Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

:rofl::rofl::rofl:


Det fanns en Connyyy och en Bennyyy med också från Guldåldern (fotbollens blåvita alltså. Vi pratar inte AlfaLaval´s Vd eller ABBA nu) på 80-talet!

Så alla hette inte alls Glenn!:p

Nu är jag alltså väldigt snabb att jump to conclusions :p :
Vägen ut ur misären för Y-namnen är fotbollen!!

Är du busig och stökig - spela fotboll!
Vänd det negativa till framgång!!:idea:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tror att man måste bredda Y-namnsgruppen en aning.

För visst har väl Tony en riktigt busig polare som heter Kenneth?
(Eller Cenneth :D. Jo det är sant, det finns!)

Visst finns det "y-namn" som inte slutar på y.

Och framför allt slutar de inte på -y IDAG så de är inte så lätta att känna igen för föräldrar som ska välja namn till sina barn.

Petruska - jo, jag är säker, djupdök i ämnet under handledning under psykiatriplaceringen på missbruksavdelning.

Och att fotbollen räddat en del från slum, vare sig det är i GBG eller Rosengård är väl allmänt känt.

Det finns däremot inte så många golfproffs som heter Jerry.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tror inte det har att göra med att man tänker på barnens bästa även när man namnger dem. Vilket namn är bäst för ett barn att heta? Jag tror det är mycket socialtillhörighet som avgör om vi väljer att kalla våra barn Calle eller Kevin. Y-namnen lockade en viss kategori av föräldrar. ´Jag tror inte höginkomstagare är mer medvetna om orsaken till i sina namnval än låginkomstagare eller socialgrupp 3. Vi tycker vissa namn är fina och vissa låter snobbiga eller traschiga men jag tror inte vi är så vansinnigt medvetna om orsaken till att vi tycker så, det har med socialtillhörighert och kultur att göra helt enkelt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

sedan tror jag det har lite med åldern på y-namnsbäraren att göra. Tommy och Benny i 50-60 års åldern har jag asossierat till seriösa personer medan Jonny och Jimmy i 20 årsåldern ger mig mer trasch-varning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Nu är jag lite trött och filosoferar men Y-namn är inte de smeknamn från början? Likaså Olle som ochkså har hör representation i svenska fängelser (har jag hört men jag har ingen källa på det) Olof och Olle klingar ju väldigt olika. Jag tänker på förr då finare familjer gav sina barn många och långa namn eller kungliga namn. Det som är intressant är däremot Calle som blivit populärt bland överklass familjer på senare år. Lite trötta tankar bara.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Och framför allt slutar de inte på -y IDAG så de är inte så lätta att känna igen för föräldrar som ska välja namn till sina barn.
Sant.
Fast jag kommer ihåg när Liam började bli intressant. Liam Norberg, Sökarna, anyone?:D Där var det nog en viss identifiering/beundran som startade trenden.Det var nog de som tände på kriminella grabbar, alternativt såg upp till dem, som först gjorde Liam populärt. Följt av Liam Gallagher - lagom stökig, han med.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det inte raggarkulturen? Stora amerikanare och sånt? En USA-vurm alltså.

(Och då blir det ju så klart Thomas - Tommy, Anthony - Tony)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jo där har vi det det var det jag spånade efter Anthony och Tony klingar ju så helt olika (fast båda slutar på y). Tony är väl häftigare och lockar en viss kategori mer och skapar en klyfta mellan de som vill ta avstånd från den kulturen.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Och i Sverige fick då gossen heta Tony redan från början. Då måste man ju revoltera lite hårdare än att bara tuffa till namnet :idea:
Gåtan e löst, käre Watson
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Detta var intressant!
Jag har aldrig lagt in några värderingar i folks namn!
Har heller aldrig tänkt på socialgrupper osv när det gäller det!:idea:

Det finns däremot inte så många golfproffs som heter Jerry
Omvänt;
-Kan du ge oss en gemensam namn-nämnare på dom som är golfproffs?
Gäller y-namnen bara Sverige eller är det en värlsomfattande "grej"?
För nog finns det golfproffs från andra delar av världen som bär namnet Jerry?


Att benämnda vissa namn som "white-trash-namn" säger nog mer om dom som får associationer än dom som bär dom!

På barnens förskola finns den sötaste lilla Socker-Conny man kan tänka sig!
Hmm, ska jag ställa hans föräldrar mot väggen och ifrågasätta hur f-n dom TÄNKTE när dom döpte pojken!:D

Är det nu så att vissa namn är överrepresenterade inom kriminalitet så tycker jag att det ger heder åt dom som vågar döpa sina barn till dom namnen och på så sätt återerövra dess skamfilade rykte.

Kriminalitet försvinner ju tyvärr inte med namnbyte!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Detta var intressant!
Jag har aldrig lagt in några värderingar i folks namn!
Har heller aldrig tänkt på socialgrupper osv när det gäller det!:idea:


Omvänt;
-Kan du ge oss en gemensam namn-nämnare på dom som är golfproffs?
Gäller y-namnen bara Sverige eller är det en värlsomfattande "grej"?
För nog finns det golfproffs från andra delar av världen som bär namnet Jerry?


Att benämnda vissa namn som "white-trash-namn" säger nog mer om dom som får associationer än dom som bär dom!

På barnens förskola finns den sötaste lilla Socker-Conny man kan tänka sig!
Hmm, ska jag ställa hans föräldrar mot väggen och ifrågasätta hur f-n dom TÄNKTE när dom döpte pojken!:D

Är det nu så att vissa namn är överrepresenterade inom kriminalitet så tycker jag att det ger heder åt dom som vågar döpa sina barn till dom namnen och på så sätt återerövra dess skamfilade rykte.

Kriminalitet försvinner ju tyvärr inte med namnbyte!
Undra hur många Jenny och Fanny som skakar galler....
 
Sv: Ovanliga namn till barn

sedan tror jag det har lite med åldern på y-namnsbäraren att göra. Tommy och Benny i 50-60 års åldern har jag asossierat till seriösa personer medan Jonny och Jimmy i 20 årsåldern ger mig mer trasch-varning.

Snarare tvärtom. Det är just de i 40-55års åldern man syftar på när man benämner y namn. Det var på den kullen som forskningen gjordes. Idag är det inte många 20åringar som heter Jonny och Jimmy utan y namnen är andra namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

På barnens förskola finns den sötaste lilla Socker-Conny man kan tänka sig!
Hmm, ska jag ställa hans föräldrar mot väggen och ifrågasätta hur f-n dom TÄNKTE när dom döpte pojken!
Det behöver du nog inte göra. Kriminella ****y är idag i 40-årsåldern. Dagens whitetrash-namn är t ex Kevin.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det nu så att vissa namn är överrepresenterade inom kriminalitet så tycker jag att det ger heder åt dom som vågar döpa sina barn till dom namnen och på så sätt återerövra dess skamfilade rykte.

På barnets bekostnad? Även om inte du skulle reagera över någons namn så är det tyvärr många som gör det (speciellt innan de träffat barnet ifråga utan kanske bara läst namnet).
Charlotte Hagström: "Man är vad man heter. Namn och identitet" har skrivit en bok i ämnet.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

På barnets bekostnad? Även om inte du skulle reagera över någons namn så är det tyvärr många som gör det (speciellt innan de träffat barnet ifråga utan kanske bara läst namnet).
Charlotte Hagström: "Man är vad man heter. Namn och identitet" har skrivit en bok i ämnet.

Håller helt med. Trygg går i en egen kategori här. En förstärkt etta liksom.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det nu så att vissa namn är överrepresenterade inom kriminalitet så tycker jag att det ger heder åt dom som vågar döpa sina barn till dom namnen och på så sätt återerövra dess skamfilade rykte.

Kriminalitet försvinner ju tyvärr inte med namnbyte!

Märkligt resonemang. Hur många döper sina barn till Adolf idag, för att dra till med ett extremt exempel?

På finska finns ett ordspråk "Nimi on enne" betyder ungefär "Namnet är ett omen/förebud". Ligger helt klart en hel del i det! Namn HAR betydelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 989
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp