Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Vill lägga till att det finns lagar och restriktioner för transport av häst, den ska inte åka längre än 8 timmar utan vila. Det kan man kräva oavsett vem som köper hästen.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Lagarna är jag väl medveten om, och jag kommer i så fall köra ner hästen för att se vart hon hamnar.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Lagarna är jag väl medveten om, och jag kommer i så fall köra ner hästen för att se vart hon hamnar.

Jag skulle nog ha sålt hästen och chansat, faktiskt. Det är många som har köpt på det viset och blivit överlyckliga. Går det inte så är det inte mer med det.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag skulle nog ha sålt hästen och chansat, faktiskt. Det är många som har köpt på det viset och blivit överlyckliga. Går det inte så är det inte mer med det.

Skulle du satsat på att göra så med en mer komplicerad häst också? Din har väl orsakat ett par lite mer allvarliga olyckor också, en sådan häst kan lätt åka runt som är lite svårriden.
Det är ju lättare att sälja en helt okomplicerad häst till en okänd köpare, då vet man att de klarar av den och iaf inte säljer den vidare därför.

Pmm: Skulle du vilja svara vad du tycker också? Du kanske missade mitt förra inlägg. :)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Nej...jag ångrade inte mig när trsp hade åkt.
Men att man blir ledsen och börjar tveka tror jag inte är så ovanligt:confused: eller är det bara jag som är för känslig?
Djur för mig är som en familje medlem och jag sålde lika mycket för hans skull som för min egen för min egen.

Vi hade kommit till den punkt i livet där vi inte kunde prestera mer tillsammans och det är inte sjysst mot hästen att han en uttråkad ryttare på ryggen.

Hur mycket man än älskar sitt djur så ska man inte behålla den av egoistiska skäl.
Visst kunde han ha fått struttat runt i hagen resten av sitt liv.....men va sjutton.....han har många år kvar!

Men det skär i mitt hjärta att jag inte vet vart han är nu och om allt är bra.
Men det är bara att gå vidare i livet...

Det kanske är så att första hästen alltid betyder lite extra...
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Skulle du satsat på att göra så med en mer komplicerad häst också? Din har väl orsakat ett par lite mer allvarliga olyckor också, en sådan häst kan lätt åka runt som är lite svårriden.
Det är ju lättare att sälja en helt okomplicerad häst till en okänd köpare, då vet man att de klarar av den och iaf inte säljer den vidare därför.

Pmm: Skulle du vilja svara vad du tycker också? Du kanske missade mitt förra inlägg. :)

Jag tycker att min häst ska man komma och provrida, hon är mkt speciell och även fast man ska ha henne till avel och rida ibland så är hon lite så att hon "väljer sina offer" som förra stallhyresvärden bruka kalla det ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Djur för mig är som en familje medlem och jag sålde lika mycket för hans skull som för min egen för min egen.

Det kanske är så att första hästen alltid betyder lite extra...

Det här är min första häst, visst betyder hon mer för mig än mina tidigare sköthästar. Men hon är inte en familjemedlem som t.ex. mina katter är.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hela beloppet direkt. Sedan mailar jag över ett kvitto sen skickar jag kontraktet. Hon har ju kvitto på inbetalningen ju.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag skulle nog ha sålt hästen och chansat, faktiskt. Det är många som har köpt på det viset och blivit överlyckliga. Går det inte så är det inte mer med det.

är du en sån som tänker att när hästen är såld är de inte längre ditt problem? för ja vet en del som tänker så och bara vill ha ut pengar på alltet och orkar inte leta rätt köpare..och nej ja kan inte beskriva med ord vad ja känner för sånt.
inte enbart för hästens skull utan lika mycket för den nya ägaren som faktikst lagt mycket pengar på nåt som den ska ha lång tid också kan de bli väldigt fel.

(menar nu absolut inte att TS är sån)

och ja kan verkligen inte förstå mej på sånt, tycker inte ni sånna människor att de är viktigt att den nya köparen faktiskt trivs och gillar hästen? för de är minst lika viktigt för mej som de är att hästen ska få ett bra hem..ja skulle tyckt de vart jättehemskt om den nya ägaren inte trivs med hästen.

om ja hade sålt min häst till någon som faktikst gillar hästen och som jag tycker är bra och sen börjar min häst testa som han alltid gör och dom klarar inte av honom..jag hade blivit helt bedrövad och inte bara för hästens skull..tycker de är viktigt att köparen blir minst lika nöjd som jag vart med hästen.

likadant som när ja sålde min bil, vill att bilen ska funka lika bra för dom som den funkat för mej och inte bara tyckt att bilen är såld och om den nu går sönder nån dag senare är de inte mitt problem.

ja tycker man har en viss skyldighet mot köpare att faktikst se till att dom passar med hästen så gott de går, ibland går de inte och de går inte att göra nåt åt men man ska inte sälja till vem som helst o chansa..de är galet och inte snällt mot varken häst eller köpare.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Skulle du satsat på att göra så med en mer komplicerad häst också?

Det beror på till vem jag ska sälja den och på vilket sätt den är komplicerad. En häst som jag anser vara svår är kanske inte alls svårriden för någon annan.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

är du en sån som tänker att när hästen är såld är de inte längre ditt problem? för ja vet en del som tänker så och bara vill ha ut pengar på alltet och orkar inte leta rätt köpare..och nej ja kan inte beskriva med ord vad ja känner för sånt.

Jag tar stort ansvar för mina hästar, men inte för andra människors beslut. Är det personer som jag litar på eller vet genom andra är tillräckligt duktiga har jag inga problem att sälja en häst osedd.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Tycker du verkar helt fel ute och bara vill ha ut så mkt pengar som möjligt på din stackars häst!
Är den dessutom svårriden och väl har haft en hel del skador,så att du vill skriva en massa tillägg i köpeavtalet,då förstår jag inte vad du håller på med!
Varför köpa hus och skaffa barn om man INTE har förutsättningar att klara av detta?
Tänk efter innan du handlar!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

ja tycker inte de är att ta ansvar för att hästen hamnar med rätt människa om man tänker att dom får skylla sej själva om dom inte passar med hästen.

de finns hur många fina ställen och bra människor som helst men passar dom inte med hästen så spelar de ingen roll..dom kanske fortfarande tar hand om hästen men dom gjorde kanske inget bra köp med den hästen..och ja tycker endå de är ett visst ansvar som säljare att hästen hamnar med männsikor som passar med den och man chansar inte med sånt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

ja tycker inte de är att ta ansvar för att hästen hamnar med rätt människa om man tänker att dom får skylla sej själva om dom inte passar med hästen.

de finns hur många fina ställen och bra människor som helst men passar dom inte med hästen så spelar de ingen roll..dom kanske fortfarande tar hand om hästen men dom gjorde kanske inget bra köp med den hästen..och ja tycker endå de är ett visst ansvar som säljare att hästen hamnar med männsikor som passar med den och man chansar inte med sånt.

Du pratar smörja. Faktiskt. Det är inte min sak att tala om för folk vilken häst de ska köpa. Det är inte alls mitt ansvar och inte heller vill jag att andra ska tala om för mig vilken häst jag ska ha.

(Jag kan lägga till att ingen av mina hästar hade hamnat hos någon utan lång erfarenhet och tävlingsmeriter. En kunnig person kan förvalta även en häst man inte passar ihop med, det löser sig alltid)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

har man talat om hur hästen är och man märker att de verkligen inte är någon häst som dom ska ha så tycker jag man tar ansvar och säger de till dom, att dom kan få en mycket bättre häst som passar dom bättre och vill dom endå ha den så skulle ja inte sälja.

tycker faktikst att man är skyldig folk de och dels sen för hästens skull..men du bryr dej kanske inte om att folk ska göra bra hästköp och trivas med köpet och vara glada för de...tänker man bara på sej själv så är folk kanske sånna.

sen tycker inte jag att lång erfarenhet och tävlingmeriter har med saken att göra, de handlar om hur ambitiös och intresserad männsikan är..sen ska dom vara kunniga självklart.
tävlingsmeriter är ingen som helst anledning till att man säljer hästen tycker jag..handlar inte alls om de.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker det är en oerhört dålig kombination att vara driven av sin egen stress och vilja att bli av med hästen så snabbt det bara går, och att då överväga att sälja den till någon man inte vare sig träffat eller sett vart hästen hamnar. skulle aldrig göra så mot ett djur över huvud taget. Det finns väl andra lösningar under tiden tills hon är såld - helinackordering ngn månad tex. Det kan väl vara värt några extra tusenlappar på ett djur som är helt i händerna på oss, och som tjänat oss väl. Än att bara bli slängda ut genom rutan för att det är bråttom att bli av med den.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Tycker du verkar helt fel ute och bara vill ha ut så mkt pengar som möjligt på din stackars häst!
Är den dessutom svårriden och väl har haft en hel del skador,så att du vill skriva en massa tillägg i köpeavtalet,då förstår jag inte vad du håller på med!
Varför köpa hus och skaffa barn om man INTE har förutsättningar att klara av detta?
Tänk efter innan du handlar!

Hade jag velat ha ut massa pengar hade tråden inte funnits, då hade hon vart hos spekulanten idag.
Hade jag inte brytt mig om min häst så hade hon stått kvar hos fodervärden som bröt mot x-antal § i kontraktet.

Min häst är inte svårriden.
Vart har du läst att min häst är skadad och det är det jag vill skriva i kontraktet? Jag tycker de färdigtrycka inte är tillräckliga för att använda vid en försäljning av en osedd häst för både min och köparens sida.

Du får gärna berätta för mig varför vi inte har förutsättningarna att skaffa barn och köpa hus. För pengar är det minsta problemet i vårt hushåll.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

har man talat om hur hästen är och man märker att de verkligen inte är någon häst som dom ska ha så tycker jag man tar ansvar och säger de till dom, att dom kan få en mycket bättre häst som passar dom bättre och vill dom endå ha den så skulle ja inte sälja.

tycker faktikst att man är skyldig folk de och dels sen för hästens skull..


Jag håller med dig. Jag tycker att ens sista ansvar gentemot hästen är att försöka se till att den hamnar rätt. Sen kan man misslyckas med det men jag tycker man ska försöka.

Jag letar häst just nu och jag måste säga att jag får mycket större förtroende för säljare som ger intryck av att bry sig, vill veta något om mig, om hur hästen ska vara uppstallad, osv.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag har henne uppstallad i ett bra stall idag, men hon måste hållas igång för jag ska kunna sälja henne och ridning ingår väl inte i ett helinackorderings stall?

Hade jag vetat vilken "typ" fodervärden var när hon hämtade henne så hade nog min häst vart dräktig idag och jag sålt henne nästa år efter att fölisen blivit avvand.

Jag mår inte bra av att ha min häst hemma och det påverkar även min familj. Det ska vara kul att ha häst anser jag och idag är det bara ett ont måste. Man ska inte behöva äta mediciner för att orka gå upp på morgonen för man vet att man måste till stallet. Hästar finns det gott om i min omgivning jag kan rida på för att jag vill och för att det gör att jag mår bra.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Varför köpa hus och skaffa barn om man INTE har förutsättningar att klara av detta?
Tänk efter innan du handlar!

Denna typ av kommentar får mig att ogilla Buke ibland. :mad:

Herregud - TS frågar vad folk tycker i ett hästförsäljningsärende, inte är det en anledning för dig att lägga dig i hennes övriga livsval!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 886
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp