Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

jerseyko

Trådstartare
Har hästen ute på annons och har lite småpanik för att bli av med henne innan flytten.

Har 2 intresserade som vill provrida och en som ska komma på torsdag.

Fick nyss ett samtal från en kvinna som var helt förälskad i min häst och faktiskt t.om. betalar en slant utöver utgångspriset och jag som räknat med att behöva gå ner i pris.

Hon köper henne osedd efter att en veterinär tittat på henne och hon är nyskodd, skriver kontrakt först och betalar 50% i handpenning. Dessutom milersättning för att få hem henne.

En kompis har kollat en svarta listan och där finns hon inte med, jag har sökt runt på nätet och inte hittat något.

Hon bor ute på landet med 6 andra hästar och ska gå som sällskap och ridas och kanske komma ut på någon tävling.


Jag är lite i chock, och ska försöka skriva ett köpekontrakt för jag vill ju inte missa någonting.

Kalla mig vad ni vill, men jag måste, tyvärr, bli av med henne snabbt och nu får jag ju dessutom extra slantar. Jag vill ha allting skrivet tydligt i kontraktet att hon inte kan kräva tillbaka några pengar och det är inte heller så att jag kommer kunna ta hem henne igen. Köparen är mkt mån om att hon ska få stanna på gården länge och ha det mysigt. Lika så att jag ska få komma dit på besök.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tror inte jag skulle våga sälja min häst till någon som jag inte träffat. Skulle vilja möta personen först så jag kan känna av vilka vibbar den ger. Det är lätt att få allt att låta som guld och gröna skogar via telefon eller mail men svårare om man ser personen man pratar med. Nu har jag ju aldrig sålt häst någon gång men det är så mina tankebanor går. ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Du kan göra bilagor till bara de signeras av både dig och köpare och förslagsvis häftas fast vid resten av kontraktet.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Alltså jag tycker att det låter lite för bra för att vara sant. Och det som låter för bra för att vara sant brukar antingen vara 1) inte sant eller 2) inte bra.

Hur kan hon bli "förälskad" i en häst hon aldrig träffat, och beredd att betala över ditt pris bara sådär?

Akta bara så du inte sumpar chansen att sälja till någon av de andra för att den här verkar skum. Eller tycker du inte det själv?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Annonsen kommer finnas kvar och de spekulanter jag har på henne kommer få komma hit och även de som ringer kommer få komma hit och provrida tills hon lämnar stallplanen.

Att köparen betalar handpenning betyder faktiskt inte att jag måste sälja till henne, eller ens betala tillbaka pengarna.

Jag försöker också intala mig att det inte är sant, och som sagt inte åka dit först jag har allt underskrivet och pengarna på mitt konto.

Jag tycker inte alls hon lät väldigt "på" eller i "panik" efter en häst, de hade bara klickat när hon såg henne och de gör de väl oavsett om de är på bild eller irl.
Visst kan personen vara superknepig IRL, men det behöver inte betyda att hon missköter hästen.

För bra att vara sant är det, men så slänge en bekant på luren efter att ha gett "busringaren" en regäl utskällning när busringaren sa att de vunnit 2,5 miljon på sin lottorad ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Att köparen betalar handpenning betyder faktiskt inte att jag måste sälja till henne, eller ens betala tillbaka pengarna.

Tar du emot en handpennig så är du bunden vid köp och var har du fått att du inte behöver betala tillbaka pengarna ???

Är hästen behäftad med fel som inte går att försäkra så ska du faktiskt betala tillbaka handpenningen eftersom köparen vill ha hästen vet besiktad för annrs slutförs inte köpet och har du tagit emot handpenning är du bunden till den köparen och kan inte sälja till någon annan !!!


Mia
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tror inte jag skulle våga sälja min häst till någon som jag inte träffat. Skulle vilja möta personen först så jag kan känna av vilka vibbar den ger. Det är lätt att få allt att låta som guld och gröna skogar via telefon eller mail men svårare om man ser personen man pratar med. Nu har jag ju aldrig sålt häst någon gång men det är så mina tankebanor går. ;)

Jag har sålt hästar utomlands och då är det bannemig inte lätt att be köparen komma hit. Det viktiga r ju att köparen är ok och gillar hästen. Vad säljaren gillar köparen är ju en annan sak.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Betalar hon och sen hoppar av så har hon ingen rätt att få tillbaka pengarna. Hästen kommer att besiktas innan hon lägger handpenningen.


Hur gör jag med handpenningen, Åke hur har du gjort?
Skickar 2 underskrivna kontrakt till henne, får tillbaka mitt ex och då ger jag ut mitt kononummer, eller betalar hon först och sen skickar jag 2 ex? Tycker det känns knasigt hur man än gör.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hoppar hon av utan anledning har du rätt att behålla handpenning, det rimliga är 15% enligt lag. Får du 50% av henne måste du alltså betala tillbaka 35% av det hon betalat i ett sådant scenario.

Du är däremot helt bunden av att sälja om du tagit emot en handpenning. Även om hon skulle verka knasig sedan så måste du sälja. Eller ja, väljer du att inte sälja ändå (och betala tillbaka handpenning) kan ju köparen driva det till domstol om denne vill.

Ta inte emot handpenning om du inte är helt 100% säker på att DU vill sälja till denna person - just eftersom DU inte kan ångra dig sedan.

Ang. kontraktet så kan du ju göra som så att du skickar ett handpenningskontrakt till henne för påskrift och ber henne skicka andra ex:et till dig, skriv med en bilaga att kontraktet endast gäller tillsammans med kvitto på inbetald handpenning. I det kontraktet bör det stå med allt väsentligt som att hästen besiktigats av köparen bla bla bla.... och sedan när hon väl hämtar hästen skriver ni ett ordentligt kontrakt.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Av vad jag läst i forumen på buke hittills hade jag nog varit lite försiktig. Det verkar inte som om alla människor är ärliga direkt i hästvärlden heller. Så du inte tackar nej till någon bra köpare, väntar in den här du inte träffat och sen rinner allt ut i sanden för att hon inte sätter in pengar, hör av sig igen osv.

Personligen har jag blivit förälskad i annonshästar massor med gånger, men sen när man träffat dem irl har det inte alls varit samma sak. Och tvärtom, men jag hade inte tyckt det kändes seriöst när hon inte ens träffat hästen. Men det är ju bara jag. Jag hoppas allt går bra för er! :) berätta gärna vad som händer.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Bara en fråga, vadå för svart lista?:confused:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Betalar hon och sen hoppar av så har hon ingen rätt att få tillbaka pengarna. Hästen kommer att besiktas innan hon lägger handpenningen.


Hur gör jag med handpenningen, Åke hur har du gjort?
Skickar 2 underskrivna kontrakt till henne, får tillbaka mitt ex och då ger jag ut mitt kononummer, eller betalar hon först och sen skickar jag 2 ex? Tycker det känns knasigt hur man än gör.

Du får väll skriva in att kontrakena inte är giltiga förrän handpenningen är insatt på ditt konto samt att du ska fått tillbaka din del av kontraktet innan dess har ni inte fullföljt erat avtal !

Mia
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag kommer att lämna hästen till henne (hon betalar milersättning).

Ska jag skicka ett handpenninkontrakt och sen skriver vi köpekontraktet när jag lämnat hästen?

Jag kommer att ha annonsen kvar och låta den som vill komma hit och provrida. Det är lite akut att bli av med henne eftersom vi ska flytta. Tanken var ju att hon skulle vart utlånad på foder i minst 1 år men fordervärden bröt mot kontraktet.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Min häst är inte "min bebis" utan min relation till henne är väl ungefär som en vanlig människa har till sin bil. Det gör inte ont att sälja men man är mån om att det ska bli bra och inte komma fram en massa skit efteråt.

är de inte väldigt mycket tryggare att sälja hästen till någon som trivs med den och provridit den? för om de blir problem och köparen sen inte vill ha hästen och kanske vill lämna tillbaka den..även ifall du inte är skyldig att ta tillbaka hästen men känns de inte bättre då att hästen fått ett bra hem med nån den trivs hos och som trivs och passar med hästen?

just för att du vill slippa problem efter försäljningen så hade de ju varit bättre att sälja till någon som vill ha hästen efter att den tittat på den.

jag har fastnat för många annonser som ja sen inte gillat alls när ja väl tittat på hästen..de är lätt att falla för annonser.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hur ska jag se vid en provridning att min häst kommer trivas och passa bra ihop med köparen?

Mitt största problem just nu är att ha henne, tråkigt men sant. Vet inte om jag skrev det tidigare men hon skulle vart hos en fodervärd i över 1 år men fodervärden bröt mot kontraktet och jag hämtade hem henne.

Jag måste bli av med henne snabbt, tyvärr, och bara för jag kanske inte kommer överens med en person så kan den personen komma jätte bra överens med min häst. Vad gör det liksom, jag ska ju inte umgås med nya ägaren.

Och om köparen faller för henne på bild, så är det faktiskt inte mitt problem.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Har tyvärr dåliga erfarenheter av folk som "faller direkt" för hästen och som utlovar guld och gröna skogar.... Har gått på en sådan nit en gång, och gör allt jag kan för att inte hamna i den sitsen igen.

Sålde min då 1-åriga uppfödning (bra stamtavla) till helt fel ställe. Kvinnan lät supertrevlig i telefon, och var trevlig även när jag träffade henne IRL när hon kom och hämtade hästen (även om hon inte var någon person jag skulle vilja umgås ofta med), men sen gick allt käpprätt åt skogen...

Enligt utsago så var hästen en present till hennes dotter som tävlade msv hoppning (som det vid senare efterforskning visade sig inte stämma, men kollade tyvärr upp det alldeles för sent). Lät ju helt okej, betryggande med folk som har ordentlig hästvana och rutin. De hade egen gård med fiiiina boxar och stora hagar, hästen skulle få det superbra på alla sätt och vis. Jag sålde självklart hästen (trots att jag hade flera spekulanter, bl.a. en känd uppfödare/hingsthållare som ägde hästens morfar ville titta på henne och verkade jätteintresserad). Klart man säljer till ett hem man tror är rätt för hästen (ville ju hellre att hon skulle ut och tävla än bara bli avelsmärr direkt)
Ringde köparen vid några tillfällen för att höra att allt var bra, och svaren jag fick var "allt går sååååå bra", "hon är sååååå duktig", "alla som ser henne säger att hon är gudomligt vacker" osv (det sistnämnda sagt hösten det året hästen fyllde 3). På vintern samma år ringde de upp mig och frågade om jag visste någon som var intresserad av att ta henne på foder, eftersom dottern skulle till Irland och jobba i ett år (hade redan åkt dit), och eftersom jag hade funderat på att skaffa en häst till så tvekade jag inte en sekund. Det jag fick tillbaka var DEN HÄR. Bilden tagen några dagar efter att hon kommit till mig igen. Svårt att se att det är ett 4-årigt halvblod... :grin:
Inte inriden (vilket jag iofs visste), rädd för precis allting (hade inte varit rädd för något när jag sålde henne), långa hovar (säkert inte verkad på minst 3 månader), full med mask och mager (revbenen syntes trots tjock vinterpäls)
Nåja, jag satte igång med att avmaska, ringa hovslagare, veterinär, räkna ut en foderstat för att fodra upp henne i normalhull osv osv... Fick inget försäkringsnr eller något, men enligt uppgift var hon försäkrad till ett högt värde i Agria. Ringde upp ägarna någon dag senare för att få förs.nr, men då var deras telefon avstängd, och bara svarare på mobilen. Lämnade ett meddelande och bad dem ringa mig snarast möjligt (nämnde inte vad det handlade om), men fick ingen kontakt med dem på flera veckor, innan jag gav upp. Ringde då mitt ombud för att se om det gick att få fram ett försäkringsnummer (berättade såklart omständigheterna, och att jag i annat fall skulle teckna en försäkring själv, för att täcka eventuell veterinärvård). Fick numret till ombudet i ägarens område, och fick då veta att försäkringen var obetald sedan ett angivet datum (datumet visade sig vara samma datum som hästen hade hämtats från min stallplan :crazy:). Tecknade veterinärvårdsförsäkring direkt, ville INTE stå med skägget i brevlådan om något skulle hända.
Hade hästen i 2 år, utan kontrakt (lyckades inte få tag i ägaren mer än någon enstaka gång under hela den tiden) och när jag sedan ville lämna tillbaka henne tog det 2 månader bara att få tag i ägaren (snokade via skattemyndigheten bl.a.), och sen ytterligare några månader innan hästen verkligen åkte. Fick bara några månader senare ett telefonsamtal där de sa att hästen avlivats.:( För lite drygt ett år sedan fick jag ett annat telefonsamtal, från en annan av mina hästköpare, som hade sett henne ute på tävling. (så död var hon alltså...:grin:). Har nu fått kontakt (via buke) med hennes nuvarande ägare, som berättat hur hästen hade det när hon fick ta hand om henne... Ungefär likadant som när hästen lämnades till mig, inte verkad på jättelänge (skorna hade fått ramla av av sig själva), bara gått i flera månader utan att någon hade brytt sig om henne öht...

Det som verkade så bra gick så snett. Tack och lov har hästen nu kommit ifrån det hemska hemmet, så berättelsen fick iaf ett lyckligt slut...:bow:

Summa sumarum.... Ibland är verkligheten en helt annan än vad som utlovats. Se till att ha ett undertecknat kontrakt innan du lastar hästen, och iaf handpenningen på kontot (men jag hade INTE tagit 50% i handpenning, 10% brukar vara praxis...), och min magkänsla säger att det är lurt när någon bjuder över ursprungspriset utan att ha sett/provat hästen...
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Tänk om hon säger att hon inte har mer pengar för tillfället när du väl är där och lämnar hästen? Tycker också det verkar lite konstigt, jag hade velat ha hela summan på kontot innan jag körde. Är det långt du ska åka?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

delvis.kl

vet att de finns folk som köper hästar över telefon och är de föl eller unghästar som man varken kan provrida eller nåt så har ja lite mer förståelse för de för då kan man se mycket på en video bara..hur den rör sej o så.

men när de gäller ridhästar så tycker jag de är viktigt att vara helt 110 på att de stämmer och ja vill helst komma och rida några gånger både dressyr hopp och uteritt innan ja köper för för mej så är de mycket pengar även ifall hästen är billig och en stor grej för mej iallafall att köpa häst och inget ja gör utan att vara helt säker på att de blir rätt.
de är ju endå nånting som man ska umgås och leva med varje dag..ja köper inte ens bilar utan att ha provkört ett tag och kännt på den och kollat igenom.

mina vänner som kollat på hästar har åkt runt mycket för att hitta den rätta hästen, och isåfall tagit in på närmsta billigaste vandrarhem för att kunna rida flera gånger..de är inte så dyrt och de är de värt tycker jag.
och sverige tycker inte jag är så fruktansvärt stort att man inte skulle kunna åka o titta på hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Men vad hände med dina tävlingsambitioner? ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 077
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 698
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp