Bukefalos 28 år!

OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Verkar som om den varit en veritabel elefant på en dels ömma tår....;)
Du kan inte PM'a mig din intuition så får vi se om det kan vara nåt i stil med vad jag tror...:angel:

/Carina :eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

jackpot skrev:
Absolut att man kan vara engagerad utan att äga paint eller ens en häst ! Klart "de" väljer att klanka på det. Det är enklare än att hoppa på en av landets mest respekterade uppfödare tex.
Jag älskar min paint,men de senaste åren har ja mer än en gång undrat varför jag inte har en quarter istället. VÄntar med psänning på nytt årsmöte och ny styrelse och lovar att hjälpa dem och jobba så mycket jag kan för att vi ska få tillbaka den trevliga stämning som rådde i föreningen förr. Och det vet jag att jag inte är ensam om.
Jackpot

Nä du, ensam om att vilja få rätt på den föreningen är du inte. Till och med jag skulle vilja att det blir bättre, fast jag inte ens är "riktig" paintägare;) Tänk bara så mycket fotfolket kan hjälpa till med på träningar och tävlingar när de inte har hästar att ta hand om eller nerver att håll i schack:rofl:
 
Sv: OLW:s bråket...

*kl*

And the battle rages on.........

http://hd.se/bjuv/2006/05/10/haestuppfoedare_oeverklagar

Allvarligt talat, hur korkat får man motivera sig?
Att man som rasrepresentant inte skulle vara informerad:confused:
Det handlar ju bara om en lag som kom 1994.:angel:
Har hon inte ens läst skrivelsen från djurskyddsmyndigheten på SPHA's egna hemsida?
Följande står i den texten:
"SLUTSATSER
Anlaget för OLWS är enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning så spridd inom
paintpopulationen att sannolikheten för enskilda individer i populationen att vara bärare är stor. Det vill säga för att få använda en individ i avel ska den testas med
avseende på om den är bärare av anlaget för OLWS."

Hade jag varit så klumpig i ett sådant sammanhang, så hade jag ställt min plats till förfogande.

I nuvarande jakt på ny häst har nu alternativet PAINT strukits.
Inget fel på hästen i sig, men tyvärr flippar cirkusen runt hästarna ur helt.

Jag är inte ensam om detta, och det skadar både rasens anseende och föreningen.

/Mike - köper quarter istället:devil:
 
Sv: OLW:s bråket...

Sanslöst!
De borde skämmas.Fast det gör de ju inte. De vill bara tjäna pengar. det är det enda det handlar om. Men pinsamt svar. Trr de folk är dumma i huudet så de inte förstår vad det handlar om.
Tycker de skulle ha avgått för länge sedan,förstår inte varför de klamrar sig fast. Jag och många med mig trodde att när nu den här M hoppade av, 6-e personen så skulle det väl ändå bli nyval, men inget händer???? Varför? Nu får vi medlmmar nog agera.
Var det någo som han läsa dey här skumme brevet som låg ute på hemsidan? Det är ju rena lekskolan alltihop.
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

jackpot skrev:
Sanslöst!
De borde skämmas.Fast det gör de ju inte. De vill bara tjäna pengar. det är det enda det handlar om. Men pinsamt svar. Trr de folk är dumma i huudet så de inte förstår vad det handlar om.
Tycker de skulle ha avgått för länge sedan,förstår inte varför de klamrar sig fast. Jag och många med mig trodde att när nu den här M hoppade av, 6-e personen så skulle det väl ändå bli nyval, men inget händer???? Varför? Nu får vi medlmmar nog agera.
Var det någo som han läsa dey här skumme brevet som låg ute på hemsidan? Det är ju rena lekskolan alltihop.
Jackpot

Vad skall göras då????
har du något förslag???
 
Sv: OLW:s bråket...

namninsamling och krav på avgång. Den här artikeln säger ju en del. en rasrepresentant som påstår att inte föreningen fått information om att det är förbjudet att avla på ston som är positiva. Skandal och detta ihop med allt annat som hänt.
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

jackpot skrev:
namninsamling och krav på avgång. Den här artikeln säger ju en del. en rasrepresentant som påstår att inte föreningen fått information om att det är förbjudet att avla på ston som är positiva. Skandal och detta ihop med allt annat som hänt.
Jackpot

Om du fixar till den namn insamling kan jag skriva upp mig på den.......
 
Sv: OLW:s bråket...

Stämma styrelsen till nytt årsmöte.
Jag har redan skrivit om detta i tidigare inlägg,
men som vanligt verkar inget hända.
Exakt hr detta kan göras står i föreningens stadgar.

Inte konstigt tt dom klamrar sig kvar, då föreningen skall betala deras och dotterns resa till USA.

/Mike
 
Sv: OLW:s bråket...

Mike skrev:
Stämma styrelsen till nytt årsmöte.
Jag har redan skrivit om detta i tidigare inlägg,
men som vanligt verkar inget hända.
Exakt hr detta kan göras står i föreningens stadgar.

Inte konstigt tt dom klamrar sig kvar, då föreningen skall betala deras och dotterns resa till USA.

/Mike

För att få ett nytt års möte, med en annan utgångs punkt än den som finns idag, krävs det att 1/3 av medlemarna ställer upp på detta. Undran är om medlemarna väl kommer om detta blir av..... Hur många ids åka iväg? Vem ställer sig upp å går emot den lilla brummande strömmen om det inte är tillräckligt många som håller ihopa? Massa sådan små frågor vandrar nog runt i de flestas huvud...
Men att det kommer att bli förändringar är ju bara en tids fråga. Om inget annat som kommer den till sen sommaren, tror jag...

// Rroxy
 
Sv: OLW:s bråket...

Vad säger stadgarna om beslutsför styrelse?

Är styrelsen i sitt antal inte beslutsför, måste extra årsmöte kallas.
Styrelsen kan ju i så fall inte ta några beslut.

/Mike
 
Sv: OLW:s bråket...

Mike skrev:
Vad säger stadgarna om beslutsför styrelse?

Är styrelsen i sitt antal inte beslutsför, måste extra årsmöte kallas.
Styrelsen kan ju i så fall inte ta några beslut.

/Mike

Som det e idag så kan/får inte styrelsen ta beslut, men "ville" inte heller ha ett nytt årsmöte. :confused:
Kanske lite av anledning som du skrev om resan???:crazy:

// Rroxy:banana:
 
Sv: OLW:s bråket...

Visste inte att de inte var beslutsföra, kan de då verkligen få fortsätta?? Hur fungerar det egentligen?
Mike skriver om att "stämma styrelsen till årsmöte", förstår inte hur du menar. Var får man tag på stadgarna. Mailar man styrelsen får man inga svar på nåt.
Det här med 1/3 av medlemmarna visste jag och har hört att det varit namninsamlingar på gång på flera håll. Var mycket snack om det på Greva, men jag har inte sett nån lista. Kan man få till ett nytt möte så vore dte ju det bästa.
Men som roxy skriver, hur många orkar bry sig. Snart finns inga kvar som orkar
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Mike skrev:
/Mike - köper quarter istället:devil:
Oj oj oj...vilken cirkus! Jag är inte insatt och jag vet väl för lite om OLW...Är inte säker på vem som tycker vad längre. Kanske skönt att man inte köpt ren paint nu utan skickar mitt korsningssto till en painthingst...smyger mig således åt painthållet...med tvekan:smirk:
 
Sv: OLW:s bråket...

Hej

Jag kan till en viss del förstå folkets tveksamhet till rasen den sista tiden. Men samtidigt tycker jag att det e synd att ett fåtals människors handlingar ska göra så att själva hästrasen blir ratad!!!:(
Rasen i sig är ju en trevlig och fin ras, så man önskar ju att folk i längden kan bortse från en liten skaras oseriösa handlingar som rör rasen.
Det e ju trots allt hästen och inte folket man väljer.....

// Rroxy:banana:
 
Sv: OLW:s bråket...

Hej...har nu suttit här en bra stund...läst o läst..
Inte f...blir jag klokare av nåt känns det som..
Jag har varit medlem i SPHA sen jag köpte min 75a Paint...vet inte varför, för jag har inte haft nån stor nytta av denna förening annat än för Stallmagasinet då, förstås...
Ja, så länge det nu varade...:( , tyckte det va en bra tidning, så jag har kvar den..och jag fick vänta bra länge för o få Lucky Rider (var inte medlem plötsligt av nån andledning)
Har sådeles inte varit nämvärt insatt i föreningens förehavanden, men när man läst här, så undrar man va i he...höll/håller dom på med?:confused:
Ang OLW, ja, det har jag läst om o förstår naturligtvis vad det innebär, men.......om man nu har den genen, kan man med "tid" avla bort den, menar att om man har ett +sto och tar en -hingst, fortsätter denna + gen vidare till kommande avkommor?
Eller kan man ta "dö" på den med neg hingstar så småningom?
Hoppas ni förstår vad jag menar, lite krångligt o förklara...
Eller kommer dennes avkommor alltid att bära m sig denna +gen?

En som tänker skriva på en lista, så fort jag ser en (om jag får, då jag inte har en ren Paint)och som aldrig i livet kommer byta ras pga OLW (dom e för vackra för det), men som kommer att ta reda på om anlagen finns innan hon får träffa en hingst...:smirk:
 
Sv: OLW:s bråket...

En styrelse som inte längre är beslutsför måste kalla till ett extra årsmöte.
Frågan är nu om deras agerande inte är åtalbart enligt föreningslagen.

/Mike
 
Sv: OLW:s bråket...

Men varför gör de inte det då? Är det någo som vet?? HAr någon hört att det ska bli ett nytt möte?
Suck..
ÄR medlem, men skiter snart i detta. Nej, det ska jag inte. Vi fårha bort dem, men vad gör man? Är det nån som vet om de har beslutsrätt egentligen?
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Rroxy skrev:
Hej

Jag kan till en viss del förstå folkets tveksamhet till rasen den sista tiden. Men samtidigt tycker jag att det e synd att ett fåtals människors handlingar ska göra så att själva hästrasen blir ratad!!!:(
Rasen i sig är ju en trevlig och fin ras, så man önskar ju att folk i längden kan bortse från en liten skaras oseriösa handlingar som rör rasen.
Det e ju trots allt hästen och inte folket man väljer.....

// Rroxy:banana:
Lite är det ju folket som gör föreningen. Jag smyger in åt painthållet nu genom att betäcka en ASVH-reggad häst med en ren paint...tanken finns ju att skaffa ren paint sen (såg en underbar liten hingst hos hingsthållaren, ny för i år:love: ) men är föreningen inte mer samlad än så här blir jag definitivt inte medlem där...Är ju medlem i en bra WRAS-ansluten westernklubb och det får i såfall räcka...och det gynnar ju inte paintföreningen i långa loppet;)

Jag tycker att det är väldigt synd att detta har fått såna proportioner för det överskuggar rasen som helhet. Om styrelsen inte gör det den ska måste den bort. Att det sen finns skilda åsikter om bl.a. OLW m.m. är ju naturligt och inte nåt som skrämmer mig. Just de bitarna ska väl inte få överskugga rasens förträfflighet i allt annat? Viktigast är att man kan enas kring rasen i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: OLW:s bråket...

Piraja skrev:
Lite är det ju folket som gör föreningen. Jag smyger in åt painthållet nu genom att betäcka en ASVH-reggad häst med en ren paint...tanken finns ju att skaffa ren paint sen (såg en underbar liten hingst hos hingsthållaren, ny för i år:love: ) men är föreningen inte mer samlad än så här blir jag definitivt inte medlem där...Är ju medlem i en bra WRAS-ansluten westernklubb och det får i såfall räcka...och det gynnar ju inte paintföreningen i långa loppet;)

Jag tycker att det är väldigt synd att detta har fått såna proportioner för det överskuggar rasen som helhet. Om styrelsen inte gör det den ska måste den bort. Att det sen finns skilda åsikter om bl.a. OLW m.m. är ju naturligt och inte nåt som skrämmer mig. Just de bitarna ska väl inte få överskugga rasens förträfflighet i allt annat? Viktigast är att man kan enas kring rasen i första hand.

Jag håller helt och hållet med dig om att hela diskutionen som uppstått om hur föreningen sköts eller inte sköts överskuggar rasen en del.... Men jag tycker att man ska hålla ihopa, de som står på den sidan att något måste förändras!!!! Som det varit den sista tiden är ohållbart.... Nu gäller det bara att stå på en sida och inte hoppa imellan som endel har gjort...

//Rroxy
 
Sv: OLW:s bråket...

Hej BonRaiz,

På din OLWS-fråga om genen alltid fortsätter till avkomman vid avel positiv/negativ.

Ca 50% av avkommorna i en sådan avel får genen, den andra halvan blir fria från genen.

Så OM fallet vore så att hälften av alla paintar i avel var positiva och andra hälften negativ, och ALLA "par" i avel skulle bestå av en negativ häst och en positiv, så skulle antalet positiva bärare alltså ligga ganska konstant.

Nu är ju inte fallet så. Det finns ju många fler negativa än positiva, så gott som alla tobianos är ju negativa t.ex.

Lägg därtill att ex.vis en OLWS-negativ fin hingst betingar ett mycket högre pris än en positiv. En negativ hingst har ju en mycket större marknad med ston att tillgå, så självklart blir den mera värdefull i pengar räknat.

De allra flesta positiva hingstar som föds blir också valacker. Bara något enstaka toppexemplar sparas som hingst, och knappt det... De går dock ofta på export. Eller så kasteras de också och blir fina ridhästar här i Sverige.

Så visst minskar siffran. Och det är min uppfattning att så skulle ju även ske om det var tillåtet att använda dem i aveln.

Vänlig hälsningar
Cowsense
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Lady_S
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 711
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 689
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp