Bukefalos 28 år!

Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Lotus

Trådstartare
Har en dobermannvalp på tre och en halv månad och ca 16 kg som naturligtvis vill hoppa upp på folk han hälsar på. Detta är min första hund, och eftersom jag läst i hundböcker jag blivit rekommenderad av uppfödare och på valpkurs har jag börjat uppfostra honom enligt dessa; det finns inga "valpregler" eller "vuxenregler" utan de är desamma; och alltså försöker jag vänja honom av med att hoppa. Han förstår för det mesta och vi brukar be människor sätta sig ner och hälsa istället, om vi vill att det ska hälsas.

Dock är hunden lite blyg för främmande, men det blir bättre för varje dag och vi tvingar honom aldrig att hälsa om han inte vill, men vi försöker visa att människor är snälla.

Igår fick jag höra att vi nog inte ska försöka vänja honom av med hoppandet om han är blyg, eftersom det är ett kontaktskapande från hans sida.

Jag tycker själv inte om att hundar hoppar på mig, varken min egen eller andras, och vill inte ha detta beteende, men är jag för sträng eller otaktisk om jag försöker vänja bort beteendet redan nu? Att ha en vuxen dobermannhanne som hoppar tycker jag är helt oacceptabelt eftersom det ju rent av kan ske olyckor med den tyngden, så det kommer jag inte att acceptera, men frågan är hur jag gör nu, när han är liten?

Jag har tänkt fråga på valpkursen i eftermiddag vad hon rekommenderar, men vad tycker ni?
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Bekvämast är så klart med en hund som inte hoppar. Jag har en som inte hoppar och det är skönt. Och en som hoppar *mattes bäbis* Man får så klart ha ännu större koll på hunden om den hoppar. Rusar en lös hund fram till en mäniska och inte hoppar så är det klart bättre än en hund som rusar fram och hoppar. Det får inte ske!!!

Att han skulle bli mer människoblyg för att han inte får hoppa köper jag inte. Du behöver inte träna hälsa fint på okända människor. Träna på dig själv och på de han känner väl, så kommer han heller inte att hoppa på främmande människor utan att fått den träningen mot dem.
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Jag tycker som du att hundar INTE ska hoppa när de hälsar. Det är så otrevligt när man ska hälsa på folk man känner och hunden promt ska fram och studsa på en. En hund som hälsar snällt med alla tassar på marken efter ett varsågod är MYCKET trevligare. Jag har haft tur för min egen hund har aldrig ens visat antydan till att vilja hoppa när man kommer hem eller så. Visserligen når ju hans nos upp i ansiktet på många ändå :-p

Jag råder dig liksom Tippan att bara träna hälsningar med folk han känner. Främmlingar får komma i andra hand.
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Min hund hoppar inte när han hälsar, men han kan tacklas rejält, svänger runt bakdelen för att visa "jag är snäll, jag är snäll!" och böjer sig personen ner blir h*n kärleksfullt pussad. Små barn flyger som vantar :angel: och även en vuxen kan ju vingla till.

Mina bekanta vet att jag har en stor, glad hund. När de kommer hem till mig är han helt enkelt här, han är ju en familjemedlem. Vill någon av någon anledning slippa hans vilda hälsningsritual får de säga till mig, så får jag platsa/sätta honom i ett annat rum/se till att han håller sig undan.
På något sätt tycker jag att folk som kommer hem till MIG även får acceptera att jag har en stor hund. (han är ju inte såååå hemsk, hälsningsceremonin är över på ett par minuter). För såhär är det hemma hos MIG.

Vad jag menar är att man vid liknande "problem" - när hunden hoppar, skäller när det plingar på dörren osv kan fundera på om det verkligen är ett problem för OSS, som bor med hunden, eller för utomstående människor med åsikter om hur en hund skall/inte skall göra/vara. Förstår du?

(Jag förstår dock att det kan vara jobbigt med en fullvuxen dobermann som tar ner folk som kommer...)
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

När jag känner att det inte är lämpligt med knuffande hundar som hälsar så får hundarna sitta ned tills de lugnat ned sig, sen får de hälsa och då är det ju mycket lugnare. Men är det mina hundägande kompisar så får de tåla lite glada och buffliga hundar :D Mina knuffas ju också även om de inte hoppar.
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Har det problemet med lagotton och får ständigt höra "men det gööör inget, jag har inga fina kläder" (morrrr :mad: , det gör ju mig nåt!).
På kursen fick vi öva på att hälsa fint. Då får hunden inte hälsa förrän den står med alla fyra tassarna i backen och den som hälsar är lite lagom trist och klappar bara lite lite grann. Inget översvallande roligt.
Det gick jättebra när vi övade, men alla människor man träffar ute har ju inte samma förstånd i att jag vill hellre att det ska ta tid och hon inte hoppar än att de snabbt får hälsa och hon hoppar....
Nu är visst lagotton en hoppglad ras, men är man envis så ska det gå att få bort!
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

hur gör man då för att lära en hund att inte hoppa??
 
Sv: Okej eller inte att hoppa vid hälsning?

Du måste helt enklet förbjuda att hunden hoppar. Hur du gör det rent praktískt beror på vilken typ av hund du har.

Vissa hundar lyssnar väldigt bra på ett NEJ då kan det räcka, men oftast gör det inte det vid dessa situationer.

Jag använder mig av positiva och negativa minnesbilder när jag tränar hund. Dvs gör hunden något fel så får den en negativ minnesbild av den handlingen, gör den rätt så får hunden en positiv minnesbild. Oftast arbetar jag med dessa parallellt för att få så snabbt resultat som möjligt.
Obehag när hunden hoppas roligt när hunden hälsar utan att hoppa.

Många säger att hunden förknippar hälsandet och andra människor som obehagliga om man ger dem en neg minnesbild av hoppandet på dessa människor men det stämmer inte. Testa själv så får du se.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp