Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

bollen__

Trådstartare
Förra tråden blev full, här har vi en ny!


Diskussion kring en bild på en blandras på fb: "Jag tycker blandraser är coola, förstår inte varför folk blir så upprörda när någon lägger ut bild på blandras här" -Öh ja kanske för att det är en grupp för en renras? Och personen har dessutom tagit valpar på sin blandras? Inte konstigt att en del blir upprörda då, vad är coolt? :banghead:
 
Det där är ju annars en klassiker när det gäller just grupper på Facebook. Någon som gör ett inlägg eller lägger in en bild som är mot gruppens regler och sen inte alls förstår varför hens inlägg blev borttaget. Har aldrig förstått mig på sådana människor.
 
Hittade en fin annons igår med bulldoggkorsning säljes - tik som skulle säljas och som gått i avel. I samma annons fanns en bulldogg/chihuahuakorsning till salu :nailbiting: Iofs rätt söt, men vem kommer ens på att göra en sådan korsning ?
 
Angående uppfödaren jag nämnde i Valp 2015-tråden.

Hur hade ni egentligen känt kring en uppfödare som "bara" haft kennelnamn sedan 2007 och nu rekar kring en (efter lite koll) fjärde ras att föda upp...? Innehar F-skattsedel och momsar tydligen. Hen har av sin senaste ras importerat inte mindre än sex individer från ett närliggande land varav den äldsta är född 2013. Verkar just ha gjort en parning på en tik som bara är 1 1/2 år (rasklubbens rekommendation är två år). Ej heller ögonlyst vilket också är rekommendation.

Jag kanske bara är misstänksam av mig?

(Fick nys om hen då hon frågade kring DNA-test av min ras och hur dyrt det egentligen är)
 
Angående uppfödaren jag nämnde i Valp 2015-tråden.

Hur hade ni egentligen känt kring en uppfödare som "bara" haft kennelnamn sedan 2007 och nu rekar kring en (efter lite koll) fjärde ras att föda upp...? Innehar F-skattsedel och momsar tydligen. Hen har av sin senaste ras importerat inte mindre än sex individer från ett närliggande land varav den äldsta är född 2013. Verkar just ha gjort en parning på en tik som bara är 1 1/2 år (rasklubbens rekommendation är två år). Ej heller ögonlyst vilket också är rekommendation.

Jag kanske bara är misstänksam av mig?

(Fick nys om hen då hon frågade kring DNA-test av min ras och hur dyrt det egentligen är)
Mysko! Skulle inte köpa valp :crazy:

@Viva Facebookgrupp om hundar till salu :(
 
"Separationsångest som yttrar sig genom att hon skäller stundtals (en gång var 5-30:e sekund) när ingen är hemma, så hon behöver komma till ett hem där detta inte är ett problem."

Om en femårig blockethund. Det låter alltså som "bara ni bor mitt i skogen där hennes skällande inte stör någon". Så att hundstackarn kan stå där och skälla flera gånger i minuten tills någon kommer hem :(

Ser också två "miniatyr bull terrier"-valpar. Är det en ras?
 
Angående uppfödaren jag nämnde i Valp 2015-tråden.

Hur hade ni egentligen känt kring en uppfödare som "bara" haft kennelnamn sedan 2007 och nu rekar kring en (efter lite koll) fjärde ras att föda upp...? Innehar F-skattsedel och momsar tydligen. Hen har av sin senaste ras importerat inte mindre än sex individer från ett närliggande land varav den äldsta är född 2013. Verkar just ha gjort en parning på en tik som bara är 1 1/2 år (rasklubbens rekommendation är två år). Ej heller ögonlyst vilket också är rekommendation.

Jag kanske bara är misstänksam av mig?

(Fick nys om hen då hon frågade kring DNA-test av min ras och hur dyrt det egentligen är)

Jag ser inte problemet,Är man oseriös för att man vill prova en ras till? För att man skattar o gör rätt för sig? Har tagit in nytt blod (det kostar pengar)? Den ev parningen håller ju åldern för svensk lag, Man behöver bara följa rasklubbens rek om man vill ha valphänvising därifrån,vad gäller ögonlysningen så kan det ju vara så att tiken är lyst i annat land eller resultaten är på väg till skk.
 
Jag ser inte problemet,Är man oseriös för att man vill prova en ras till? För att man skattar o gör rätt för sig? Har tagit in nytt blod (det kostar pengar)? Den ev parningen håller ju åldern för svensk lag, Man behöver bara följa rasklubbens rek om man vill ha valphänvising därifrån,vad gäller ögonlysningen så kan det ju vara så att tiken är lyst i annat land eller resultaten är på väg till skk.
Off topic men vilken parningsålder har svensk lag?

Såg en "kennelhemsida" för golden / pudel, där hennes tikvalp hade typ "kommer finnas tillgänglig för avel vid 1,5års ålder". Tycker det verkar vara lite väl tidigt att para en så stor hund så ung?! :crazy: Den försökte ju vara så seriös i övrigt men det visar ju bara på dollartecken i ögonen :turd:
 
Off topic men vilken parningsålder har svensk lag?

Såg en "kennelhemsida" för golden / pudel, där hennes tikvalp hade typ "kommer finnas tillgänglig för avel vid 1,5års ålder". Tycker det verkar vara lite väl tidigt att para en så stor hund så ung?! :crazy: Den försökte ju vara så seriös i övrigt men det visar ju bara på dollartecken i ögonen :turd:
18 mån
 
Off topic men vilken parningsålder har svensk lag?

Såg en "kennelhemsida" för golden / pudel, där hennes tikvalp hade typ "kommer finnas tillgänglig för avel vid 1,5års ålder". Tycker det verkar vara lite väl tidigt att para en så stor hund så ung?! :crazy: Den försökte ju vara så seriös i övrigt men det visar ju bara på dollartecken i ögonen :turd:
Från jordbruksverket, denna sida!
"En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull."
 
Angående uppfödaren jag nämnde i Valp 2015-tråden.

Hur hade ni egentligen känt kring en uppfödare som "bara" haft kennelnamn sedan 2007 och nu rekar kring en (efter lite koll) fjärde ras att föda upp...? Innehar F-skattsedel och momsar tydligen. Hen har av sin senaste ras importerat inte mindre än sex individer från ett närliggande land varav den äldsta är född 2013. Verkar just ha gjort en parning på en tik som bara är 1 1/2 år (rasklubbens rekommendation är två år). Ej heller ögonlyst vilket också är rekommendation.

Jag kanske bara är misstänksam av mig?

(Fick nys om hen då hon frågade kring DNA-test av min ras och hur dyrt det egentligen är)
Det låter (enbart utifrån vad du skrivit här) som en sån uppfödare som inte gör nåt egentligt fel, men som ligger på gränsen av vad jag känner är seriöst. Vad är målet med att ha så många raser och individer? Tanken bakom att para så tidigt? (med tanke på att många sjukdomar debuterar senare) osv.

@mandalaki sorgligt med ensamheten :(
 
Det där är ju annars en klassiker när det gäller just grupper på Facebook. Någon som gör ett inlägg eller lägger in en bild som är mot gruppens regler och sen inte alls förstår varför hens inlägg blev borttaget. Har aldrig förstått mig på sådana människor.

Hahaha, just den grejen hände här i veckan i en fb-grupp jag är med i. Den är en salugrupp för renrasiga schäfervalpar. Det måste vara reggade hundar som uppfyller SKKs kriterier för att få annonsera där, vilket framgår tydligt i gruppens regler. Likt förbaskat var det någon som la in en annons på blandrasvalpar vilket givetvis väckte motstånd. Annonsören blev toksur och rabiat. Administratören fick stora skopor skit och lär ha fått pm med hot om polisanmälan mm (vad ska polisanmälas:confused::laugh::banghead:)

Att folk bara orkar...........
 
Facebook är bra till mycket, men ibland funderar jag på om man borde införa ett mentaltest för att få regga sig där... Folk som har för vek mental status blir inte godkända. Lite som ett MH test, för människor. Man blir presenterad med en rad provocerande scenarion och beroende på hur man reagerar blir man rankad på en skala. Exempelvis: Man sitter och surfar i lugn och ro, helt plötsligt dyker det upp en bild på en kvinna som ammar offentligt utan att skyla bröstet. En observatör graderar sen ens reaktion innan man går över till nästa moment. Man klockar även tiden det tar för personen att avreagera. Om det går så långt att man går till verbal attack ser det extra illa ut på pappret.

Man testar även reaktionen på plötsliga ljud genom att låta personen surfa i lugn och ro och sedan plötsligt slänga upp en video med låten Never Gonna Give You Up med Rick Astley.

Social interaktion mäts genom att man bombar personens nyhetsflöde med framgångshistorier från vänner och bekanta. Man mäter sedan hur benägen personen är att uttrycka glädje över andras framgång och att berömma andra för deras prestationer.
 
Facebook är bra till mycket, men ibland funderar jag på om man borde införa ett mentaltest för att få regga sig där... Folk som har för vek mental status blir inte godkända. Lite som ett MH test, för människor. Man blir presenterad med en rad provocerande scenarion och beroende på hur man reagerar blir man rankad på en skala. Exempelvis: Man sitter och surfar i lugn och ro, helt plötsligt dyker det upp en bild på en kvinna som ammar offentligt utan att skyla bröstet. En observatör graderar sen ens reaktion innan man går över till nästa moment. Man klockar även tiden det tar för personen att avreagera. Om det går så långt att man går till verbal attack ser det extra illa ut på pappret.

Man testar även reaktionen på plötsliga ljud genom att låta personen surfa i lugn och ro och sedan plötsligt slänga upp en video med låten Never Gonna Give You Up med Rick Astley.

Social interaktion mäts genom att man bombar personens nyhetsflöde med framgångshistorier från vänner och bekanta. Man mäter sedan hur benägen personen är att uttrycka glädje över andras framgång och att berömma andra för deras prestationer.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Facebook är bra till mycket, men ibland funderar jag på om man borde införa ett mentaltest för att få regga sig där... Folk som har för vek mental status blir inte godkända. Lite som ett MH test, för människor. Man blir presenterad med en rad provocerande scenarion och beroende på hur man reagerar blir man rankad på en skala. Exempelvis: Man sitter och surfar i lugn och ro, helt plötsligt dyker det upp en bild på en kvinna som ammar offentligt utan att skyla bröstet. En observatör graderar sen ens reaktion innan man går över till nästa moment. Man klockar även tiden det tar för personen att avreagera. Om det går så långt att man går till verbal attack ser det extra illa ut på pappret.

Man testar även reaktionen på plötsliga ljud genom att låta personen surfa i lugn och ro och sedan plötsligt slänga upp en video med låten Never Gonna Give You Up med Rick Astley.

Social interaktion mäts genom att man bombar personens nyhetsflöde med framgångshistorier från vänner och bekanta. Man mäter sedan hur benägen personen är att uttrycka glädje över andras framgång och att berömma andra för deras prestationer.
Fast det där är inte ett test vet du, utan en beskrivning över reaktioner och avreaktioner ;) :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 609
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 843
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp