Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Ok då är jag med på resonomanget.
Man får väl hoppas att Cewin och Thindra får hemabakade bullar med mjölk trotts knepig stavning :smirk: och att unga whitetrash-mödrar och fäder bakar bullar till barnen. Det påstås att 90% av de som sitter inne aldrig förtärt hembakade bullar med mjölk. Ärligt talat vad är white-trash och socialgrupp 3 för er? Tydligen har vi inte samma definition.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*kl*

Det Trygg mfl inte verkar vilja förstå trots att jag förklarat det kors och tvärs är att OMEDVETENHET löser vare sig fördomar eller klass-skillnader.

Inte heller att trotsigt slänga ut sitt barn som en ofrivillig fackla i debatten genom att ge det namn man VET kommer att vara till nackdel för det.

Det jag gör ÅT problemet är att jag dels röstar på personer i partier som jag vet jobbar MOT diskriminering och som vill att jag ska betala ännu mer skatt för att klass-skillnaderna ska minska.

Dels försöker jag UPPLYSA föräldrar/blivande föräldrar om hur verkligheten ser ut så de inte OVETANDES väljer att trash-stämpla sitt barn. Det är därför jag hänger i och tjatar om det här i all evighet.

Jag kan inte se att det är en lösning på fördomarna att måla alla svenskar svarta eller ge alla barn trash-namn.

F.ö. bor jag i "Tabitahs område" (från Mia och Klara) i en för liten lägenhet och har barn med olika pappor så jag kan säkert definieras som white-trash om man ser det ur det perspektivet.

Jag vet också att jag gjort en klassresa genom att studera halva mitt liv. Jag känner mig betydligt mer hemma i slummen än på lyxhotell på jobbuppdrag.

Men jag unnar barnen att ta sig ur föräldrarnas lågstatusträsk. DET är en bra början på minskade klasskillnader, eller hur?
Det första som ska till är mamman varken röker eller dricker under graviditeten. (inte självklart, kom ihåg var jag bor) Det andra att det inte stämplas med ett trash-namn. Det tredje att det stöttas och inte begränsas under sin uppväxt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

. Ett annat exempel är Thindra som altså bör uttalas Sindra.

På vilket språk uttalas th som S? Inte på svenska i alla fall. Och inte på engelska heller, om det är det du far efter. The thing uttalas ju knappast se sing;). Och på svenska, vilket vi väl pratar om, heter det inte Agnesa Fältskog.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Fast Th i början framför en vokal blir väl ändå S, eller tsss iaf? Så att det blir Tsindra? Eller så är det bara jag som läser det så. :D (altså Thindras första bokstäver uttalas som thing... ;) )
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Fast Th i början framför en vokal blir väl ändå S, eller tsss iaf? Så att det blir Tsindra? Eller så är det bara jag som läser det så. :D (altså Thindras första bokstäver uttalas som thing... ;) )

Hur uytalar du thing? Inte med s iallfall:crazy:? (thing-sak)

Tänker du på sing?(sing-sjunga)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men vad hjälper det Kevin att upplysa hans mamma om att hon valt ettt trash-namn och att säga att de som väljer sådana namn inte tänker på barnets bästa eller att hur fattig man än är har man råd att tänka. Om du säger så till en gravid förskolärare att nej det är ett trash-namn och att det belastar barnet, det är bara de som inte sätter sina barn i främsta rummet som väljer sådana namn föds inte en fördom där om hon väljer att tro på dig? Som jag sagt förut så blir det inte ett trash-namn fören ena gruppen väljer namnet och den andra väljer bort det. Liam visste jag inte ens att det klassades dit min syster funderar seriöst på det namnet är hon white-trash. Högutbildad barnplanerande, bil och bostadsrättsägare gift innan barnet tillverkades och har rest en hel del i världen, hästägare dessutom. Ja då är vi många som faller innom white-trash. Men en familj jag känner till som jag skulle klassa som socialgriupp 3, ren missär rent ut sagt, grannarna börjar tröttna på att sosialen inte gört något trotts alla anmälningar. Samtiliga barn har finare namn, men namnet är föga till hjälp för att motivera barnen att satsa på studier eller få bra förutsättningar i skolan. Namnet är ingen hjälp när barnen inte dushat på två månader om inte grannarna hjälpt dem. Jag tror inte heller att de kriminella y-barn jag känner till skulle gjort en klassresa med ett annat namn elelr att deras förutsättningar skulle varit bättre. Nej jag tror att den som har styrkan att ta sig ur det har den oavsett namn. Jag tror och hoppas att vi blivit lite mer öppna och låter våra barn umgås med även mad barn som inrte har det så lätt, annat var det för 40 år sedan när y-barnen växte upp. Att göra en klassresa kräver mer, det kräver en hel del att våga ta risken att gå på en högstatus utbildning utan socialt skyddsnät eller försäkring om man skulle bli sjuk. Det kräver en tro på sig själv. Jag ser heldre att vi ökar dessa barns chanser att lyckas än att vi klankar ner på deras namn.Visst kan namnet påverka vem som kallas till en anställningsinterju Stjernblad kanske går före Jönsson men med rätt meriter så väger det tyngre. När man kommer till en anstälningsinterju så spelar fördomen om namnet inte så stor roll som fördom mot hudfärg, övervikt, tuppkam eller klädsel.

Är det inte en fördom att tro att de som ger sina barn trash-namn inte tänker på barnets bästa? Denna fråga vill jag gärna ha svar på av dig silverkedjan.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Hur uytalar du thing? Inte med s iallfall:crazy:? (thing-sak)

Tänker du på sing?(sing-sjunga)


Haha, näe, jag uttalar det precis som du, och det är så jag menar att Thindra uttalas i min värld. Th, som ett läspande ljud. ELLER som S... jag kom av mig lite nu... ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Enligt detta så ska alltså Thomas uttalas Somas??? :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Äh, jag måste ju ha misstagit mig fullkomligt då... men jag läser det ändå så... :S Bara jag antagligen...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det inte en fördom att tro att de som ger sina barn trash-namn inte tänker på barnets bästa? Denna fråga vill jag gärna ha svar på av dig silverkedjan.

Alla vill väl sina barns bästa. Alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Men ingen kan väl vara HELT obildbar?

Självklart hjälper det inte att påpeka det i efterhand. Men det finns förhoppningsvis många barn som inte fötts och fått namn ännu.

Jag tror att de som väljer trash-namn är antingen oupplysta om fenomenet som din syster uppenbarligen var - vilket man faktiskt kan åtgärda - eller någon som medvetet (som Trygg mfl tycker man ska göra) väljer att stämpla sitt barn.

Det senare tycker jag är oschysst mot barnet, och det första nonchalant mot det.

FÖRDOMEN föds inte för att jag påpekar fenomenet. Det verkar vara svårt att förstå? Och vad JAG tycker är helt ointressant för barnet.

Fördomen är tyvärr byggd på FAKTA. Som skapar generaliserande fördomar barnet kommer att möta inom skolan, hos arbetsgivare och hyresvärdar.

Jag är säker på att samma föräldrar som väljer Cewin och Cazzandra skulle rata Ahmed eller Mohammed för att de vet att barnet skulle diskrimineras då.

Ska man då inte upplysa dem om fenomenet att det gäller fler namn?

Om jag kände din syster skulle jag varnat henne i hennes namnfunderingar och bett henne ta reda på vilka fördomar ett barn med det namnet skulle riskera mötas av och vilka han "klumpades ihop" med i skolans, sjukvårdens, arbetsgivares etc ögon.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är man obildbar om man inte vill anamma fördommar?
Förskoläraren som valde namn på sin son kännde uppenbarligen inte till trash-stämpeln, inte heller gjorde min syster det. Är det inte att sprida en fördomm att övertyga människor om att Liam är ett trash-namn? Är det inte att stödja trash-stämpeln? Här kan jag inte se något samband mellan Liam och sämer sociala förutsättningar, så jag vill inte riktigt tro att Liam är ett trash-namn. Det kan bli det om alla skriker det däremot och det vill inte jag göra.

Är det vetenskapligt bevisat att Liam kommer vara ett av det vanligaste förekommande namnen i svenska fängelser i framtiden? Är det vetenskapligt bevisat att det var y-namnen som ledde till svårigheter eller är det föräldrar med svårigheter som tenderade välja y-namn till sina barn?

Ska vi göra en lista på trash-namn och dela ut på MVC:idea: då har ju de som väljer namnen i alla fal blivit varnade:crazy:.

Är det inte en fördom att kalla dessa föräldrar för obildade eller obildbara?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men alltså... Om alla föräldrar ska sluta använda dessa så kallade trash-namn och istället döpa sina barn till neutrala namn; kommer fenomenet med trashnamn då att försvinna? Eller kommer det hela tiden nya namn på denna trash-lista? Ska det då vara generationsbundet om man tillhör trash-listan eller inte?

Har Kevin "alltid" varit ett trash-namn, eller sneglar hyresvärden/arbetsgivaren på Kevins personnummer och bedömer olika beroende på om Kevin är född -82 eller -02?

Är det nytillkomna namn som blir trashnamn, medan gamla anrika namn behåller sin status?

(Är Karl/Kalle alternativt Carl/Calle ett trash-namn? Det är både vanligt och har varit namnet på stökiga pojkar i mina skolor som jag gått i.)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Olika människor gör olika asosseationer till olika namn. När min lillasyster skulle få ett namn ville mamma att hon skulle heta Paulin pappa tyckete det lät som en häst. Behöver jag tillägga att jag inte tycker Paulin är ett typiskt häst namn, jag kan inte minnas om jag träffat någon häst som heter så.
 
Sv: Ovanliga namn till barn



Har Kevin "alltid" varit ett trash-namn, eller sneglar hyresvärden/arbetsgivaren på Kevin personnummer och bedömer olika beroende på om Kevin är född -82 eller -02?

Är det nytillkomna namn som blir trashnamn, medan gamla anrika namn behåller sin status?


Ja h*n sneglar på årtalet. Du hittar inte så många Kevin födda innan Costner dök upp i rutan, inte så många Robin innan Björn Borgs som fick det namnet etc.

Och inte så många y-namn födda före 50-talet.

J_D - man vet förstås inte förrän i efterhand vilka namn det handlar om. Om det inte är uppenbart taget efter en utländsk pop-idol eller filmstjärna eller så - någon som glorifieras för ytliga egenskaper.

Vi som jobbar inom en viss typ av sjukvård ser förmodligen de här trenderna först.

Anledningen att jag intresserade mig för de här frågorna från början var för att jag tyckte det var konstigt att alla patienter i vissa segment av vården hette samma sak :crazy:

Det är det som är svårt att komma åt. Det är liksom inte fördom i den bemärkelsen att man har en förutfattad mening om namnen. Utan de som blir misstänksamma när de ser ett "trash-namn" har av egen bitter erfarenhet lärt sig att vissa namn medför mer problem.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi som jobbar inom en viss typ av sjukvård ser förmodligen de här trenderna först.

Där håller jag med dig. Men jag antar att du inte ser de patienter som det går väl för. Fortfarande är det inte namnet som för otur med sig det är oturen som för namnet med sig. Jag tror min syster blir en aldeles utmärkt mamma även om hon namnger sin son efter en filmstjärna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 989
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp