Ögonkontakt

Folk tror ofta att jag inte lyssnar för att jag inte ger ständiga bekräftelser på det, jag tycker det är skitjobbigt att behöva göra det hela tiden. Om jag pratar i telefon med nån, jag sitter i soffan utan något annat att göra och är 100 % fokuserad på samtalet. Ändå måste folk säga "lyssnar du?". Eh, nej jag pratar med dig i telefon utan att lyssna :banghead:.

Du anar inte hur ofta det är så att folk låtsas lyssna. Jag skulle säga att det är mer troligt än tvärtom.

Jag har bekanta som jag måste säga att jag inte accepterar att de tittar i telefonen samtidigt som de pratar med mig. Men de får gärna titta i telefonen utan att prata med mig. Det är fler som låtsas lyssna och gör annat än att de verkligen lyssnar, kan jag säga.

De svarar nämligen att de hör, säger "ja" och "Jaha" och lite andra bekräftande ord men när man upptäcker att de bara svarar släntrian så börjar man brodera ut helt otroliga saker som omöjligt kan vara sant eller ber dem repetera och de står helt perplexa och undrar vad de bekräftat med ett "ja".

Jag må vara jäkligt ointressant men det är något jag kan acceptera att andra tycker. Men, förbannat....ring inte mig eller kom inte hem till mig för att prata och låtsas lyssna när du själv vill bli lyssnad på hela tiden med 100% uppmärksamhet.

Nope! Går fetbort.

Min närmaste kompis och jag pratar hela tiden långa tider. Sedan tar vi paus från varandra, surfar lite, uppdaterar oss, hon på FB, jag här. Så gör vi så i ca 10-30 minuter och så är vi igång och pratar igen.
 
Tror det är mycket en social vana vi har att man "ska" se in i ögonen annars är något fel eller så bryr man sig inte om den man pratar med.

Det är nog mer än en "social vana" med tanke på att det normalt är medfött att titta i ansiktet på folk för bekräftelse, läsa humör och skiftningar och härmning.

För det inte sagt att man kan lära sig att andra är olika och inte följer "normen".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 102
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 937
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp