Sv: parelli

En intressant fråga.

Hade syftet varit att visa hur man INTE ska göra så hade denna delen dock varit ett bra komplement till filmen i övrigt.

Jo men då hade det varit bra om hon hela tiden förklara att nu gör jag så och felet jag gör är si.. ÅS ska man inte göra elle rliknnade och hade det nu ett syfte berättat det hela tiden.

MEn jag kommer snart att få hem hela L1 med denna scen i så ska bli väldigt spännande att se hela allt och blida sin bild sen..
 
Sv: parelli

Ja, jag har också påpekat om frånvaron av ödmjukhet i den omtalade filmfrekvensen... men även inom religionen Parelli.... Jag är en människa som ständigt lär mig, av mina barn, mina vänner, mina djur och samhället omkring. Varje dag som jag hanterar mina hästar lär dom mig mer och mer av deras språk... är jag då inte ödmjuk och inställd på att se lär jag inget märka heller...problemet för mig uppstår när man ska konstla till det och göra allt smått stort... det är inte världsomvändande, det är inte en ekvation upphöjd till 1000, det är att öva upp känslan för kroppsspråket och lyssna med hela kroppen...

Vad jag menar med massa Gurusar som struttar runt är helt enkelt så simpelt att dom tar en enkel " bröddeg, knådar som vanligt pluss lite till för själva showen, slänger i lite glansmedel, formar den till ett träd och sen säljer den som en unik mirakulös deg som kommer mätta ALLA hungriga i världen".... summasummarum.... det dom gjort är att lansera ett redan gott recept som nått nytt med häftiga effekter och folk tror då det är en sensation...

Håller med om allt, jag är också självlärd och mycket av NH är endast sunt bonna förnuft som jag alltid haft eller lärt mej efter hand. Med min första sköt shettis 1.10 i mankhöjd, där började man som liten och fick lära sej hur man hantera hästar av hästen själv..
Det är bäst det var ingen männsika som blanda sej i och sa slå han om han gör så mm. Det var envishet mot envishet och han fostar min ridning och hantering väldigt bra. Vi respektera varann väldigt mycket.. Och var bästa vänner. JAg låg på ahn i hagen när han beta utan grimma och allt. Fast jag alltid hade träns mm när jag red. Mne ville jag flytta han på betet så gick han dit jag ville.

Men relationen kan man bygga upp över allt och det är som med alla vänner, när man har kul i hop som man trivs bäst.
Det behöver man inte NH för att begripa..

Men det rä spännade att se detta PNH L1 när den kommer. Det jag sett hittils är bara samma som jag tänker själv..
 
Sv: parelli

No,no, you'r spelling will do just fine! I had no idea this is what your Swedish looks like!:) Anyway, it will also do fine!!! To me personally it's actually a great excuse to practise english, so I don't mind. I also have the PNH-stuff in my head in english so I was lazy and did not translate.

Anyway, I think you might already own knowledge and feel to last you a mile or two. In this country we most often interract with horses only in sports and leisure.The old horsemen we did have are sort of gone, and it is difficult to find someone to learn from. So, I would consider paying money for knowledge, but I can see there might not be so many reasons for you to do it. Perhaps you are modest and do the same thing, take on a couple of learners with no financial obligation? They are rare and can consider themselves lucky.;)
//Annika
 
Sv: parelli

Nej ingen vill jobba gratis och det är som Sluggi sakt innan i tråden. Alla jobbar vi med något vi är bra på och får betalt så varför ska inte hästhanterar göra det?

De som är bäst på sin uppgift tar mest pengar..

Sen har jag fått veta att de som ska kalla sej lärare i PNH måste åka till USA och gå kurs hos Linda och Pat själva. Även åka tillbaka en gång om året. Så det kostar pengar och därför kostar de mycket..

Men så finns ju filmerna också..
Kostar också en del.

Det var som en av de gammla häst gubbarna i Sverige på just häst hantering sa till mej än gång. Att det här vanliga häst vettet har fösvunnit i många år men nu ska det tillbaka igen och då kommer NH in i bilden.
Han tyckte det var bra men annsåg att det var häst vett som funnits i hundratals år.
Inte flytt hit och dit utan energin mm.

Han håller inte på med NH själv men han är helt otrolig.
Hans dotter red en av stallets svåraste hästar som knappt gick framåt i padocken i vanliga fall. Man fick henne knappt runt i skritt i bland. Hon hade aldrig hanterat denna häst, hon satte sej upp i padocken och hon gick i perfekt samlad form med en enorm glädje. Ökad trav och allt. Inga sporrar eller spö..
Tänk om man haft den energin.....
Jag är inte i närheten där, för mej tar det några veckor innan jag får den energin med en häst..
Men man blir bättre och bättre och man lär sej..
 
Senast ändrad:
Sv: parelli

Jag sa OM.;)

Nu blir det faktiskt bara pinsamt. Hade det varit en amatör hade det varit en annan sak även om man nog inte borde hantera svåra hästar alls om man är på den nivån. Men nu ska detta föreställa ett proffs..
 
Sv: parelli

Jag sa OM.;)

Nu blir det faktiskt bara pinsamt. Hade det varit en amatör hade det varit en annan sak även om man nog inte borde hantera svåra hästar alls om man är på den nivån. Men nu ska detta föreställa ett proffs..

Jo men alla är vi bara männsikor och jag tror inte att hon skulle göra om en sak speciellt aldrig mer ha det i en vidio kan tänka mej att det blivit en del saker om just det här..

Även om jag vet att man aldrig ska tappa tålamodet eller annat. Så har jag gjort det.. mitt trotts sto kan verkligen trottsa i mellan åt när jag inte har energin till det. Hon vet den busen.

Hon är en verkligen smart häst..
 
Sv: parelli

Anyway, I think you might already own knowledge and feel to last you a mile or two. In this country we most often interract with horses only in sports and leisure.
//Annika

Det där med "sport and leisure" gäller väl mycket i USA också....låter som om all hästhantering i Sverige skulle vara dålig och all i USA bra. :crazy: Det finns gott om dumheter over there också. Läs Fugly om du behöver några exempel.

Det finns gott om fin hästhantering i Sverige med, som ingen har döpt till någonting. :angel:
 
Sv: parelli

Jag har läst allt jag har kommit över av Mark Rashid och måste säga att jag inte tycker att han verkar ha så hemskt mycket gemensamt med NH i Parelli/Roberts- tappning. Rashid tar t o m avstånd från detta med "fostra hästar med rep" och ledarskapsbegreppet i sina böcker, det är därför han har myntat begreppet om "passivt ledarskap" för att försöka hitta en annan terminologi och ett annat förhållningssätt. Enl mitt sätt att se är Rashids sätt att tänka mycket mera sympatiskt. Eller vad säger ni :idea:

När jag sa från samma skolan mena jag från 50-70 talet då man börja förstå att det var bättre att ger hästen lite betänke tid, att komma ifrån det gammla Whip, Spur Breaking Mentalitit.
Dorance, Hunt, Robert, Rashid med fler jobba på idean att vinna hästens förtröenda, Join Up, Kom in i min space.
Jag och fler ändra kan inte ryktig förstå Parellis Fliping Rope?
Värför vill en häst komma in till dig när du smaka han i ansiktet med ett rep?
Hela idean är att han komma till dig, känna sig trygg!
kör du bort dina barn när dom behover din trygghet och stryka?
Az
 
Sv: parelli

*kl*

Jag förstår problemet som Linda har med hästen och jag förstår på ett vis varför hon gör som hon gör fast jag inte skulle på något vis göra samma.

Däremot tycker jag att hon försöker nå målet på helt fel sätt, hoppar över det viktiga och grundliga.
 
Sv: parelli

Det där med "sport and leisure" gäller väl mycket i USA också....låter som om all hästhantering i Sverige skulle vara dålig och all i USA bra. :crazy: Det finns gott om dumheter over there också. Läs Fugly om du behöver några exempel.

Det finns gott om fin hästhantering i Sverige med, som ingen har döpt till någonting. :angel:

Lät det så? Det var inte meningen. Jag menade bara att möjligheten till att få lära sig så som Az har gjort är mindre här i Sverige. I USA arbetar man fortfarande tillsammans med hästen på många håll och chansen att träffa på en duktig horseman är säkert större där. Jag har aldrig varit i USA. Men visst är jag plågsamt medveten hur djurhållning överhuvudtaget över hela världen ser ut.:cry:
//Annika
 
Sv: parelli

*kl*

Jag förstår problemet som Linda har med hästen och jag förstår på ett vis varför hon gör som hon gör fast jag inte skulle på något vis göra samma.

Däremot tycker jag att hon försöker nå målet på helt fel sätt, hoppar över det viktiga och grundliga.

Då förstå du mer än jag!
Det enda jag vet är att ägern påstå att hästen var valdig tramatized och bli av med vänster öget innan den köpt.
I mitt hästeriet ska man vara lung, tålamodig, förståndig, bestämt.
Att smaka den i ansiktet och benen är inte det sätt att loka främ lung och förtroenda.
Az
 
Sv: parelli

När jag sa från samma skolan mena jag från 50-70 talet då man börja förstå att det var bättre att ger hästen lite betänke tid, att komma ifrån det gammla Whip, Spur Breaking Mentalitit.
Dorance, Hunt, Robert, Rashid med fler jobba på idean att vinna hästens förtröenda, Join Up, Kom in i min space.
Jag och fler ändra kan inte ryktig förstå Parellis Fliping Rope?
Värför vill en häst komma in till dig när du smaka han i ansiktet med ett rep?
Hela idean är att han komma till dig, känna sig trygg!
kör du bort dina barn när dom behover din trygghet och stryka?
Az

Hej Az, jag lärde mig faktiskt aldrig så här i PNH från början. Där börjar du i YoYogame med en fin fas ett och går om så behövs upp till fas fyra vilket inbegriper att använda hela armen för att skapa max energi i repet. Hästen kan höja huvudet av detta, men kommer inte samtidigt ett steg bakåt går jag över till sticken i driving game mot bogen. Det är verkligen inte finstämt att i rycka hästens huvud! Jag kommer ihåg den här manövern med rycket bli förklarad någonstans, antagligen i lev 1 paketet. Det är det enda jag själv någonsin sett av den, förutom att jag sett Pat på några demos rycka hästen att vända sig mot honom.
Att hästen vill komma till mig är det värdefullste av allt, och det uppmuntrar jag och belönar varje gång, förutom i två situationer. Dels när han är helt inne i sin 'run for your life- state of mind, inte är medveten om att jag finns, eller vill säkra sig i mitten av flocken dvs på mig. Dels när han är starkt dominant och vill fösa iväg mig med bogen.
Jag kan tänka mig att du ofta löser det här genom att arbeta med hästen lös i rundcorall och på ett bra sätt undvika att börja relationen med närkontakt?
Hur hade du löst situationen med häst i grimma och rep?
PNH delas in i 4 savvys- online, liberty, freestyle och finesse. Kommer inte de här grundtankarna från Henry och Dorrance? Känner du igen det?
PNH väljer att kalla relationen för partnerskap och ser helst att du jobbar bort din attityd av enväldig ledare, om du har en sådan. Ett litet ledarskap på 49/51 är att eftersträva. Däremot nämns vikten av goda ledaregenskaper, något du kan träna på om du inte besitter dem. Fun, provocative, empowering, caring, knowledgeable, guiding, understanding, motivated, fearless, imaginative, focused, patient...
//Annika
 
Sv: parelli

Lät det så? Det var inte meningen. Jag menade bara att möjligheten till att få lära sig så som Az har gjort är mindre här i Sverige. I USA arbetar man fortfarande tillsammans med hästen på många håll och chansen att träffa på en duktig horseman är säkert större där. Jag har aldrig varit i USA. Men visst är jag plågsamt medveten hur djurhållning överhuvudtaget över hela världen ser ut.:cry:
//Annika

Ett studia besök kan vara av interest och den Giv Akt skola i Tyskland. Min ny häst kom därifrån, jag har bara att hörja rosten så att han sto i Giv Akt och skaker i hela kroppen.
Du skulla har varit med till Argentina och Brasil och sett hästvård och häntering där, det var att steppa tillbaka till 1800 talet.

America är ett stort land och tak vara den stora film industri, media och marketing har en del bra hästhantering sätt kommit främ.
Men jag kan tala om för ER att jag fick lära mig en hel del God Hästhandtering av dom gammla svenska häst karler!
Än idag är det bra häst folk har i landet.
Az
 
Sv: parelli

Hej Az, jag lärde mig faktiskt aldrig så här i PNH från början. Där börjar du i YoYogame med en fin fas ett och går om så behövs upp till fas fyra vilket inbegriper att använda hela armen för att skapa max energi i repet. Hästen kan höja huvudet av detta, men kommer inte samtidigt ett steg bakåt går jag över till sticken i driving game mot bogen. Det är verkligen inte finstämt att i rycka hästens huvud! Jag kommer ihåg den här manövern med rycket bli förklarad någonstans, antagligen i lev 1 paketet. Det är det enda jag själv någonsin sett av den, förutom att jag sett Pat på några demos rycka hästen att vända sig mot honom.
Att hästen vill komma till mig är det värdefullste av allt, och det uppmuntrar jag och belönar varje gång, förutom i två situationer. Dels när han är helt inne i sin 'run for your life- state of mind, inte är medveten om att jag finns, eller vill säkra sig i mitten av flocken dvs på mig. Dels när han är starkt dominant och vill fösa iväg mig med bogen.
Jag kan tänka mig att du ofta löser det här genom att arbeta med hästen lös i rundcorall och på ett bra sätt undvika att börja relationen med närkontakt?
Hur hade du löst situationen med häst i grimma och rep?
PNH delas in i 4 savvys- online, liberty, freestyle och finesse. Kommer inte de här grundtankarna från Henry och Dorrance? Känner du igen det?
PNH väljer att kalla relationen för partnerskap och ser helst att du jobbar bort din attityd av enväldig ledare, om du har en sådan. Ett litet ledarskap på 49/51 är att eftersträva. Däremot nämns vikten av goda ledaregenskaper, något du kan träna på om du inte besitter dem. Fun, provocative, empowering, caring, knowledgeable, guiding, understanding, motivated, fearless, imaginative, focused, patient...
//Annika

Annika:
Non gång vill jag vara med dig och se dina Leval Arbeter så att jag kan få en förklarning och syfftet på just "why I am doing this".
Och jag vill se hästens reaction.

Du sa Yo Yo Game! Mena du Ya Ya?
Det slog mig, jag var i Kingman och träna unghäster, 6 månad som skulla halter train och upp till 3år som skulla ridas in.
Vi hade en 3år Palamino som jag skulla sätta igång med, problem var att det gick inte att leda fanskapet, hon gick i en circle runt mig hela tiden, längra bort från gården vi kom det mer hysterisk bliv hon.
Jag prata med Joe, ägern till ranchen och fråger han att leda hästen så jag kunde se om hon skulla göra lika dan, han sa att vi måsta kör henna runt the round pen tills hon bli lite svettig sen bruka det att gå bra:
Get her YA YA´s OUT!??
Aha, jag fråga hur det kom sig, och Joe sa att den NH woman dom hade innan jag kom bruka göra så.
Ok, sa jag, kör den round pen ya ya räset och för jag se. Joe körd henna en stund stills hon var svättig och sen gick vi utt i öknen och hon led hur fint som helst???
Jag fräga Joe hur det skulla gå att sälja en sån häst som man kan inte ens leda uttan att köra en YA YA rutin innan man ska utt och gå eller rida.
Han fätta vi hade ett problem, han undra hur vi skulla fixa det?
Jag sa det enda jag vet är att Ponny the bitch, se om vi kan bryta hennes inlärd ovan.
Jag sadle stor maren Blacky och Joe tog Goldy, jag dally till den jävlen och med henne mellan oss stack vi utt i öken. Efter några turer blir det slut med hennes karasel snurrenda när jag skulla leda henne.

Jag kan inte allt det har NH språk Annika, jag förstå NH folk vill val, men jag är rädd att dom misstolka dom här NH gurus och bara skapa problem.

Jag har igen round corral, jag änvander en av mina gammla häst och med dess hjälp få jag ett När Kontakt med den nya hästen båda på backen och från sadeln.
Az
 
Sv: parelli

Annika:
Non gång vill jag vara med dig och se dina Leval Arbeter så att jag kan få en förklarning och syfftet på just "why I am doing this".
Och jag vill se hästens reaction.

Du sa Yo Yo Game! Mena du Ya Ya?
Det slog mig, jag var i Kingman och träna unghäster, 6 månad som skulla halter train och upp till 3år som skulla ridas in.
Vi hade en 3år Palamino som jag skulla sätta igång med, problem var att det gick inte att leda fanskapet, hon gick i en circle runt mig hela tiden, längra bort från gården vi kom det mer hysterisk bliv hon.
Jag prata med Joe, ägern till ranchen och fråger han att leda hästen så jag kunde se om hon skulla göra lika dan, han sa att vi måsta kör henna runt the round pen tills hon bli lite svettig sen bruka det att gå bra:
Get her YA YA´s OUT!??
Aha, jag fråga hur det kom sig, och Joe sa att den NH woman dom hade innan jag kom bruka göra så.
Ok, sa jag, kör den round pen ya ya räset och för jag se. Joe körd henna en stund stills hon var svättig och sen gick vi utt i öknen och hon led hur fint som helst???
Jag fräga Joe hur det skulla gå att sälja en sån häst som man kan inte ens leda uttan att köra en YA YA rutin innan man ska utt och gå eller rida.
Han fätta vi hade ett problem, han undra hur vi skulla fixa det?
Jag sa det enda jag vet är att Ponny the bitch, se om vi kan bryta hennes inlärd ovan.
Jag sadle stor maren Blacky och Joe tog Goldy, jag dally till den jävlen och med henne mellan oss stack vi utt i öken. Efter några turer blir det slut med hennes karasel snurrenda när jag skulla leda henne.

Jag kan inte allt det har NH språk Annika, jag förstå NH folk vill val, men jag är rädd att dom misstolka dom här NH gurus och bara skapa problem.

Jag har igen round corral, jag änvander en av mina gammla häst och med dess hjälp få jag ett När Kontakt med den nya hästen båda på backen och från sadeln.
Az

Oh my God! NO, NO, NO, den där Ya Ya grejen är inget vi någonsin skulle göra!!! Vi ber aldrig hästen ut på cirkel för mindless circles, varken med rep, utan rep eller uppsutten. Jag vill aldrig göra saker som inte innebär att hästen är mentally och emotionally connected med mig!! Jag vill också träna samtidigt på något konstruktivt, som till exempel att hästen själv behåller gångart och riktning, eller ser upp med vart och hur han sätter benen.
YoYo i det här sammanhanget är bara backa och komma tillbaka. Komma tillbaka (draw) lika viktigt som att backa(drive), därav YoYo.
Men du har helt rätt, balansgången för en nybörjare är irriterande svår, och många får nog erfara problem när man har missförstått, inte riktigt förstått sammanhanget, äger en svår häst osv. Därför är ju behovet av duktiga instruktörer stort, eller för den del att hitta gamla horsemen- och women som är riktigt duktiga på det de gör och är glada att dela med sig!
PNH har för mig erbjudit en möjlighet som jag tog och som har tagit mig otroligt långt jämförelsevis med vad jag hade innan, på ett klart, strukturerat och lättförståeligt sätt.
Anyway, det låter helt suveränt att få höra din lösning på det hela!!! Tänk att ha en hel öken att spela på för det första! Många skulle nog önska att de hade en trygg gammal märr och färdigheterna att utföra det hela samt åtminstone ett stort fält att tillgå...
Kanske träffas vi en dag och slänger käft? Jag skulle aldrig lägga ner tid på att stå och på något sätt försvara vad jag gör i min träning/lek med hästen, men jag uppskattar verkligen ömsesidiga utbyten av hästkunskap och erfarenheter!
Jag måste bara säga att det är ju urcharmigt att se den här svenskan i skrift! Är det ingen som håller med?:laugh:CowboyTony Irving???:D
//Annika
 
Sv: parelli

OK, då är det inte samma YA YA YO YO BUGGI BUGGI YOUR ASS SHOW :banana:

Ja, det är ett för del att har en öken att arbete i, om det är rätt års tid, igen skoj att ponny en colt och har en rattle snake buzz undet your horses belly :eek:

Allt samma vill jag sto brevid när du göra din rope trick.
Jag har igen imott vad man änvanda för redskap, "as long as it works"
Jag är inte för gammla att lära nåt nytt och lägga det ovanpå allt jag har glomt,
BUT IT HAS TOO MAKE SENSE TOO ME!
Az
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
547
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
821
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp