Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Hette det inte NEW horsemanship då när den mer sympatiske C. Pate var här?
Där handlade det mkt om att handla med energier. Den energin man hade själv kändes av hästen- ökade/ minskade

såg nu att showen i Gb pågick i mer än 2h. o att den vara skadad i munne o inte fick tränas dagen därpå- vilket skedde likförbannat i flera timmar. Jag tolkar det som i minst 3h.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men mest viktigt ar att jag har fatt lara mig under dessa ar att en hast ar ett DJUR och skall visa respekt mot manniskan, saval som manniskan visar respekt som LEDARE till djuret.

Du kanske skulle ta och läsa lite etologi också så kommer du att förstå att ledarskap är inget du kan välja att ha. Det är hästen som väljer om den kommer att se dig som ledare... Annars handlar det inte om ledarskap utan om kuvning. Det är två helt skilda saker...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Parelli inte så bra?

Låter märkligt. Varför skulle han välja det här sättet om han vet det alternativa som han förespråkar? En känd hästtränare ska inte göra "fel".
Förmodligen var det en tidspress som gjorde att han tappade humöret och bara "måste" få på tränset på hästen. Det hade inte varit så imponerande för folk om han nöjt sig med att börja få hästens förtroende och få den att förstå att ge efter för tryck. För det ser för oerfarna inte ut som att nåt händer då. Och publik och hästägare tycker inte det är värt pengarna (förmodligen ganska mkt pengar) om han inte "kommer längre" än att få ta på hästen utan att den ryggar undan och inte "lyckas med" att få på tränset, vilket var målet. Men det är inte försvarbart.

Jag hade respekterat honom om han hade sagt att "Jag reder inte ut detta under dessa omständigheter och vill inte pressa hästen för att visa ett resultat". Det hade en "riktig" hästmänniska gjort! Ialla fall i min värld..
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men mest viktigt ar att jag har fatt lara mig under dessa ar att en hast ar ett DJUR och skall visa respekt mot manniskan, saval som manniskan visar respekt som LEDARE till djuret.

Du kanske skulle ta och läsa lite etologi också så kommer du att förstå att ledarskap är inget du kan välja att ha. Det är hästen som väljer om den kommer att se dig som ledare... Annars handlar det inte om ledarskap utan om kuvning. Det är två helt skilda saker...

Om en hast som jag har valjer/far for sig att jag inte ar ledaren, da villjag inte ha ngt med den hasten att gora.. Den hasten ar alldeles for farlig att ha att gora med.
Nej jag tvingar inte en hast att acceptera mig som ledare, jag maste vara smartare an den och lara den att jag ar den som bestammer.. Inget fjollande med den.. det ar ett DJUR, inte en annan manniska..men jag ar for trott och kommer inte ihag svenska nar jag ar trott sa jag orkar inte forsoka ens att forklara mig..

Vet forresten inte varfor jag maste sitta och forklara mig for folk. Vad jag gor med mina hastar fungerar, vilket kan bevisas.. vill du ha references sag bara till.. Sen kan du kalla det NH eller vad som helst, jag kallar det hastkunskap
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men då tycker vi ju lika :idea:

Det jag reagerade på var att du skrev att hästen SKA respektera dig istället för att du ska visa att den kan lita på dig och därmed respektera dig...

Ber om ursäkt... blir lite trött jag med...
 
Sv: Parelli inte så bra?

KL

Jag tycker det hela är mycket tragiskt och beklagligt,men samtidigt är det bra att det faktiskt händer publikt och att folk får upp ögonen och reagerar.

Framför allt tycker jag det är bra ur den aspekten att NH trenden med Parelli och c/o, alltför oftast drar till sig i första hand mycket orutinerade, okunniga människor som inte har någon grund eller kunskap alls att stå på när det gäller hästrelationer och hästhantering. Utan den grunden i bagaget blir de lätt offer för denna typ av marknadsföring av metoder, och kan inte sålla eller tänka till själva runt huruvida det känns vettigt eller logiskt alls, så som man annars kan om man har lite egen erfarenhet och kött på benen sen tidigare runt grundläggande hantering och relation till hästen utifrån det djur den är.

Kanske kan detta öppna ögonen även för de utan något i bagaget, så att färre folk bara köper metoden eller försäljningen av metod, utan försöker skaffa sig lite egen insikt innan de anammar sånt här?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag är varken kändis eller speciellt 'betydelsefull' i den stora hästvärlden, kanske bryr sig inte många om vad jag skriver. Dock, efter att ha skrivit så mycket under mitt kortare gästspel på Buke så känner jag ändå väldigt starkt för att åtminstone klargöra var jag personligen står angående den situation som diskuteras. Detta på grund av att jag så klart framhållit Parelli som en av de absolut bästa kunskapskällorna för en nybörjare att hitta lättförståeliga sätt att lära sig läsa och förstå alla typer av hästar samt att se hur du hjälper hästen att bli mentalt och känslomässigt med på allt du ber den om.
Jag har sett små suddiga bitar av utvalda delar av privat filmat material från tillfället i England där Pat ska försöka lösa problemet med Robert Whitakers hingst.
Jag blir beklämd när jag ser hur hans handfarande med hästen skulle kunna kopplas ihop med min egen hästhantering, då jag brukar vara noga med att poängtera var all min kunskap och mina strategier mestadels kommer ifrån.
Jag har från dag ett med Parelli lärt mig att ALDRIG bruka mekaniskt tvång mot hästen. Jag har lärt mig vad jag kan välja att göra eller vad jag behöver göra med den ena eller den andra hästen, för att den med glädje och tillit ska välja att vara med mig och göra de saker jag hittar på. Allt från att bli hämtad i hagen till ridning med kontakt.
Jag har lärt mig att ALDRIG svika relationen, att sätta hästens tillit och natur först! Därför FINNS det ingen quick-fix. Inte heller någon universal-lösning!

Har den här hästen, hingst dessutom, haft år på sig att få ett så starkt motstånd till att bli tränsad så kan ingen förvänta sig att detta löses på ett par dagar på en horse-event!!! Jag kan gissa mig till ett par fantastiska människor som kanske skulle kunna göra det, men helt tydligt inte Pat! Jag ser inte tillstymmelse till den tillit och det förtroende hos hästen som skulle ge Pat rätten att få tränsa den! Och detta INNAN linorna kommer fram. Efter det finns det inte en chans till förtroende, och jag blir chockad över att se hur Pat sätter målet före relationen på ett så vidrigt sätt! Någonstans måste man dra gränsen, för vad som är möjligt på ett par timmar eller ett par dagar. Den här hästen hade inte inför publik att göra med sina problem, och någon dignitet är det inte tal om! Nä här är det sacking out och det är precis en av de saker som vi gamla hederliga killar och tjejer som lärt av Pat starkt tar avstånd ifrån. Därför att vi vet bättre. Och smartare.
Diskussionen om hur mycket pengar som finns i omlopp tycker jag är nedslående, för Pat har börjat sin bana som föga känd, snarare ökänd hos hästtränare som hånat hans kärlek till hästen och hans bitvis tidskrävande mjuka metoder. Det är vår egen efterfrågan på hans kunskap som skapat ide'n till ett lättfattligt program som alla kan förstå. När ett företag är igång så är det expandera, utveckla och förbättra som gäller, för precis alla företagare, inklusive Pat Parelli. Marknadsföring är naturligtvis en stor del i detta. Kunden väljer att uppskatta det den får och stanna kvar, eller tycka att det är skräp och gå vidare. I Parellis fall stannar många kvar och vill ha mer. Det kan jag förstå. Att detta skulle ske genom någon sorts sektbildning hör jag alltför ofta. Gemenskapen ÄR stor. Det är den därför att alla talar samma språk, både tvåbeningar och fyrbeningar.
Vad gäller hans kunskap så försöker han ingalunda tillskriva denna sig själv. Han upprepar gång på gång namnen på sina mentorer, i sin litteratur, i sin undervisning på DVD, och på seminarier. Hemma i Colorado hänger de på bild i taket i hans eget ridhus. Tom Dorrance, Troy Henry, Ray Hunt, Ronnie Willis. Martin Black till exempel, som har haft lite av samma tränare, har precis samma uttryck och träningsmetoder som Pat Parelli.

Hursomhelst, själv har jag valt att gå vidare. Inte för att jag inte tycker att all den kunskap och insikt jag fått har varit värd pengarna. Jag hade gärna slitit ihop till det dubbla om jag behövt det! Men jag står orubblig i min övertygelse i hur du behandlar och tränar hästen, precis som Pat en gång har lärt mig, och jag befattar mig inte med vad jag såg på film, hur amatörmässig och tagen ur sammanhang den än var, och jag anser inte att det fanns någon som helst rationell förklaring till hanteringen. I en situation som den uppkomna så förväntar jag mig och kräver av Pat Parelli att med ett leende förklara för alla åskådare och kanske besvikna arrangörer att hästen behöver mer tid och det handlar om relationen och inte målet i första hand. Och han hade stolt vetat vad han med detta hade visat hästvärlden!

Sist men inte minst, till den som smygfunderar på att ändå försöka lösa ett problem med sin häst på något sätt som liknar det som diskussionen rör, TÄNK IGEN!!!

MVH//Annika
 
Sv: Parelli inte så bra?

KL

Jag tycker det hela är mycket tragiskt och beklagligt,men samtidigt är det bra att det faktiskt händer publikt och att folk får upp ögonen och reagerar.

Framför allt tycker jag det är bra ur den aspekten att NH trenden med Parelli och c/o, alltför oftast drar till sig i första hand mycket orutinerade, okunniga människor som inte har någon grund eller kunskap alls att stå på när det gäller hästrelationer och hästhantering. Utan den grunden i bagaget blir de lätt offer för denna typ av marknadsföring av metoder, och kan inte sålla eller tänka till själva runt huruvida det känns vettigt eller logiskt alls, så som man annars kan om man har lite egen erfarenhet och kött på benen sen tidigare runt grundläggande hantering och relation till hästen utifrån det djur den är.

Kanske kan detta öppna ögonen även för de utan något i bagaget, så att färre folk bara köper metoden eller försäljningen av metod, utan försöker skaffa sig lite egen insikt innan de anammar sånt här?

Kan bara..... :bow: :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Parelli inte så bra?

:bow:
När en VÄRLDSGURU!!! uppför sig så så......

Ja, jag undrar vad han har gjort egentligen som har fått denna dyrkan hos folk. Men det har väl kanske mattats av nu! ;)

Har tittat på youtube-videos på de "sju stegen" och de ter sig otroligt märkliga. Detta viftande med repen och snäva volter runt runt.....märkligt! :confused: Vad är det som man vill uppnå!? Vari ligger det naturliga kan man undra? Känns faktiskt som en "förmjukning" av vilda western där man bara skippar rodeon.

Kicki :laugh:
 
Sv: Parelli inte så bra?

*kl*

Blir helt förskräckt!!

Var på hans clinic i Stäket när han var här i sverige för typ 15 år sedan.
INGENTING gick till på detta vis som i filmerna man ser här...

DÄR var bara harmoni och vänlighet rakt igenom, samt vikten av att vara konsekvent.
Det är DET jag har burit med mig sedan dess...
Det är DEN bilden jag VILL ha av Parelli, för där var han verkligen HELT suverän!!!

Nu skäms man ju nästan av att tillämpa hans "lekar", som jag ändå tror är riktigt bra, åtminstone på det sättet han DÅ lärde ut dem...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det verkar som en av de viktigaste grundförutsättningarna försvann i samband med denna uppvisning. Ödmjukhet. Både inför hästen och sin egen (o)kunskap.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det verkar som en av de viktigaste grundförutsättningarna försvann i samband med denna uppvisning. Ödmjukhet. Både inför hästen och sin egen (o)kunskap.

Det får jag tyvärr skriva under på. //Annika
 
Sv: Parelli inte så bra?

kl

man blir verkligen upprörd av att se och läsa om dessa händelser..
har aldrig fastnat för Parelli och nu vet jag varför.
Förstår mig inte alls på allt repviftas, och allt knyckande i repgrimma, har sett det utövas med egna ögon, hästarna verkar endast bli förvirrade och uppjagade.
Kanhända att det skulle funka om personen vore lite snabbare, och lite bättre på att läsa hästar, men en sån person skulle heller inte behöva vifta och knycka..
Sorgligt.. men bra att folk reagerat på det skedda, även de som sett upp till Parelli.
 
Sv: Parelli inte så bra?

I en situation som den uppkomna så förväntar jag mig och kräver av Pat Parelli att med ett leende förklara för alla åskådare och kanske besvikna arrangörer att hästen behöver mer tid och det handlar om relationen och inte målet i första hand. Och han hade stolt vetat vad han med detta hade visat hästvärlden!

Jag vill bara skriva under på vad du så utförligt skriver, det lilla man ser på videon är INTE sånt jag lärt mig att "vi" gör inom PNH, och jag är också besviken på att Pat inte sätter relationen först, eller att just den hästen valdes ut för denna demo.
Vill man glänsa genom att "fixa" en gravt svår och trasig häst, så skulle jag hellre tagit den på träning enligt konstens alla regler, filmat och sedan klippt ihop till en fin PR-rulle där man får se hur man tränat, hur lång tid det tagit och hur fint resultatet blivit.
INGEN förväntar sig att man ska kunna fixa något så svårt på en eftermiddag, så varför ens försöka?

Jag lämnar inte PNH för detta, men jag är besviken på honom att han genom att försöka glänsa smutsar ner det han jobbat så länge för :(
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast hela begreppet NH kommer relativt nyligen just från USA. början av 90-talet. För mig som är gammal:cool:
.

Ursprungligen kommer NH-filosofin från vaqueros i Spanien och Portugal som tog med sig sina kunskaper om hästar (hade studerat de mkt i det fria) och boskapsridning till USA. Exakt årtal går inte att säga, duktiga "hästkarlar" har ju funnits länge.
ParelliNH grundades 1981. Att det började bli populärt på 90-talet är en annan sak.

I övrigt håller jag med dig i det mesta. ;)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Den förstår inte eftersom den inte har lärt sig. Är hanterad på "normalt vis"

Jag vill inte att mina hästar ska flytta sig om jag hoppar runt eller skakar ett täcke eller dylikt. Jag säger -Flytta dig! om jag menar det.

De är då trygga orädda hästar, för jag vill inte att de ska vara rädda för mig!
Men så är jag heller inte rädd för dem!:cool:
Behandlar dem inte som om de vore rovdjur.:crazy:

Håller helt med. :bow:

De kan stå och tugga på sin middag medans jag ryktar/täckar/går omkring/pratar med någon, jag förväntar mig inte att de ska vara totalfokuserade på mig. Vill jag något så säger jag det.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ursprungligen kommer NH-filosofin från vaqueros i Spanien och Portugal som tog med sig sina kunskaper om hästar (hade studerat de mkt i det fria) och boskapsridning till USA.

När jag kollade upp det mer ingående verkar det handla om 1500-talet. För den som är intresserad. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 515
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 476
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 302
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp