Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med hantering på utställning och mh fick mig att tänka på när jag gick bph med min saluki. Hon var helt trygg och lugn med alla tänkbara människor, så hanteringen på bph var ju plättlätt för henne, hon stod bara stilla och väntade på att människan skulle bli klar ungefär. Bph-människan sa då något i stil med "Det märks att hon är van vid utställningar!" eller något i den stilen. Jag fick bita mig i tungan för att inte svara något otrevligt om att min hund f*n inte var någon utställningshund :angel:
 
Suck. Lång diskussion i en rasgrupp om att det är att "leta fel" när man röntgar och ögonlyser avelsdjuren. "Västgöten är ju en frisk ras, det behövs inte." "Även om de har HD så har de ju inte ont av det." Några säger emot, men en lång radda uppfödare håller med. En säger t o m rakt ut att hon inte undersöker alls, hon kan ju se att de är friska. Ja ja, jag vet från vilken kennel jag aldrig kommer att köpa hund. Skrämmande.
 
Suck. Lång diskussion i en rasgrupp om att det är att "leta fel" när man röntgar och ögonlyser avelsdjuren. "Västgöten är ju en frisk ras, det behövs inte." "Även om de har HD så har de ju inte ont av det." Några säger emot, men en lång radda uppfödare håller med. En säger t o m rakt ut att hon inte undersöker alls, hon kan ju se att de är friska. Ja ja, jag vet från vilken kennel jag aldrig kommer att köpa hund. Skrämmande.

Samma argument ploppar upp i corgigrupperna med jämna mellanrum. Man blir så frustrerad. :arghh:
 
Suck. Lång diskussion i en rasgrupp om att det är att "leta fel" när man röntgar och ögonlyser avelsdjuren. "Västgöten är ju en frisk ras, det behövs inte." "Även om de har HD så har de ju inte ont av det." Några säger emot, men en lång radda uppfödare håller med. En säger t o m rakt ut att hon inte undersöker alls, hon kan ju se att de är friska. Ja ja, jag vet från vilken kennel jag aldrig kommer att köpa hund. Skrämmande.
Välkommen till min värld! Eller jag ska kanske säga mops o fralla världen.
Man vill bara :banghead::banghead::banghead:
 
Det är så jag tänkte också.. En valpkull jag läste om förut var så. Tiken drog sig undan vid hantering på MH (men ingen tandvisning,morr,hotbeteende eller så, dvs en 2a). Dock är hon utställd en hel del utan problem och fungerar enligt uppfödaren fint med folk i en massa situationer i vardagen, och kan hanteras.. Uppfödaren visste väl inte riktigt varför hon hade dragit sig undan just då på MHt, men vid det tillfället hade hon gjort det.

Mängden hantering på utställning är verkligen varierande. Jag skulle inte räkna det som en förmildrande omständighet.
 
Nyfiken fråga...vad tar man DNA för?
Vi parar iofs numera bara med DNA-testade hanar men det har att göra med ett avelsprogram som ännu bara är i sin linda men som vi tänker kan vara bra att komma med i i framtiden om det blir något vettigt av det. Sen är många av de riktigt bra hanarna DNA-testade så det är ändå inget problematiskt önskemål.
PRA-PRCD heter det väl har jag får mig, ingår i skks krav på pudel.
 
Samma argument ploppar upp i corgigrupperna med jämna mellanrum. Man blir så frustrerad. :arghh:

Jag gissar att vi är med i samma corgi-grupp. Såg just ett inlägg som lät smått nedlåtande mot de som får sämre resultat än B, så nu blir det väl en redig shitstorm.
 

Ungefär. :angel:
En väldigt stor majoritet bland de som röntgar och sänder in till SKK får ju C-E. Mig veterligen hör det dock inte till vanligheterna att de har problem med hältor på grund av det. Min cardigans halvbror har ED 1 och HD E, och det är ed:n som ställer till bekymmer. Det har varit mycket diskussioner kring avläsningssystemet men det hör inte riktigt till denna tråd.
 
Ungefär. :angel:
En väldigt stor majoritet bland de som röntgar och sänder in till SKK får ju C-E. Mig veterligen hör det dock inte till vanligheterna att de har problem med hältor på grund av det. Min cardigans halvbror har ED 1 och HD E, och det är ed:n som ställer till bekymmer. Det har varit mycket diskussioner kring avläsningssystemet men det hör inte riktigt till denna tråd.
Angående det där med "inte har problem med hältor", det måste vara riktigt osäker statistik på det?
För det första är ju folk i allmänhet kanske inte tillräckligt kunniga för att upptäcka en hälta som bara syns lite, tex om den är dubbelsidigt halt. Sen kanske det är extra svårt att upptäcka på såna kortbeningar? Sen kan ju iaf vissa hästraser vara extra svåra eftersom de hellre mörkar en smärta, antar att det måste kunna finnas hundar/raser som är likadana?
 
Det har också varit ett inlägg om att finska kennelklubben har godkänt att en hane som är korsning (tjuvparning sägs det) mellan Västgöte och Heeler skall användas till att "förbättra" heelern som också har liten avelsbas. Det tog hus i helsike. Jag vet inte om det är rätt väg att gå för Heelern, men det de var upprörda över var att västgöten användes på detta sätt. Några tog upp utkorsningsprojektet som man har i Norge med Lundehunden, och att det vore något att tänka på för Västgöten. Effektiva populationen är under 100, vilket innebär utrotningshot. Den historiska COE är över 20. Men nej, bättre att sänka avelskraven än att göra utkorsningar...
 
Angående det där med "inte har problem med hältor", det måste vara riktigt osäker statistik på det?
För det första är ju folk i allmänhet kanske inte tillräckligt kunniga för att upptäcka en hälta som bara syns lite, tex om den är dubbelsidigt halt. Sen kanske det är extra svårt att upptäcka på såna kortbeningar? Sen kan ju iaf vissa hästraser vara extra svåra eftersom de hellre mörkar en smärta, antar att det måste kunna finnas hundar/raser som är likadana?
Det sägs ju att Västgötar inte har problem av ev HD. Men på den korta tid jag varit aktiv i gruppen, ca 2 år, så har jag sett berättelser om folk som tvingats avliva pga HD, men det pratas tyst om det. Likaledes sägs det att Västgötaretinopati inte skulle ge blindhet, men det har jag också läst om. Huvvet i sanden...
 
Angående det där med "inte har problem med hältor", det måste vara riktigt osäker statistik på det?
För det första är ju folk i allmänhet kanske inte tillräckligt kunniga för att upptäcka en hälta som bara syns lite, tex om den är dubbelsidigt halt. Sen kanske det är extra svårt att upptäcka på såna kortbeningar? Sen kan ju iaf vissa hästraser vara extra svåra eftersom de hellre mörkar en smärta, antar att det måste kunna finnas hundar/raser som är likadana?

Hälsoenkäter skickas ut med jämna mellanrum och de som har problem är oftast (vad jag upplevt) ganska öppna med det också. Corgin är överlag två väldigt friska raser och det speglar av sig på t ex försäkringspremier. Håller inte med dig angående att upptäcka hältor, och att jämföra bytesdjur med rovdjur är inte helt rätt.
 
Det sägs ju att Västgötar inte har problem av ev HD. Men på den korta tid jag varit aktiv i gruppen, ca 2 år, så har jag sett berättelser om folk som tvingats avliva pga HD, men det pratas tyst om det. Likaledes sägs det att Västgötaretinopati inte skulle ge blindhet, men det har jag också läst om. Huvvet i sanden...

Tråkig attityd, ingen ras vinner på att man stoppar huvudet i sanden.
 
Hälsoenkäter skickas ut med jämna mellanrum och de som har problem är oftast (vad jag upplevt) ganska öppna med det också. Corgin är överlag två väldigt friska raser och det speglar av sig på t ex försäkringspremier. Håller inte med dig angående att upptäcka hältor, och att jämföra bytesdjur med rovdjur är inte helt rätt.
Menar du att det inte finns folk som missar hältor pga okunskap? Jag vet iaf att det händer på häst, varför skulle det vara annorlunda på hund?

Och om det nu inte går att jämföra rovdjur med bytesdjur, så finns det både människor (rovdjur) och hundar som är olika smärttåliga. Det måste såklart innebära att en individ som är mer smärttålig inte visar hälta lika tidigt. Och jag gissar att det finns hundraser som generellt är mer smärttåliga än andra.

Angående att missa smärta på hund så läste jag nyligt trådar om polyneuropati(tror jag det hette, infl i många leder iaf). Där var det ett flertal hundar som visade sig ha omfattande smärtproblematik utan att varken husse/matte eller div veterinärer upptäckt det.
Jag hörde också nyligt att en veterinär sagt att anledningen till att man (oftast) inte ledbehandlar hundar för hälta (som man gör så mycket på häst) är för att man (oftast) uppmärksammar hältan försent och då har det redan blivit artros.
Så, visst är det svårt att upptäcka smärta/hälta på hund.
 
Menar du att det inte finns folk som missar hältor pga okunskap? Jag vet iaf att det händer på häst, varför skulle det vara annorlunda på hund?

Och om det nu inte går att jämföra rovdjur med bytesdjur, så finns det både människor (rovdjur) och hundar som är olika smärttåliga. Det måste såklart innebära att en individ som är mer smärttålig inte visar hälta lika tidigt. Och jag gissar att det finns hundraser som generellt är mer smärttåliga än andra.

Angående att missa smärta på hund så läste jag nyligt trådar om polyneuropati(tror jag det hette, infl i många leder iaf). Där var det ett flertal hundar som visade sig ha omfattande smärtproblematik utan att varken husse/matte eller div veterinärer upptäckt det.
Jag hörde också nyligt att en veterinär sagt att anledningen till att man (oftast) inte ledbehandlar hundar för hälta (som man gör så mycket på häst) är för att man (oftast) uppmärksammar hältan försent och då har det redan blivit artros.
Så, visst är det svårt att upptäcka smärta/hälta på hund.

Men varför överdriva? Nej, givetvis menar jag inte att det inte finns de som missar hältor på hund. Däremot verkar kunskaperna öka bland djurägare överlag eftersom vi mer frekvent idag än förr besöker veterinär, fysioterapeuter etc. En anledning till att försäkringspremierna ökat är just för att vi blivit mer måna om och uppmärksamma på våra djur.
 
Hon kanske kände sig trygg med själv utställningsmiljöerna och situationerna pga att hon upplevt det flera gånger?

Ett MH görs bara en gång och situationen är främmande för de flesta hundar.
Tveksamt, vi ställde bara ut henne en handfull gånger och det fungerade bra från början (trots våran oro). Det kan nog till och med ha varit precis tvärtom. Något gjorde i vilket fall att det fungerade just i dessa situationer för henne men jag tror absolut att hundar kan lära sig att bli trygga i utställningsmiljöer även genom just träning. Som jag sa tror jag inte att det samma sak som ett MH och jag är inte alls övertygad om att hon klarat hanteringsbiten i den situationen bara för att det fungerat på utställning. Så för mig är det inte konstigt att en hund kan gå bra på det ena men inte det andra.
 
Men varför överdriva? Nej, givetvis menar jag inte att det inte finns de som missar hältor på hund. Däremot verkar kunskaperna öka bland djurägare överlag eftersom vi mer frekvent idag än förr besöker veterinär, fysioterapeuter etc. En anledning till att försäkringspremierna ökat är just för att vi blivit mer måna om och uppmärksamma på våra djur.
Så är det nog, men det innebär ändå att statistiken är väldigt osäker då antagligen många hundar går med obehandlade hältor och vi har ingen aning om hur många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 609
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 843
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 445
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp