P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl därför han blivit fälld. Men min fråga var, vid vilken ålder blir människan själv ansvarig för sina egna val? Eller ska vi omyndigförklara alla hästtokiga unga kvinnor?

Så du ser ingen skillnad på tex mig som hästtokig som aldrig haft tränare som brutit ner och manipulerat mig, hotat mig och de jag älskar gentemot de som utstått det senare.
Jag har tränat för samma tränar-par sen jag var tonåring. Och bott och jobbat där i omgångar. Hade de gjort ngt skit mot mig(vilket de inte har) hade det nog varit enkelt att dra för mig. För de har hjälpt till att göra mig till en tuff och självständigt tjej som inte tar skit.
Karln i på hästgården har totalt brutit ner folk och knutit dem till sig själv innan han börjar antasta dem sexuellt.
Dvs det handlar inte om hästtjejer eller inte. Det handlar om en man som får folk att tro att de inte har ngt val.
 
Så du ser ingen skillnad på tex mig som hästtokig som aldrig haft tränare som brutit ner och manipulerat mig, hotat mig och de jag älskar gentemot de som utstått det senare.
Jag har tränat för samma tränar-par sen jag var tonåring. Och bott och jobbat där i omgångar. Hade de gjort ngt skit mot mig(vilket de inte har) hade det nog varit enkelt att dra för mig. För de har hjälpt till att göra mig till en tuff och självständigt tjej som inte tar skit.
Karln i på hästgården har totalt brutit ner folk och knutit dem till sig själv innan han börjar antasta dem sexuellt.
Dvs det handlar inte om hästtjejer eller inte. Det handlar om en man som får folk att tro att de inte har ngt val.
Frågan var, i vilken ålder är en människa att betrakta som vuxen och därmed ha rättigheten och skyldigheten som medföljer alla val. Och om man inte klarar av det, är man då att betraktas som myndig eller ej?
 
13åringar är inte myndiga. Inte 15åringar heller.
Nej myndighetsåldern ligger på 18 år. Och sexgränsen ligger väl vid 15. Men om en 19 årig tjej gör saker för att få tillgång till en häst, saker som hon egentligen inte vill göra...ska hon då betraktas som tillräknelig?
 
Nej myndighetsåldern ligger på 18 år. Och sexgränsen ligger väl vid 15. Men om en 19 årig tjej gör saker för att få tillgång till en häst, saker som hon egentligen inte vill göra...ska hon då betraktas som tillräknelig?
Men det är ju övergrepp det handlar om? Då spelar väl åldern mindre roll (såklart värre när det är barn men övergrepp är övergrepp liksom)? Eller rör diskussionen något annat?
 
Då ska gubben som tvingar henne till det stängas av på livstid :)
Om han tvingar henne då är det ju en våldtäkt och då åker han ju in, eller hur.
Men om han säger, du får inte använda min häst om du inte...Rent juridiskt sett ger han henne tillgång till en resurs för något han vill ha =knappast en våldtäkt om hon inte är minderårig.
 
Är du igång och skambelägger offer igen?
Fy fan vad vidrigt.
Så det är skuldbeläggning när man frågar när en människa är att betrakta som vuxen. ? Man måste dock ställa sig frågan hur en människa är funtad som säljer sig för tillgången till hästar? Att en narkoman säljer sig för att kunna skaffa sig en fix, det kan jag först, men för att få klappa en häst?
 
Så det är skuldbeläggning när man frågar när en människa är att betrakta som vuxen. ? Man måste dock ställa sig frågan hur en människa är funtad som säljer sig för tillgången till hästar? Att en narkoman säljer sig för att kunna skaffa sig en fix, det kan jag först, men för att få klappa en häst?
Du har ju inte alls förstått hur det hela gått till. De har knappast "sålt sig för att få klappa en häst".
 
Du har ju inte alls förstått hur det hela gått till. De har knappast "sålt sig för att få klappa en häst".
Har killen inte begått våldtäkt eller direkta övergrepp under hot om misshandel o våld, så har han ju haft ngt att erbjuda som tjejerna ville ha. Att unga tjejer under grupptryck och gromning kan dubbas till dylikt är förståeligt. Men som jag ställde frågan, när blir dessa unga tjejer ansvariga för sina egna val. När kan man fodra av en vuxen kvinna att säga - nej ,jag vill inte detta , under förutsättning att inte våld o hot är inblandat.
 
Varje år blir tusentals vuxna kvinnor misshandlade, våldtagna och utnyttjade i relationer. De är vuxna, de kan bara gå därifrån men de gör det inte. Jmf med en kult som Knutbypastorn där både vuxna och minderåriga blev mer eller mindre hjärntvättade. Som ung (även om de är över 18) är man extra sårbar, särskilt när det gäller en person i maktställning. Att personer som han är experter på att manipulera är det väl ingen tvekan om. Han har visat sig direkt olämplig för att vara i kontakt med ungdomar, oavsett kön. Ja han har avtjänat sitt straff, men att han återgår till sin tidigare verksamhet är ungefär lika lämpligt som att en dömt pedofil bosätter sig eller arbetar bredvid en skola med barn i samma ålder som de han tidigare förgripit sig på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 672
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 422
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp