Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Men vad hände med dina tävlingsambitioner? ;)

Jag mår så dåligt psykiskt att jag inte orkar träna men gör det just för att hålla henne i kondis eftersom jag beslutat att sälja istället för att försöka hitta en ny fodervärd.

Det är jätte kul att vi gick från 40% till 60% på bara 2 veckor imellan, och att dessutom 1 veckas träning försvann p.ga. tappsko. Men jag kan inte glädjas riktigt åt de ändå och det är en otrolig lättnad nu när hon går på bete och jag inte måste åka till stallet varje dag.

Tiden hon var hos fodervärden (innan jag fick veta allt som hänt) så började allt att bli bättre och nu är det bara påväg neråt igen och jag är nere igen på att sova oroligt mellan 3-4 timmar om natten.

Vi har ju dessutom köpt hus och då kommer det finnas ännu mindre tid och pengar att ha en häst. Säljer jag henne så lägger jag de pengarna på huset, och vi får mer än 2.000kr i lägre månadskostnad + de kostnaderna som försvinner för hästutgifter varje månad. Jag kan spara till en ny häst som har de förutsättningar jag söker. Och starta om på nytt när jag känner att jag orkar med det.
Jag har en son på 8 månader som går före allt. Dessutom blev jag uppsagd för 1 månad sen :(

Hade de vart kul att ha häst så hade jag aldrig sålt henne. Men nu känns de mer som en plåga och en tung kärra för mig att släpa på.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker att det här låter skumt. Jag tycker det är viktigt att man ser den som ska köpa häst av en och inte låta sig luras av att få mer pengar i fickan bara för att köparen är pengagenerös. Det behöver inte vara en bättre köpare för att hon har mer pengar att erbjuda, tvärtom så kan sitta och ljuga. Det kan låta väldigt trevligt och bra men verkligheten kan tyvärr te sig anorlunda.

Tycker du ska vara försiktig och ifrågasätta varför hon inte kan komma och kolla på hästen. Hon verkar nästan mer intresserad av vad hon kan lägga för stora summor på att få det att låta som att hon är en sån bra köpare. Kommer hon inte och kollar på hästen så är det inte hästen hon verkar intresserad av.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker att det här låter skumt. Jag tycker det är viktigt att man ser den som ska köpa häst av en och inte låta sig luras av att få mer pengar i fickan bara för att köparen är pengagenerös. Det behöver inte vara en bättre köpare för att hon har mer pengar att erbjuda, tvärtom så kan sitta och ljuga. Det kan låta väldigt trevligt och bra men verkligheten kan tyvärr te sig anorlunda.

Tycker du ska vara försiktig och ifrågasätta varför hon inte kan komma och kolla på hästen. Hon verkar nästan mer intresserad av vad hon kan lägga för stora summor på att få det att låta som att hon är en sån bra köpare. Kommer hon inte och kollar på hästen så är det inte hästen hon verkar intresserad av.

Hon la de priset efter hennes stam.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag mår så dåligt psykiskt att jag inte orkar träna men gör det just för att hålla henne i kondis eftersom jag beslutat att sälja istället för att försöka hitta en ny fodervärd.

Det är jätte kul att vi gick från 40% till 60% på bara 2 veckor imellan, och att dessutom 1 veckas träning försvann p.ga. tappsko. Men jag kan inte glädjas riktigt åt de ändå och det är en otrolig lättnad nu när hon går på bete och jag inte måste åka till stallet varje dag.

Tiden hon var hos fodervärden (innan jag fick veta allt som hänt) så började allt att bli bättre och nu är det bara påväg neråt igen och jag är nere igen på att sova oroligt mellan 3-4 timmar om natten.

Vi har ju dessutom köpt hus och då kommer det finnas ännu mindre tid och pengar att ha en häst. Säljer jag henne så lägger jag de pengarna på huset, och vi får mer än 2.000kr i lägre månadskostnad + de kostnaderna som försvinner för hästutgifter varje månad. Jag kan spara till en ny häst som har de förutsättningar jag söker. Och starta om på nytt när jag känner att jag orkar med det.
Jag har en son på 8 månader som går före allt. Dessutom blev jag uppsagd för 1 månad sen :(

Hade de vart kul att ha häst så hade jag aldrig sålt henne. Men nu känns de mer som en plåga och en tung kärra för mig att släpa på.

Det låter verkligen som du är utmattad stackare... Jag tycker verkligen synd om dig för att du går igenom en väldigt svår och tuff period i ditt liv. På något sett känner jag igen mig i din sits. fast jag börjar sakta men säkert att ta mig ur mitt dåliga mående, delvis med hjälp av mitt intresse för hästar. Under mitt liv så har kontakten med hästar hjälpt mig en hel del under mina jobbigare perioder. Hästar har på något sätt en läkande förmåga.

Jag försöker inte få dig att ha kvar din häst, för som du beskriver så har du inte råd att ha din häst kvar. Jag tror säkert att du kan känna en glädje av att någon gång ibland få hålla på med hästar när du får tid över till det även om du säljer din häst. Du ska absolut inte känna någon skuld till att du inte kan ha kvar din häst. Den tiden kommer att komma igen när du är redo för att ha en häst. Men, se till att hästen får komma till ett bra ställe.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag mår sämre av att ha min häst kvar och ha ytterligare en sak att ansvara över. Och jag lägger hellre pengarna och tiden på min familj. Hästar i min omgivning kryllar de av och alla ställer upp om jag vill komma iväg och rida just för det är något jag vill göra.
B.la. ska jag rida in min häst son nu i sommar :)

Jag märkte direkt när min häst var hos fodervärden en otrolig lättnad och livsglädje men nu är det bara en massa måsten. Det är taskig mot mig själv, hästen och min familj att ha henne kvar. Jag vill ta hand om mig själv och min familj och framför allt bli frisk. Sen kan jag skaffa mig en ny häst. Pengarna är det minsta problemet. Jag har råd att ha henne kvar men då går det precis +-noll och det vill inte jag när vi köpt hus, då vill jag lägga pengarna på möbler, heminredning ect ect.

Dessutom klarar vi av alla utgifter med bara sambon inkomst om hästen inte finns med i bilden. Hon kostar massor av mina föräldrapenningdagar varje månad, jag vill inte lägga mina dagar på min häst, utan på mitt barn.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Finns ingen anledning till att behålla bara för sakens skull.

Sälj och ta upp den dagen du LÄNGTAR halvt ihjäl dig efter EGEN häst.

Rida kan man alltid göra ändå om man vill.

Och nej, med ordentliga kontrakt tycker jag inte det är oseriöst att sälja utan att träffas.

Har ju själv köpt häst så två gånger, den ena visserligen bara två men den andra inriden och "problemhäst". Men det gick bra ändå.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

är de inte väldigt mycket tryggare att sälja hästen till någon som trivs med den och provridit den? för om de blir problem och köparen sen inte vill ha hästen och kanske vill lämna tillbaka den..även ifall du inte är skyldig att ta tillbaka hästen men känns de inte bättre då att hästen fått ett bra hem med nån den trivs hos och som trivs och passar med hästen?

Vi hade folk hem som provred stoet vi hade till salu, de verkade supertrevliga, red hästen jättebra, så de fick en månads öppet köp för att känna sig säkra på att hon passade ihop med de andra hästarna.
Hästen kom tillbaka en månad senare av jätteskumma och korkade skäl :mad:

Sedan ringde en man på annonsen och sa att hans dotter var kär i hästen och de skulle bara ha den. Jag tyckte hon var för liten, men med villiga och kunniga föräldrar fick de köpa. Hästen har det hur bra som helst idag.

Det är inte alltid jättelätt att avgöra vilken människa som kommer bli nöjd med hästen de köper... oavsett om de provrider eller inte...
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Har hästen ute på annons och har lite småpanik för att bli av med henne innan flytten.

Har 2 intresserade som vill provrida och en som ska komma på torsdag.

Fick nyss ett samtal från en kvinna som var helt förälskad i min häst och faktiskt t.om. betalar en slant utöver utgångspriset och jag som räknat med att behöva gå ner i pris.

Hon köper henne osedd efter att en veterinär tittat på henne och hon är nyskodd, skriver kontrakt först och betalar 50% i handpenning. Dessutom milersättning för att få hem henne.

En kompis har kollat en svarta listan och där finns hon inte med, jag har sökt runt på nätet och inte hittat något.

Hon bor ute på landet med 6 andra hästar och ska gå som sällskap och ridas och kanske komma ut på någon tävling.


Jag är lite i chock, och ska försöka skriva ett köpekontrakt för jag vill ju inte missa någonting.

Kalla mig vad ni vill, men jag måste, tyvärr, bli av med henne snabbt och nu får jag ju dessutom extra slantar. Jag vill ha allting skrivet tydligt i kontraktet att hon inte kan kräva tillbaka några pengar och det är inte heller så att jag kommer kunna ta hem henne igen. Köparen är mkt mån om att hon ska få stanna på gården länge och ha det mysigt. Lika så att jag ska få komma dit på besök.

I det här läget är det ju en fråga om vad det är för häst och vad köparen skall betala. Det kanske är så att du prissatt din häst oerhört lågt. Då kan det vara någon som tänker ta hem och bara sälja vidare. Ligger priset däremot rätt så verkar det ju riktigt bra.

Om jag vore du skulle jag ringa de andra intressentarna och berätta om erbjudandet du fått och säga som det är. Att du är orolig att det skall vara något lurt. Säger då de att de inte skulle ge såpass mycket så vet du att priset ligger rätt och att det är grönt.

Får de däremot bråttom att komma och titta och även erbjuder att betala det högre priset, ja, då säljer du för billigt och bör ha lite is i magen. Träffa några av intressenterna och välj den bästa. För då lär du inte få problem att hitta köpare. Din köpare som vill köpa osedd lär inte försvinna om den är så angelägen.

/Anne
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker som andra här på tråden att du skall vara försiktig! MEN ALLA människor luras inte! Jag köpte själv min prins osedd och utan att säljaren träffat mig. Helt enkelt av geografiska skäl. Jag bor i Skåne och min häst kommer från Gävle. Nu är det en häst i den lägre prisklassen, ett kallblod. Jag hade helt enkelt inte möjlighet att åka nästan 90 mil enkel resa, för att provrida i ½timme. Dessutom tycker inte jag att man hinner känna efter på så kort tid. Jag fick bilder och en film på min häst och föll för honom på det viset. Sedan gick jag runt och tog bilder på mitt ställe och på mig själv och barnen och skickade till säljaren tillsammans med en liten berättelse om mig och min familj och om vad jag skulle ha hästen till. Sedan pratade vi en del på telefon. Hästen veterinärbesiktigades och jag fick ner protokollet INNAN jag betalade något. När hästen sedan sattes på transport ner till mig, satte jag in en del av köpesumman på säljarens konto och när hästen kommit fram och jag hade haft honom ca 1 månad, satte jag in resten. Jag har kanske haft tur och säljaren med -men ALLA inkl hästen är toppennöjda... :banana:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hon la de priset efter hennes stam.

Men som jag tolkade hade du satt ut ett pris i annonsen? Även om jag var superintresserad av hästen för avelsvärdets skull (stammen) så skulle jag inte bjuda över det priset utan att öht ha träffat hästen och bildat mig en egen uppfattning om hästens psyke (nej, jag litar inte på säljarens ord om att hästen är världens trevligaste osv osv..). För mig (som ju iofs blivit blåst en gång) låter det för bra för att vara sant... Nigeriabrev IRL???
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker som andra här på tråden att du skall vara försiktig! MEN ALLA människor luras inte! Jag köpte själv min prins osedd och utan att säljaren träffat mig. Helt enkelt av geografiska skäl. Jag bor i Skåne och min häst kommer från Gävle. Nu är det en häst i den lägre prisklassen, ett kallblod. Jag hade helt enkelt inte möjlighet att åka nästan 90 mil enkel resa, för att provrida i ½timme. Dessutom tycker inte jag att man hinner känna efter på så kort tid. Jag fick bilder och en film på min häst och föll för honom på det viset. Sedan gick jag runt och tog bilder på mitt ställe och på mig själv och barnen och skickade till säljaren tillsammans med en liten berättelse om mig och min familj och om vad jag skulle ha hästen till. Sedan pratade vi en del på telefon. Hästen veterinärbesiktigades och jag fick ner protokollet INNAN jag betalade något. När hästen sedan sattes på transport ner till mig, satte jag in en del av köpesumman på säljarens konto och när hästen kommit fram och jag hade haft honom ca 1 månad, satte jag in resten. Jag har kanske haft tur och säljaren med -men ALLA inkl hästen är toppennöjda... :banana:

Men å andra sidan så kunde ju inte säljaren vara säker på att det verkligen var DITT stall som du fotat, det kunde ju lika gärna varit grannens... ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag antar att det rör sig om ditt fullblodssto? I så fall skulle jag nog aldrig sälja den hästen till någon som inte är fullt införstådd med att hon kan vara svår. Har du nämnt alla hennes negativa sidor så köparen vet vad hon ger sig in på?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Vi hade folk hem som provred stoet vi hade till salu, de verkade supertrevliga, red hästen jättebra, så de fick en månads öppet köp för att känna sig säkra på att hon passade ihop med de andra hästarna.
Hästen kom tillbaka en månad senare av jätteskumma och korkade skäl :mad:

Sedan ringde en man på annonsen och sa att hans dotter var kär i hästen och de skulle bara ha den. Jag tyckte hon var för liten, men med villiga och kunniga föräldrar fick de köpa. Hästen har det hur bra som helst idag.

Det är inte alltid jättelätt att avgöra vilken människa som kommer bli nöjd med hästen de köper... oavsett om de provrider eller inte...

ne ja vet att de är svårt att hitta bra köpare, o jag skrev inte att bara för man ser männskan o hästen ihop så blir allt jättebra och inget kan gå fel, men då tycker iallafall jag att man har gjort vad man kan, och då vet männskan också vad de är dom köper så dom kan inte komma o tycka nåt i efterhand.

kommer samma människa flera gånger och provrider/hanterar hästen så tycker iallafall jag de skulle kännas säkrare.
de handlar inte bara om ridningen de handlar ju om hur dom hanterar och om hur deras syn på hästen är, när man provrider så är de ju inte bara att hoppa upp o rida och bestämma sej...tycker inte ja iallafall.

sen är ja väldigt noga med allting eftersom hästköp för mej är en väldigt stor grej och inget man gör när man inte kännt efter noga vad de är för häst man köper, och ja hade velat ha en likadan köpare på min häst om ja skulle sälja som är lika noga..och som inte köper hästen för att den är fin eller för att dom fastnat för annonsen.

har en kompis som håller på att sälja sin häst som de är många som ringt och är helt galna i hästen för att de är en fin bild på den, de står tydligt i annonsen hur hästen är utbildad och vilka sämre sidor hästen har men dom kommer endå med inställningen att hästen är hur fin som helst och kan de mesta och är utbildad men dom blir väldigt besvikna när dom kommer och blir nästan sura över att hästen va som den va trots att allting stod i annonsen..men dom har bara sett den fina bilden och den bra stammen, ingenting om hur hästen är att rida eller på vilken nivå den är på just nu.

därför litar ja inte på folk som bara går efter annonser..speciellt inte när dom ska ha hästen att rida på och använda så..då tycker ja de krävs mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag antar att det rör sig om ditt fullblodssto? I så fall skulle jag nog aldrig sälja den hästen till någon som inte är fullt införstådd med att hon kan vara svår. Har du nämnt alla hennes negativa sidor så köparen vet vad hon ger sig in på?

Jag har berättat allt och pratade nyss med spekulanten och "förhörde" henne. Sa också att jag är osäker och vill att de jag lovat provridning ska få komma hit och att jag återkommer efter det.
Det är många som har ringt och jag frågar alltid vad det är för häst som de söker. Och i många fall har jag tyvärr sagt att det inte kommer att fungera.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Om det är rätt eller fel att sälja hästen osedd spelar ju egentligen ingen roll, för ibland kan det vara fel och ibland rätt.

Jag visste när jag såg min häst i annonsen att det var min häst, jag provred henne kanske 10 minuter, innan hade ägaren och min dotter ridit henne och det gick inte särskilt bra;) men jag visste att det var min häst, jag hade ingen prövotid men det spelade ingen roll, vet man så vet man.

Jag tycker du gör helt rätt som säljer och satsar på att bli frisk och på ditt barn.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag köpte henne på magkänslan och det var rätt, när jag provred henne så orkade hon knappt trava och galoppera gick inte. På tygeln gick hon inte heller och var inte riden på 2 år.

Jag får se vad som händer vid provridningen imorgon. Och ska ringa runt på fredag fm. Är spekulanten fortfarande intresserad av att köpa henne osedd så vill jag göra en kreditupplysning. Vill hon ha hästen så går hon med på det. Vill hon inte göra en kreditupplysning är det något hon döljer och då ska inte min häst dit heller.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag köpte henne på magkänslan och det var rätt, när jag provred henne så orkade hon knappt trava och galoppera gick inte. På tygeln gick hon inte heller och var inte riden på 2 år.

Jag får se vad som händer vid provridningen imorgon. Och ska ringa runt på fredag fm. Är spekulanten fortfarande intresserad av att köpa henne osedd så vill jag göra en kreditupplysning. Vill hon ha hästen så går hon med på det. Vill hon inte göra en kreditupplysning är det något hon döljer och då ska inte min häst dit heller.

Smart du är :bow:

Hoppas att allt funkar smidigt, låter som om du verkligen behöver ta hand om dig själv och din bebis och skippa hästarna ett tag.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

GÖR DET INTE!!

Kan intyga att det inte alltid slutar lyckligt!

Sålde själv min häst sen 9 år tillbaka för ca. 1 år sedan till en kvinna i Skellefteå.
Hon köpte också hästen osedd....men sa att filmen var mer än nog.
Hon och hennes döttrar hade FÖRÄLSKAT sig i hästen genom filmen sa hon.
Jag tvekade, men bestämde mig sen att sälja.Hon verkade trevlig, omtänksam och en riktig hästmänniska.
Dom skickade bilder och film på sig själva och stallet och det verkade verkligen bra.
Mitt LIVS misstag!!:cry:

Transporten kom nästan mitt i natten och hämtade honom, sen fick han uppleva en resa på ca 70 mil.
Så mycket som jag grät då hade jag inte gjort på länge!:cry:

Fick ett telefonsamtal från kvinnan när han va framme och hon sa att han va trött och medtagen men mådde bra.

Efter ca. 1 månad får jag ett mail från kvinnan där hon skriver att hon har gjort en hemsida....och att jag gärna får gå in och titta på en.
Klart att jag gör.........

Mycket vackra bilder (kvinnan är amatör fotograf), men det jag läser är mycket värre.....dom kan inte rida honom!
Får inte in honom i ridhus och kan inte rida ut.....HELT OTROLIGT!
Det dom skriver är inte sånt som min förra häst ens skulle komma på tanken att göra.
För ca. 2 veckor sedan var jag ute och tittade på hästannonser.....och den första annons jag ser är hans.
1 år.....inte längre! Dom lovade mig att han skulle få stanna hos dom resten av sitt liv (åler 15).:mad:

Konfronterade kvinnan med ett mail, och svaret jag fick var:
"Det har inte känts rätt med honom sen första dagen och att om jag nu älskar hästen så mycket kan jag köpa tillbaka honom"

Har redan hunnit köpa ny häst och har inte ekonomi till att ha två......så nu vet jag inte vad som händer med min prins....
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Men så hemskt kan det ju tyvärr bli även om de hade varit och provridit honom, hästar kan ju ändra sig oerhört mycket när de kommer till ett nytt ställe, varför lät du dem inte ha hästen på prov?

Visst hade de sagt att han skulle få stanna där resten av sitt liv men de har ju trots allt gett honom ett helt år och antagligen försökt mycket innan de gav upp och ville sälja honom?!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Min häst första ägare efter uppfödaren hade henne bara i 6 månader.

De du beskrev kan ha hänt även om de kom och provred honom 20 gånger. Han kanske helt enkelt inte fungerade i just den miljön? De hade honom ju ändå i 1 år och då måste de ju ändå gett honom en chans, 6 månader tycker jag är en rimlig gräns att lära känna en häst.

Att där emot lova att ha hästen resten av slitt liv är väldigt korkat, det är det nog inte många som gör. Även fast man kanske funkar jätte bra så kanske man måste sälja av andra anledningar, ekonomi, flytt eller att man helt enkelt vill ha en mer utvecklingsbar häst.

På ditt inlägg låter det som att du ångrade dig redan när transporten kom och hämtade din häst, och även om han fått det jätte bra så skulle du ändrå ångrat att du sålde honom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 886
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp