Bukefalos 28 år!

Omhändertagna hästar såldes

Sv: Omhändertagna hästar såldes

Så du menar att det är en vanlig stallhyra i Skåne? Ca 5000kr för en ponny? På en lösdrift?

Nejdu jag skulle kunna hålla dem för under halva priset VITT här hos mig.

Varför har du inte det då? Det är ju ingen som tvingar dig att syssla med den verksamheten du sysslar med.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag tycker väl iofs inte att det finns något lustigt här. Och det finns en anledning till just den bilden: Jag vet ju att det var en av ponnyerna som auktionerades ut. Det vet jag inte om de andra var. Matbrist har jag inte hävdat, bara diskutabelt skick på ponnyerna (vid en tidpunkt).
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag tycker väl iofs inte att det finns något lustigt här. Och det finns en anledning till just den bilden: Jag vet ju att det var en av ponnyerna som auktionerades ut. Det vet jag inte om de andra var. Matbrist har jag inte hävdat, bara diskutabelt skick på ponnyerna (vid en tidpunkt).

Det blir väl ganska lustigt när bilderna skickades runt på nätet från början med överskrift att hästarna inte fick mat och så står de till kotorna i tjockt frodigt gräs och det är dessutom två hösilagebalar i hagen i bakgrunden.
Tom en icke hästkunnig borde då kunna räkna ut att det inte beror på att de inte fått mat.
Eftersom du kopierade bilden med bildadressen kvar är det ju inte heller svårt att veta att du även borde sett de andra bilderna och även förklaringen till att den såg ut som den gjorde. Varför skrev du inte det när du kopierade in bilden, eller var det inte lika uppseendeväckande då ?
Ungefär som de som fotograferat en liten mikrodel av bäcken den lär ju inte uppstå ur tomma intet mitt i hagen hade varit mkt intressant att se hur bäcken såg ut för övrigt. Det går alltid att vinkla saker och ting rejält för att väcka uppmärksamhet när det sen dyker upp bilder på fina hagar med runda och välmående ponnyer i så är det inte lika intressant att kommentera.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

De vanliga reglerna för §16 vet jag naturligtvis det var mer de special fall jag började fundera på vad som egentligen gäller.

Vad gäller tex för delägande i häst räknas den som en häst på varje delägare eller räknas den efter ägarandel ? Om det är två ägare och båda är involverade i hästen skötsel på ena eller andra sättet räknas den hästen då som en häst för båda eller bara en halv för logiskt äger/håller ju bara varje person en halv häst ?

Och hur räknas det egentligen om mer än en i en familj äger hästar och har dem i samma stall räknas de då gemensamt eller kan varje person hålla/föda upp osv det antal som är tillåtet innan tillstånd behövs ?

Finns ju många varianter som är rätt oklara vad som egentligen gäller.

Detta handlar alltså inte om det fallet som diskuterades utan var bara en allmän fråga som väcktes när saken var uppe till diskussion.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Precis som du skriver så utelämnas fakta som inte gör det så intressant för läsaren när tidningarna plockar ut russinen ur kakan när de har begärt ut ärenden från länsstyrelsen. Det är mer en regel än undantag när det gäller att ärenden begärs ut och det sedan skrivs om dem i pressen.

Fakta är att omhändertaganden sker inte av en slump. Det ska mycket till innan djur omhändertas. I detta fall har det varit år av anmälningar, långt innan länsstyrelsen tog över ansvaret för kontrollen. Många har varit befogade anmälningar, dock ej grov vanvård, utan "pågränsen" djurhållning. Måttet blev rågat när djurhållaren hade runt 40 hästar för mycket, med all den historik som fanns i bagaget ansåg länsstyrelsen att det fick vara nog på gränsöverskridanden av lagen, som djuren till slut får lida för. Djurhållaren har nog också innerst inne insett att han hade för många hästar att både försörja och ta hand om, för han överklagade inte beslutet om omhändertagandet.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

De vanliga reglerna för §16 vet jag naturligtvis det var mer de special fall jag började fundera på vad som egentligen gäller.

Vad gäller tex för delägande i häst räknas den som en häst på varje delägare eller räknas den efter ägarandel ? Om det är två ägare och båda är involverade i hästen skötsel på ena eller andra sättet räknas den hästen då som en häst för båda eller bara en halv för logiskt äger/håller ju bara varje person en halv häst ?

Och hur räknas det egentligen om mer än en i en familj äger hästar och har dem i samma stall räknas de då gemensamt eller kan varje person hålla/föda upp osv det antal som är tillåtet innan tillstånd behövs ?

Finns ju många varianter som är rätt oklara vad som egentligen gäller.

Detta handlar alltså inte om det fallet som diskuterades utan var bara en allmän fråga som väcktes när saken var uppe till diskussion.

Delägande är som du skriver, om båda delar skötsel och ansvar så håller man en halv häst.

Kammarrätten har just bedömt ett fall med familjemedlemmar som du beskriver, KR bedömde där att det totalt antalet hästar i familjen ska räknas om hästarna hålls på samma anläggning. En familj på en gård ska alltså ha 16 § tillstånd om de tillsammans håller fler än 9 hästar, föder upp fler än 4 hästar per år osv.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Delägande är som du skriver, om båda delar skötsel och ansvar så håller man en halv häst.

Kammarrätten har just bedömt ett fall med familjemedlemmar som du beskriver, KR bedömde där att det totalt antalet hästar i familjen ska räknas om hästarna hålls på samma anläggning. En familj på en gård ska alltså ha 16 § tillstånd om de tillsammans håller fler än 9 hästar, föder upp fler än 4 hästar per år osv.

Vad räknas då som familj, är det bara föräldrar och hemmaboende barn eller räknas de fortfarande som en familj även om de inte längre bor i samma hushåll om de har hästarna i gemensamt stall ? Finns ju ganska många som fortfarande har hästarna kvar hos föräldrarna men själva är utflugna vad räknas då de som inackoderingar trots att de inte betalar hyra eller familj ?

Likadant om det finns mer än ett hus på samma gård innehållande olika generationer räknas de då tillsammans eller var för sig de bor ju inte i samma hushåll även om de bor på samma gård så att säga.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Eftersom jag har begärt ut handlingarna, så ja, han har flera förelägganden.

Ärenden hos djurhållaren startade på länsstyrelsen 2009, och hans första föreläggande från länsstyrelsen kom 2010. Föreläggande vid vite kan jag se att han har två stycken från olika tillfällen som handlar om olika brister. Vad jag kan se är åtgärder ej vidtagna på alla punkter i båda dessa, jag ser inte att man från länsstyrelsens sida gått vidare med att begära utdömande av vite ännu.

Det första vitet handlade om hästpass, inget om att djuren for illa och i alla handlingar står att han faktiskt har gjort ändringar.

Det är ju knappast så att han skitit i det :grin:
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

*KL

Det här är bild på en av ponnyerna som auktionerades ut. Bilden publicerades 21 augusti 2011.

Nu har jag inte lusläst alla handlingar i fallet, men jag tycker det finns indikation på att allt inte fungerat fläckfritt hos tidigare ägaren även om hästarnas skick inte var det som orsakade omhändertagandet.

Att ha 66 hästar mer än man har tillstånd för är inte en eller två för mycket under en kort period. Varför inte bara hålla sig till rätt antal tills ansökan har gått igenom?

Vem ska bestämma vilka lagar man kan välja att strunta i, och hur ska länsstyrelsen kunna göra ett bättre jobb om bara vissa lagar ska följas?

Vet inte vad du har för erfarenheter men unghingstar kan falla ur väldigt snabbt.

Hästar kan falla ur väldigt mycket bara på en lite längre resa.

Bilden visar en an de 3åriga unghingstarna och på övriga bilder ser man att JF har ställt ut ensilagebalar i hagen vilket du väljer att inte visa....

Och nje ingen säger något om omhändertagandet utan om vad som händer EFTER omhändertagandet, det är lite skillnad!!!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag har ingen aning om vad en vanlig stallhyra är i Skåne. Men det gäller inte bara en vanlig stallhyra. Den ska bekosta personal också.

Vad exakt har denna personal gjort för att hästarna skall bli smala och inte hanterade och inte verkade?

Eller du menar att det är skillnad på detta stället jämfört med andra ställen som hyr ut platser till helinackordering??
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Varför har du inte det då? Det är ju ingen som tvingar dig att syssla med den verksamheten du sysslar med.

Jag gör det jag gör för att jag vill göra det!

Och jo en fundering på det skall jag ta. För jag kan sluta jobba direkt på mitt jobb om man får en så stor summa pengar för så lite jobb..
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag tycker väl iofs inte att det finns något lustigt här. Och det finns en anledning till just den bilden: Jag vet ju att det var en av ponnyerna som auktionerades ut. Det vet jag inte om de andra var. Matbrist har jag inte hävdat, bara diskutabelt skick på ponnyerna (vid en tidpunkt).

Dock inte tidpunkten för omhändertagandet!!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Delägande är som du skriver, om båda delar skötsel och ansvar så håller man en halv häst.

Kammarrätten har just bedömt ett fall med familjemedlemmar som du beskriver, KR bedömde där att det totalt antalet hästar i familjen ska räknas om hästarna hålls på samma anläggning. En familj på en gård ska alltså ha 16 § tillstånd om de tillsammans håller fler än 9 hästar, föder upp fler än 4 hästar per år osv.

Mycket märkligt beslut!!

Du är ju en egen person om du är myndig, eller denna familj hade kanske inte vuxna barn?

Låter enormt märkligt att man inte skulle kunna ställa upp sina hästar på sina föräldrars gård utan att behöva räknas som ett gemensamt ägande. Verkar vara något som gått galet i detta...
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Mycket märkligt beslut!!

Du är ju en egen person om du är myndig, eller denna familj hade kanske inte vuxna barn?

Låter enormt märkligt att man inte skulle kunna ställa upp sina hästar på sina föräldrars gård utan att behöva räknas som ett gemensamt ägande. Verkar vara något som gått galet i detta...
Ja, det var så kammarrätten dömde. Köp läget!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Ja, det var så kammarrätten dömde. Köp läget!

Ja för de har alltid rätt eller........... Du har aldrig hört talas om att domslut överklagas och att faktiskt domslut också ändras i andra instanser ?

Dock framgår det ju inte om det handlade om hemmavarande minderåriga barn eller vilket ?

För en vuxen myndig person är ju alltid en egen juridisk person som ansvarar för sina egna åtagande vilket också anses tex vid djurförbud då är det bara den enskilda personen det gäller inte övriga familjemedlemmar.

Tänker man ett steg längre så är det väldigt självklart ur rättssynpunkt att du aldrig någonsin kan tussa upp myndiga personer som en enhet. Var och en ansvarar själv inför lagen och ingen annan kan hållas ansvarig för deras handlingar hur mkt blodsband det än finns. Inte heller är det så att om en äger en sak bara för att man är släkt äger ju knappast även släktingen saken.

Ponera på att tre syskon (alla över 18 år) äger tre hästar var de sköter själva ett av syskonen köper 2 hästar till för denna har ju fortfarande bara 5 hästar men då skulle denna alltså plötsligt räknas ihop med sina andra syskon vars hästar denna inte har någon som helst ägarandel i. Dels skulle alltså 2 andra myndiga personer plötsligt hålla häst olagligt pga något en tredje myndig person gör. Riktigt så fungerar ju inte våra lagar att vi har solidariskt ansvar pga blodsband med myndiga personer så det faller ju på sin egen rimlighet att det skulle vara så.

Ett annat sätt att ganska klart se hur tokigt det skulle vara är om man tänker att tre vuxna personer boende på olika adresser delar på ett stall. Då får dessa ha 9 hästar var utan att tillstånd behövs alltså 27 hästar.

Om dessa tre vuxna skulle vara syskon fortfarande boende på olika adresser så skulle de plötsligt bara få ha 3 hästar var alltså 9 hästar totalt.

Kan du hitta något annat sammanhang en vuxen myndig person skulle hållas ansvarig för en annan vuxen myndig person där enda anledningen är att de är syskon ? Nej knappast.

Därav utgår jag helt klart från att fallet som dömdes avsåg minderåriga hemmavarande barn vilket är det enda där föräldrarna har rättsligt ansvar att det skulle handla om vuxna myndiga personer för att de har blodsband skulle vara helt rättsvidrigt och då hoppas jag verkligen det hela är överklagat för vad skulle annars komma ur det ? Är nästa sak att syskon tex skulle kunna krävas på att betala andra syskons skulder eller böter, snacka om att det skulle vara viktigt att vara född i rätt familj då.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Domen i KR gäller en familj på en gård där det är en fader, runt 65 år, ett barn, runt 25-30 år och dennes sambo runt 35 år. Jag blir förvånad om nästa instans tar upp fallet, men överklagat är det då domen gick personerna emot.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Ja för de har alltid rätt eller........... Du har aldrig hört talas om att domslut överklagas och att faktiskt domslut också ändras i andra instanser ?
Kammarrätten är andra instans vilket innebär att ärendet har prövats i förvaltningsrätten redan. Nästa instans krävs prövningstillstånd och ges det i det här fallet så får man alltså ytterligare en prövning. Varför gnata på som om det vore Rebus som hade fällt domen? H*n har ju bara talat om hur domstolen resonerade i det aktuella ärendet, alltså inget som Rebus sådär ut i det blå hittade på själv. Därav kommentaren. Både förvaltningsrätten och kammarrätten kan avge domslut som både djurägare och myndighet anser helkonstigt och fullständigt tokigt, men det är domar som man får lov att rätta sig efter alternativt överklaga. Det är så rättsväsendet fungerar i Sverige.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Vi befinner oss på ett diskussions forum om du råkar ha missat det, man skulle nästan kunna tro det.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Domen i KR gäller en familj på en gård där det är en fader, runt 65 år, ett barn, runt 25-30 år och dennes sambo runt 35 år. Jag blir förvånad om nästa instans tar upp fallet, men överklagat är det då domen gick personerna emot.

Det förstår jag fullt ut att de har överklagat och hoppas verkligen för rättssäkerhetens skull att det beviljas prövningstillstånd.

Anser du att dina föräldrar skall vara skyldiga att betala dina skulder eller böter också efter att du blivit myndig ?

Att sammanföra två myndiga personer bara för att det finns ett blodsband och räkna dem som en enhet är ju fullkomligt rättsvidrigt naturligtvis skall dessa räknas som egna juridiska personer när det handlar om myndiga personer precis som de alltid gör i alla andra rättsliga sammanhang eller rättare sagt i alla andra sammanhang i samhället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 546
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp