Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Märkligt resonemang. Hur många döper sina barn till Adolf idag, för att dra till med ett extremt exempel?

På finska finns ett ordspråk "Nimi on enne" betyder ungefär "Namnet är ett omen/förebud". Ligger helt klart en hel del i det! Namn HAR betydelse.

Fast ni som säger sådana här saker måste ju verkligen vara experter på att döma folk i förhand..

Jag måste genast säga upp kontakten med de jag känner som har trash-namn då de bara MÅSTE vara kriminella!!!

Och Kevin på förskolan....honom ska jag minsann hålla mina barn ifrån. För Kevins mamma är ju inte bara fattig! Hon har ju råd att tänka iaf!!!!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det behöver du nog inte göra. Kriminella ****y är idag i 40-årsåldern. Dagens whitetrash-namn är t ex Kevin.

Och det är väl bevis nog för att det inte är själva namnet som gör någon kriminell tycker jag. Det handlar om socialgruppstillhörighet och andra människors förväntningar på personer med ***-namn. Så länge andra anser Kevin, Liam, Kassandra eller Conny, Sonny och Benny vara ett namn som signalerar att någon är "stökig" så kommer deras förväntningar att påverka denna (stackars) unge.

Liksom det kan vara en belastning att heta Ahmed eller Muhammed när man söker jobb.... :crazy:

Silverkedjan:
Om du tycker att folk "borde tänka mer" och frångå ett socialt "stigmatiserat" namn - anser du också att invandrarföräldrar borde döpa sina barn till svenska namn? Kanske byta namn (som en del gör) för att anpassa sig till vissas fördomar?
:crazy:

Enligt mig är det bedrövligt ..... det vore väl lämpligare om vi slutade vara fördomsfulla beroende på vilket namn (eller hudfärg, religion, ursprung) en person har istället?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

På barnets bekostnad? Även om inte du skulle reagera över någons namn så är det tyvärr många som gör det (speciellt innan de träffat barnet ifråga utan kanske bara läst namnet).
Charlotte Hagström: "Man är vad man heter. Namn och identitet" har skrivit en bok i ämnet.

Ens åsikter baseras väl nästan alltid på det självupplevda.
Jag har -som sagt- aldrig lagt in någon värdering i någons namn.

Jag har aldrig hört talas om det här innan.
Men nu har jag -tack vare underbara Buke- blivit upp märksam på att vi får en stämpel på oss redan genom att presentera oss...

Lika lite som jag värderar någon efter hudfärg, religion, yrke osv, lika lite värderar jag någon efter dess namn.

Varför är det legalt att ge ut en bok "Man är vad man heter" när det anses skrämmande att fördomsfullt bedömma någon efter dess etniska ursprung annars?:crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ens åsikter baseras väl nästan alltid på det självupplevda.
Jag har -som sagt- aldrig lagt in någon värdering i någons namn.

Jag har aldrig hört talas om det här innan.
Men nu har jag -tack vare underbara Buke- blivit upp märksam på att vi får en stämpel på oss redan genom att presentera oss...

Lika lite som jag värderar någon efter hudfärg, religion, yrke osv, lika lite värderar jag någon efter dess namn.

Varför är det legalt att ge ut en bok "Man är vad man heter" när det anses skrämmande att fördomsfullt bedömma någon efter dess etniska ursprung annars?:crazy:
Det är ju skrämmande hur endel barn blir fostrade. Inte konstigt att många har den inställningen som dom har..:crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Silverkedjan:
Om du tycker att folk "borde tänka mer" och frångå ett socialt "stigmatiserat" namn - anser du också att invandrarföräldrar borde döpa sina barn till svenska namn? Kanske byta namn (som en del gör) för att anpassa sig till vissas fördomar?
:crazy:

Enligt mig är det bedrövligt ..... det vore väl lämpligare om vi slutade vara fördomsfulla beroende på vilket namn (eller hudfärg, religion, ursprung) en person har istället?

Tja.

Min sambo är född av mycket utländska då nyinvandrade föräldrar och fick ett svenskt namn. Han har sluppit bli nedklubbad av skinnskallarna i alla fall.

SJÄLVKLART vore det bättre om det inte fanns några fördomar eller aggressivitet mellan grupper.

Men jag tycker inte BARNEN ska betala ett pris som murbräckor för det.

Man får jobba för det på ett annat sätt, jag tycker det är osmakligt att offra sitt ICKE TILLFRÅGADE barn i vilket krig det än må vara.

Huvudprincipen ska rimligen vara att man som förälder vill ta tillräckligt ansvar för sitt barn för att inte ge det ett namn som BELASTAR det och kan orsaka skada.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Varför är det legalt att ge ut en bok "Man är vad man heter" när det anses skrämmande att fördomsfullt bedömma någon efter dess etniska ursprung annars?:crazy:

Det är väl OERHÖRT bra att sådana böcker kommer ut?

Det BELYSER en problematik och gör att man kan GÖRA NÅGOT ÅT fördomar genom att medvetandegöra dem.

Och det ger föräldrar som vill TÄNKA innan de ger ett namn som vållar skada ett verktyg.

Jag är helt oförstående över hur kort folk tänker. Vissa verkar tex tro att JAG har kommit på det här, att mina personliga fördomar är problemet.

Jag GILLAR INTE ALLS att barn stämplas utifrån sina namn.

Men det är knappast någon enskilds persons fel, utan FAKTA som man välja att förhålla sig medvetet till eller stoppa huvudet i sanden på ett sätt jag tycker är ansvarslöst om man är förälder.

Om man blundar för ett fenomen så finns det inte, eller?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tja.

Men jag tycker inte BARNEN ska betala ett pris som murbräckor för det.

Jag förstår hur du menar.

Men jag vet ju att du är en av dem som står nära mig när det gäller tex jämställdhetsfrågan. Och där anser ju många personer som INTE tycker som dig och mig att människor som tex (i likhet med dig själv) klär sina pojkar i rosa eller låter dem ha långt hår använder dem som just murbräckor.

Så; varför är det okej att låta barnen ta en del av "striden" för att förändra samhället i vissa fall, men inte andra? Varför bör inte du (eller jag) anpassa oss till andras värderingar när/om våra söner riskerar få kommentarer för sina rosa byxor eller sitt långa hår, men föräldrar bör anpassa sitt namnval efter vad andra (du?) anser är ett namn som riskerar ligga dem i fatet pga andras fördomar om namnet?

Det eventuella sociala stigmat i att få heta Kevin, Liam, Ahmed, Muhammed eller Kassandra ligger ju faktiskt inte hos barnet utan hos en fördomsfull omgivning.

Hur ska förresten föräldrar göra som har ett barn med annan hudfärg? Det är väldigt svårt att förändra en sån sak så att barnet slipper riskera bli nedslagen av skinnskallar... :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Att benämnda vissa namn som "white-trash-namn" säger nog mer om dom som får associationer än dom som bär dom!

Ja.

De har studerat ämnet och tänkt till ett par gånger innan de valt namn åt sina egna tex.

Medan de som bär dem har föräldrar som antingen INTE gjort det, eller är oerhört naiva.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det BELYSER en problematik och gör att man kan GÖRA NÅGOT ÅT fördomar genom att medvetandegöra dem.

Ja, men att medvetandegöra - är det detsamma som att man då alltså bör undvika att ge sitt barn ett namn som man kanske själv gillar men som omgivningen kan ha problem med?
Att anpassa sig och sitt liv till eventuella "Mobbartyper" genom att försöka få sitt barn så strömlinjeformat som möjligt?

Visst kan det vara bra att veta att vissa namn möjligen skulle kunna vara en social belastning, likväl som det är bra att inse att ens son kan komma få reaktioner om/när han väljer att ha kjol på sig. Men jag håller inte med dig om att det bästa man kan göra som förälder är att då försöka förhindra ens barn från att "sticka ut" - vare sig det gäller namnet, klädseln, hårfärgen eller något annat.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är en GIGANTISK skillnad.

Det är BARNENS krig - mot könsfördomar alltså.

Min äldsta vill INTE delta i det, han slipper! Fast idag har han röd overall för att synas i pulkabacken så lite har han lärt sig av lillebror.

Min yngsta är så envis som bara en nybliven tre-åring kan vara och han SKA ha långt hår och lila kläder. Med hjärtan.

Att låta barn få förverkliga sig själva och stötta dem i det är inte samma sak som att innan de har något att säga om till dem slänga in dem som tveksam murbräcka i ett namn-klass-krig.

Ska en sådan murbräcketaktik fungera skulle man f.ö. snarast behöva göra TVÄRTOM, dvs välja namn ur MOTSATT samhällsklass - annars skapas ju ingen debatt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja, men att medvetandegöra - är det detsamma som att man då alltså bör undvika att ge sitt barn ett namn som man kanske själv gillar men som omgivningen kan ha problem med?

Jag tycker man bör välja ett namn som inte BARNET får problem med. (trash-stämpel, svåruttalat, svårstavat, supervanligt)

Vad man som förälder "gillar" för namn tycker jag är ganska ointressant faktiskt. Framför allt om man inte tagit reda på VARFÖR man gillar det.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Så; varför är det okej att låta barnen ta en del av "striden" för att förändra samhället i vissa fall, men inte andra? Varför bör inte du (eller jag) anpassa oss till andras värderingar när/om våra söner riskerar få kommentarer för sina rosa byxor eller sitt långa hår, men föräldrar bör anpassa sitt namnval efter vad andra (du?) anser är ett namn som riskerar ligga dem i fatet pga andras fördomar om namnet?
Det är lättare för ett barn stå upp och säga att jag har rosa tröja för att jag tycker det är fint och vill ha den på mig. De har svårare att förklara varifrån de fått sitt namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja.

De har studerat ämnet och tänkt till ett par gånger innan de valt namn åt sina egna tex.

Medan de som bär dem har föräldrar som antingen INTE gjort det, eller är oerhört naiva.

Eller så tycker föräldrarna om det namnet.

Detta är en av de diskussionerna vi inte har samma åsikt i. Jag väljer ett namn som jag tycker är FINT och bryr mig inte så mycket om att människor längst ner i rangordningen får sånna namn. Om mina barn blir kriminella eller inte beror ENBART på uppfostran och INGET på namnet!

Som tur är heter mina barn Eric, Isaac och Elin ( hm, Eric heter Sonny också, efter sin pappa, blir han kriminell??) :smirk:

Förresten så spelade min man golf och han hette Sonny....... Och inte var han kriminell heller. Fast å andra sidan så antar jag att både han och jag kommer från familjer som finns längst ner på skalan. Det går dock att motarbeta och det är inte enbart pengar som är den lösningen, det är val av umgänge, värderingar och sättet att ta hand om sig och sin familj. Jag räknas väl som fattig, men umgås inte med kriminella även om de finns bara ett stenkast från mig, och jag vill mer i mitt liv än att jobba som städerska och slita ut mig. Förhoppningsvis får mina barn också drömmar om ett bättre liv än det längst ner i samhället.

Förresten, jag läste nånstans att kungligheter brukar få 4 namn istället för det vanliga två eller tre. Mina barn har 4 namn vardera, väger inte det upp lite då?:idea:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker man bör välja ett namn som inte BARNET får problem med. (trash-stämpel, svåruttalat, svårstavat, supervanligt)

Vad man som förälder "gillar" för namn tycker jag är ganska ointressant faktiskt. Framför allt om man inte tagit reda på VARFÖR man gillar det.

Jag har givit mina barn namn som jag gillar. Jag skulle aldrig ge dem namn jag inte gillar. (Dotterns namn gillar jag inte så jätte mycket där bestämmde sambon men det passar henner och jag gillar det annars hadde jag aldrig gått med på det.)

Till saken jag tror det är mer än namnet som ligger dessa barnen i fatet. Faktum är att jag tror att dessa y-namnbärare som sitter inne skulle gjort det oavsett om de hadde ett annat namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker man bör välja ett namn som inte BARNET får problem med. (trash-stämpel, svåruttalat, svårstavat, supervanligt)

Vad man som förälder "gillar" för namn tycker jag är ganska ointressant faktiskt. Framför allt om man inte tagit reda på VARFÖR man gillar det.

Jag tycker att det är viktigt att man som förälder faktiskt gillar namnet man gett sitt barn.

Dotterns namn är som sagt Elin och det gillar jag inte alls särskilt mycket. Dock så dög inget annat till pappan och jag var så fast "hos" honom att jag inte vågade protestera. Nu, när jag har ensam vårdnad har jag haft mina funderingar att ändra hennes namn. Men det möts inte positivt av omgivningen, märker jag.

Jag vill ha ett namn som lätt går att uttala på engelska, precis som brödernas namn går.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men du har inte funderat på orsak och verkan från andra hållet? Vad skulle hända om att, vad du kallar trashföräldrar döpte sina barn till Charlotte och Karl? På dig låter det nästan som det sociala arvet är mindre viktigt än namnet i sig.

För övrigt har jag exercerat min lust som förälder att ge mina barn ovanliga namn. För att det är viktigt för MIG att odla en tanke om att vara unik. Och det får mina barn leva med.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag hade tänkt mig Alice, men det har blivit super vanligt här.
+ att de kan bli retade för Alice i underlivet!
Alicie, Althea, Alicia eller Felicia kan jag tänka mig istället, väldigt lika men... jag gillar det.
Elias eller Alvin är det på pojknamn.

Andra namn som vänner har döpt sina barn är Zhoe = Månskugga tror jag det betydde, uttalas Zoo.
Andra namn är Hockey och det spelade ingen roll om det blir en flicka eller pojke.
Milo är ett par som döpt sin son nyligen, det är fint tycker jag.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Åhhh vad kul! Det heter min dotter också. Hon är dock rätt mkt yngre än dig (3år gammal är damen ifråga) :bump:
Älskar det namnet (givetvis)

Vad kul! :D
Nuförtiden älskar jag som sagt också namnet, men det tog ett tag att lära mig att leva med det :p
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag hade tänkt mig Alice, men det har blivit super vanligt här.
+ att de kan bli retade för Alice i underlivet!
Alicie, Althea, Alicia eller Felicia kan jag tänka mig istället, väldigt lika men... jag gillar det.
Elias eller Alvin är det på pojknamn.

Jag har alltid velat ha en dotter med namnet Felicia.

Det roliga var att när pappan och jag funderade på flicknamn sa vi i munnen på varandra som första förslag: "Felicia!"

Fast det blev en Alexander först, innan Felicia kom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 989
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp