten.jpg



"Max släpvagnsvikt" är det man skall kolla på.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Del av printscreen från transportstyrelsens sida, uppgifterna på min bil:

kulvikten.jpg



"Max släpvagnsvikt" är det man skall kolla på.

Där ja, om värden vart tvärt om att bilen får dra 1470 och b-kort 1400 så är det b-kort du måste kolla på om du har b-kort. Så man kan aldrig lämna nån rad osedd. :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Fats våra trafikpoliser de har järnkoll på alla vikter, behörigheter och allt som har med körkort och teknisk data att göra. De är marodörer på vägarna :D Men de nya reglerna har inte kommit fram till dem så de vet till 100% hur de kommer att se ut, de har bara hört typ rykten. Och den jag pratade med sa att de var bara stora ekipage som skulle gynnas, alltså att tot.vikten höjs, men släpet för fortf inte väga mer än bilens tjänstevikt. Men det dokument jag hittade som jag citerade i första inlägget säger ju att även det ska slopas.

Varför är det så förbannat svårt att hitta information??? Man måste väl vänta till 19 Januari 2013.. :crazy:
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det du beskriver stötte jag på när jag letade bil för några år sedan! Den gången berodde det på att ägaren innan bilfirman hade "vägt om" bilen, vill minnas att det gjordes genom en registreringsbesiktning. Då hamnade bilen i en billigare skatteklass.
Om det är så alla gånger vet jag däremot inte.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det är väl typiskt myndigheter att vara luddiga! :grin:

Där jag köpte mitt senaste släp så berättade säljaren att en asförbannad köpare med BE-behörighet ringde ett tag efter att h*n köpt ett släp.
Köparen blev stoppad i en kontroll, polisen vägrade släppa vidare ekipaget för att polisen benhårt trodde att släpet var för tungt, vaddå bruttovikt, totalvikten på släpet på registreringsbeviset var ju mer än bilen fick dra ju! :cool:

Så hamnar man i den situationen (mitt släps totalvikt är 2,5 ton, max jag får dra med bilen är 1,8 ton) så får man väl tvinga "länsman" att ringa sin chef eller något! :angel:
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Ja, jag var luddig märker jag :p. I mitt fall är det "Max släpvagnsvikt" som gäller, men det kan ju som du skriver förstås lika gärna vara tvärtom :)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Ingen aning om det stämmer men en besiktningstekniker hade hört talas om att det skulle bli som det är i utlandet att det är bilens släpvagnsvikt som gäller MEN om du inte har BE-kort så får ekipaget bara väga max 4.250kg huruvida du kommer att få använda släp som håller sig inom släpvagnsvikten och sen inte lasta dem fulllastade eller om det kommer att komma ut en ny nuffra som gäller vad släpvagnen får ha för totalvikt till just den bilen hade han ingen aning om. Blir ju väldigt mkt enklare i en familj att kombinera en bilkombination om en har BE kort och andra i familjen inte har det om så blir fallet att du får koppla på släp med totalvikt efter bilens släpvagnsvikt men inte lasta dem fulla. Det vore ju vettigast om det var på det sättet.
Oavsett hur det blir så kommer man ju äntligen ifrån det löjliga att de riktigt bra dragbilarna får man inte dra häst med men de små japanarna får man.
Vi hade tex den lustiga situationen här hemma på gården att det stod två Audi A6 avant V8 (den gamla är död nu så nu finns bara en), den gamla häcken som gått gått långt och var tvåhjulsdriven fick dra släpet men den nya extrautrustade med allt vad det är för att öka körprestandan och med 4 hjulsdrift den vägde för mkt så den får inte dra mer än under 1200 (kommer inte ihåg exakt siffra), kommer vi dessutom ifrån att det är tjänstevikten som räknas då kommer vi ifrån deras trams att stoppa på 400kg extra för att det är en kombi för vist lastar man alltid 400 kg i bilen när man är ute och kör med släp.
Nu önskar jag bara att de som proppsar på ang en höjning rakt över för var gränsen skall gå för B-kort skall ändras till 4.250kg hade inte tackat nej till 750 kg lastvikt till i lastbilen. Många både transportbilstillvarkare, husbilstillverkare och dylikt ligger tydligen på hårt om detta och enligt dem kommer det att bli större chans att få igenom detta när denna ändring är gjord.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

kl

Läser och läser men fattar mindre och mindre, hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta?

Om min bil får dra 1600 kg (och t.ex 1450 på b-kort), och mitt släps totalvikt är 1600 kg, måste jag fortfarande ta BE-kort då, eller kommer denna nya lag att "gynna" mig, så att jag får dra mitt släp lagligt på B-kort? Ekipaget kommer ju bli lite tyngre än 3,5 ton men inte mycket, är under 4 ton iaf. Och om jag nu skulle gynnas av detta (att jag inte "behöver" ta BE), måste jag då göra en ny uppkörning? Eller wtf? XD
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

kl

Läser och läser men fattar mindre och mindre, hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta?

Om min bil får dra 1600 kg (och t.ex 1450 på b-kort), och mitt släps totalvikt är 1600 kg, måste jag fortfarande ta BE-kort då, eller kommer denna nya lag att "gynna" mig, så att jag får dra mitt släp lagligt på B-kort? Ekipaget kommer ju bli lite tyngre än 3,5 ton men inte mycket, är under 4 ton iaf. Och om jag nu skulle gynnas av detta (att jag inte "behöver" ta BE), måste jag då göra en ny uppkörning? Eller wtf? XD

Det är just den biten som idag inte går att få säkra besked på, blir det som den jag pratat med tror så kommer tillåten släpvagnsvikt vara det som avgör och ja då kommer du att få köra dit släp lagligt utan BE. Tydligen skall det troligen vara någon form av enklare uppkörning med släp för de som redan har körkort hur sjutton de nu skall klara av att få ihop det är ju inte en liten mängd människor som kommer att behöva göra denna uppkörning. Frågan är om det verkligen kommer att bli det var ju snack tydligen även när lastbilskortet och mc kortet infördes att det skulle krävas uppkörning i slutändan klarade de inte att genomföra det utan alla som redan hade körkort fick det automatiskt. Skall bli intressant att se hur det blir egentligen.

Skulle de inte frångå den gamla reglen om tjänstevikten så att detta bara påverkar de bilar som idag får dra mindre än sin tjänstevikt för att de träffar 3,5 gränsen, ja då är det helt upp till vilken tjänstevikt du har på bilen om du kommer att få köra släpet eller inte. Nu är det ju ett tag till innan de skall börja gälla så mer info lär ju komma under året (är det jag som har fel för mig men var det inte sagt först att det var 2012 det skulle börja gälla ? )
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Kollade tjänstevikten på våran V70 idag. En ordinär familjebil, men tjänstevikten var bara 1690 kg! Vilket resulterar i att med B-körkort får man inte dra värst mycket med den om man vill ha en 2-hästarskärra!
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

kl

Läser och läser men fattar mindre och mindre, hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta?

Om min bil får dra 1600 kg (och t.ex 1450 på b-kort), och mitt släps totalvikt är 1600 kg, måste jag fortfarande ta BE-kort då, eller kommer denna nya lag att "gynna" mig, så att jag får dra mitt släp lagligt på B-kort? Ekipaget kommer ju bli lite tyngre än 3,5 ton men inte mycket, är under 4 ton iaf. Och om jag nu skulle gynnas av detta (att jag inte "behöver" ta BE), måste jag då göra en ny uppkörning? Eller wtf? XD

Oj vad tungt släp, eller du menade tjänstevikten nu??

Så som jag fattat reglerna så får inte totalvikten överstiga dessa 4,25 ton

delvis *kl*

Släpets tjänstevikt är ju inte viktigt i sammanhanget när man har BE-kort, vilket det har när man endast har B-kort.

Utan som jag fattade det så är det max släpvangsikten (i mitt fall 1800kg, v 70) som styr hur mkt jag får köra. Mitt släp väger ca 980kg och det ger att jag får lasta ca, ja vaddå på BE-kort resp vad på det nya????

Någon som kan räkna ut det??
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Har du BE-kort blir det ju ingen skillnad. Max släpvagnsvikt är ju vad bilen får dra, det förändras inte med de nya reglerna.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Nä det är 19 januari 2013 som det börjar gälla :crazy: Så det känns som man kommer få leva i ovisshet ett tag till.

Men det vore ju väldigt bra och naturligt om det blir som du fått höra. Det ska iafl bli väldigt intressant å se hur de ska lösa behörighetsfrågan :D
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Oj vad tungt släp, eller du menade tjänstevikten nu??

Så som jag fattat reglerna så får inte totalvikten överstiga dessa 4,25 ton

delvis *kl*

Släpets tjänstevikt är ju inte viktigt i sammanhanget när man har BE-kort, vilket det har när man endast har B-kort.

Utan som jag fattade det så är det max släpvangsikten (i mitt fall 1800kg, v 70) som styr hur mkt jag får köra. Mitt släp väger ca 980kg och det ger att jag får lasta ca, ja vaddå på BE-kort resp vad på det nya????

Någon som kan räkna ut det??

Nu har du blandat ihop det totalvikten på släp är släpets vikt+tillåten last, det är alltid totalvikten som avgör om man får dra det eller inte om man har B-kort.
Totalvikten på släpet får inte överskridas då det är vad släpet är byggt för att klara av så man kan aldrig lasta mer än mellanskillnaden mellan släpets egenvikt och släpets totalvikt oavsett körkort för det är inte släpet byggt för att klara.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Kollade tjänstevikten på våran V70 idag. En ordinär familjebil, men tjänstevikten var bara 1690 kg! Vilket resulterar i att med B-körkort får man inte dra värst mycket med den om man vill ha en 2-hästarskärra!

Om de med ändringen kommer att ta bort tjänstevikt regeln och i stället rätta sig efter bilens släpvagnsvikt i stället så gissar jag att den är högre eller ?

Vår gamla Audi A6 fick tex dra 1500 på B-kort men har tillåten släpvagnsvikt på 2000 så om det blir efter släpvagnsvikten istället i nya reglerna så klarar man då att dra en 2tons släp med den och ändå hålla sig under 4,25 har man inte för knubbiga hästar så får man in två på den lastvikt det ger (i alla fall nästan :angel: man är i alla fall så pass lite över så det bara blir smäll på fingrarna och en dyr lapp med sig ifrån kontrollen om man hamnar i en sådan)
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det däremot som helt klart många måste tänka på om det blir en sådan här ändring är dragkrokarna en mkt vanlig tillåten vikt på dragen är 1600kg något många idag inte tänker på när de överlastar transporter, tyvärr framgår den biten inte alls av reg.beviset utan där måste man kolla på draget på skylten som sitter där. Vi har tex en bil som har betydligt högre släpvagnsvikt än det draget som är fabriksmonterat som nytt klarar av.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Om man kör för tungt med endast B-kort så lär det blir mer än "en smäll på fingrarna". Eller kommer straffsatsen också att lindras?
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Det däremot som helt klart många måste tänka på om det blir en sådan här ändring är dragkrokarna en mkt vanlig tillåten vikt på dragen är 1600kg något många idag inte tänker på när de överlastar transporter, tyvärr framgår den biten inte alls av reg.beviset utan där måste man kolla på draget på skylten som sitter där. Vi har tex en bil som har betydligt högre släpvagnsvikt än det draget som är fabriksmonterat som nytt klarar av.

Det här visste faktiskt inte jag. Att man skulle behöva titta på draget. Stämmer det verkligen?

Vår äldsta bil skulle egentligen få dra 1800 kg på BE. Men draget monterades av i efterhand och papper på detta saknades. Därför sattes dragets max tillåtna vikt till 1500 kg, och bilen fick följaktligen max släpvagnsvikt 1500 kg registreringsbeviset.

Så jag tycker det låter underligt om vissa bilar har en max släpvagnsvikt som inte alls stämmer överens med vad draget tål.
 
Sv: Nya lagändringen kring tungt släp..

Jodå, bilen kan ha en högre släpvagnsvikt än draget. Men i regbeviset står då vad draget tål som maxvikt för vad bilen får dra. Och vad bilen får dra kommer ju inte att ändras i det förslaget som ligger nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Messy
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 101
Senast: Ackio
·
S
Hästmänniskan Fr o m 19/1 2013 får vi nya körkortsregler för att dra personbil och släp på B-behörighet. B-behörighet = totalvikten på bil + släp...
Svar
16
· Visningar
3 354
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp