Bukefalos 28 år!

Okej priser ?

Sv: Okej priser ?

Vad skönt för dig att verka ha pengar att bada i...Jag ser ju självklart i första hand det som en enorm hjälp att ha en medr MEN för MIG är en medr ett måste för att kunna bet utg för min häst
:confused:
 
Sv: Okej priser ?

Varken Choklad eller jag badar i pengar. Vi har våra hästar och betaler för dem. Har vi medryttare har vi det för att få avlastning, inte för att ha råd att ha hästarna.
 
Sv: Okej priser ?

fullblod4ever skrev:
Vad skönt för dig att verka ha pengar att bada i...Jag ser ju självklart i första hand det som en enorm hjälp att ha en medr MEN för MIG är en medr ett måste för att kunna bet utg för min häst
:confused:


Bada i pengar.. JAG :rofl: :rofl: :rofl:

Nä du det gör jag verkligen inte :crazy: däremot skulle jag aldrig skaffa något som jag var beroende av andra för att betala för att klara av, att jag får välja bort en hel del annat för mina hästar skull är mitt val.
 
Sv: Okej priser ?

Det var precis så jag hade det med min medryttare/skötare, hon både skötte och red hästen de dagar hon hade hästen, så jag vet inte vilket som är bäst att kalla henne för.
 
Sv: Okej priser ?

Nja, skötare rider.
Beroende på hästägaren mer elle rmindre eler inte alls.
En skötare tar hand om hästen.
Precis som en anställd skötare får rida (ofta).


Jag kan inte hålla med dig Snuffsan.
Lånar du ut din bil gratis en gång i veckan?
 
Sv: Okej priser ?

Sammet skrev:
Nja, skötare rider.

Men det är ju DIN tolkning av skötere/fodervärd. Förstår du inte att vår tolkning är en annan? Du sitter väl knappast i svenska akademin och har nån sorts bestämmanderätt?

De perioder vi har haft någon medryttare här är då vi behövt avslastning. Och jag tar som sagt knappast betalt för att få hjälp.

Bilen var väl en ovanligt korkad jämförelse. Min bil kan stå still de dagar jag inte har tid att köra, det kan kanske inte hästarna. :smirk:
 
Sv: Okej priser ?

Det låter väldigt dyrt.. de kostar inte ens mina 2 hästar i månaden(hbl och shettis)

Min skötare betalar 500 i månaden och då rider hon minst 2 dagar i veckan ibalnd 3 eller 4 men fortfarande 500 i månaden.
Jag tar betalt för slitaget och risekn över att låta någon annan rida min häst.Dessa 500 lägger jag i en pott som skall gå till om nu medryttaren råkar ha sönder tränset av en olycka.. ja då köper jag ett nytt träns för dessa pengar.
Det är inte så att jag går och köper mig en tröjja för dessa 500 utan de går oavkortat till hästen=)

Av min erfarenhet så de som inte betalar har bara varit slarviga oansvarliga mm.
De som betalar är seriösa och har god ekonimi.
De som inte har betalat de har amn fått sms ifrån 20 på kvällen deras dag om att de inte har råd att åka ut:crazy:

Jag behöver ingen hjälp med min häst igentligen.. men jag är snäll att erbjuda ridskolefolk att få slippa den tråkiga ridskolan och få prova på att ha egen häst några dagar i veckan och själva bestämma när var hur de ska rida.
Därför tar ajg betalt en bråkdel av vad det skulle kostata att rida på en tråkig ridskola 3 dagar i veckan..
Här på min ridskola kostar de 120 per gång de skulle bli 360 i VECKAN.. så jag tycker 500 i månaden är billigt för 2-4 ggr i veckan

Men detta är ju en smaksak.. vissa här inne tar inte betalt och andra gör...
 
Sv: Okej priser ?

Men VEM har bestämt exakt vad en skötare gör och vad en medryttare gör, är det DU som bestämmer det???
Du får gärna ha dina åsikter, men du ska banne mig inte komma här och tala om för andra att "Du är ingen medryttare du är bara skötare" det är faktiskt helt upp till dem att bestämma vad de vill kalla sig för det är faktiskt fritt att göra det så länge det inte inte gäller legitimerade yrken och det är detta inte.
 
Sv: Okej priser ?

Varför drar du upp massa korkade jämnförelser, man kan väl ändå inte jämnföra bilar och hästar, jag kan ställa min bil på en parkeringsplats och strunta i den i 6 månader, den mår inte dåligt av det, men vad händer om jag gör likadant med en häst.. tycker du verkligen bil och häst är en bra jämnförelse?
 
Sv: Okej priser ?

Det är väldigt svårt att jämföra häst med någort annat, men i båda fallen är det kapitalvaror som är dyra i inköp och drift. I båda fallen finns det ev. en person som inte äger (hästen eller bilen) men gärna vill använda den.

Men det är väl inte så svårt egentligen, en del människor vill tydligen gärna låna urt sina hästar, bilar, motorcyklar, hus eller vad det nu är och tycker att det är ok att andra människor använder deras egendom utan att betala något för det. Andra vill ha betalt och får det också.

Det är säkert inga svårigheter för trådkaparen att hitta någon trevlig människa som ser det som en förmån att rida någon annans häst och slippa hela ägaransvaret. Då är båda parter nöjda, och vad det är värt avgörs av parterna gemensamt.
 
Sv: Okej priser ?

pooutinoouti skrev:
Tycker ni att det är ett okej pris med 1500 i månaden för att rida en ponny 4 dagar i veckan eller tycker ni man bör sänka priset ?

Tacksam för svar :bow:
Absolut ett ok pris, förutsatt att ponnyn är ridbar och välutbildad. Jag betalade i höstas en tjej 2500 för att rida ut min ponny en månad. Alltså inte för att utbilda den.
Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Okej priser ?

*kn l*
Medrytteriet och kostnader/avgifter är väl som marknadsekonomi i övrigt. Så länge det finns personer som är villiga att betala det jag begär så kan jag fortsätta begära det priset. Men om ingen nappar på priset så får jag gå ner i pris. Jag tycker man kan jämföra med bostadsmarknaden (alltså hur marknadsekonomi fungerar). Om jag vill sälja min lägenhet och sätter ut den på annons för 1.5 miljoner så är det inte säkert att jag får den såld för det priset. Om ingen är intresserad får jag antingen gå ner i pris eller låta bli att sälja.

Samma sak med medrytteriet. Om jag behöver hjälp med min häst och sätter ut annons om medryttare för 1500:- så ser jag om någon svarar. Om ingen är intresserad för det priset får jag fundera på om jag ska gå ner i pris eller strunta i att ta medryttare.

Jag tycker inte man kan jämföra med hur mycket hästen kostar i månaden och dela upp det rakt av, det handlar fortfarande om vad folk är villiga att betala. Jag har varit och tittat på två medryttarhästar t.ex., den ena var välutbildad i dressyr och det fanns ridhus, gratis transport m.m. i stallet. Ägaren ville ha 1000:-/månad. Den andra hästen var en gamal ridskolehäst som nästan inte hade någon motor och en massa olater för sig på ridbanan och i skogen. Inget ridhus fanns inom ridavstånd och ingen transport. Den ägaren hade delat upp kostnaderna på antalet dagar och ville ha 1200:-/månad. Ni kan ju gissa vilken jag valde...
 
Sv: Okej priser ?

Jättedyrt låter det i mina öron. :eek: Vad kostar det att ha häst därnere egentligen?

Jah har iof ridit de flesta hästar gratis men den medryttarhäst jag betalade för gav jag 500:-/mån för och det var ett välutbildat halvblod i sina bästa år (10 år). Och det tyckte jag var dyrt. :crazy:
 
Sv: Okej priser ?

Usch vad många e otrevliga och nervärderande här...jag har min häst och jag betalar för den jag har oxå en medr som bet en sjättedel av kostnaderna. Jag är beroende av att hon framför allt rider min häst ca tre gånger i veckan då jag har småbarn och jobbar 80%,så det här med att man inte ska behöva betala e ju upp till var och en. Vill min medr göra det och därmed veta att hon får rida en trevlig häst så är ju det upp till henne??? eller? I det stallet där vi har våra hästar är det väldigt dyrt och nästan alla tar bet av sin medr. Skulle jag ha en stallhyra på 1000 skulle jag aldrig ens tänka tanken på att hon skulle bet,kanske en symbolisk summa hon roar sig trots allt med en mycket kostsam och skör hobby, som JAG lägger väldigt mycket pengar och eng runt;som jag dessutom betalat 40000 för en gång i tiden. Jag säger inte att jag har rätt detta e bara min åsikt.
 
Sv: Okej priser ?

sänk sänk sänk ..

för ett dyrt pris ska detta ingå tkr jag :
*man ska få rida ut på hästen
*rida dressyr i paddock
*hoppa
* longera / tömköra

låna utrustning som behövs

( vissa kanske tkr detta låte överdrivet men många ägare är väldigt "snåla " när de gäller sin häst )

kanske en tusing
 
Sv: Okej priser ?

Jag är hästägare till två underbara hästar och jag skulle inte ta betalt av nån medryttare/skötare (kalla det vad ni vill) för om jag skulle skaffa nån skulle det vara för hästarnas skull inte min.

Kram
 
Sv: Okej priser ?

Det gjorde du helt rätt i. Men du verkar ju också ha ett bra förhållningssätt till medrytteriet och förstår att det är en förmån att få rida en välutbildad häst till en LITEN del av den faktiska kostnaden, och som inte tror att du är guds gåva till alla hästägare.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 435
Senast: SiZo
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
14
· Visningar
659
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
774
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp