Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag kan inte så mycket om NH mer än att jag har hyfsat lång erfarenhet av hästar. Tittade på videon och undrade (och säkert hästen också!!) vad sjutton hon ville uppnå egentligen? Det var mest ett ryckande och viftande :confused:

Har gjort enkla övningar med mina elever och noga poängterat att man ska hålla sig lugn och säker när man hanterar hästarna( envisa ponnyer i mitt fall ;) )
 
Sv: Parelli inte så bra?

Som jag har sagt forut, Parelli har en jattebra business pa gang. Och han ar mansklig ocksa.. Ocksa som sagt tidigare, jag var dar, lamnade efter 2 dagar, och avenom jag har alla "saker" ar jag inte impressed. Han anvander en technique som ar vad folk i Sverie har anvant i aratal.. Inget nytt alltsa.

Tyvarr ser folk det som ngt nytt och bara sugs in till detta.. Som en annan point, se bara pa trans idag, wilket inte har ngt med Parelli att gora men som en point, for nagra ar sedan var alla trans bruna med antingen remont nosgrimma (under bettringar) eller engelsk grimma. Idag kan man inte hitta ett trans utom svarta och med antingen Aachen nosgrimma eller Pullargrimma. Det ar en fad allt.
Visst finns det folk som kan lara sig fran Parellis ovningar, men att se det som det enda som fungerar ar inte sant.. Sunt fornuft ar vad som galler nar det kommer till djur, vilken sort som det nu ma vara.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag orkade inte se hela filmen med Linda:mad:

Ja.." naturligt" sätt att kommunicera med hästen!
Den fattar nada.

Det där eviga ryckandet i grimman har jag sett mkt av o till slut skakar de på huvudet för att nackccentrat har fått smä'rta.

Nej det är bara rent cowboymanér på hur man bryter ner hästen. Kuvar den.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag kan inte titta klart på filmen för det jag tittar på är något av djurplågeri!
Vad är det hon vill egentligen människan!?!?!
Jag har varit på Parellikurs över en helg, visst det var mycket snören och stickar. Vet inte om det var något för mig men många blir väldigt hjälpta. Men kanske hade en annan teori fungerat lika bra!
 
Sv: Parelli inte så bra?

Vidrig hantering

Om det där är parelli eller inte vet jag inte men så får man inte behandla en häst!
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag kan inte så mycket om NH mer än att jag har hyfsat lång erfarenhet av hästar. Tittade på videon och undrade (och säkert hästen också!!) vad sjutton hon ville uppnå egentligen? Det var mest ett ryckande och viftande :confused:

Har gjort enkla övningar med mina elever och noga poängterat att man ska hålla sig lugn och säker när man hanterar hästarna( envisa ponnyer i mitt fall ;) )

Som jag uppfattar det på filmen försöker hon få hästens uppmärksamhet och att den ska fokusera på henne hela tiden. Hästen vill ständigt titta åt ett annat håll resp. inte respektera hennes "space". Däremot tycker jag inte att sättet hon gör det på ser bra ut. Någon med hennes erfarenhet (om det alltså är Linda Parelli?) borde ha betydligt bättre känsla och timing.

Vad gäller historien i England med Robert Whitakers hingst har jag ingen uppfattning. Jag orkar inte läsa 154 sidor forumdiskussion hos Horse & Hound. Om någon har en länk till video över vad som hände med RW:s hingst uppskattar jag om ni lägger ut den här.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Som en annan point, se bara pa trans idag, wilket inte har ngt med Parelli att gora men som en point, for nagra ar sedan var alla trans bruna med antingen remont nosgrimma (under bettringar) eller engelsk grimma. Idag kan man inte hitta ett trans utom svarta och med antingen Aachen nosgrimma eller Pullargrimma. Det ar en fad allt.

Jag tror att du bör göra ett besök i en välsorterad ridsportbutik. Det finns både svarta och bruna träns med remont, pullar- eller achengrimma. Jag håller dock med dig om att det är svårt att hitta träns med bara engelsk nosgrimma.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Någon HAR lyckats filma:bow:

http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus&feature=related

Här är deras svar- att folk inte kan ngt om hästhantering!

We ran 45 minutes over and a couple of folks were upset at what they think they saw, saying they may post on YouTube. We all have nothing to worry about except misunderstanding. Pat stopped at an appropriate time in the training process when he saw a breakthrough and preserved Catwalk's dignity, which is more important than getting the bridle on tonight
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Filmen var obehaglig, jag fattar inte riktigt vad hon vill att hästen ska göra - när den tar kontakt jagar hon den, när den tittar bort rycker hon i grimman för kung och fosterland, när den "stänger av" snärtar hon till den med grimskaftet... Mobbing kallas sådant.

Läste artikeln om Parelli i England, mer än så vet jag inte, men om moholmarabs var där får vi lita på henne. Jag kan inte så mycket om NH, och egentligen ingenting om PNH, så jag ska inte uttala mig om Parelli generellt. Men det finns säkert saker att hämta hos honom, det finns det ju faktiskt hos de flesta tränare om man bara har lite urskillning.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Är det rep om frambenen på hästen på slutet, när den reser sig?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ja den hobblas visst helt o sen lyckas fly ut från arenan o sen fortsätter det... i 45 min.:eek:

Engelska folket verkar vara enigt att det är ren o skär mobbing!

I samma artikel står det att den är LBI- då vet vi svenskar hur de stackarna ska hanteras. De som redan är lite ängsliga.

Jag anser att deras metoder är ngt som tas till när inget annat fungerar. Whitakers är erfarna hästmänniskor.

Men herregud skaffa bättre metoder som skapar tillit. Hellre "hästpratare".

Undrar hur Whitakers uppfattade det hela? Den tog inget bett ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Jag tror att du bör göra ett besök i en välsorterad ridsportbutik. Det finns både svarta och bruna träns med remont, pullar- eller achengrimma. Jag håller dock med dig om att det är svårt att hitta träns med bara engelsk nosgrimma.

Jag gar garna till en valsorterad hastbutik, i Karlstsad finns Hooks och har inte haft mojlighet att besoka de andra stora butikerna i sthlm eller gbg. Och visst vet jag att det finns, men det ar svarare att hitta just ett enkelt trans utan bling.... tack i alla fall
 
Sv: Parelli inte så bra?

jag har sagt mitt om parelli för flera år sedan, är bara glad att folk börjar tänka kritiskt igen. Han är bara människa och han precis som motsvarigheten på hund, Cesar Milan, baserar mycket av sin träning på korrigeringssträning och negativ förstärkning. Inget jag vill jobba med.

vill man hantera sin häst bra ska man läsa in sig mer om hur djur lär och deras beteenden. Det handlar inte om ledarskap, det handlar om signaler och inlärning, inte mycket annat. Som Mcklean säger: Missförstånd och olater handlar egentligen grundläggande om att hästen missförstått eller inte lärt sig de fyra grundstenarna - gå, stanna, vända och gå sidvärts.

Men som med allting annat, folk måste få bilda sig en egen uppfattning, kommer man fram till att Parelli är det man vill göra med sin häst så måste folk få göra det. Korrigeringsträning ger resultat. Har sett fantastiska saker tränade med korrigering både på häst och hund, saker som jag i nuläget inte kan göra, men det betyder inte att jag vill göra det på det sättet. det handlar inte om rätt eller fel utan om HUR man vill lära sin häst saker.

ps: filmen om Linda har diskuterats i en annan tråd för ett tag sedan. för mig är det inte logiskt alls det hon gör, först rycker hon i hästen så den kommer närmare, när den kommer närmare jagar hon bort den och när den försöker fly klappar hon till den... Om man orkar se hela filmen så är det tydligt att hästen flera gånger ger henne uppmärksamheten men hon väljer att korrigera vidare ändå vilket gör att hästen stänger av helt. Vill man ah uppmärksamhet av hästen gäller det att göra sig intressantare än det den har uppmärksamheten på för tillfället, har aldrig sett att det går att spöa ett djur till uppmärksamhet, lika lite som man kan hota ett barn till att bli intresserad av matte :)

/Linda lärare :P
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Filmen var obehaglig, jag fattar inte riktigt vad hon vill att hästen ska göra - när den tar kontakt jagar hon den, när den tittar bort rycker hon i grimman för kung och fosterland, när den "stänger av" snärtar hon till den med grimskaftet... Mobbing kallas sådant.

Läste artikeln om Parelli i England, mer än så vet jag inte, men om moholmarabs var där får vi lita på henne. Jag kan inte så mycket om NH, och egentligen ingenting om PNH, så jag ska inte uttala mig om Parelli generellt. Men det finns säkert saker att hämta hos honom, det finns det ju faktiskt hos de flesta tränare om man bara har lite urskillning.

Forklaring:
Jag var dar, i FLorida alltsa pa deras kursstalle, inte i England. Men samma sak hande i Florida och hade ju aldrig gatt om jag sjalv hade betalat for kursen.. Sa ville bara gora det klart att jag har INTE sett i real life vad som hande i England
 
Sv: Parelli inte så bra?

Har stt filmen med Linda innan..och jag tycker att hon beter sig som en tonåring med noll hästkänsla, som rycker i sin häst för att dom inte fattar bättre..Bra sätt att få hästen att stänga av..


Såg den andra filmen också..och jag säger bara:eek:

Tror det har stigit dem åt huvudet, dom har tappat vad det är dom ska syssla med..Money money money i guess..suck.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Du måste skoja:confused:

I vilken branch är du? Western troligen:mad:

Tja var skall jag borja??

Ponyryttare for Tant Ella (Winblad von Walter) under 60talet upp till SM niva,
Motions beridare for Kavalleriet med instruktorer fran K1,Stromsholm, Flyinge etc under 70talet fram till att Armen "avhastades"
Korta hastkursen pa K4 i Skelleftea, Langa hastkursen pa Stromsholm nar det var fortfarande till horande Armen.
Ocksa instruerad av ALois Podjasky (Vienna),min morfar som var kavallerist fran Ecole Noir (franska kav skolan) och andra mer eller mindre kanda ryttare.
SEN, level 2 instructor course med John Lyons som kanske kan ses som "western i dina ogon..

OCH jag rider i western saddle, jag rider i Engelsk dressyr saddle, jag rider med Australian stocksaddle, helt beroende pa tillfallet.. Men mest viktigt ar att jag har fatt lara mig under dessa ar att en hast ar ett DJUR och skall visa respekt mot manniskan, saval som manniskan visar respekt som LEDARE till djuret.
Kanske du skulle ta och studera e vildhast flock och se hur de beter sig..Min branch ar ridning, och hastkunskap med RESPECT.

Jag vidhaller fortfarande att Parelli har en good thing going, som har gjort honom rik, men jag personligen aldrig sett en hast ut rullandes en big blue ball i hagen... kanske nan har???
 
Sv: Parelli inte så bra?

Som jag sa i den andra tråden förstår jag inte hur människan kan vara så korkad att han gör något sådant under en demo.. Han har säkerligen förlorat en hel del gamla "fans" samt en massa nya. De riktigt inbitna "ser" det nog tyvärr inte. Jag har själv pysslat lite med parelli, och gör det fortfarande då jag tycker grunderna är rätt så användbara. Dock är det inga tekniker som på något sätt är unika för Parelli, "de sju lekarna" återfinns i all normal hantering.

Jag är inte särskilt förvånad över att han hanterar hästar på det sättet som han hanterade Catwalk i England, däremot är jag oerhört förvånad att han låter folk se det...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Kanske du skulle ta och studera e vildhast flock och se hur de beter sig..Min branch ar ridning, och hastkunskap med RESPECT.
OK!
Du försvarar det.

Behandlar hästen med samma mynt som de gör mot varandra.

Jag som trodde att människan vuxit ur neanderthalarkostymen o använde hjärnan- pedagogik.

En ledarhäst skulle aldrig hindra en annan från att fly- vilket sker här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 400
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 278
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp