P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är förvånande att du missar hela grejen med hur folk kunde låta sin barn rida där., det är ju en stor del av dokumentären. Framförallt de åren mellan första domen och att sambon försvann därifrån
Ja på 80-90 talet var de inte allmänt känt. Men efter domen och inte minst senaste 10-15 åren. Alla vet men ändå rider folk där. Har kompisar som jobbat där. :eek:
 
Oki, jag hörde bara om 17-18 åringar och uppåt när jag stod i Flyinge när det hände.
Alltså, jag tycker det var helt rätt att han fick sparken och tycker att han är ett as - men att klumpa ihop med folk som är på 13åringar..

Jag vet inte, jag ser väl gradskillnader som sagt.

Vidrigt att dessa personer inte straffas ordenligt iaf..
Jag tycker fortfarande att det är vidrigt att han är så poppis som tränare. Så kul är han inte att rida för. Min dotter kommer iaf aldrig få rida för honom.
 
Ja på 80-90 talet var de inte allmänt känt. Men efter domen och inte minst senaste 10-15 åren. Alla vet men ändå rider folk där. Har kompisar som jobbat där. :eek:

Många tror inte på det eftersom det var kulturen där, det är svaret på varför så många lät sina barn rida där ändå.
 
Har lyssnat på alla avsnitt nu och läst ett par bloggar... p1 dokumentären utelämnar väldigt mycket "känslor" s a s som är mer beskrivna i ord på bloggar. Alltså fy helvete vilket äckligt as han är...

Jag tycker inte det är någon direkt skillnad på om barnen är 13 eller 17 eller 21... det han har gjort är lika vidrigt oavsett ålder (med tanke på vad någon skrev om någon annan från flyinge att inte klunsa ihop 13 åringar och 17-18 åringar)
 
Oki, jag hörde bara om 17-18 åringar och uppåt när jag stod i Flyinge när det hände.
Alltså, jag tycker det var helt rätt att han fick sparken och tycker att han är ett as - men att klumpa ihop med folk som är på 13åringar..

Jag vet inte, jag ser väl gradskillnader som sagt.

Vidrigt att dessa personer inte straffas ordenligt iaf..
Folk över 15 är ju rent tekniskt fria att ligga med vem den vill.

Men Det är i mitt tycke väldigt olämpligt att ligga med en 17åring som är i någon form av beroendeställning till en. Lärare, tränare,arbetsgivare, hyresvärd, kollega ect. Det är trots allt inte en helt vuxen person.
 
Folk över 15 är ju rent tekniskt fria att ligga med vem den vill.

Men Det är i mitt tycke väldigt olämpligt att ligga med en 17åring som är i någon form av beroendeställning till en. Lärare, tränare,arbetsgivare, hyresvärd, kollega ect. Det är trots allt inte en helt vuxen person.
Ja jag håller helt med.
Jag tycker bara det blir fel att jämställa det med folk som ligger med 13åringar, även om det är pissilla att ligga med personer i beroendeställning och som dessutom är så mycket yngre än en själv.
 
Ja på 80-90 talet var de inte allmänt känt. Men efter domen och inte minst senaste 10-15 åren. Alla vet men ändå rider folk där. Har kompisar som jobbat där. :eek:

Jag är hemskt ledsen, men du har fel.

Alla *vet* - nej, alla visste inte. Du har uppenbarligen missat vad dokumentären handlar om. Det handlar just om hur det gick att bygga upp en verksamhet *trots* domen. Det finns ju självklart en massa folk som aldrig satt sin fot där och tror att de vet hur det var.
 
Jag är hemskt ledsen, men du har fel.

Alla *vet* - nej, alla visste inte. Du har uppenbarligen missat vad dokumentären handlar om. Det handlar just om hur det gick att bygga upp en verksamhet *trots* domen. Det finns ju självklart en massa folk som aldrig satt sin fot där och tror att de vet hur det var.
När min dotter började rida var jag själv ny i hästvärlden, kände inga andra i den världen heller. Jag anmälde henne till ridskolan. Jag berättade det för flera som visste det som flera i tråden säger att ”alla” visste. Jag visste inte. De jag berättade för som visste sa inget, inte till mig i alla fall. När jag fick veta bytte dottern ridskola bums.
 
Jag tycker slutet av dokumentären är lite luddig... sitter han fortf på gården och ugglar men det är sambon (förlåt, ex-sambon. Mamman till barnen) som äger den?

Ska han dömas igen?

Nån skrev att han är allvarligt sjuk?

Familjen lever någon annan stans under skyddad identitet?
 
Jag tycker slutet av dokumentären är lite luddig... sitter han fortf på gården och ugglar men det är sambon (förlåt, ex-sambon. Mamman till barnen) som äger den?

Ska han dömas igen?

Nån skrev att han är allvarligt sjuk?

Familjen lever någon annan stans under skyddad identitet?

Det har varit en långdragen tvist om vem som äger företaget som äger gården. Han har förlorat den tvisten. Dessvärre har han lyckats plundra företaget på allt av värde inklusive hästar och fastigheter.
Om han kommer dömas igen får framtiden utvisa.
Ja, han är allvarligt sjuk, men jag tror att han överlever enigt principen "ont krut förgås inte så lätt"
Ja, familjen lever med skyddad identitet och har gjort så sedan 2012
 
Det har varit en långdragen tvist om vem som äger företaget som äger gården. Han har förlorat den tvisten. Dessvärre har han lyckats plundra företaget på allt av värde inklusive hästar och fastigheter.
Om han kommer dömas igen får framtiden utvisa.
Ja, han är allvarligt sjuk, men jag tror att han överlever enigt principen "ont krut förgås inte så lätt"
Ja, familjen lever med skyddad identitet och har gjort så sedan 2012
Tack för svar...

Man undrar ju hur detta ens är möjligt.... stackars alla inblandade (utom han då, monstret)
 
Ja jag håller helt med.
Jag tycker bara det blir fel att jämställa det med folk som ligger med 13åringar, även om det är pissilla att ligga med personer i beroendeställning och som dessutom är så mycket yngre än en själv.
Så har det väl alltid varit. Fjärilar flockas kring sockerbiten. Har ngn något som är atraktivt så drar det till sig intresse. Det kan vara tillgång till lyx i form av bil, båt, hus eller som idet här fallet tillgång till hästar.
Övergrepp blir ju nästan inbyggda i systemet. När man ser hur många tjejer och unga kvinnor som fixerar hela sin tillvaro kring en eller flera hästar, som ngn annan äger och kontrollerar. Det är ju bara att åka ut till vilket stall som helst och se vilka man möter. Det stallet som dokumentären handlar om, är bara toppen av ett isberg.
 
Det är fruktansvärt alltihop! Hur samhället inte kan vara till mer hjälp och skydd för de som utsätts och hur svårt det är att hantera en sådan manipulativ och galen person. Finns det överhuvudtaget något sätt för samhället (eller för all del individen!) att hantera en psykopat, sektledare eller vad det vara månde? Innan denne hinner skada så många?
Och den här åklagar-Åke - vad är det för en person egentligen? Inte utan att jag börjar undra om det är han som är förebilden för Mannen Som Hatar Kvinnor?...

Sedan undrar jag varför man i dokumentären har valt att byta ut namnet på mannen ifråga? Jag mindes inte så mycket av det som kom upp i media på 90-talet men blev nyfiken av den här P1-dokumentären och lyckades ganska snabbt googla fram både namn och mycket mer info, t ex dotterns blogginlägg där hon berättar delar av sin story (som hon ju själv skrev ville skulle spridas). Fruktansvärt hur denne man tillåts hålla på. Varför inte gå ut med hans riktiga namn, för att kanske varna/avskräcka/hjälpa någon? :confused:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sedan kan man ju fråga sig, i vilken ålder är det den enskilde som själv är ansvarig för sina beslut. Med andra ord , när är en människa att betrakta som vuxen. Att någon under 15 inte är det står väl tämligen klart. Men är det vid 16, 18 20 år? För ett visst ansvar måste man ju lägga på människa för dess val. Är jag beredd att ge upp självrespekt, kontroll bara för att få umgås med en häst? Är man som vuxen då att betrakta som fullt tillräknelig?
 
Sedan kan man ju fråga sig, i vilken ålder är det den enskilde som själv är ansvarig för sina beslut. Med andra ord , när är en människa att betrakta som vuxen. Att någon under 15 inte är det står väl tämligen klart. Men är det vid 16, 18 20 år? För ett visst ansvar måste man ju lägga på människa för dess val. Är jag beredd att ge upp självrespekt, kontroll bara för att få umgås med en häst? Är man som vuxen då att betrakta som fullt tillräknelig?

Den som resonerar som du gör kan inte ha särskilt stor erfarenhet av manipulativa människor.

Mannen ifråga kan vara mycket trevlig och charmig, jag har träffat honom många gånger. Men går honom något emot blir han helt tvärtom. Det har jag också sett även om det inte var jag själv som var måltavlan för missnöjet.

Under mitt yrkesliv som socialarbetare har jag också sett detta många gånger. Du gör inget aktivt val, du blir indragen och innästlad i något och du märker det inte förrän du är totalt intrasslad.

En manipulativ människa beter sig precis så här. Charmar och berömmer, kritiserar och trycker ner, och eftersom du vill komma tillbaka till det trevliga berömmet och charmeriet försöker du anpassa dig för att slippa vreden och obehaget som det innebär när du går emot och tänker själv. Man bildar ett vi och dom och allt vi gör är bäst och vi ska akta oss för de andra som vill oss illa på något sätt. Det finns också hållhakar som i relationer brukar vara barn, i detta fall var det främst hästar.
 
Sedan kan man ju fråga sig, i vilken ålder är det den enskilde som själv är ansvarig för sina beslut. Med andra ord , när är en människa att betrakta som vuxen. Att någon under 15 inte är det står väl tämligen klart. Men är det vid 16, 18 20 år? För ett visst ansvar måste man ju lägga på människa för dess val. Är jag beredd att ge upp självrespekt, kontroll bara för att få umgås med en häst? Är man som vuxen då att betrakta som fullt tillräknelig?

Hört om normaliseringsprocessen?
Det handlar ju inte bara om att någon helt plötsligt får något val.
De bryts ju ner, manipuleras och knyts hårt till honom först. Och fryses ju ut av alla sina gamla vänner etc om de går emot. Han ser till att går de emot honom blir de helt ensamma.
Han är ju oerhört bra på att välja ut vilka han ska börja grooma och när och hur.

Och vissa har ju blivit hotade till livet, han har hotat skada andra de älskar, kidnappa folk etc.
 
Den som resonerar som du gör kan inte ha särskilt stor erfarenhet av manipulativa människor.

Mannen ifråga kan vara mycket trevlig och charmig, jag har träffat honom många gånger. Men går honom något emot blir han helt tvärtom. Det har jag också sett även om det inte var jag själv som var måltavlan för missnöjet.

Under mitt yrkesliv som socialarbetare har jag också sett detta många gånger. Du gör inget aktivt val, du blir indragen och innästlad i något och du märker det inte förrän du är totalt intrasslad.

En manipulativ människa beter sig precis så här. Charmar och berömmer, kritiserar och trycker ner, och eftersom du vill komma tillbaka till det trevliga berömmet och charmeriet försöker du anpassa dig för att slippa vreden och obehaget som det innebär när du går emot och tänker själv. Man bildar ett vi och dom och allt vi gör är bäst och vi ska akta oss för de andra som vill oss illa på något sätt. Det finns också hållhakar som i relationer brukar vara barn, i detta fall var det främst hästar.
Jag vet och inser manipulativa människors förmåga. Men när är en människa vuxen och själv ansvarig för sina val? Och att säga att en häst är en hållhake, innebär det inte att omyndigförklara alla som älskar hästar?
 
Hört om normaliseringsprocessen?
Det handlar ju inte bara om att någon helt plötsligt får något val.
De bryts ju ner, manipuleras och knyts hårt till honom först. Och fryses ju ut av alla sina gamla vänner etc om de går emot. Han ser till att går de emot honom blir de helt ensamma.
Han är ju oerhört bra på att välja ut vilka han ska börja grooma och när och hur.

Och vissa har ju blivit hotade till livet, han har hotat skada andra de älskar, kidnappa folk etc.
Det är väl därför han blivit fälld. Men min fråga var, vid vilken ålder blir människan själv ansvarig för sina egna val? Eller ska vi omyndigförklara alla hästtokiga unga kvinnor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 725
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 540
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp