Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tycker jag är jättesynd, som några nämner skulle man vilja att det ingick som krav för samtliga raser, är det så att det funkar dåligt för vissa raser, eller är det ett svepskäl?

Det är ett svepskäl. Man får ju en spindel för rasen som visar hur just pudlar fungerar. Sen är ju MH en väldigt arrangerad situation såklart och man ska ju inte tro att man vet allt om hunden bara för att man har ett MH-resultat, men att det "inte funkar" är rent nonsens.
Vad tycker de om BPH då?
 
Jag tror helt enkelt att du pratar om en annan sak än vi gör när vi pratar om vinklar. Vi pratar inte om hur hunden bockar benen när den rör sig utan om hur benen sitter fast i kroppen. Överarmarnas placering och vinkling. Usch, jag kan inte förklara det utan att peka. Strunt i det.
Vi pratar hund-nördiska och det gör inte du, därför pratar vi förbi varandra och då blir det kinkigt.

Bildgoogla vinklar hund så hittar du garanterat en bättre förklaring än min. Jag är lite virrig, har precis fått hem en av mina från klinik ;)
 
Sen en dålig dag, tja, om det senare visar sig att hunden haft typ öroninflammation eller annan sjukdom som påverkat resultaten av MH't, det kan jag köpa. Men bara en helt vanlig dålig dag? Nja.

Nu förutsätter du att folk tänker.
Jag har en bekant som testade sin tik samma vecka den började sitt första löp. Mitt i "spökåldern". Och hunden hade knappt varit utanför gåqtdsplan innan. Klart den stackars tiken höll på att skita på sig. Hur stabil var du i yngqte tonåren när hormonerna sprang gatlopp i kroppen?
 
Ah, låter logiskt. Jag kan inte just nått om utställningar, hanteras de där i regel? Kan det finnas en anledning till att en hund drar sig undan vid hantering på ett MH, eller är det alltid att se som att den är en hund som inte accepterar hantering?
Den kan ju ha ont. Något kan ha hänt. Men oftast är det hundens personlighet. Vi hade en avkomma som morrade lite. Bedömmaren frågade ägaren om detta. Hen sa att hunden är inte helt bekväm med okända men funkar ypperligt med familj och vänner. Den kommer heller inte att göra något men uttrycker sitt obehag. Beskrivaren valde att fortsätta och det gick som ägaren sagt bra.
Men om vi fått frågan om att använda hunden i vår avel hade vi sagt nej oavsett hur bra hunden varit annars. Min åsikt är att det är inte helt önskvärt. Sen var det kommer ifrån kan man ha många teorier om. Mödernet, fadern el miljö.
 
Det är ett svepskäl. Man får ju en spindel för rasen som visar hur just pudlar fungerar. Sen är ju MH en väldigt arrangerad situation såklart och man ska ju inte tro att man vet allt om hunden bara för att man har ett MH-resultat, men att det "inte funkar" är rent nonsens.
Vad tycker de om BPH då?
Både MH och BPH är väldigt ovanligt att man gör, jag är inte tillräckligt insatt i vad det är för skillnad, så jag vet inte om de tycker samma om det av samma anledning eller en annan. Men det verkar likvärdigt ovanligt.
Jag ville ha en uppfödare som gjort dna, ögonlysning, patella, höfter och mh/bph. Det fanns en typ, som dels inte skulle ha valpar än på länge, har aslång kölista och dessutom egentligen en strl större pudel än jag ville ha.
 
Både MH och BPH är väldigt ovanligt att man gör, jag är inte tillräckligt insatt i vad det är för skillnad, så jag vet inte om de tycker samma om det av samma anledning eller en annan. Men det verkar likvärdigt ovanligt.
Jag ville ha en uppfödare som gjort dna, ögonlysning, patella, höfter och mh/bph. Det fanns en typ, som dels inte skulle ha valpar än på länge, har aslång kölista och dessutom egentligen en strl större pudel än jag ville ha.

Hur kommer du åt det med en blandras?
 
Ah, låter logiskt. Jag kan inte just nått om utställningar, hanteras de där i regel? Kan det finnas en anledning till att en hund drar sig undan vid hantering på ett MH, eller är det alltid att se som att den är en hund som inte accepterar hantering?
Jag är inte särskilt insatt i MH och BPH men tänker att det säkert finns giltiga anledningar till att hunden drar sig undan men tyvärr är ju inte alla uppfödare opartiska (till skillnad från de som bedömer) och det är ju svårt som hundköpare att veta om uppfödaren är ärlig i sin bedömning. När det gäller ex. utställning kanske det är annorlunda om hunden går många stora utställningar (jag erkänner att jag inte är så insatt där heller) men som exempel funderade en av familjens tidigare hundar alldeles utmärkt på på de handfull utställningar vi besökte, inga problem med att hanteras av domaren, kolla tänder med mera och hon gick riktigt bra. Trots det var det en mentalt svag hund med mycket rädslor. Gissningsvis hade det inte ens gått att genomföra ett MH. Och i hennes fall var det antagligen till stor del ärvt eller möjligen inlärt i ung ålder eftersom hennes mor var lite likadan.
 
Både MH och BPH är väldigt ovanligt att man gör, jag är inte tillräckligt insatt i vad det är för skillnad, så jag vet inte om de tycker samma om det av samma anledning eller en annan. Men det verkar likvärdigt ovanligt.
Jag ville ha en uppfödare som gjort dna, ögonlysning, patella, höfter och mh/bph. Det fanns en typ, som dels inte skulle ha valpar än på länge, har aslång kölista och dessutom egentligen en strl större pudel än jag ville ha.
Nyfiken fråga...vad tar man DNA för?
Vi parar iofs numera bara med DNA-testade hanar men det har att göra med ett avelsprogram som ännu bara är i sin linda men som vi tänker kan vara bra att komma med i i framtiden om det blir något vettigt av det. Sen är många av de riktigt bra hanarna DNA-testade så det är ändå inget problematiskt önskemål.
 
Jag är inte särskilt insatt i MH och BPH men tänker att det säkert finns giltiga anledningar till att hunden drar sig undan men tyvärr är ju inte alla uppfödare opartiska (till skillnad från de som bedömer) och det är ju svårt som hundköpare att veta om uppfödaren är ärlig i sin bedömning. När det gäller ex. utställning kanske det är annorlunda om hunden går många stora utställningar (jag erkänner att jag inte är så insatt där heller) men som exempel funderade en av familjens tidigare hundar alldeles utmärkt på på de handfull utställningar vi besökte, inga problem med att hanteras av domaren, kolla tänder med mera och hon gick riktigt bra. Trots det var det en mentalt svag hund med mycket rädslor. Gissningsvis hade det inte ens gått att genomföra ett MH. Och i hennes fall var det antagligen till stor del ärvt eller möjligen inlärt i ung ålder eftersom hennes mor var lite likadan.

Men på hanteringspelen i MH borde hon ju klarat sig bra iaf? Jag menade aldrig att en hund som går bra på utställning skulle göra bra resultat på MH..men om jag förstått det rätt så hanteras en hund minst lika mycket på utställning som på MH? Vilket är konstigt för en tik jag kollade upp var en riktigt framgångsrik utställningshund med riktigt dåligt MH, och bla 1a på hantering.

Andra rädslor måste man ju förstås tänka på också!
 
Men på hanteringspelen i MH borde hon ju klarat sig bra iaf? Jag menade aldrig att en hund som går bra på utställning skulle göra bra resultat på MH..men om jag förstått det rätt så hanteras en hund minst lika mycket på utställning som på MH? Vilket är konstigt för en tik jag kollade upp var en riktigt framgångsrik utställningshund med riktigt dåligt MH, och bla 1a på hantering.

Andra rädslor måste man ju förstås tänka på också!
Kanske, kanske inte. Någonting med hela upplägget när det handlade om utställningar kunde hon hantera, det hade inte alls varit säkert att det hade fungerat i en annan situation ex. ett MH. Gissningsvis hade det också krävt väldigt lite påverkan just den dagen för att det hade rasat helt.

Så jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att en framgångsrik utställningshund (som också är en situation men kan träna inför) med ett dåligt MH (som man inte ska träna på).
 
Kanske, kanske inte. Någonting med hela upplägget när det handlade om utställningar kunde hon hantera, det hade inte alls varit säkert att det hade fungerat i en annan situation ex. ett MH. Gissningsvis hade det också krävt väldigt lite påverkan just den dagen för att det hade rasat helt.

Så jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att en framgångsrik utställningshund (som också är en situation men kan träna inför) med ett dåligt MH (som man inte ska träna på).

Ja.. men jag menade som sagt inte att en hund som går bra på utställning på nått vis skulle gå bra på MH pga det. Jag pratade bara om själva hanteringsmomentet! Det är lite konstigt för mig att en hund som kan hanteras på utställning efter utställning plötsligt inte klarar det när det råkar vara i starten av ett MH..thats it.

Själva hanteringen tränar väl de flesta på med sina valpar alltefter de växer upp? I regel?
 
Ja.. men jag menade som sagt inte att en hund som går bra på utställning på nått vis skulle gå bra på MH pga det. Jag pratade bara om själva hanteringsmomentet! Det är lite konstigt för mig att en hund som kan hanteras på utställning efter utställning plötsligt inte klarar det när det råkar vara i starten av ett MH..thats it.

Själva hanteringen tränar väl de flesta på med sina valpar alltefter de växer upp? I regel?
Jag har inte heller påstått att du menade det. Jag gav bara ett exempel på en hund som klarade just utställningar men där det trots det inte alls varit säkert att hunden klarat hanteringsmomentet på ett MH på ett vettigt sätt. Jag tycker inte alls att det är konstigt, det är två helt olika situationer. Har du haft någon hund med liknande problematik?

Som ett liknande exempel kan min nuvarande hund som utan problem kan passera en hund, lös på en halvmeters avstånd när vi är på kurs eller träning men som kan göra utfall mot hundar på flera meters avstånd när vi är hemma. Självklart är utfallen något vi tränat på men i detta fall handlar det nog mycket om att för honom är träning/kurs fokus. Det är roligt, man får jobba med matte och de andra hundarna är en del av den upplevelsen (han är också betydligt mer positiv till okända människor i dessa sammanhang). Jag ser inte varför detsamma inte skulle kunna gälla en utställning och att man kan bygga en positiv förväntan i hunden, att när man har det här kopplet och matte ställer upp en så kommer någon och pillar men det är okej.
 
Själva hanteringen tränar väl de flesta på med sina valpar alltefter de växer upp? I regel?
Vill bara inflika att man tränar valpen på hantering inte har så mycket påverkan för när okända sen ska hantera hunden. Även väldigt socialt osäkra hundar och hundar med stark intigritet kan älska att bli klappade, undersökta osv av sin egen familj :)
 
Kanske, kanske inte. Någonting med hela upplägget när det handlade om utställningar kunde hon hantera, det hade inte alls varit säkert att det hade fungerat i en annan situation ex. ett MH. Gissningsvis hade det också krävt väldigt lite påverkan just den dagen för att det hade rasat helt.

Så jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att en framgångsrik utställningshund (som också är en situation men kan träna inför) med ett dåligt MH (som man inte ska träna på).
Hon kanske kände sig trygg med själv utställningsmiljöerna och situationerna pga att hon upplevt det flera gånger?

Ett MH görs bara en gång och situationen är främmande för de flesta hundar.
 
Att bli "hanterad" på utställning består i att visa tänder,någon gång ibland åtminstone bland brukshundarna bli klämd på ryggen och är man hane kollas bollarna också.
Vid ett flertal tillfällen när jag ställt dobbis har domaren tom bett mig lyfta läpparna på hunden.
+ att det är väldigt lätt att träna in att hunden ska via tänderna utan att knorra,det är som vilket lydnads moment som helt.
 
Att bli "hanterad" på utställning består i att visa tänder,någon gång ibland åtminstone bland brukshundarna bli klämd på ryggen och är man hane kollas bollarna också.
Vid ett flertal tillfällen när jag ställt dobbis har domaren tom bett mig lyfta läpparna på hunden.
+ att det är väldigt lätt att träna in att hunden ska via tänderna utan att knorra,det är som vilket lydnads moment som helt.
Då "kläms" det ju lite mer på ett MH alltså? Då vill de ju gärna lyfta på tassar klappa lite sådär leksamt på hunden, kolla tänder och lite annan allmän taffsning.

(Har noll koll på utställningstaffs)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 609
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 843
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp