Bukefalos 28 år!

Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Precis den goda smaken eller det som är fiint. Att man känner till koderna för vad som har klass.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag har ju kravlat upp ur ett dike :-)

Det vet jag egentligen inte. Utan jag har en fördom.

Låt mig säga såhär. I vårt förra område fanns en speciell gata där ALLA körde SUV. Ingen av de familjerna frekventerade grusvägar/åkrar etc. De körde barnen till och från skolan och sig själva till jobb. Ingen av dem hade landställe eller motsv. Och ingen av dem hade behov av dem som dragbil (såg faktiskt aldrig någon dra). Jag kunde ju inte låta bi att fråga flertalet och de vill ha en SUV för att de är trafiksäkra.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men hur vet man om en suv aldrig åker på en grusväg?

Den är inte smutsig. :D

De sociala markörerna rör på sig, ja. Tex namnen, det är väl Jonny och Conny i vår generation som är illa ute. Om ett barn heter så nu, så är det närmast ett familjenamn vid det här laget. Och de namnen är ändå så vanliga att vi återfinner deras bärare på fler ställen än på kåken. Min förre bilmekaniker hette Glenn, tex, det är väl i princip ett namn i samma grupp som -y-namnen.

Vad gäller Kevin och Liam så går de väl på dagis ännu, och vi vet inte hur deras vuxenliv kommer att gestalta sig. Å ena sidan. Å den andra så vet vi allt en del - inte om var och en av dem men om gruppen, utifrån sådant som föräldrars utbildningsnivå och bostadsort etc. Och vi vet vad som brukar korrelera med vad.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Olika människor gör olika asosseationer till olika namn. När min lillasyster skulle få ett namn ville mamma att hon skulle heta Paulin pappa tyckete det lät som en häst. Behöver jag tillägga att jag inte tycker Paulin är ett typiskt häst namn, jag kan inte minnas om jag träffat någon häst som heter så.
Aboslut! Det är därför jag ställer mig så frågande till detta fenomen... jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas namn som är vanligare bland brottslingar el dyl. Stökiga Tommy i min klass tänkte jag väl inte mer särskilt på än stökiga Sebbe, Calle och Henke.

Sen gillar inte jag heller nynamnstrender med namn som Liam, Nova, Tindra, Noel etc, men inte lägger jag någon annan värdering i dessa namn än att jag inte håller med föräldrarna angående vad som är ett fint namn och inte.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men att Emil inte skulle vara internationellt gångbart håller jag inte med om.
Tycker du nej. Men uppenbarligen tycker 10åringarna i den lilla australiska byn att det är nog konstigt för att reta pojken för hans "konstiga namn".

Men att namnen ska vara internationellt gångbara tycker jag är en självklarhet. Världen krymper och fler och fler människor jobbar i mycket internationella miljöer. Jag tackar mina föräldrar att trots att det är ovanligt i Sverige så funkar mitt namn internationellt. Skulle hata att heta Åsa, Örjan, Björn eller liknande.

Jahapp. Så då bör alltså namnurvalet krympa ännu mer. Annars belastar man sitt stackars barn med ett namn som inte personer från andra länder kan förstå/uttala.... :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men hur VET man NU vilka namn som kommer att vara motsvarigheten till y-namnen ?

De barn som föds nu har väl rimligen inte börjat att begå brottsliga handlingar ?

Det *kan* ju vara Kevin, Jason och Noel, men det kan ju lika gärna vara Arvid, Eskil och Johan !

Vet vi verkligen hur namntrenderna ser ut?

Precis som med Ynamnen så går det att gissa genom att undersöka var namnen är polulärast. De vanligaste namnen på nyfödda idag i Angered, Rinkeby och Rosengård kommer vara de vanligaste namnen i fängelserna om 20-30 år.

(Jag har förövrigt bott i angered under 12år)
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Är du säker på att det inte bara är flitigt tvättande? ;) Mer allvarligt så är fenomenet suv intressant. Är det alltså frågan om behovet för det som gör den berättigad eller inte? Är det alltså god smak att som rik hästägare ha det men som rik stadsbo dålig smak?

Men om vi inte ska ta belastande namn till barnet, vilka regler ska vi tillämpa? Okej, undvika samtida engelska och amerikanska idoler från film och idrott. Vad ska vi mer tänka på?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Precis som med Ynamnen så går det att gissa genom att undersöka var namnen är polulärast. De vanligaste namnen på nyfödda idag i Angered, Rinkeby och Rosengård kommer vara de vanligaste namnen i fängelserna om 20-30 år.

Jag förstår vad du skriver, men jag förstår inte vad det har med namnen å göra? Alltså, även om barnen döps till Carl, Viktoria och Philip så lär de hamna i svenska fängelserna en stor del av de barnen!

Det är ju inte namnen som ska ändras, det är förutsättningarna för barnen som ska ändras, så att de blivande kriminella barnen inte blir kriminella!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

...

När det gäller områden så är det ju lite lustigt.
Bromma (närförort till Stockholm) är fint. Men inte alla delar. De som bor i de fiiiina delarna är rätt noga med att tala om att de bor i Nockey eller Äppelviken, inte bara i Bromma.

Vi som bor i "bara Bromma" sveps med lite på ett hörn :-)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag förstår vad du skriver, men jag förstår inte vad det har med namnen å göra? Alltså, även om barnen döps till Carl, Viktoria och Philip så lär de hamna i svenska fängelserna en stor del av de barnen!

Det är ju inte namnen som ska ändras, det är förutsättningarna för barnen som ska ändras, så att de blivande kriminella barnen inte blir kriminella!


Jag håller med om att det inte är namnen som gör barnen kriminella. Men diskussionens kärnpunkt är att föräldrar i dessa omården väljer andra namn än föräldrar i andra områden. Det finns nog mkt få Ronny i 50års åldern som är uppväxt i överklassområden. Du kan alltså med viss sannolikhet avgöra om personen växt upp i Angered eller östermalm beronde på namnet. Det blir helt enkelt en klassmarkör.

Men jag håller med om att lösningen inte borde ligga i att undvika trashnamn. (även om jag personligen skulle göra det)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tycker du nej. Men uppenbarligen tycker 10åringarna i den lilla australiska byn att det är nog konstigt för att reta pojken för hans "konstiga namn".


/QUOTE]

Och vore det inte namnet så skulle det vara håret, eller hans dialekt eller att han har uppnäsa...
Barn kan alltid hitta något att retas om!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Är du säker på att det inte bara är flitigt tvättande? ;) Mer allvarligt så är fenomenet suv intressant. Är det alltså frågan om behovet för det som gör den berättigad eller inte? Är det alltså god smak att som rik hästägare ha det men som rik stadsbo dålig smak?

Men om vi inte ska ta belastande namn till barnet, vilka regler ska vi tillämpa? Okej, undvika samtida engelska och amerikanska idoler från film och idrott. Vad ska vi mer tänka på?

En egen suvtråd, kanske? Vet inte om du vet hur mycket jag håller på med hållbar utveckling och återvinning i jobbet? (Särskilt då däck och katalysatorer.) Själv har jag den goda smaken att köra liten smidig bränslesnål bil av den typ som marknadsförs för min typ av urbana akademikerkvinnor, samt nyttja arbetsplatsens bilpool då jag ska dra transporten.

Jag funderar också över tvärsäkerheten beträffande dagens belastande namn. Dvs de namn barn har idag.

Tyvärr tror jag att det ligger en del i vad escodobe säger. Kolla vad ungarna heter i Rosengård - och voilà! - där har du dem.

Men hur associerar du kring namn? Jag brukar just inte känna till de där typiska idolerna, så jag reagerar inte på de namnen förrän någon skriver mig det på näsan.

Personligen skulle jag inte tillämpa regler. Tror jag. Sonens tilltalsnamn stötte jag på i en ungdomsbok för 100 år sedan och gillade. Det namnet är tveksamt internationellt sett, men funkar bra på det ena utländska språket i min familj och hjälpligt på det andra. Vilket jag tänkte på.

Ett av hans namn är bibliskt - vilket jag inte har några problem med - och knutet till mitt andra hemland, men används i samma form på svenska.

Och sen heter han dagens namn på sin födelsedag för skojs skull. Det namnet är tio i topp i hans generation, vilket jag då inte visste, och det är det namn han själv tycker att det är konstigt att han har. Inte hans mammas stil, tycker han.

Avsiktligt har jag undvikit namn som jag associerar negativt kring, inte gillar för att jag tycker de är "fula", samt utpräglat fornnordiska namn såsom Ulf. Jag har aldrig trivts med de namnen.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

En egen suvtråd, kanske? Vet inte om du vet hur mycket jag håller på med hållbar utveckling och återvinning i jobbet? (Särskilt då däck och katalysatorer.) Själv har jag den goda smaken att köra liten smidig bränslesnål bil av den typ som marknadsförs för min typ av urbana akademikerkvinnor, samt nyttja arbetsplatsens bilpool då jag ska dra transporten.

Jag funderar också över tvärsäkerheten beträffande dagens belastande namn. Dvs de namn barn har idag.

Tyvärr tror jag att det ligger en del i vad escodobe säger. Kolla vad ungarna heter i Rosengård - och voilà! - där har du dem.

Men hur associerar du kring namn? Jag brukar just inte känna till de där typiska idolerna, så jag reagerar inte på de namnen förrän någon skriver mig det på näsan.

Personligen skulle jag inte tillämpa regler. Tror jag. Sonens tilltalsnamn stötte jag på i en ungdomsbok för 100 år sedan och gillade. Det namnet är tveksamt internationellt sett, men funkar bra på det ena utländska språket i min familj och hjälpligt på det andra. Vilket jag tänkte på.

Ett av hans namn är bibliskt - vilket jag inte har några problem med - och knutet till mitt andra hemland, men används i samma form på svenska.

Och sen heter han dagens namn på sin födelsedag för skojs skull. Det namnet är tio i topp i hans generation, vilket jag då inte visste, och det är det namn han själv tycker att det är konstigt att han har. Inte hans mammas stil, tycker han.

Avsiktligt har jag undvikit namn som jag associerar negativt kring, inte gillar för att jag tycker de är "fula", samt utpräglat fornnordiska namn såsom Ulf. Jag har aldrig trivts med de namnen.

Åååååh! Låna dragbil i bilpool! Vad smidigt. Fast jag försvarar mitt eget storbilsåkande med säkerhet, älgar, risiga vägar, krock och inte minst dåligt väglag.

Jag känner mig lite förvirrad av den här tråden, eller så är bara frågan om barns namn lite långt ifrån mig.

Ja det är väl just det där svårfångade med namngivningen, att vi någonstans uppsnappat en smak för vad som låter bra och på något sätt passande och facit kommer långt senare.

I mitten på 80-talet fick äldsta sonen vad jag trodde var ett originellt namn som en häst på ridskolan hade på 70-talet. Det namnet är fortfarande med på scb:s lista. Andra sonen lyckades originaliteten bättre med, en ärkeängels namn dessutom så vårt kristna arv verkar ju djupt rotat. Ytterligare ett kriterium var att det skulle fungera på ett annat språk. Ett tredje faktor är att jag är otroligt förtjust i diftonger i namn, men vad jag fått den vurmen ifrån har jag ingen aning. Där finns väl den där svåra smakfaktorn som inte riktigt går att sätta fingret på.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ja, namntrender förändras. Mitt namn tillexempel, enligt namnsidorna finns det mindre än 10 vuxna med mitt namn, men under några år på 90-talet var det med på topp 200 listan. det hade man inte kunnat ana när jag fick det.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men hur VET man NU vilka namn som kommer att vara motsvarigheten till y-namnen ?

De barn som föds nu har väl rimligen inte börjat att begå brottsliga handlingar ?

Det *kan* ju vara Kevin, Jason och Noel, men det kan ju lika gärna vara Arvid, Eskil och Johan !

Vet vi verkligen hur namntrenderna ser ut?
Jag börjar med att erkänna att trash-begreppet är helt nytt för mig, men jag kan ju hålla med om att det är vissa typer av människor som väljer vissa typer av namn.
(min mamma har för övrigt nästan skrikit sig hes för att få oss att låta bli y-namnen - innan vi ens har tänkt tanken på namn...)

Däremot har jag en känsla av att man skulle kunna förutspå vilka namn som ligger i riskzonen genom att titta på vem det är som skulle kunna vara förebilden för namnet.
Liam och Noel - musikbröderna vars efternamn jag inte tänker ge mig på att försöka stava, är väl knappelunda kända som några duvungar... Det fanns ju dessutom en Liam här i Sverige som var med i nån film och blev dömd för något våldsbrott eller nåt sånt.

Sen angående det där med fördomar mot namn så finns det ju många namn som är jättegulliga till bäbisar, men där åtminstone jag har tänkt tanken nån gång att "med det namnet kommer man knappast bli Vd, stadsminister eller bankdirektör", för att det känn "fel". Jag kan inte sätta fingret på varför, mer än att jag tycker det är barn-namn.
Jag är nog fel person att fråga. Men håller du inte med om att man försöker visa att man har pengar när man köper märkeskläder och väljer att bo i "rätt" område. Det är en markering av status och att man tillhör en viss samhällsklass medvetet eller inte.
Jag har aldrig köpt märkeskläder för att visa att jag har pengar - för det har jag inga :p, däremot tar jag mig råd att köpa en aning bättre kläder än lågpris när jag väl handlar, för då behöver jag inte handla så ofta.
(att jag sedan numera väljer ett visst kvalitetsmärke har även andra orsaker, tyvärr måste jag komplettera detta med andra kläder också)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Liam och Noel - musikbröderna vars efternamn jag inte tänker ge mig på att försöka stava, är väl knappelunda kända som några duvungar... Det fanns ju dessutom en Liam här i Sverige som var med i nån film och blev dömd för något våldsbrott eller nåt sånt.

sedan finns det Liam Neeson som min syster assossierade namnet med

Jag har aldrig köpt märkeskläder för att visa att jag har pengar - för det har jag inga :p, däremot tar jag mig råd att köpa en aning bättre kläder än lågpris när jag väl handlar, för då behöver jag inte handla så ofta.
(att jag sedan numera väljer ett visst kvalitetsmärke har även andra orsaker, tyvärr måste jag komplettera detta med andra kläder också)
Precis så tänker jag med. Kvalité är ibland billigare i längden men märket bryr jag inte mig om. Däremot så ser jag mer och mer krav på föräldrar att barnen ska ha märkeskläder för att bli accepterade, det är sorgligt. Jag bara nämner det som exempel eftersom fler klassmarkörer eftersöktes.
............
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Och Liam Neeson - var det inte han som svindlade bort en herrans massa pengar för nån bank? Eller minns jag galet då?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Liam Neeson är en skitsnygg skådespelare. Spelade bl a huvudrollen i "Schindler's list".
 
Sv: Ovanliga namn till barn

aha! då var jag ute på cykeltur med andra ord... :rofl:

(vad hette han svindlaren då?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 861
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp