Oliksidig häst - hur får jag den liksidig?

Exakt, det verkar vara många missuppfattningar gällande utbildningsskalan.. som vanligt!
Tja, varför inte upplysa oss dumma och okunniga om sanningen, så att missuppfattningarna kan avhjälpas? Men det är klart, det är ju mycket lättare att bara sitta och kritisera och dumförklara andra.
 
Kanske ska lägga till att CR-tränaren även är håller på m feldenkrais o det hjälper mig ffa mycket väl uppe på hästen när allt knyter sig igen.

Första gången i HELA mitt liv jag ridit ngra steg i en typ korrekt skänkelvikning där hästen verkligen varit rak o ställd från rörelseriktiningen var för henom ett pass när jag äntligen lyckades slappna av i min högerskänkel, på riktigt. Woops så slutade hästen trycka sig däråt och bli ett S...

Första tillfällena erkänner jag att jag var väldigt skeptisk, fattade hälften o kände kanske 25 % o hästen bara luuuuuusade runt. Men när jag kunde plocka in de ögonblicken jag förstod på en häst som blivit mer rakriktad av den andra tränaren så insåg jag hur lätt det faktiskt kan vara o rida! Beroendeframkallande för hästen blev en helt annan.


Jag testade feldenkrais några gånger och blev klart uppstressad av det. Hade kanske behövt gå fler gånger eller hittat en annan terapeut. :P Däremot centrerad ridning tycker jag varit väldigt hjälpsamt och intressant - för kroppskännedom och kroppskontroll i sadeln.
 
Bra beskrivet där! Precis så behöver min också jobba. Växla tempo, böjning och form.
Sen har jag länge funderat på varför rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. För det är i princip det jag gör hela tiden, och gör kontinuerligt genom hela hästens utbildning. För jag får då ingen kvalitét i något annat arbete jag gör om inte hästen kan använda sitt påskjut i rätt riktning, dvs kraften ska upp och in i manken, halsbasen och förbi den så småningom. Om jag låter hästen springa omkring i sin snedhet kan jag inte göra nånting rätt. Hästen blir som en lastbil med släp, med en stor överrörlig led i mitten som har kasat ut åt ena hållet. Bromsar jag pressas vinkeln ihop mer. Driver jag måste hästen börja hålla i sig för att inte trilla omkull (jag får pinniga styva ben, styv rygg och hals). Styra kan man inte heller, antingen "kör vi ner i diket" med bogen före eller så beter den sig "överstyrt" och ramlar inåt/gör hängarschle inåt.
Så .... det är den enskilt största frågan jag skulle vilja ställa till någon med stor insikt i utb-skalan. Teorier mer än välkomna :)


Som Ray skrev tänker jag också, att ett koncept ligger långt fram i utbildningskalan betyder inte att det inte existerar förrän ekipaget är där. Bara att det är något som är beroende av så mycket annat. Takt - lösgjordhet - kontakt schwung-raktning-samling, för att få hästen rak måste den vara lösgjord, för att den ska vara kunna bli lösgöras måste den vara taktmässig, för att den ska kunna ridas med "häng"/schwung så måste den gå med kontakt och börja kunna vänta/sätta sig lite grann.

Det är otydligt kanske att beskriva steg som en exakt skala, när allting egentligen går in i vartannat. Men jag tänker exempelvis att hästen ska lösgöras om någon säger att just deras häst är stel/sned (som TS). Inte direkt att den ska rakriktas, för det är någonting annat. Jag tänker inte att unghästar rakriktas (som i betydelsen bedömningsmoment på tävling) heller, utan att unghästar rids lösgörande.
 
Som Ray skrev tänker jag också, att ett koncept ligger långt fram i utbildningskalan betyder inte att det inte existerar förrän ekipaget är där. Bara att det är något som är beroende av så mycket annat. Takt - lösgjordhet - kontakt schwung-raktning-samling, för att få hästen rak måste den vara lösgjord, för att den ska vara kunna bli lösgöras måste den vara taktmässig, för att den ska kunna ridas med "häng"/schwung så måste den gå med kontakt och börja kunna vänta/sätta sig lite grann.

Ja, precis. Bara för att det är upplistat i punkter i skalan så innebär ju inte det att man först övar takt, sedan går over till lösgjordhet osv. Utan allt går ju i varandra. Först takt och balans, vilket ger kontakt och en lösgjord häst, vilket ger rakare häst. När hasten är lösgjord och rak så kommer den att kunna ridas med mer schvung och så, vips!, sitter samlingen där också.
Tappar man schvung så får man backa något steg. Har rakriktningen försämrats? Behöver vi arbeta mer lösgörande? Hur är takten? Går hasten inte riktigt fram till bettet? Osv, osv.

KL
Nu när jag sitter här och funderar så tanker jag att utbildningsskalan är fokuserad på hur hasten arbetar. Men den skulle ju även kunna tillämpas på ryttare. Sitt avslappnat i hastens takt, hitta balansen och en jämn kontakt. Detta ger ett lösgjort ekipage som kan röra sig mer schvungfullt och därmed, genom rätt tonus, hitta samlingen.
Fast alla kanske redan tänker så?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Som Ray skrev tänker jag också, att ett koncept ligger långt fram i utbildningskalan betyder inte att det inte existerar förrän ekipaget är där. Bara att det är något som är beroende av så mycket annat. Takt - lösgjordhet - kontakt schwung-raktning-samling, för att få hästen rak måste den vara lösgjord, för att den ska vara kunna bli lösgöras måste den vara taktmässig, för att den ska kunna ridas med "häng"/schwung så måste den gå med kontakt och börja kunna vänta/sätta sig lite grann.

Det är otydligt kanske att beskriva steg som en exakt skala, när allting egentligen går in i vartannat. Men jag tänker exempelvis att hästen ska lösgöras om någon säger att just deras häst är stel/sned (som TS). Inte direkt att den ska rakriktas, för det är någonting annat. Jag tänker inte att unghästar rakriktas (som i betydelsen bedömningsmoment på tävling) heller, utan att unghästar rids lösgörande.

För mig krävs rakriktning för att hästen ska kunna vara helt lösgjord.
Däremot kan en häst behöva ridas lösgörande om den är stel. Men den behöver också påbörja rakriktningsarbete iom att den aldrig kan bli lösgjord om den är i obalans. Och den är i obalans för att den inte arbetar liksidigt, dvs inte är rakriktad.

Det är vad jag anser är problemet då man hör om hästar som år ut och år in är stela. Antingen har de fysiska problem. Eller så lyckas man inte riktigt lägga dem i balans. Så de KAN slappna av och vara lösgjorda.
Är man inte i balans måste man spänna sig för att kroppen inte ska tippa. Det räcker med väldigt liten obalans när man är runt 170 och väger 650 kg.
Det är iaf hur jag upplever det med de hästar som kommer till mig.
 
Bra beskrivet där! Precis så behöver min också jobba. Växla tempo, böjning och form.
Sen har jag länge funderat på varför rakriktning kommer långt fram i utbildningsskalan. För det är i princip det jag gör hela tiden, och gör kontinuerligt genom hela hästens utbildning. För jag får då ingen kvalitét i något annat arbete jag gör om inte hästen kan använda sitt påskjut i rätt riktning, dvs kraften ska upp och in i manken, halsbasen och förbi den så småningom. Om jag låter hästen springa omkring i sin snedhet kan jag inte göra nånting rätt. Hästen blir som en lastbil med släp, med en stor överrörlig led i mitten som har kasat ut åt ena hållet. Bromsar jag pressas vinkeln ihop mer. Driver jag måste hästen börja hålla i sig för att inte trilla omkull (jag får pinniga styva ben, styv rygg och hals). Styra kan man inte heller, antingen "kör vi ner i diket" med bogen före eller så beter den sig "överstyrt" och ramlar inåt/gör hängarschle inåt.
Så .... det är den enskilt största frågan jag skulle vilja ställa till någon med stor insikt i utb-skalan. Teorier mer än välkomna :)

Många av utbildningsskalans tidigaste steg flyter ihop. Det är allmänt känt.

Ang rakriktningen så är det så att de avser den färdiga produkten rakriktad häst. Den kommer ju först då hästen kan ridas helt liksidig i piaff. Då är hästen rakriktad. Den kan arbeta rakt och båda bak är i samma arbete. Inte ens i början av piaffen brukar de flesta hästar vara helt symmetriska bak.
Det finns inga övningar tidigare än den då hästen ska ridas helt rak i samling eller samlande. Alla samlande rörelser och övningar är böjda.

Därför börjar man också egentligen med förberedande samlingsjobb redan ganska direkt på en unghäst. Så fort man börjar rida på böjt spår, om än stooor volt, så är det början till samling. Man kan späda ut hallonsaft mycket. Men det är fortfarande hallonsaft om man har rätt ingredienser i.
Det är samma med volten, förutsatt att man rider hästen korrekt på det böjda spåret.

Förr brukade man skilja på inridningsridning, skolning och den färdiga ridhästens ridning. Man hade då olika signalsystem beroende på i vilket av de tre stadierna man var. Inridningsridningen var för att lära hästen gas broms och svänga, sitta in den typ. Då hade man det signalsystem som idag används i Sverige.
När man sen skulle börja skol-rida dem hade man ett annat signalsystem, som lättare påverkar egna kroppen till balans, samling etc. Det är också betydligt mer invecklat än dagens signalsystem. Så man kan påverka kroppen i hästen på fler sätt och lossa ev låsningar, lägga om hästens balans på signal etc..
När hästen var skolad motsvarande GP ansågs den inriden. Då red man på sits.
 
För mig krävs rakriktning för att hästen ska kunna vara helt lösgjord.
Däremot kan en häst behöva ridas lösgörande om den är stel. Men den behöver också påbörja rakriktningsarbete iom att den aldrig kan bli lösgjord om den är i obalans. Och den är i obalans för att den inte arbetar liksidigt, dvs inte är rakriktad.

Det är vad jag anser är problemet då man hör om hästar som år ut och år in är stela. Antingen har de fysiska problem. Eller så lyckas man inte riktigt lägga dem i balans. Så de KAN slappna av och vara lösgjorda.
Är man inte i balans måste man spänna sig för att kroppen inte ska tippa. Det räcker med väldigt liten obalans när man är runt 170 och väger 650 kg.
Det är iaf hur jag upplever det med de hästar som kommer till mig.
Exakt! Jag är helt med dig här. Rakriktningen känns som basen för att något annat överhuvudtaget ska kunna fungera.
 
Ja, precis. Bara för att det är upplistat i punkter i skalan så innebär ju inte det att man först övar takt, sedan går over till lösgjordhet osv. Utan allt går ju i varandra. Först takt och balans, vilket ger kontakt och en lösgjord häst, vilket ger rakare häst. När hasten är lösgjord och rak så kommer den att kunna ridas med mer schvung och så, vips!, sitter samlingen där också.
Tappar man schvung så får man backa något steg. Har rakriktningen försämrats? Behöver vi arbeta mer lösgörande? Hur är takten? Går hasten inte riktigt fram till bettet? Osv, osv.

KL
Nu när jag sitter här och funderar så tanker jag att utbildningsskalan är fokuserad på hur hasten arbetar. Men den skulle ju även kunna tillämpas på ryttare. Sitt avslappnat i hastens takt, hitta balansen och en jämn kontakt. Detta ger ett lösgjort ekipage som kan röra sig mer schvungfullt och därmed, genom rätt tonus, hitta samlingen.
Fast alla kanske redan tänker så?
Ja det är väl olika tillvägagångssätt som passar olika hästar kanske. Jag har måst att börja med rakriktning och då har jag fått allt det andra efterhand som hästen blivit starkare.
 
Vad skönt att två bukefalister kan förstå och tolka innebörden på ett fantastiskt kort och icke informativt svar till TS. Stor eloge till @Aureola och @nangiialaa som är så smarta. Vi andra kan dock behöva en längre och mer ingående beskrivning när vi ber om hjälp. En sådan som faktiskt @Aureola bidragit med dock med tonvikt på ryttaren. Så jag tillägger då att självklart måste man som ryttare vara liksidig, det är heltidsprojekt hos de flesta av oss men för att få en häst liksidig krävs ju månaders arbete då de flesta hästar som tidigare nämnts, av naturen är oliksidiga. Den sida som "sitter fast", dvs är starkare är ju oftast den som hästen går "rätt" på. Dvs den bjuder fram till handen och går fram för skänkeln. Den sida som är mjukare är ju den svagare och det är denna som behöver stärkas upp o ridas fram till hand. Hur gör man då det? Jag väljer att rida skolor på voltspår, t ex förvänd sluta i bägge varven, svag öppna, förvänd öppna, skänkelvikning på volt osv osv. Bollar mellan dessa till jag får upp manken, hästen går fram för en lätt skänkel och spårar i bägge varven. Det tar tid. Lång tid.

Finns säkert nån annan bukefalist som kan bidra med fler konkreta övningar som är lätta att ta till sig.

Ett väldigt enkelt men effektivt sätt som min tränare tipsat om är helt enkelt att släppa den starka sidans tygel. Om den enda tygel man kan ta stöd i är den svaga sidans, då kommer hästen att göra det. När man väl fått stöd på den svaga sidan, då kan man återuppta stödet på den starka sidan.
 
Jag testade feldenkrais några gånger och blev klart uppstressad av det. Hade kanske behövt gå fler gånger eller hittat en annan terapeut. :P Däremot centrerad ridning tycker jag varit väldigt hjälpsamt och intressant - för kroppskännedom och kroppskontroll i sadeln.

Hur menar du med uppstressad?
 
Tror det blir lättare att greppa det här med utbildningsskalan om man tänker i två olika termer vad gäller rakriktning. Det ena är att "rida hästen rak", med andra ord, få den att spåra. På en ännu ej rakriktad häst måste jag hjälpa den med detta för att få korrekt rakhet. Den andra termen blir då "rakriktad häst" vilket är en häst som efter bra ridning under lång tid, utvecklat sig till lika styrka i bägge bakben, tar jämnt stöd på bägge tyglar, och detta gör den utan att längre behöva hjälp från sin ryttare. Dvs, hästen har blivit rakriktad. Därav den sena placeringen i utbildningsskalan. Men att arbeta med hästens spårning och att ha en strävan att stärka sin häst så att den slutligen blir helt rakriktad gör man ju förhoppningsvis från början med sin häst. Annars får man nog svårt att nå dit.
 
Senast ändrad:
Hur menar du med uppstressad?

Jag tyckte att det kändes obehagligt, fick ökad puls, ville avsluta och gå därifrån.

Kände inte alls samma sak i sadeln med den andra tränaren, som också var inspirerad av feldenkrais. Så jag ska inte säga att min upplevelse måste varit kopplad till metoden, det kan säker ha varit situationsbundet eller personbundet.
 
För mig krävs rakriktning för att hästen ska kunna vara helt lösgjord.
Däremot kan en häst behöva ridas lösgörande om den är stel. Men den behöver också påbörja rakriktningsarbete iom att den aldrig kan bli lösgjord om den är i obalans. Och den är i obalans för att den inte arbetar liksidigt, dvs inte är rakriktad.

Det är vad jag anser är problemet då man hör om hästar som år ut och år in är stela. Antingen har de fysiska problem. Eller så lyckas man inte riktigt lägga dem i balans. Så de KAN slappna av och vara lösgjorda.
Är man inte i balans måste man spänna sig för att kroppen inte ska tippa. Det räcker med väldigt liten obalans när man är runt 170 och väger 650 kg.
Det är iaf hur jag upplever det med de hästar som kommer till mig.


Min håller sig mjuk (min egna helt subjektiva bedömning) om han rids någorlunda regelbundet. Men stelnar till om han står. Oavsett om han går på bete eller står i box 12 timmar/dygn. Det kan säkert vara så att han skulle hålla sig mjuk längre om han ridits mer igenom, eller på nåt annat sätt som inte jag fixar/orkar/gör. Tycker att det märks skillnad på bara någon vecka när han inte tränats, uppsuttet eller avsuttet.

Stor häst, lite svårrubbad takt som vissa halvblod kan ha. Tja. Rätt vanlig hobbyhäst tror jag. Inga problem till vardags, men måste hållas igång. Som jag upplever det.
 
Jag tyckte att det kändes obehagligt, fick ökad puls, ville avsluta och gå därifrån.

Kände inte alls samma sak i sadeln med den andra tränaren, som också var inspirerad av feldenkrais. Så jag ska inte säga att min upplevelse måste varit kopplad till metoden, det kan säker ha varit situationsbundet eller personbundet.

Förstår!

Genom min resa med min kropp o min ridning har mitt största problem varit just att jag vill (omedvetet) stressa mig genom allt. Ta i med kraft/hålla emot istället för o känna efter o hitta rätt. Jag vill ha resultat DIREKT. O min häst har liksom hela tiden fått bromsa åt mig vilket gjort mig enormt frustrerad tills jag väl insåg detta. Han var inte bara inte framför skänkeln utan jag red honom väldigt effektivt dit :o

Därav frågan om uppstressad, förlåt om den blev lite närgången!
 
Ja det är väl olika tillvägagångssätt som passar olika hästar kanske. Jag har måst att börja med rakriktning och då har jag fått allt det andra efterhand som hästen blivit starkare.

Fast jag upplever att rakriktning och lösgjordhet går i varandra. Jag får inte känslan att min häst är rak, alltså bjuder lika på båda sidorna, om hon inte är lösgjord. Jag fokuserar på att få henne lösgjord och då får jag också en mer rakriktad häst på köpet (om jag lyckas hålla mig själv rakriktad vill saga, hrmm... :o).
Kanske skulle jag arbeta annorlunda med en häst med sämre bjudning och mindre benägenhet att söka kontakt.
 
Tror det blir lättare att greppa det här med utbildningsskalan om man tänker i två olika termer vad gäller rakriktning. Det ena är att "rida hästen rak", med andra ord, få den att spåra. På en ännu ej rakriktad häst måste jag hjälpa den med detta för att få korrekt rakhet. Den andra termen blir då "rakriktad häst" vilket är en häst som efter bra ridning under lång tid, utvecklat sig till lika styrka i bägge bakben, tar jämnt stöd på bägge tyglar, och detta gör den utan att längre behöva hjälp från sin ryttare. Dvs, hästen har blivit rakriktad. Därav den sena placeringen i utbildningsskalan. Men att arbeta med hästens spårning och att ha en strävan att stärka sin häst så att den slutligen blir helt rakriktad gör man ju förhoppningsvis från början med sin häst. Annars får man nog svårt att nå dit.
Ja det var nåt sånt jag trodde. :) Men då blir rakriktning (den högre) snarare en "färdigstämpel" på något som redan hänt, och inte ett koncept att jobba med? Så som de övriga stegen är. Det är det som gör mig förbryllad... För det stämmer inte till det jag lärt mig - det är det enda som inte gör det.

(När jag rider den "gröna" hästen menar jag med rakriktning en uppbalansering så att han rör sig mot sin mitt. Om den spårar eller ej är helt sekundärt. Jag vill känna att den kan lyfta sin bål och sin manke i varje steg den tar. Att kraften hamnar i mitten och upp och inte rinner ut genom en bog.)
 
Ja det var nåt sånt jag trodde. :) Men då blir rakriktning (den högre) snarare en "färdigstämpel" på något som redan hänt, och inte ett koncept att jobba med? Så som de övriga stegen är. Det är det som gör mig förbryllad... För det stämmer inte till det jag lärt mig - det är det enda som inte gör det.

(När jag rider den "gröna" hästen menar jag med rakriktning en uppbalansering så att han rör sig mot sin mitt. Om den spårar eller ej är helt sekundärt. Jag vill känna att den kan lyfta sin bål och sin manke i varje steg den tar. Att kraften hamnar i mitten och upp och inte rinner ut genom en bog.)
Det är väl lite så med de tre sista punkterna i utbildningsskalan..schwung är ju ett kvitto på styrka och bra ridning, rakriktning likaså och då kan jag på ett korrekt sätt samla min schwungfulla, rakriktade häst. ;)
 
Det är väl lite så med de tre sista punkterna i utbildningsskalan..schwung är ju ett kvitto på styrka och bra ridning, rakriktning likaså och då kan jag på ett korrekt sätt samla min schwungfulla, rakriktade häst. ;)
Ja så är det ju förstås! :)
Sen ska jag ta och damma av en fantastiskt bra bok som heter "Gymnastic training for horse and rider - Using a body, mind, spirit approach" som beskriver stegen i utbildningsskalan på ett riktigt pedagogiskt sätt, med övningar för både häst och ryttare, checklistor där man kan kolla av om man behärskar steget osv. Ska se om jag kan hitta ännu lite mer beskrivet om just rakriktning.
 
Om vi utgår från en frisk häst, så är hästar oftast "vänster-hänta", dvs det är svårare att få igenom dem och att de tar stöd på höger tygel.
Märks tydligast att hästen biter sig fast i vänster och höger känns "mjuk och fin", då är den inte alls mjuk i höger, den har släppt höger.

På min fyraåring måste jag hela tiden jobba med att få honom att ta igenom på höger, annars fattar han fel galopp, framförallt i höger varv. Min tränare har samma problem, bara att om hennes häst inte är igenom i höger så funkar inte hennes piruetter.

Så, jag håller med föregående talare, skaffa en tränare som hjälper er.

Upplever du att din häst bär på höger bakben och skjuter på med vänster bakben?
Jag har liknande problem med en häst så därav min fråga.
 

Liknande trådar

Tävling Precis som rubriken låter, hur får jag min oliksidiga häst liksidig? Jag har haft henne i några månader och jag lyckas inte riktigt...
Svar
2
· Visningar
1 861
Senast: fio
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 055
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 209
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp