Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Som jag tidigare påpekat kännde jag inte ens till den kopplingen innan jag läste denna tråd. Där jag bor finns inte den kopplingen, här är Liam typiskt för söner till förskolärare och liknande yrken, de borde ju känna till om det är ett typiskt namn för busar eller hur?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag kan tänka mig att du ser en del som går många av oss andra förbi. Det jag funderar på är den rörligheten som ju de olika sociala markörerna har, som jag även skrev i mitt förra inlägg. Om det vårdsökande segmentet döper sina barn till andra namn så får ju även de namnen samma klang.

Själv är jag nog ganska okunnig om vilka namn klingar lite illa idag. Kenneth och Laila däremot känner jag till.

Är det någon som törs starta en tråd om sociala markörer mer allmänt? Frågan är ju lika intressant som laddad :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

inte så många Robin innan Björn Borgs som fick det namnet etc.

Lustigt, precis det tänkte jag på tidigare i dag. Jag minns också att namnet Robin fick ett genombrott efter Björn Borg. Fast IDAG tänker man ju "vem fan vill associera sitt barn med Björn Borg?";).

Jag tror att trenden har svängt när det gäller vad som får folk att välja namn. När prinsessorna hette Margareta, Christina och Desirée blev de namnen populära, i dag UNDVIKER väl folk snarare Victoria och Madeleine. Ingen vill väl verka så töntig så att att man väljer barnets namn efter kungabarnen.

I dag ska vi i stället vara individualister. Och då kommer de där superkonstiga namnen som en del krånglar på sina barn. Alternativt något vanligare namn med mkt udda stavning.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det någon som törs starta en tråd om sociala markörer mer allmänt? Frågan är ju lika intressant som laddad :crazy:

Såna trådar har vi ju hela tiden fast vi har flyttat ut frågan från vår person till våra hem. Jag tänker på "vad tycker du är dålig smak"-trådarna där folk spyr galla över andras inredning - för att de själva ska framstå som classy, i regel;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Viktoria verkar inte så ovanligt som tilltalsnamn enligt scb, jag gissar att kunganamnen fortsätter att vara populära.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Måste bara säga! i brorsans skola har en lärare döpt
sitt barn till Max-Igor.. tyckte det var ett mycket speciellt
namn men häftigt.. :D ;)

Skulle däremot troligen Inte döpa min son till det....:angel:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kläder eller det egentliga attributet pengar för visst är mer classy om det är dyrt. Fast idag belånar vi ju oss ganska rejält för att vara tillräkligt inne. sedan är det vanligt att markera med attityder, att se ner på andra
(detta är inte menat mot silverkedjan om någon skulle tolka det som ironi).
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Är det inte skillnad på nya och gamla pengar då? Att spendera mycket på vräkiga saker är väl inte något som signalerar något positivt om klass?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Viktoria verkar inte så ovanligt som tilltalsnamn enligt scb, jag gissar att kunganamnen fortsätter att vara populära.

Knappt 5000 har det som förstanamn, tydligen. Men hur vet man om det är vanligt eller ovanligt? Siffran 5000 säger mig inget. Och kan man se hur många Victoria som är lika med eller yngre än prinsessan?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men hur VET man NU vilka namn som kommer att vara motsvarigheten till y-namnen ?

De barn som föds nu har väl rimligen inte börjat att begå brottsliga handlingar ?

Det *kan* ju vara Kevin, Jason och Noel, men det kan ju lika gärna vara Arvid, Eskil och Johan !

Vet vi verkligen hur namntrenderna ser ut?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kanske inte på vräkiga saker utan på ett fiint hem, märkeskläder, manikyr, samt platt-tv ny bil, dyr bostad fast belånad. Vi markerar ju att vi har råd, liksom vi väljer det vi trivs med så gillar vi det som visar oss från en representabel sida.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

ta reda på vilka fördomar ett barn med det namnet skulle riskera mötas av och vilka han "klumpades ihop" med i skolans, sjukvårdens, arbetsgivares etc ögon.

Som arbetsgivare har man väl tyvärr rätt att anställa precis den man vill och om man som lärare har fördomar kanske det blir tuffare för barn med "fel" namn men jag hoppas verkligen att det är vad eleven presterar som betygsätts, inte vad h*n heter.
Fast i sjukvårdens ögon...Menar du verkligen att Cewin och Jonny får sämre vård än Karl % co?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det finns ju med i sammandraget 98-06 också och det tycker väl jag tyder på att det inte helt ute att låna kunganamn. Så vad menar vi egentligen med vanligt eller ovanligt?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja men vad är fiiiint då? Vad är rätt bilmärke och var någonstans ska bostaden ligga?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är precis det jag menar - vi vet ju inte hur många det krävs för att det ska vara vanligt.

Men skitsamma, det är ingen stor sak.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag är nog fel person att fråga. Men håller du inte med om att man försöker visa att man har pengar när man köper märkeskläder och väljer att bo i "rätt" område. Det är en markering av status och att man tillhör en viss samhällsklass medvetet eller inte.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jodå, vi vill på något sätt visa vilka vi är eller snarast kanske vilka vi VILL vara. Men det är komplicerat, man måste också visa det med pengar på rätt sätt, den goda smaken rör på sig.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

...nu kommer en med fördom framkravlande ur ett hörn..

En markör är att köra Jeep/StadsJeep trots att man bor i stan och aldrig ens åker på en grusväg.

När det gäller områden så är det ju lite lustigt.
Bromma (närförort till Stockholm) är fint. Men inte alla delar. De som bor i de fiiiina delarna är rätt noga med att tala om att de bor i Nockey eller Äppelviken, inte bara i Bromma.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja Suvar har lite kluven status har jag märkt. Men hur vet man om en suv aldrig åker på en grusväg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 989
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 810
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp