Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

KL
Det enda vi kan säga med säkerhet är att när vi säger att vi "vet" hur ett djur tänker endast håller på med mer eller mindre kvalificerade gissningar. Av den enda anledningen att vi är människor och tänker, tolkar och beter oss som sådana. Att vi däremot intresserar oss för hästars beteenden och försöker oss på att förstå hur de fungerar är naturligtvis jättebra. Om vi är medvetna om att vi håller på med gissningar tror jag att det är lättare att förhålla sig till hästen med ödmjukhet. Och ödmjukhet är vad jag tycker saknas helt i denna filmsekvens.
 
Sv: parelli

KL
Det enda vi kan säga med säkerhet är att när vi säger att vi "vet" hur ett djur tänker endast håller på med mer eller mindre kvalificerade gissningar. Av den enda anledningen att vi är människor och tänker, tolkar och beter oss som sådana. Att vi däremot intresserar oss för hästars beteenden och försöker oss på att förstå hur de fungerar är naturligtvis jättebra. Om vi är medvetna om att vi håller på med gissningar tror jag att det är lättare att förhålla sig till hästen med ödmjukhet. Och ödmjukhet är vad jag tycker saknas helt i denna filmsekvens.

vi kan väldigt sällan veta hur ett djur tänker , som du säger, men vi kan förutse ett beteende utifrån kunskap om hur hästen reagerar mm. Det kan säkert räknas som en kvalificerad gissning. Det är vetenskapligt belagt hur djur lär sedan många år tillbaka och naturligtvis utvecklas och förbättras den kunskapen. Håller med dig om att Ödmjukhet är en stöttepelare i all djurträning.
 
Sv: parelli

Ja, jag har också påpekat om frånvaron av ödmjukhet i den omtalade filmfrekvensen... men även inom religionen Parelli.... Jag är en människa som ständigt lär mig, av mina barn, mina vänner, mina djur och samhället omkring. Varje dag som jag hanterar mina hästar lär dom mig mer och mer av deras språk... är jag då inte ödmjuk och inställd på att se lär jag inget märka heller...problemet för mig uppstår när man ska konstla till det och göra allt smått stort... det är inte världsomvändande, det är inte en ekvation upphöjd till 1000, det är att öva upp känslan för kroppsspråket och lyssna med hela kroppen...

Vad jag menar med massa Gurusar som struttar runt är helt enkelt så simpelt att dom tar en enkel " bröddeg, knådar som vanligt pluss lite till för själva showen, slänger i lite glansmedel, formar den till ett träd och sen säljer den som en unik mirakulös deg som kommer mätta ALLA hungriga i världen".... summasummarum.... det dom gjort är att lansera ett redan gott recept som nått nytt med häftiga effekter och folk tror då det är en sensation...
 
Sv: parelli


Meeen, sådär gör man väl inte??? :confused::confused::confused:
Nu är jag dressyrmänniska och kanske inte "förstår" det hela. Jag fattar ju att hon vill nåt, men att hålla på sådär lär väl knappast göra saker och ting bättre? Jag uppfattar den där behandlingen som väldigt stressande, visst -hon kanske får uppmärksamheten och får igenom det hon vill till slut, men det ser banne mig inte trevligt ut.
Klart att man inte vill att hästen ska kliva rakt över en, men ur detta klippet ser inte jag ens detta ske..

I detta klippet som någon postade http://www.youtube.com/watch?v=HiEoFLOcUp8 så säger Leslie nåt bra: As soon as he's done fooling around, I'm going to stop him -right there...

Hade hästen i klipp 1 fått stanna ett par sekunder, titta vad det är (med tanke på att den var halvblind så kanske den behöver vända sig om med -ifall det blinda ögat är det som är vänt mot det intressanta) -DÅ kan man kräva koncentrationen. Hästarna är ju flyktdjur, och det är ju inte så naturligt att vända sig bort och strunta i något som fångat uppmärksamheten. tex en galopperande häst i en hage kan ju betyda att det är nåt rovdjur som är i farten, och att då strunta i såna "tecken" vore ju inte gynnande för hästen. Men om den får kolla och se att -nähä, det var inget. Då behöver man troligen inte heller ta till så stora gester sedan.

Aja, jag ska väl inte uttala mig så noga. Är inte överhuvudtaget insatt i dessa olika "metoder" (finns ju en hel del), men jag bara reagerar på vad jag ser och det jag såg var inte vackert nånstans.
 
Sv: parelli

Fast om du läser så framkommer det att detta är Parellis fru, och amterialet kommer från deras utbildningsvideo... Alltså inte någon "avart".
 
Sv: parelli

Engelskt tal, bara tror jag.. kan inte minnas om jag sett något textat alls... Inga översättningar finns iaf.
 
Sv: parelli

...
Klart att man inte vill att hästen ska kliva rakt över en, men ur detta klippet ser inte jag ens detta ske..
...
Hade hästen i klipp 1 fått stanna ett par sekunder, titta vad det är (med tanke på att den var halvblind så kanske den behöver vända sig om med -ifall det blinda ögat är det som är vänt mot det intressanta) -DÅ kan man kräva koncentrationen.
...

Då tittar du inte så bra tror jag, sedan är det dessutom bortklippt hur hästen manglar sin ägare innan Linda tar över.

Och som sagt, ser man hela klippet så ser man att hästen tittat bra många sekunder på "det farliga" innan Linda tar över.
 
Sv: parelli

Vad jag menar med massa Gurusar som struttar runt är helt enkelt så simpelt att dom tar en enkel " bröddeg, knådar som vanligt pluss lite till för själva showen, slänger i lite glansmedel, formar den till ett träd och sen säljer den som en unik mirakulös deg som kommer mätta ALLA hungriga i världen".... summasummarum.... det dom gjort är att lansera ett redan gott recept som nått nytt med häftiga effekter och folk tror då det är en sensation...

Ytterligare ett vanligt sätt från den traditionella ridningen att göra ner NH-folk :cool:

De som är seriösa, de kallar inte detta för hokuspokus, de kallar det NATURLIGT, precis som det är. Det är ett sätt att samtala med hästen på hästens villkor. De säger att man ska vara ödmjuk och lära av hästen.

Att sedan "folk" som ser dessa människor få snabb kontakt med "okontaktbara" hästar, tycker att det är magiskt... Ja, det är ju i betraktarens ögon det sitter.

Jag tyckte själv det var magiskt att se, första gången vår tränare kom till oss och visade hur man på några minuter med små, små gester, kunde få vår fullständigt förvildade unghäst att vilj akomma fram och nosa :love:
Sedan har jag lärt mig mer, vet att det inte är magi, utan bara helt enkelt ligger i hästen natur att svara på det viset.
Jag har en tjej som nu kommer till stallet ibland och leker med vår ena häst. Hon vill lära sig mer om hästarna än bara ridningen, och när jag visat lite basic markarbete för henne tyckte hon också det såg magiskt ut :love::angel:
Sedan fick hon prova själv, och hon blev högeligen förvånad när hon kunde göra "magic" hon också.

Det är inga konstigheter, men har man inte sett harmoni förut, så känns det nog lite magiskt.

Jag har inte studerat "andra gurusar" så mycket, men jag kan säga dig, att Pat Parelli "struttar" iaf inte bara omkring och viftar lite med rep. :mad:
Han gör skillnad, och om man ser till att studera deras material kan man bli en bättre hästmänniska.

Kanske är det så att ni svenskar inte riktigt kan tåla den showiga framtoningen som ibland är på clinics/demos? Ibland är de fåniga, men det görs väl för att göra ser man ser BÅDE roligt och intressant. Dessutom är det inspirerande att se vad man kan åstadkomma om man skulle vilja.
Hur många inom den traditionella ridningen skulle kunna köra ungersk post i trav(visst heter det så när två hästar springer jämta varann och ryttaren står med en fot på vardera ryggen?) med en hingst och en valack, helt utan andra hjälpmedel än ett ynkligt litet "spö"? :bow:
 
Sv: parelli

Ytterligare ett vanligt sätt från den traditionella ridningen att göra ner NH-folk :cool:

Jag tillhör inte de traditionella ridfolket... Jag är en alldeles vanlig människa som råkar gilla djur av olika arter...ha ingen utbildning överhuvudtaget från vare sig ridskola eller privattränare.... allt är självlärt, jag gör förmodligen många tekniska fel MEN jag ÄLSKAR att umgås med mina djur, lär mig av dom och uppskattar att bara betrakta dom emellanåt....

Hanteringsmässigt använder jag mitt sunda bondförnuft, går på känsla och försöker analysera MIG själv för att se vad JAG gjorde som blev fel... allt detta är ständigt pågående, blir aldrig färdigt men jag försöker att göra allt naturligt, ödmjukt och försiktigt,försöker lyssna till djuret med alla mina sinnen och eftersom jag upplever att vi har en välfungerande flock med nyfikna, glada, busiga men ganska väluppfostrade pållar( förutom då Kamel, men han är obildbar:love:) så tror jag att vi gör nått rätt.... :D
 
Sv: parelli

Jag kan för det första inte se att hästen är extrem på något vis. Oerhört stressad men det är ju inget konstigt med tanke på omständigheterna. På vilket sätt är hästen extrem? (Jag vet inget om hästens bakgrund) I så fall skulle min vara ett omöjligt fall för hon skulle ALDRIG finna sig i den behandlingen och det är ett som är säkert. Hon hade slagit mot henne.

För det andra skriver du "Keep it natural" men jag ser inte det naturliga att hantera en stressad häst med ryckiga rörelser, yvigt kroppsspråk ett evigt viftande med ett rep, noll och inga eftergifter, ingen tydlig konsekvens och dessutom med vad som ser ut att vara våld på vissa ställen. När det blir naturligt så ska jag fly landet...
 
Sv: parelli

De som är seriösa, de kallar inte detta för hokuspokus, de kallar det NATURLIGT, precis som det är. Det är ett sätt att samtala med hästen på hästens villkor. De säger att man ska vara ödmjuk och lära av hästen.

Ställer samma fråga en gång till. Vad är det som är så naturligt med att hästen skall backa när man gungar med repet eller andra signaler man ger med det eller när man skickar i väg hästen men inte längre än repet räcker till?

Vist att man kan lära hästarna vad dem olika signalerna betyder men har aldrig sätt hästar använda det mot varandra i hagen, hästarnas språk är mycket mer förfinat än så.
 
Sv: parelli

Vad då okontaktbara. Denna häst har ett öga på fru Perelli och ett eller rättare sagt samma på det som den uppfattar som mer intressant eftersom den är blind på ett öga. Denna häst måste vara dubbelt så uppmärksam som en helt seende häst. Hästar är dock flyktdjur. Hästen tycker med all rätt att fru Perelli är den minst tilltalande och skulle fri välja det mest tilltalande och det är defenitivt inte den uppstressade och repviftande fru Perelli.
 
Senast ändrad:
Sv: parelli

Tack för lite svar. JUst nu är jag iten hemma och detta gör att jag känenr att jag varken har tid att läsa igenom tråden ordentligt, och inte heller har tid att lägga ner på att skriva bra svar/reflekteringar. SÅ jag tror jag får avsluta min diskution för nu i denna tråd och ta upp den när tid passar, till helgen eller nått... :)
Jag vill inte känna tat jag halvhjärtat slänger ihop ett svar som jag sedan inser var både otrevligt och full med hål.
 
Sv: parelli

*kl*

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så jag vet inte om det har kommit upp..

Men det som slog mig när jag kollade på (den första) filmen var hur okonsekvent Linda var med sitt kroppspråk! O ena sidan vill hon förhindra att hästen går på henne genom att vifta och rycka, o andra sidan så "bjuder hon in" den genom att backa när den går mot henne.
Det är sådan okonsekvens som skapar farliga hästar..
 
Sv: parelli

Jag har läst hela tråden i kväll. Jag har använt bl.a. PNH som kunskapskälla i ca 7 år. Levels-materialen har givits ut tre gånger. Jag har använt mestadels det äldsta levelsmaterialet, men även haft stor nytta av lev 2 i mellanutgåvan. Klippet är hämtat från level 1 i mellanutgåvan. Jag lärde mig hela level 1 av instruktör och har inte tittat på just det materialet så noga, och det var längesedan det ställdes längst bak i ett skåp. Igår kände jag att jag fick plocka fram det och se hela sekvensen. Det spelade ingen roll. För första gången under dessa år blir jag besviken. Riktigt besviken. Jag har aldrig, varken före eller efter den inspelningen, sett Linda, Pat eller någon Parelli-instruktör behandla en häst såhär. Det jag alltid högaktat och det som jag tror gör att så många väljer att lära av PNH i åratal är just att du alltid kan vara säker på att hästens dignitet och relationen er emellan obönhörligen kommer före allt! Något av det värdefullaste jag har på hyllan är Liberty and Horsebehaviorpaketet, som har förändrat inte bara relationen med hästar utan mitt förhållningssätt till många andra saker i livet. Det paketet är resultatet av Lindas enträgna arbete med att göra Pats omedvetna känsla till något som alla kan förstå och börja utveckla själva.
Jag träffade Linda förra året, och hon är en genuint snäll och ödmjuk människa som frikostigt delar med sig av känslor, tid och erfarenheter. Hon bjuder på sig själv och delar mer än gärna sina egna misstag och tillkortakommanden för andra att lära av. Hon är långt ifrån denna solglasögonprydda mallgroda som bossar runt i det här klippet.

Jag kommer även fortsättningsvis att ha PNH som en del av mitt liv.

Detta förändrar dock inte den stund hon har i den här hästens liv.

Det finns saker som är vardag för PNH, saker som upprepas gång på gång och som vi kan i sömnen. Det är en kalldusch att se motsatsen i sekvensen;

-If something doesn't work, stop immediately, and do something else.
-When the horse is unconfident, he CAN'T look at you.
-Release at the slightest try. ( Är du och hästen mer avancerade ger du inte eftergift förrän hästen även är mentalt och känslomässigt avslappnad. Du måste också ha koll på att hästen är i rätt sinnesstämning för att lära av eftergiften.)
-Don't go after the horse, let him have a choice of running into your energy or not.
-Long phase one, quick to three.
-Straight back to phase one when you get what you ask.
-Don't put pressure on an unconfident horse. WAIT! Look for relaxation. (Licking of lips, lowering head, cocking leg, blinking...)
-Don't let the horse move you.
-The longer it took to get there, the longer the break. (release, friendly game, pause...)

Jag har tittat på hela avsnittet, dvs även inledningen till den här situationen, men jag tycker att känslan är densamma.
Hästen är både RB och LB under den här tiden. Den har en stark drift att rädda sig i mitten av flocken, dvs den enda individen som är sammankopplad med den. Varken ägare eller Linda lyckas nå fram med ett budskap utan ömsom backar, ömsom gör fler desperata försök att genom fas 54 få den att respektera personliga utrymmet. De försök som hästen dock gör att hitta rätt lösning resulterar inte i någon eftergift. Den blir ganska förvirrad, och när Linda tar över mer osäker. Linda har ett par gånger instruerat till eftergift men alldeles för sent. Fas ett är inte 'wiggle' utan bara ett litet finger. Jag kan under hela tiden bara se fas 3,4 och 54, förutom ett par tillfällen då ägaren själv faktiskt använder fas två, trots att hästen visar avslappning och utför begärda önskan vid ett flertal tillfällen. Fas 'mer än 4' är tänkt som ett mer kraftfullt sätt att backa med hjälp av repet när inte fas 4 räcker till. Rätt utfört blir det faktiskt ett bakåtryck och inte framåtryck för hästen. Jag tycker att det är ineffektivt och segt och ograciöst för båda inblandade, och gör mycket hellre driving game med sticken i de här ändå lite ovanliga situationerna.
Det finns ju en stick (inte spö!!!) tillgänglig, använd den med driving game och strunta i repet! Finputsa YoYogame kan man göra sedan!
Linda gör hästen mer osäker , hon sätter alldeles för hård press, går vidare alldeles för snabbt, och när hon driver undan sidan utan öga känner jag så starkt med hästen så jag mår dåligt. Hästen tvingas åt det håll den inte ser någonting, får en kort eftergift och sedan iväg i backup. Ingen paus, ingen tid att tänka, processa, landa. Hästen är så osäker så att den ser bort. Detta tas för dominans eller ignorans och så är det igång igen. Inte en gång ser jag att hon harmonierar med de två sidorna för att prova sig fram med tanke på ögat.
Det är en häst med riktigt fin spirit, jag tror faktiskt inte att han lät sig knäckas av det här, se hur han slickar sig om munnen, vilar på bakbenet samtidigt som han håller huvudet högt fast blinkar ganska avslappnat.
Han föredrar nog dock att slippa samma förvirrande och frustrerande upplevelse igen!

Jag är inte så duktig på att använda tekniken som ni andra som svarar så proffsigt genom att använda inläggen osv.
Så-utan att ha koll på vem som sagt vad:
- Alla Parellis utbildningsmaterial är på engelska vad jag vet. Inget finns översatt till svenska.
-PNH lär i alla fall inte ut att hästen blir RB av driving game. Driving game används för att förflytta hästen från ett avstånd, oavsett vilken del du flyttar och vart. PNH lär ut att när hästen springer rakt fram så kan den göra det utan att behöva tänka, dvs i flyktbeteende. Uppmuntrar du eller tillåter 'forwardmotion' när en häst är RB så gör du inget för att hjälpa den att koppla över till LB, den förblir antagligen i samma känslotillstånd eller går djupare in i det. För att orsaka hästen att gå från flykt-RB, till logiskt tänkande-LB, finns det annat du kan göra. Att backa och gå sidvärtes behöver den tänka logiskt för att göra i större omfattning, och att flytta undan bakdelen ordentligt med korsande bakben är ungefär den manövern hästen gör när den avslutar sin flyktsträcka, kopplar över till LB, stannar, vänder sig om och kollar av att den med säkerhet är trygg. Du måste dock även ha i åtanke att en häst som blir RB eller osäker av någon anledning och drar iväg framåt bygger upp sin panikkänsla om du hindrar den att få röra på benen, t.ex. om du instinktivt håller in den. Det är en fin balansgång att låta den springa bort sin reaktion och sedan mjukt få tillbaka den.
Hur som helst, i klippet försöker Linda att just flytta undan bakdelen. Detta fungerar normalt sett bra, om själva strategin utförs optimalt. I det här fallet hade det varit bättre att t. ex förflytta sig till något av staketen, ställa sig intill ett sådant och göra halva circlinggames där hästen själv orsakar sig att flytta bakdelen när det tar stopp och du ber den att vända.
Nu ser det bara ansträngt,aggressivt och stressigt ut, och eftersom hon inte använder sticken får hon springa mer än hästen och dessutom ger hon sig efter att träffa den fast den går undan, om än inte på det sätt hon önskar. Den är redan så nära henne så hon kunde lika gärna hjälpa den på traven och ta repet/ nosen lite mot sig.
-Skillnaden mellan Pat och Linda är naturligtvis stor erfarenhetsmässigt. Annars är det ju egentligen Linda som har tagit sig in i Pats hjärna och under många år slitit hårt för att pedagogiskt och lättförståeligt göra hans kunskap tillgänglig för den som vill. Det hon kan har hon lärt av Pat och naturligtvis är de två om allt utbildningsmaterial som släpps. Jag är dock också förvånad över att Pat har ansett att det här är något som någon ska eftersträva. Jag har sett honom i otaliga demos och aldrig någonsin har han missat i timing och känsla, tvärtom, han har en fantastisk förmåga att ge eftergift i samma ögonblick som hästen bara tänker på att göra det han bett om!
-Jag håller med om att det inte finns några extrema hästar! För oss människor ter sig en del hästar extrema i sina uttryck, och det är ju tyvärr då som så många människor förstår dem som sämst. Den hästigaste hästen är ju ändå den som just HAR den fina förmågan att koppla från LB till RB på nolltid! Det är de här individerna som blir kallade sjuka i huvudet, dumma i huvudet, psykiskt instabila och liknande. Ni vet också vilket öde de ofta går till mötes. Bara för att vi inte hade förmågan och kunskapen att förstå.
-Apropå det så tycker jag att det är synd att gång på gång läsa att NH är att göra saker komplicerat. NH ska vara att utveckla sin förståelse för hästen, och därigenom kunna förenkla. Sedan är det svårt att sluta utveckla kommunikationen när man väl börjat att lyckas. Detta kan kanske ses som att komplicera saker. Man kan också välja att se det som ett livslångt utvecklande av en relation, eller flera. Det är ju också så, att en nybörjare aldrig ser så där graciös ut och kanske inte har full koll på läget. Men viljan att lära ska man väl inte förakta? Att det sedan låter vetenskapligt med vänster och högerhjärnhalvor, flyktdjur och rovdjur, ranghög och ranglåg, introverta och extroverta individer ska väl inte behöva spela någon roll för den som inte är intresserad eller som redan kan det den vill kunna? Att lära sig hästpsykologi är väsentligt för den delen av oss som inte är födda just med egenskapen att känna av och läsa av en annan individ, och som inte har erfarenhet nog själva. Med lite inblick kan dock många träna upp känslan och timingen! Just 'sunt bondförnuft' är för mig lika diffust som begreppet Horsemanship kan te sig ibland-och vad det innebär varierar från person till person.
Om jag har givit intryck av att försöka trycka på andra några regler eller måsten, eller att du kan förvänta dig givna reaktioner och gensvar av hästen i alla lägen, så är det inte min mening alls, tvärtom. Never say never, don't always say always but usually say usually, Pat Parelli.

Herrejösses klockan är över tre!! Godnatt (morgon) alla NHare och AntiNHare!!!
//Annika
 
Sv: parelli

Damn, that was a loooong one Annika:
You say you met Linda, did you get the impression that maybe she´s affraid of horses?
Az
 
Sv: parelli

Ja där håller jag med dig.

Dessutom när hon vill att hästen ska backa så sliter hon i grimskaftet, vilket resulterar i att ja hon ber den backa, men sekunden efter så ber hon den att komma fram eftersom hon skapar ett tryck bakom nacken.


/Sammet som inte kunde låta bli att läsa idag.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
580
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
885
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp