Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det nog, men det innebär ändå att statistiken är väldigt osäker då antagligen många hundar går med obehandlade hältor och vi har ingen aning om hur många.

Och vad har det i så fall med HD-röntgenresultat att göra, om vi nu ska utgå från att "många" hundar går med obehandlade hältor? Det blir en väldigt lustig argumentation utan slut.
 
Och vad har det i så fall med HD-röntgenresultat att göra, om vi nu ska utgå från att "många" hundar går med obehandlade hältor? Det blir en väldigt lustig argumentation utan slut.
Det handlar om folk som tycker att de inte behöver hd-röntga "eftersom hunden inte har besvär=är frisk"
 
Det handlar om folk som tycker att de inte behöver hd-röntga "eftersom hunden inte har besvär=är frisk"

Nu hänger jag inte med längre. Hur kopplade du det då till mitt inlägg som handlade om röntgenresultat på en ras som överlag inte har problem med HD-hältor trots C-E som resultat? För det handlar ju just om röntgen som görs, och resultatet av det, varvid du påstod att eventuella hältor tydligen skulle vara snäppet omöjliga att upptäcka och att man därför inte skulle kunna påstå att corgin inte har problem med hältor.
 
Nu hänger jag inte med längre. Hur kopplade du det då till mitt inlägg som handlade om röntgenresultat på en ras som överlag inte har problem med HD-hältor trots C-E som resultat? För det handlar ju just om röntgen som görs, och resultatet av det, varvid du påstod att eventuella hältor tydligen skulle vara snäppet omöjliga att upptäcka och att man därför inte skulle kunna påstå att corgin inte har problem med hältor.
Jag tror inte jag gör det heller ;) hänger med alltså.
1. Jag pratar inte om corgi specifikt, även om jag nämnde att kanske det är ännu svårare att se hältor på kortbeningar.
2. Det jag främst skrev om gällde uppfattningen om att man inte har hältproblem i en ras, och då menar jag att den uppfattningen kanske inte stämmer eftersom det kan vara svårt att upptäcka hälta på hund, och hur registreras det isf offentligt så att statistik kan sammanställas så att man faktiskt får siffror på om en ras har mkt hältor eller ej. Och det är ju lika svårt att se hältor på röntgade som oröntgade hundar.
3. Sen svävade jag nog iväg inspirerad av något annat inlägg där man nämnde att vissa inte tyckte att de behöver röntga för de ser ju att hunden är frisk, dvs hältfri. Och där kommer det ju in igen att man kanske inte alls har en ohalt hund bara för att man tror det. Pudel har tror jag bara krav på HD-röntgen från mellan eller storpudel, de som har mindre hundar röntgar inte eftersom "mindre pudlar inte får hd". Vilket man ju inte kan veta om man inte röntgar.

Mvh
Inte så klartänkt och frisk från förkylningen som man hade hoppats...
 
2. Det jag främst skrev om gällde uppfattningen om att man inte har hältproblem i en ras, och då menar jag att den uppfattningen kanske inte stämmer eftersom det kan vara svårt att upptäcka hälta på hund, och hur registreras det isf offentligt så att statistik kan sammanställas så att man faktiskt får siffror på om en ras har mkt hältor eller ej. Och det är ju lika svårt att se hältor på röntgade som oröntgade hundar.

Försäkringsbolag samlar siffror, bara ett påpekande. Det är alltså inte alls så omöjligt att ta reda på diverse rasproblem som du verkar tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 609
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 843
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp