Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

*KL*

Det som gör mig riktigt upprörd är det faktum att hästen Linda arbetar med är blind på ena ögat, varför det är fullt naturligt för den att vända sig runt som den gör. Att så här "kunniga" människor inte har insikten om att en häst som bara har ett öga också kommer bete sig annorlunda jämfört med en fullt seende häst övergår mitt förstånd.
 
Sv: Parelli inte så bra?

I vilken branch är du? Western troligen:mad:

Men vad tusan är det där för kommentar? Finns ju folk som håller på med alla möjliga metoder inom alla ridstilar, precis som det finns vettiga och ovettiga människor, rötägg, fantastiska hästmänniskor, djurplågare, okunniga, hårda metoder, mjuka metoder, god kommunikation, metoder man gillar och metoder man ogillar inom ALLA ridstilar/hästhanteringsfilosofier. Bara för att jag har sett t.ex. en engelsk hästtränare hålla i en häst och samtidigt slå och slå och slå sågar ju inte jag hela den engelska ridstilen (däremot just den tränaren....). Bara för att jag sett en travtränare råträna en halt häst tror ju inte jag att alla hästmänniskor som säger något jag ogillar är travfolk. Att komma med fördomar och dra folk över en kam kommer aldrig göra något bättre.


KL
Nu har inte jag kunnat se filmerna, men efter att ha läst kommentarerna i den här tråden tror jag INTE att det är något jag kommer att gilla se :( Tycker att det är synd när folk utger sig för att pyssla med NH och sedan använder metoder som absolut inte har något med NH att göra. Håller inte på med NH själv men för mig handlar det om att kommunicera med hästen med hjälp av kroppspråk, aldrig någonsin tvinga den.
 
Sv: Parelli inte så bra?

*kl*

en liten filmklipp som visar en annan hästtränare, en av de mest kompetenta anser jag, i en liknande situation som den Linda finnser sig i. Men enligt mig med mer känsla, kunskap och utan övergrepp och stress.

http://www.youtube.com/watch?v=OP6WdKZLv0U&feature=related

är för övrigt något trött på begreppet NH och vad det är och inte är. Precis som inom begreppet dressyr finns bra och dåligt, ytterligheter åt alla håll.
 
Sv: Parelli inte så bra?

kl

Vad som inte nämnts redan är att Pat även satt ett tunt rep genom grimman och i munnen så det låg på tandköttet så när man drog i repet i grimman så drog man i det tunna repet samtidigt. Tydligen så hade hästen rep runt ben ca 1,5tim av de 2 tim som de "jobbade" med hästen :eek:.

Här står lite mer från en som var där och det ligger filmer från england
http://www.examiner.com/x-7431-Anim...m7d14-2010-Festival-of-the-Horse-Parelli-demo
 
Sv: Parelli inte så bra?

Att enskilda missbrukar och egentolkar olika träningssätt som "uppfunnits av diverse personer är ju förståerligt. Men när uppfinnarna själva missbrukar och avviker från den "egna läran", vittnar ju om att man inte lever som man lär.

Och kan man inför en stor publik missgöra sig så till den milda grad och tappa konceptet, ja vad brukar då inte hända på hemmaplan i det fördolda kan man ju undra.

Kicki :laugh:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Han är nog eg ingen hästmänniska, utan snarare en man som insett att man kan tjäna mycket pengar på hästintresserade.

OM du bara visste hur ratt du ar med dessa ord.. Jag gick faktiskt till honom och sa vad jag tyckte om hans "methods" och han erkande villigt att det ar allt om pengar.. och visst han kom pa ett bra satt att tjana en massa.. Sa han ar fullt edveten vad han gor... Det ar hans fru som var de hastkunniga fran borjan...Vilken moron som helst kan lara sig minimum om hasttraning och sen omvandla detta till $$$.. Vilket har hant har..

Till Axel, jag har inte sett videon (computer trouble) sa jag vet inte vad som hande i England, men forstar att det inte var vackert.. Och sager igen, "with education you also gain knowledge"

Kat, som nu skall ut och slanga rep och presenning pa min unghast.. vilket han tycker ar skoj, yep det finns ingen radsla dar langre, han blev "overtalad:" att dessa saker ar INTE farliga...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tomorrow morning we meet again with Robert to continue Catwalk's foundation training to enable him to begin to trust humans.
Så de gjorde om det dagen efter:eek:

Ni ser. De begriper inte att man inte ska hota/ terrorisera till respekt, utan vinna dess förtroende.

"Brake the horse" är NH i US o tyvärr numera i stor del av den övriga "civiliserade" världen:crazy:

Foglig lydig slav utan egen vilja eller för arten normala instinkter.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Har nu läst Pats videobrev o han tänker nu på sitt anseende o plånbok o menar att folk inte förstog helheten då han hade tappat micken.
De höll på flera timmar dagen därpå o lyckades få den foglig.

vet. hittade inga skador. Nej för den mobbingen mest av psykiskt art o stort obehag.

Han skulle ha slutat när det inte gick så lätt som det brukar, men nej. Quick fix ska det vara. En del hästar har dock större integritet än andra. Det borde han veta!

Hästen har troligen förr behandlats illa o fick nu deja vú.

BTW så ser jag hellre att hästen får en snyting om den uppför sig illa ( vilket denna inte gjorde. Var bara formad av sina dåliga erfarenheter) istället för att bli utsatt för våldtäkt med tvångsjacka på.

Samma skit som den andra hästkarlen från US. som band upp den lilla hästens ena framben för att den inte skulle bocka- när stjärnsporrarna stacks in i sidorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Att enskilda missbrukar och egentolkar olika träningssätt som "uppfunnits av diverse personer är ju förståerligt. Men när uppfinnarna själva missbrukar och avviker från den "egna läran", vittnar ju om att man inte lever som man lär.

Och kan man inför en stor publik missgöra sig så till den milda grad och tappa konceptet, ja vad brukar då inte hända på hemmaplan i det fördolda kan man ju undra.

Kicki :laugh:

:bow:
När en VÄRLDSGURU!!! uppför sig så så......
 
Sv: Parelli inte så bra?

Samma skit som den andra hästkarlen från US. som band upp den lilla hästens ena framben för att den inte skulle bocka- när stjärnsporrarna stacks in i sidorna.

Jag tror jag vet vilken film du syftar på (finns på youtube?) och den fick mig att må illa. Från början var NH en motreaktion mot den här typen av "inridning", då man på olika sätt bröt ner och tvingade hästen till lydnad. Istället för att tvinga ville man behandla hästen med förståelse, och kommunicera med den på ett sätt som hästen förstår. Sen ser man folk som kallar sig hästkarlar och som använder sig av dessa jäkla tortyrmetoder och kallar det för NH. Fy tusan, det gör mig förbannad :devil: Det har inte ett skit med NH att göra.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Håller med om det du skriver om quick fix också. En av de viktigaste lärdomar jag lärt mig genom åren med hästar är att ge det tid, och att träna korta korta stunder ofta. Att nöta i timtal gör bara mer skada än nytta. Det lurigaste är, att när man inser detta gör hästen snabbare framsteg än man någonsin kunnat ana. Ibland undrar man ju nästan om de tjuvtränar om nätterna :D
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast hela begreppet NH kommer relativt nyligen just från USA. början av 90-talet. För mig som är gammal:cool:

Hästmannaskap är det man använder sig av o det innebär att man är fair/ schysst mot hästen.
Ser till att man själv är tydlig o LÄR den vad man VILL.

Gör om- gör rätt.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast hela begreppet NH kommer relativt nyligen just från USA. början av 90-talet. För mig som är gammal:cool:

Hästmannaskap är det man använder sig av o det innebär att man är fair/ schysst mot hästen.
Ser till att man själv är tydlig o LÄR den vad man VILL.

Gör om- gör rätt.

"Natural horsemanship" är Parellis trademark på sin egen träningsidé som han marknadsför. Skall man vara petig är det just det som är "nh". Begreppet används felaktigt och appliceras på varenda kotte som svingar ett rep. Det finns ingen disciplin/gren/system som är "nh" det finns bara "hästtränare" bra och dåliga.

Ditt sista stycke om "hästmannaskap" är precis det min träningsfilosofi går ut på, den har jag lärt mig av en amerikansk tränare som du säkert skulle kalla "nh" men det vägrar han kalla sig själv. Man börjar med att lära sig och hästen ett gemensamt "alfabet" (flytta framdel/bakdel/hela hästen och upp/ner/sidan) som sen kombineras ihop till "ord" (framdel åt sidan => piruett/spinn osv) som används på samma sätt från marken till ryggen och i vagnen. Ren och skär "KISS" (keep it simple stupid). Behövs inga snaror, eller hobbles.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Visst, bättre än den första filmen, den med Linda. Men fortfarande inte så pedagogiskt...
Om man kollar noga och sakta så ser man att när hästen väl backar som hon ber den så är hon så seg med eftergiften att hon rycker hästen framåt igen..inte så proffsigt...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Visst, bättre än den första filmen, den med Linda. Men fortfarande inte så pedagogiskt...
Om man kollar noga och sakta så ser man att när hästen väl backar som hon ber den så är hon så seg med eftergiften att hon rycker hästen framåt igen..inte så proffsigt...

ja ingen är perfekt :) men så himla mycket bättre blir det inte anser jag, har aldrig sett nån klara av det med den här metoden bättre. rycker man i grimskaften kommer man oundvikligen dra hästen mot sig. sen har ju filmen några år på nacken kan jag tillägga. Ellen har ju gått vidare och förfinat sina metoder avsevärt sedan dess.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ja, absolut mycket bättre! Jag tycker att Ellen är väldigt bra överlag och har flera av hennes filmer. MEN det finns saker att förbättra och väldigt många behöver jobba på sin reaktionsförmåga och sina eftergifter. Summan av kardemumman; man får plocka det bästa från de tränare man tycker är vettiga och göra det man själv tycker känns vettigt! =)
 
Sv: Parelli inte så bra?

haha så ä dä

kom å tänka på utbildningen min kollega går. chicken camp. Där inser man väldigt snabbt hur dålig ens timing och eftergift är! :rofl: höns är såååååå snabba! osså satt man där hemma och trodde man ahde bra timing hahahaha
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast hela begreppet NH kommer relativt nyligen just från USA. början av 90-talet. För mig som är gammal:cool:

Hästmannaskap är det man använder sig av o det innebär att man är fair/ schysst mot hästen.
Ser till att man själv är tydlig o LÄR den vad man VILL.

Gör om- gör rätt.

Okej NH/hästmannaskap/whatever. Det kanske var på 90-talet alla dessa "hästgurus" började snacka om NH, men det jag snackar om (som jag kallar NH men som egentligen kan kallas vad tusan som helst, nåt ord måste man ju använda :D ) är bra mycket äldre än så. En motreaktion mot det hårda, tvingande sättet att träna hästar, då man bland annat mycket gärna drog omkull hästar för att lära dem "respekt" och band upp ben på unghästar som konstrade.

Jag minns 90-talet jag med för övrigt :D
 
Sv: Parelli inte så bra?

Att enskilda missbrukar och egentolkar olika träningssätt som "uppfunnits av diverse personer är ju förståerligt. Men när uppfinnarna själva missbrukar och avviker från den "egna läran", vittnar ju om att man inte lever som man lär.

Och kan man inför en stor publik missgöra sig så till den milda grad och tappa konceptet, ja vad brukar då inte hända på hemmaplan i det fördolda kan man ju undra.

Kicki :laugh:

:bow: + 1 på den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 470
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 463
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 287
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp