Paddmaterial

DogsAndHorses4Life

Trådstartare
Hej!

Jag är inte så hemma på det här med westernpaddar men försöker lära mig eftersom jag plötsligt blev ägare av en westernsadel. När man läser om paddar står det att en del är gjorda av ull, andra av ullfilt och en del har lammull på undersidan, är detta olika material och vad är i så fall skillnaden mellan dem eller är det bara olika namn på ett och samma material? Är jättetacksam om någon kan reda ut detta åt mig :)
 
Det är i grunden samma material. Om någon säger "ullpad" så uppfattar jag det som en (oftast) tjock filtad pad av ull. Lammull tolkar jag normalt som oklippt skinn, alltså med ullen kvar på lädret. Min fru använder bara ullpadar av den första varianten, jag har syntetvarianter men kommer nog också att använda ull framöver.
 
En bra pad kan du blåsa genom, innebär att den ventilerar bra, och är ca 2-3 cm tjock. Jag har vintertid oftast ett renskinn mot hästen och en tunnare ullpad på den men sommartid blir hästen mycket irriterad av dessa. Har provat enbart ullpad men han blir oerhört frustrerad och jag misstänker att hans hårrem är i tunnaste laget så att det kliar. Har då vanliga filtpaddar med teddyundersida. Det funkar bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 013
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 102
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp