Bukefalos 28 år!

Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade lite på blocket för första gången på ett par år.
Varifrån kommer alla huskys? Alltså jag förstår ju att folk vill bli av med dem. Det hade jag också velat. Jag kan även förstå att man som okunnig vill ha dem för att de är så snygga. (Mötte em sådan person på fest för ett tag sedan...)
Men däremellan? Jag ser dem nästan aldrig? Var finns alla dessa huskys?

Nu vet jag inte var Sveriges alla "sällskapshuskies" håller hus men det finns minst två här i området (bostadsområde) som jag vet var de bor men sällan ser ute. Den ena gör gigantiska utfall mot andra hundar och den andra drar som en oxe så jag skulle gissa att ägarna helt enkelt inte orkar gå ut med dem och skulle inte bli förvånad om så även är fallet med många andra understimulerade huskies.
 
Nu vet jag inte var Sveriges alla "sällskapshuskies" håller hus men det finns minst två här i området (bostadsområde) som jag vet var de bor men sällan ser ute. Den ena gör gigantiska utfall mot andra hundar och den andra drar som en oxe så jag skulle gissa att ägarna helt enkelt inte orkar gå ut med dem och skulle inte bli förvånad om så även är fallet med många andra understimulerade huskies.

Apropå det så undrar man ju egentligen, jag kanske helt tänker fel eller skevt, men är det inte egentligen relativt lätt om man är en träningsmänniska att aktivera en husky till en ganska okej utsträckning? Drag går väl att köra året om i olika former, och är det inte det en husky helst av allt vill göra? Eller är det jag som missar nått uppenbart..
 
De huskys jag mött som inte varit draghundar har, av förståliga skäl, varit koko.
Jag tror att få av huskysarna på blocket används till drag. Det framgår inte av annonserna i alla fall...

Ja jo klart då kan jag förstå att du tycker de är koko och vad du menade med ditt inlägg. Men alla aktiva raser blir koko om de inte får arbeta.

De huskys jag har i min närhet används alla till drag i varierad mängd. Vissa aktiveras inte nämnvärt mycket men får dra då och då och är nöjda. Det handlar säkert om linjer som hos de flesta aktiva raser. Men skulle inte baserat på min egna erfarenhet kalla rasen koko. Däremot koko ägare och koko uppfödare :p

Säkert är det så att de som omplaceras på blocket inte får dra särskilt mycket och är inköpta för att de är fina :cautious:. Men jag tycker att de flesta som annonserar på blocket om omplacering och valpkullar är mer eller mindre oseriösa :p
 
Ja jo klart då kan jag förstå att du tycker de är koko och vad du menade med ditt inlägg. Men alla aktiva raser blir koko om de inte får arbeta.

De huskys jag har i min närhet används alla till drag i varierad mängd. Vissa aktiveras inte nämnvärt mycket men får dra då och då och är nöjda. Det handlar säkert om linjer som hos de flesta aktiva raser. Men skulle inte baserat på min egna erfarenhet kalla rasen koko. Däremot koko ägare och koko uppfödare :p

Säkert är det så att de som omplaceras på blocket inte får dra särskilt mycket och är inköpta för att de är fina :cautious:. Men jag tycker att de flesta som annonserar på blocket om omplacering och valpkullar är mer eller mindre oseriösa :p

De ser ju ut som vargar och passar selfies på insta, duh.
 
Jag fastnade i videoklipp som visar amerikanska vallanlagstest och snubblade över denna. Inte kul att se om man bryr sig om får, men ännu mindre om man har något intresse av att hundar ska ha en funktionell exteriör. Bilden där man jämför en utställningsschäfer med en kanin blir ännu mer tragisk när man ser den här valpens rörelsemönster.

 
De ser ju ut som vargar och passar selfies på insta, duh.

Ja och man kan para de med massa andra raser!

Varför inte en Shepsky
201b55e68f85f498a66ae4b46cafff8c.jpg


Pitsky
cded78748fe863abeb954f90b7b175da.jpg


Corsky
957b38c8a7f74bc1a736a3cb2ab9ed1c.jpg


Rottwerian husky
0c8ef747840c1d443d347d0c5eb93b2a.jpg


Wolfsky
Husky-mix-3.jpg


Och när jag ändå googlade hittade jag lite andra variander med shar-pei...

Sharp asset
mixed-breed-dogs-22.jpg


German sharpei
mixed-breed-dogs-5.jpg


Cocker-pei
mixed-breed-dogs-3.jpg
 
Jag fastnade i videoklipp som visar amerikanska vallanlagstest och snubblade över denna. Inte kul att se om man bryr sig om får, men ännu mindre om man har något intresse av att hundar ska ha en funktionell exteriör. Bilden där man jämför en utställningsschäfer med en kanin blir ännu mer tragisk när man ser den här valpens rörelsemönster.


Jag fattar inte att man inte kan prata om djurmisshandel när det rör avel som skapar sjuka varelser som inte kan röra sig/andas/föda naturligt mm. Varför är det olagligt att inte ta hand om sin hund enligt bestämmelser, men att systematiskt avla fram missfoster, det bryr sig staten inte om?

Sidenote..hamnade in på samma videos du nämnde i den andra tråden. Fattar inte riktigt poängen med testerna, dvs varför gör hundägarna det med sina hundar? Ser inte poängen med att släppa sin hund bland en skock får och se vad som händer..?
 
Ja och man kan para de med massa andra raser!

Varför inte en Shepsky
201b55e68f85f498a66ae4b46cafff8c.jpg


Pitsky
cded78748fe863abeb954f90b7b175da.jpg


Corsky
957b38c8a7f74bc1a736a3cb2ab9ed1c.jpg


Rottwerian husky
0c8ef747840c1d443d347d0c5eb93b2a.jpg


Wolfsky
Husky-mix-3.jpg

Tja jag skulle ljuga om jag inte tyckte även dessa korsningar var väldigt vackra (kanske inte wolfsky så mycket, tycker varghundarna är otroligt fina i utseendet som de är). Problemet är ju att folk inte har några spärrar...
 
Önskar verkligen att det fanns en sällskapsras med huskyutseende så att man slapp se alla dessa understimulerade stackare som hamnar i helt fel hem hela tiden för att folk förälskat sig i hur de ser ut. Det är ju bara utseendet folk vill ha och så tror de att "hunden blir vad man gör den till" och så blir det som det blir. De är ju så sinnessjukt snygga, även typ alla huskyblandisar. :love:

Sambon stötte ihop med ett grannpar idag. De har visst skaffat en valp.
Renras? Förstås inte!
Labbe, Newfoundland och Schäfer. Ja just ja, lite Rottis-strössel där nånstans också.
Vågar inte tänka på valpstackarens leder :nailbiting:
Tänkte bara uppdatera lite om denna. Blev mycket förvånad när jag idag fick tid att prata med grannarna och fick veta att mammahund faktiskt är höftledsröntgad och att de gärna vill röntga sin hund också sen. Uppfödaren var tydligen också mycket positiv till det och var jätteglad att de hade de tankarna. "Hon är mycket nogrann med hälsan" sa de om uppfödaren (som verkar vara en kompis) och det hör man ju heeeela tiden när det kommer till blandisar. Men då brukar det ju vara det vanliga att hunden "är så frisk och bra och aldrig varit sjuk" utan att man gjort ett enda test. Att röntga sånahär blandisar kan ju inte vara vanligt iaf.
 
Tja jag skulle ljuga om jag inte tyckte även dessa korsningar var väldigt vackra (kanske inte wolfsky så mycket, tycker varghundarna är otroligt fina i utseendet som de är). Problemet är ju att folk inte har några spärrar...

Vackra - ja.
Men jag undrar hur de blir mentalt. Skulle inte röra husky blandat med annan typ av aktiv ras ens med tång.

Sötast må vara pomsky av de olika korsningarna.
 
Ja jo klart då kan jag förstå att du tycker de är koko och vad du menade med ditt inlägg. Men alla aktiva raser blir koko om de inte får arbeta.

De huskys jag har i min närhet används alla till drag i varierad mängd. Vissa aktiveras inte nämnvärt mycket men får dra då och då och är nöjda. Det handlar säkert om linjer som hos de flesta aktiva raser. Men skulle inte baserat på min egna erfarenhet kalla rasen koko. Däremot koko ägare och koko uppfödare :p

Säkert är det så att de som omplaceras på blocket inte får dra särskilt mycket och är inköpta för att de är fina :cautious:. Men jag tycker att de flesta som annonserar på blocket om omplacering och valpkullar är mer eller mindre oseriösa :p
Ja precis. Jag begriper ju varför de hamnar på blocket när de är runt året. Men jag tycker jag borde ha sett fler än IRL så att säga
 
Jag fastnade i videoklipp som visar amerikanska vallanlagstest och snubblade över denna. Inte kul att se om man bryr sig om får, men ännu mindre om man har något intresse av att hundar ska ha en funktionell exteriör. Bilden där man jämför en utställningsschäfer med en kanin blir ännu mer tragisk när man ser den här valpens rörelsemönster.

Vad är det ens tänkt att hunden ska göra? Jag kan visserligen inte mycket om vallning (eller vallhundsutbildning) men det ser inte ut som att människan har någon plan ens? Mer än att vifta med käppen så att hunden inte kommer åt fåren...

Och ja, det var kanske den pinsammaste "vallhundsuppvisningen" jag nånsin sett - tror till och med att grisen som spelade Babe hade presterat bättre! Valpen verkar mest leka nån slags jaktlek med dom stackars fåren, den verkar inte det minsta intresserad av att läsa av djuren och känna in avstånd... Exteriören var ju även den rätt horribel; ser hemskt oekonomiskt ut att flaxa runt sådär :crazy:

Har folk i allmänhet verkligen så dålig koll på vad vallning är egentligen? Hund springer mot fåren -> fåren flyttar sig; är det allt som räknas? Verkar inte ens spela någon roll i vilken riktning fåren springer eller om flocken råkar splittras, det är tydligen imponerande ändå... Förstår inte hur så många hundägare kan ha så dålig koll, ser dom inte ens på sin egen hund att den springer runt planlöst och saknar djurkänsla O_o Är det att folk i allmänhet vet för lite om får som är problemet kanske?
 
Önskar verkligen att det fanns en sällskapsras med huskyutseende så att man slapp se alla dessa understimulerade stackare som hamnar i helt fel hem hela tiden för att folk förälskat sig i hur de ser ut. Det är ju bara utseendet folk vill ha och så tror de att "hunden blir vad man gör den till" och så blir det som det blir. De är ju så sinnessjukt snygga, även typ alla huskyblandisar. :love:


Tänkte bara uppdatera lite om denna. Blev mycket förvånad när jag idag fick tid att prata med grannarna och fick veta att mammahund faktiskt är höftledsröntgad och att de gärna vill röntga sin hund också sen. Uppfödaren var tydligen också mycket positiv till det och var jätteglad att de hade de tankarna. "Hon är mycket nogrann med hälsan" sa de om uppfödaren (som verkar vara en kompis) och det hör man ju heeeela tiden när det kommer till blandisar. Men då brukar det ju vara det vanliga att hunden "är så frisk och bra och aldrig varit sjuk" utan att man gjort ett enda test. Att röntga sånahär blandisar kan ju inte vara vanligt iaf.

Finns ju någon "ras" som heter typ Klee kai som liknar Husky fast liten. Typ som "Mini Aussie" antar jag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
31 32 33
Svar
654
· Visningar
61 077
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 229
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp