Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

I deras kommentar så märkte man att de hoppades att det INTE skulle ha filmats o då hamna på Ytube.

Tyvärr är vi i den snabba upplysningens tider:bow:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fy fan för att folk ska skämma ut namnet natural horsemanship och missbruka det så. :mad: Parelli verkar mest gått in i det för att tjäna pengar på ett eget koncept med egen skola.

Var är känslan??
Vart är de små signalerna som man alltid ska börja med?? Det urartar bara till en jäkla massa repviftande utan syfte.
Kroppsspråket är otydligt och hästen ser bara förvirrad ut.
Eftergifterna kommer på tok för sällan! Och det kan ju bero på att hon aldrig får igenom nåt eftersom hon är så otydlig...:grin:

Parelli gör bort sig enligt det lilla man ser på videon. Har han tappat känslan för hästar efter all framgång och karriär?? Hästen blir rädd och förvirrad och han gör inte saken bättre med att ÖKA trycket tills den ställer sig på bakbenen. Man ser ganska tydligt att han tappar tålamodet och känner sig stressad att det inte går som han tänkt sig- inför publik dessutom, när han utelämnar alla utvägar för hästen och binder fast dess ben. :crazy: Så agerar inte en professionell hästtränare! Och det här är INTE NATURAL HORSEMANSHIP! :mad:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag gissar att han hellre tar att han har hanterat hästen "fel" än att hantera den "rätt" och ändå misslyckas. Han förlorar nog minst anhängare så.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Håller med, här är det bara för att han skäms för han inte lyckas direkt, han tror kanske att folk förväntar sig att han ska knäcka nöten direkt, eller så är han bara så high på sin egna förmåga att han inte klarar av att hästen inte lyder direkt..

oavsett tycker jag inte dte är försvarbart nånstans..

Hästar är tuffa mot varandra i hagen eller i frihet, visst..men dom tvingar inte en undergiven att stå kvar, håller fast den och binder rep runt benen på den:grin:..Spark, bett och jagar i värsta fall, visst..Men detta är maktmissbruk på hög nivå..
En riktig alfa gör inte mkt mer än använder små signaler, är det sen en "trög" eller en som ligger på ungefär samma nivå, kan det bli mer våldsamt..men inte när en av dem försöker fly..

Människan är ett as, och hästen är för snäll många gånger..
 
Sv: Parelli inte så bra?

Min uppfattning är att detta var en häst som delvis inte förstod och delvis satte människan i svårfa possitioner. Dock var det mer ett dominansbeteende än ledarskap.... tråkigt... såg ut som om den som hanterade hästen inte hade kunskap nog att hantera den...och därav blir människan stor i rörelserna.

Nu är det svårt att bedöma av filmen vilken energi hästen gav ut, det skulle kunna vara en väldigt stark häst...den går flera gånger mot människan och flyttar sig inte, trots de stora rörelserna...

Inget försvar åt människan dock, som är otydlig i sitt kroppsspråk, är väldigt hård med repet och pressar en häst som inte förstår. Det är dominans inte ledarskap. Naturligt för mig är inte en repgrimma och långt rep att rycka i...vilak hästar flyttar varandra med rep?

Dock har Parelli säkert mycket att lära oss i annat, just detta var absolut en svag länk i kedjan. Skulle vara intressant att höra deras egen tolkning av vad som hände...det skulle ge en bättre bild av om just Parellis metoder är bra eller dåliga. Det beror ju på vad man har för förhållningssätt, det är inte helt klart bara på videon tycker jag. Alla gör vi misstag särskilt i situationer vi inte klarar av.
 
Sv: Parelli inte så bra?

lägger ett inlägg för att kunna följa tråden.. gillade inte det jag såg på filmerna...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Låter märkligt. Varför skulle han välja det här sättet om han vet det alternativa som han förespråkar? En känd hästtränare ska inte göra "fel".
Förmodligen var det en tidspress som gjorde att han tappade humöret och bara "måste" få på tränset på hästen. Det hade inte varit så imponerande för folk om han nöjt sig med att börja få hästens förtroende och få den att förstå att ge efter för tryck. För det ser för oerfarna inte ut som att nåt händer då. Och publik och hästägare tycker inte det är värt pengarna (förmodligen ganska mkt pengar) om han inte "kommer längre" än att få ta på hästen utan att den ryggar undan och inte "lyckas med" att få på tränset, vilket var målet. Men det är inte försvarbart.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Han insåg nog tidigt att han inte skulle kunna lösa situationen på rätt sätt, bla pga tidspressen. Mycket lättare att göra fel och sen beklaga sig och be om förlåtelse än att hela hans system kollapsar. Men givetvis är det bara jag som funderar, och jag har (tyvärr) inte alltid rätt ;)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Naturligt för mig är inte en repgrimma och långt rep att rycka i...vilak hästar flyttar varandra med rep?

Repet är vår förlängda arm och säkerhetsutrustning för att vi är inte så stora och starka som hästar. :idea: Men hur det används i framför allt filmen på linda är missbruk absolut.:(
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ligger nog mycket i det du säger. Och hur man som "hästmänniska" kan bete sig såhär medvetet med gott samvete är väldigt konstigt.:crazy:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Han är nog eg ingen hästmänniska, utan snarare en man som insett att man kan tjäna mycket pengar på hästintresserade.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Nu är det svårt att bedöma av filmen vilken energi hästen gav ut, det skulle kunna vara en väldigt stark häst...den går flera gånger mot människan och flyttar sig inte, trots de stora rörelserna...
Den förstår inte eftersom den inte har lärt sig. Är hanterad på "normalt vis"

Jag vill inte att mina hästar ska flytta sig om jag hoppar runt eller skakar ett täcke eller dylikt. Jag säger -Flytta dig! om jag menar det.

De är då trygga orädda hästar, för jag vill inte att de ska vara rädda för mig!
Men så är jag heller inte rädd för dem!:cool:
Behandlar dem inte som om de vore rovdjur.:crazy:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Har den här kvinnan någon erfarenhet av hästar överhuvudtaget kan man undra när man ser detta!

Har alltid varit, och kommer efter detta, att vara mer säker än någonsin på att detta bara är ett sätt att göra sig ett namn och tjäna pengar. Som med mycket annat så törstar alltid folk på olika vis efter nytänkande och då gäller det att hålla sig framme och tillhandahålla det som efterfrågas.

Och här om någonstans så visas det rätta "ansiktet" på ett genuint kunnande. Vad sjutton vill man uppnå med ett sånt här beteende kan man ju fråga sig!? Människan verkar ju mest ta ut sin ilska på hästen.

Kicki :(
 
Sv: Parelli inte så bra?

Den förstår inte eftersom den inte har lärt sig. Är hanterad på "normalt vis"

Jag vill inte att mina hästar ska flytta sig om jag hoppar runt eller skakar ett täcke eller dylikt. Jag säger -Flytta dig! om jag menar det.

De är då trygga orädda hästar, för jag vill inte att de ska vara rädda för mig!
Men så är jag heller inte rädd för dem!:cool:
Behandlar dem inte som om de vore rovdjur.:crazy:

Kan bara.... :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Min uppfattning är att detta var en häst som delvis inte förstod och delvis satte människan i svårfa possitioner.

Dock har Parelli säkert mycket att lära oss i annat.


Detta var en häst, som av naturlig orsak, inte förstod ett barr, vem skulle göra det! Och var någonstans satte denna hästen personen i fråga i svåra positioner!? Klarar man inte av en häst som "virrar" runt som hästen i filmen gjorde utan att rycka och slita som hon gör här, ja då har man inget där att göra anser jag.

Tänker vara kaxig här, nej jag anser inte att Parelli har mycket att lära ut! Detta som det skrivs om i denna tråden förstärker bara det jag alltid har ansett.

Kicki :)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Axel - hur tänkte du nu!

Jag menar då du säger så om Moholmarabs resonemang.

Kat säger ju bara att "man inte ska kasta ut babyn med badvattnet", enligt vad jag förstår. Det innebär inte att hon försvarar det som visas i filmerna.

Ja, det var bara det jag ville säga. Nu har hon, Kat, själv mål i munnen, men jag tänkte faktiskt att det var bra att säga ifrån när någon misstolkar hennes förklaring så pass mycket.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tydligen så var Parelli nöjd med sitt "jobb".

http://shareparelli.com/node/7539
Our challenging horse lived up to its billing tonight at the Royal Featival of The Horse demo. Catwalk, an extremely Left-Brain stallion showed us his wonderful spirit and demonstrated that his unwillingness to bridle hasn't been created during the 8 weeks that Robert Whitaker has owned him but is clearly due to many years of fear of being bridled due to the lack of a basic foundation training.

We ran 45 minutes over and a couple of folks were upset at what they think they saw, saying they may post on YouTube. We all have nothing to worry about except misunderstanding. Pat stopped at an appropriate time in the training process when he saw a breakthrough and preserved Catwalk's dignity, which is more important than getting the bridle on tonight.

Tomorrow morning we meet again with Robert to continue Catwalk's foundation training to enable him to begin to trust humans.

We'll keep you posted on Catwalk's progress over the next few weeks which will help those that don't understand see the fruits of passive persistence.


Nej, för bäst framgång ska man tala på ett sätt som hästen förstår klart och tydligt.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tänker vara kaxig här, nej jag anser inte att Parelli har mycket att lära ut! Detta som det skrivs om i denna tråden förstärker bara det jag alltid har ansett.


Här kan man ju se bedrövelsen....

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus&feature=related

Han är ju uppenbarligen VÄL förtrogen med att använda sådana här trista tekniker som man får se här! Så man ska ju inte inbilla sig att det är/var en engångsföreteelse. :grin:

Kicki :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 283
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp