OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Hej Mike,
visst är det så som du skriver. Men styrelsen anser sig vara beslutsföra, de tolkar stadgarna så.

Av 9 ordinarie och två suppleanter, återstår nu 4 ordinarie och 1 suppleant. Alternativt 5 ordinarie. Det står i stadgarna att platser ska vara vakanta till nästa årsmöte, så det är en tolkningsfråga.

Det står också att styrelsen är beslutsför när 2/3 av styrelsen är närvarande. Vad jag vet så är det alltid "styrelsen" i såna här sammanhang den styrelse som årsmötet valt.

"Vår" styrelse tolkar stadgarna som att när 2/3 av den befintliga styrelsen är närvarande så de beslutsföra. Alltså att de kan bli hur få som helst....

Men det står också i stadgarna att styrelsen ska bestå av ordf, v. ordf, sekr och kassör SAMT det antal ledamöter som årsmötet har valt. Det kan vara minimum 5 ledamöter och max 9 ledamöter.

Så för min del så kan jag inte tolka det på annat sätt att styrelsen inte är beslutsför och att de inte är tillräckligt många.

Alternativen är att antingen dra ihop 1/3 av medlemmarna och begära extra årsmöte, eller att invänta nästa årsmöte och inte ge styrelsen ansvarsfrihet.

Mycket konstig situation är det i alla fall. Jag menar, varför klamrar man sig absolut fast när diskussionerna och reaktionera är som de är i dag. Varför ger man inte medlemmarna (som ju faktiskt ÄR föreningen) möjligheten att säga sitt och avgöra hur man vill ha det?
Varför "tar man all skit". Hade jag varit i deras kläder och så hade jag absolut kallat till extra årsmöte och låtit medlemmarna avgöra om man har förtroendet eller inte. Det är ju omöjligt att göra ett bra arbete i en sådan motvind som råder just nu.

Valberedningen har ju det inte lätt heller, det är tre personer:
1. en styrelseledamots mamma.....
2. en sambo till den senast avhoppade styrelsemedlemmen...
3. den sammankallande, som styrelsen tycker är obekväm då hon inte dansar efter deras pipa....

Var kan man hitta Föreningslagen? Vet du eller någon annan här det? Jag har sökt på nätet men inte hittat den i sin helhet.

Hälsningar
Cowsense
 
Sv: OLW:s bråket...

Tipset blir att ringa en jurist.
Dom brukar ha gratis telefonrådgivning.

Annars kan du ju ringa ordföranden, han refererar bl a till föreningslagen, när han inte vill lämna ut protokoll till sittande styrelseledamöter :devil:
Källa till ovanstående: Stallmagasinet

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: OLW:s bråket...

Tack för info...
Och tack Rroxy för dina PM...nu vet jag en hel del mer, och vet oxå hur jag skall göra i framtiden.......föra Paint vidare, trotts OLW:bow: :bump: :banana:
Piraja, skönt o höra att även du tänkt att göra det....jag är såååå spänd på o se denna avkomma sso........h*n kommer att bli så vacker:bump: (med dom föräldrarna;) )
 
Sv: OLW:s bråket...

Rroxy skrev:
Jag håller helt och hållet med dig om att hela diskutionen som uppstått om hur föreningen sköts eller inte sköts överskuggar rasen en del.... Men jag tycker att man ska hålla ihopa, de som står på den sidan att något måste förändras!!!! Som det varit den sista tiden är ohållbart.... Nu gäller det bara att stå på en sida och inte hoppa imellan som endel har gjort...

//Rroxy
Ja...jag har fastnat mer och mer för rasen och kommer nog att skaffa mig en ren paint också. Jag står nu i valet och kvalet och bli medlem redan nu...eller vänta tills nästa år. Kanske blir snabbt om ett extra årsmöte blir utlyst snart nog;)
 
Sv: OLW:s bråket...

Jo, jag kommer nog att hålla mig till paint framöver;) Av alla raser som passerat är det painten som är den som känns rätt:idea: ...
 
Sv: OLW:s bråket...

Mike du är ett geni!
Naturligtvis ska man ringa ordföranden och fråga om föreningslagen :rofl:
 
Sv: OLW:s bråket...

Piraja skrev:
Ja...jag har fastnat mer och mer för rasen och kommer nog att skaffa mig en ren paint också. Jag står nu i valet och kvalet och bli medlem redan nu...eller vänta tills nästa år. Kanske blir snabbt om ett extra årsmöte blir utlyst snart nog;)


Hej
Låter trevlig att du kanske kommer att välja en ren paint fram över....
Men varför vänta ang. medlemsskapet??? Om du går med nu har du ju rösträtt när nästa års möte kommer att hållas:idea:
 
Sv: OLW:s bråket...

Ja visst är painthästarna alldeles underbara!
Och stollar till människor finns inom alla kategorier.

Dessbättre så är 99% av alla paintmänniskor kloka och trevliga personer. Så jag föreslår att vi helt enkelt bara bortser från stollarna och kör på vårt race, dvs har trevligt och roligt med våra älskade paintar och med varandra.

Medlem kan man bli på plats på ett årsmöte och man får då rösträtt direkt, kan vara bra att veta.

Ingen har väl missat sajten www.paintinfo.se?
Ett privat initiativ för att skapa lite glädje och sammahållning för paintfolk. Samt matnyttig information. Där finns också förslag på en "Come together" för paintfolk på Bökeberg.
 
Sv: OLW:s bråket...

Visst är jag!

Du får nog ett både objektivt, kompetent och uttömmande svar på frågan :)

/Mike
 
Sv: OLW:s bråket...

Hahahaha... säkerligen.
Jag undrar om de bara gömmer huvudet i sanden och låtsas som om ingenting, trots att det kokar så bland medlemmarna.Skitbra ide´att ha en träff på Grevagården.
Jag ska definitivt försöka komma. Kanske vi ska starta vår namnlista för att få bort styrelsen då?
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Jag är för tillfället inte ägare av nån paint.... :smirk: Men funderar ändå på att komma på träffen eftersom jag till och från är det, och även funderar på att vara det i mer varaktigt syfte igen...
Dock är jag av vissa anledningar inte medlem i paint-föreneingen längre.... Då undrar jag om de tär okej att komma på träffen som icke medlem eller vad? :smirk:
 
Sv: OLW:s bråket...

Samma undrar jag?
Jag är dock medlem men har ej "ren" Paint, får jag komma ändå?:angel:
 
Sv: OLW:s bråket...

BonRaiz skrev:
Samma undrar jag?
Jag är dock medlem men har ej "ren" Paint, får jag komma ändå?:angel:

HEJ ALLA GLADA
Jag ska åxå till Bökeberga nu ihelgen.

Såg att det var några som undrade om man fick komma även om man inte har en ren paint eller av andra anledningar. Så jag tog mig friheten å mailade till Paintinfo å ställde denna fråga.

Här nedan kan Ni se vad de svarade mig

"Alla trevliga människor som vill vara med och umgås på fredagskvällen är lika välkomna!
Det är ingen formell träff, utan tanken är helt enkelt att umgås under lättsamma former och
lära känna varandra, så alla intresserade av nya vänner är varmt välkomna! På paintinfo
hittar man ett mobilnummer man kan ringa för att få veta plats och tid. Skriv ner det och ta
med till Bökeberg och ring under fredagen alternativt haffa mig på plats och fråga."


Så det e bara å dyka upp så har vi alla en trevlig stund tillsammans i glada människors lag.

På återseende:rofl:

//Rroxy:banana:
 
Sv: OLW:s bråket...

Det va ju skönt o höra, att man var välkommen trots allt...:)
Men ooopps, vad vimsig jag är, det va ju denna helgen ja...
Och då kunde jag ju inte pga jobb o träning m egna hästen...:o
Nåja, jag satsar hellre på HC (lite närmare oxå), så då skall jag minnsan va ledig...
Det är nog tält som gäller, vill inte köra hem samma dag.;)
Nån mer som skall dit?
 
Sv: OLW:s bråket...

cowsense skrev:
Som någon skrev här ovan så finns det i Sverige idag bara 2 avelsvärderade Overohingstar som är testade OLWS-negativ.

Finns det någon sammanställning över hingstars testresultat eller måste man kontakta varje enskild hingstägare om man vill veta?:confused: :confused:

Tittar man på hingstannonser idag så är det inte många som skyltar med att sina hingstar är OLWS-testade...
 
Sv: OLW:s bråket...

Hur testas en häst för OLW?
Har sett någonstans att 98% (?) av frame overo bär OLW anlaget samt att även enfärgade hästar kan bära det. Någon säger även att vissa blodslinjer har det oftare än andra. Betyder det att frame overo är skilt från OLW eller att de andra två % är felregistrerade som frame overo fast de inte är det?
 
Sv: OLW:s bråket...

Rina skrev:
Hur testas en häst för OLW?
Har sett någonstans att 98% (?) av frame overo bär OLW anlaget samt att även enfärgade hästar kan bära det. Någon säger även att vissa blodslinjer har det oftare än andra. Betyder det att frame overo är skilt från OLW eller att de andra två % är felregistrerade som frame overo fast de inte är det?

Detta med att testa sin häst för olw är inte så komplicerat..
Man tar tagel från manen och skickar till USA för test... Blanketter, summa och dylig info finns på SPHA´s hemsida.


Det stämmer med procenten på frame overo ang, olws.
Ett tips till dig är att kolla på paintinfo.se å under lethala anlag. Där kan du läsa MASSOR om denna sjukdom. Svar på dina frågor hittar du där, lite långt att förklara här:smirk:


//Rroxy
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 694
Senast: __sofia__
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 029
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Takire
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp