Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

*kl*
Vi har ett namn till vår son, om vi får någon, men jag säger som många andra, jag vill inte lägga ut det ifall det blir snott.
Namnet har i alla fall bara 1 i sverige som tilltalsnamn, det är inte alltför konstigt men dock engelsk klingande.

Om vi får en dotter är vi rörande överens;
Emmy efter killens farmor och Andrea efter min bästa vän som dog när jag var 16.

min man heter ett engelskt namn och är en av 5 med det namnet, han får alltid bokstavera och presentera sig ett par gånger. hans syster är helt ensam i sverige med sitt namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Man behöver inte bli det.

Men sannolikheten är signifikant större.

Det är vetenskapligt bevisat att killar med namn som slutar på -y är överrepresenterade i fängelser.

De där nämnda namnen hör till dagens trash-namn.

Att man väljer ett så belastande namn till sitt barn tyder nämligen på två saker. Inte bara tillhör man sannolikt det du kallar socialgrupp 3. Utan man är dessutom totalt omedveten vilka mekanismer som håller kvar en själv och ens avkomma där och tycker det egna omedvetna namnvalet är viktigare än barnets förutsättningar.

Ett trash-namn ÄR en belastning.

Det borde inte vara så, men det var inte ett utopiskt samhälle vi diskuterade.

F.ö. lever kidsen ifråga redan helt utan vuxentillsyn och ofta i konflikt med lagen. :cry:


Ja fast anledningen till att Y-namnen (Ronny, Benny, Sonny osv) är överrepresenterade ÄR ju att socialgrupp 3 döper barnen till sådana namn.. INTE att de heter Ronny, Benny eller Sonny.
Om en morsa som jobbar som vårdbiträde & bor i botkyrkas ghetto döper sitt barn till Carl så är ju risken att Carl börjar begå brott ganska stor på grund av Carls socioekonomiska status.

Att växa upp med dåligt med pengar är en belastning ´men jag vet att de flesta ur överklassen gärna vill få det att handla om föräldraansvar, dåliga gener, dålig uppfostran osv istället för att erkänna att priviligerade barn har RÄTT mycket färre anledningar att begå brott.

För låt boss vara ärliga-... även om Benny eller Ronny eller Sonny kommer att söka ett chefsjobb så är det knappast namnet som ligger dom i fatet. Benny, Ronny & Sonny ligger redan hästlängder efter Carl af någonting. För de har inte gått på rätt skolor, de känner inte rätt människor..de kommer att gå på intervjun i sin illasittande dressmankostym och kan inte spela golf, de har inte gått på lundsberg. DÄRFÖR har Carl af någonting ett försprång.

Kids från överklassområden lever också utan tillsyn rätt ofta.. Det finns lika usla föräldrar där. Skillnaden är att Carls mamma kan välja att vara hemma med sitt barn, sätta honom på en priviligerad skola, betala extralektioner för sin telning.
Ronnys mamma har inte samma valmöjligheter.

Det jag blir upprörd över är när folk försöker lägga "skulden" på de ur socialgrupp 3. Detta handlar om en samhällsstruktur. Om klasser.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

kl

Jag heter Disa vilket färre än 500 har som tilltalsnamn. Som lite tyckte jag det var lite jobbigt då öknamnet var givet och de flesta ofta trodde jag hette Lisa.

Nu gillar jag det dock skarpt. Det är fortfarande många som hör Lisa när jag presenterar mig men det kompenseras av att har folk hört vad jag heter glömmer de oftast inte bort mig.

Åhhh vad kul! Det heter min dotter också. Hon är dock rätt mkt yngre än dig (3år gammal är damen ifråga) :bump:
Älskar det namnet (givetvis)

Sonen heter Alvin.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Från mitt område kommer det en väldans massa Glenn.
I varje klass fanns det flera Glenn.

Många av Glennarna blev framgångsrika fotbollsspelare.
Kanske något för er att tänka på som vill ha ett proffskontrakt till era pojkar i framtiden!

För om 60- i början på 80-talsnamnen som slutar på y blir kriminella så måste ju Glenn vara ett säkert samband med att lyckas inom fotbollen!

Eller....?:angel:

Men alla:D från Götet födda på 60-talet heter ju Glenn. Då måste det la enna bli några fotbollsspelare!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Väldigt fint namn :D

Ja det är man ju inte ensam om att tycka :D
När vi valde det tyckte folk i allmänhet att det var lite konstigt namn.. dock ökade det jättemkt det året han föddes (-03) så nuär det ingen som höjer på ögonbrynen..
Jag hade dock en marsvinskille som hette Alvin redan -98... & en marsvins.-Disa -00 så båda barnen är döpta efter marsvin :o...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag visste faktiskt inte att Alvin var "poppis" innan jag döpte sonen till det. Jag visste bara en som hette det, och det var en släkting till en brukare, hade aldrig hört namnet innan jag började jobba.

Men nu efter han döptes så har jag sett många som heter det, förmodligen lägger jag märkte till det namnet nu, och det gjorde jag inte förr.

Samma sak med förste sonen, Elis. Hade aldrig ens hört namnet innan vi valde det ur almanackan, och så blir jag alltid lika förvånad över att det finns fler som heter det :D

Jag kanske borde träffa folk lite oftare :o:angel:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

När vi döpte vårt förstabarn trodde folk att jag "hittat" på hennes namn, men nu hör jag det då o då. Kanske gjorde jag det poppis?:D
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja fast anledningen till att Y-namnen (Ronny, Benny, Sonny osv) är överrepresenterade ÄR ju att socialgrupp 3 döper barnen till sådana namn.. INTE att de heter Ronny, Benny eller Sonny.

Nej. Det här är inte bara en "socialgrupp 3-grej". Vi pratar om ett särskilt segment inom gruppen. ALLA killar födda i socialgrupp 3 hade inte y-namn. Jag vet för jag har gått i skolan med dem. Men nästan alla som kommer med krossad käke eller hand på röntgen har det.

Om en morsa som jobbar som vårdbiträde & bor i botkyrkas ghetto döper sitt barn till Carl så är ju risken att Carl börjar begå brott ganska stor på grund av Carls socioekonomiska status.

Nu behöver man kanske inte välja just ett kungligt namn, men annars skulle jag säga att den typen av MEDVETENHET som ligger bakom att inte välja ett trash-namn "för att det låter fint" utan tänka ett steg längre vad namnet kan betyda för barnet gör att jag tror din Carl har bättre förutsättningar - eftersom han har mer medvetna föräldrar.

även om Benny eller Ronny eller Sonny kommer att söka ett chefsjobb så är det knappast namnet som ligger dom i fatet.

Jo.

Namnet OCKSÅ. Kanske inte högst upp i toppen för där måste de ha bevisat sig så många ggr redan, men hela vägen dit möts de av fördomar som puttar ner dem i trash-gruppen. Barn blir ganska lätt ganska exakt så hopplösa man förutsätter att de är. :crazy:


Det jag blir upprörd över är när folk försöker lägga "skulden" på de ur socialgrupp 3. Detta handlar om en samhällsstruktur. Om klasser

Det håller jag helt med om. Strukturen ger olika typer av brott. Det är inte ett dugg bättre att snorta och deala kokain än att knäcka knogarna.

Det jag blir upprörd över i namnsammanhanget är föräldrar som inte bryr sig tillräckligt för att fundera på VARFÖR de väljer namn som de gör till barnen så de belastar dem i onödan. Oavsett hur FATTIG man är har man råd att TÄNKA.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja fast anledningen till att Y-namnen (Ronny, Benny, Sonny osv) är överrepresenterade ÄR ju att socialgrupp 3 döper barnen till sådana namn.. INTE att de heter Ronny, Benny eller Sonny.
Är det inte fördomar också, jfr t ex hudfärg som kanske passas på extra i skolan och så blir ****y retad och så är det igång?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det inte fördomar också, jfr t ex hudfärg som kanske passas på extra i skolan och så blir ****y retad och så är det igång?


Jag vet inte... men antagligen ansågs väl inte -y namnen jätteovanliga på den tiden då de var populära..så barnen borde inte ha blivit retade på grund av dessa namn...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Inte ovanliga, det fanns minst en Tommy och Benny i varje klass, fast i min skola var verkligen -y-namnen stökiga. Kanske några till också men det var mer slumpartat.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det inte fördomar också, jfr t ex hudfärg som kanske passas på extra i skolan och så blir ****y retad och så är det igång?

Det handlar om socialklasser.
Det var den "lägsta" socialgruppen som döpte sina barn till Y-namn. Barn från den lägsta socialgruppen har högre benägenhet att begå/åka dit för brott. Speciellt brott av "låg klass" tex misshandel och bilstölder istället för skatte och bokföringsbrott.
Cevin,Doglas och Cassandra är således i gott sällskap med Muhammed och Ali.
Att invandrade är överrepresenterade i fängelser beror inte på att invandrade är genetiskt mer benägna att begå brott utan till stor del att de ligger längst ner i samhällskiktet. Många växer upp utan nån annan förebild, de enda de känner med pengar och cool bil är gängmedlemmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Men VARFÖR är y-namnen mer belastade än de från samma socialgrupp med andra namn?

Det är fakta att det ÄR så.

Jag tror som sagt det har med medvetandenivå att göra.

Barn även till fattiga föräldrar kan ha bra support och stöd. Men kanske är den chansen större i en familj där man tänker på BARNENS bästa i första hand, även när man namnger dem.

Min erfarenhet är att det finns två typer av reaktioner om man talar om att man tycker det är trash-varning på ett¨påtänkt bebisnamn.

1) "än sen, det skiter vi i, jag tycker det är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiint"

2) "OJ, vad menar du? Jag måste ta reda på mer om detta"
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men VARFÖR är y-namnen mer belastade än de från samma socialgrupp med andra namn?

Det är fakta att det ÄR så.

Är du säker på att det stämmer?

Jag vet att y-namnen har otur med sina bärare, eller hur man ska säga, och självklart tror jag som escodobe att det har att göra med att olika trender gäller i olika grupper i samhället. Men jag läste en gång att namnen Kent och Morgan är de relativt sett vanligaste bland fångar i svenska fängelser. Dagen efter skulle min pappa köpa en begagnad bil, och försäljaren hette Kent-Morgan!

Så jag tror att y-namnen (som är en så urskiljbar grupp) får relativt sett för mycket uppmärksamhet i de här sammanhangen. De är inte ensamma i sin roll ens i sin generation, så att säga.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Som jag tidigare skrivit så hade jag ganska dålig koll på mina söners namn.

När vår präst på mötet innan dopet sa att Alvin var amerikanskt namn blev jag svettig, jag som alltid har ratat amerikanska namn :o

Nu gjorde jag en blandning av dina alternativ. Jag kollade lite om hur vanligt namnet var, samt bestämde att vi tar det ändå, han hade ju i alla fall hetat det i två månader innan jag fick upp ögonen för att det kanske inte var så svenskt som jag trodde.

Det viktiga är kanske hur man regerar när man får information som man inte räknat med, och som man kanske inte vill höra. Att man inser att andra kanske faktiskt vet mer än en själv, och att man själv kan göra/välja fel.

Fast det är nog lätt att ta det som en personlig kränkning, att någon har något emot de namnen man vill de sitt älskade barn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men alla:D från Götet födda på 60-talet heter ju Glenn. Då måste det la enna bli några fotbollsspelare!

:rofl::rofl::rofl:


Det fanns en Connyyy och en Bennyyy med också från Guldåldern (fotbollens blåvita alltså. Vi pratar inte AlfaLaval´s Vd eller ABBA nu) på 80-talet!

Så alla hette inte alls Glenn!:p
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tror att man måste bredda Y-namnsgruppen en aning.

För visst har väl Tony en riktigt busig polare som heter Kenneth?
(Eller Cenneth :D. Jo det är sant, det finns!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 860
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 261
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp