Sv: parelli

Damn, that was a loooong one Annika:
You say you met Linda, did you get the impression that maybe she´s affraid of horses?
Az

Hello Az, it was in a seminar and she didn't ride. But being part of PNH in membership I live with monthly DVD's, educational magazine, masterymanuals, demo-DVD's etc. , in addition to the educational material that is released and improved on constantly. Watching her work with and ride both horses with issues and her own horses you will see what a truly athletic, skillful and soft handler and rider she is. She has devoted her life to help horses and people together with Pat, and she truly knows what we need to learn, both horsepsychologywise and rideskillwise. I don't think she looks afraid of this horse, on the contrary, I feel she comes across far too highstrung this time. She is a very extroverted person and in her desire to match the horses energy she has overdone it and missed some important signals from the horse where she needs to stop, release and wait.
This is only how I see it, and I'm far from as experienced as Linda, Pat and many other experienced horsemen -and women.

She does have changed the lives of many, many horses and humans, and it's really unfortunate this incident will weaken PNH's good reputation.
I myself have made many mistakes in my life with horses, some I am really not proud of, but luckily I'm not an official educator with responsibilities.
And boy am I tired this morning and gosh was it a long write, I just couldn't find a good place to finish...:laugh:
//Annika
 
Sv: parelli

I am very happy you found your Guru, I guess even they can have a bad day.

I am limited in my knowlage on Parelli so discussing them would be one sided.
I saw Pats introduction video his little vroom vroom circus act and found it very amusing until he had all his little students come out swinging their ropes and him talking about his 7 course training and got cold feet on the dude. The guy is running a buisness trying too make money.
I saw this youtube slice of Linda and it mearly reinforced of what an ol cowboy told me back in Arizona who had been too one of her shows in Tucson, "that woman doesn´t what the hell she´s doing"

I use a rope too catch cows and horses.
A long line sometimes too motion a horse.
I´v never used a rope as a tool too force back, jerk or punish a horse with!
The correkt use of a long whip, tone of voice and body set have worked fine for me when working with a horse, plus the right working enviorment, like not haveing a bunch of other wanna-bee yahoos swinging ropes around.

I´m Ol School:
WHY USE THE WHIP WHEN THE CARROT WILL GET YOU THERE JUST AS FAST?
I haven´t seen very many carrots among the Pareli NH Crowd :grin:
Az
 
Sv: parelli

Ställer samma fråga en gång till. Vad är det som är så naturligt med att hästen skall backa när man gungar med repet eller andra signaler man ger med det eller när man skickar i väg hästen men inte längre än repet räcker till?

Vist att man kan lära hästarna vad dem olika signalerna betyder men har aldrig sätt hästar använda det mot varandra i hagen, hästarnas språk är mycket mer förfinat än så.

Just att lyda signaler som att backa för ett vickande finger(vilket är syftet med att "skaka" repet) eller gå dit man pekar är förståss sånt man lär in, och sånt gör förståss hästarna inte med varann. Däremot utnyttjar man hästens naturliga reaktion för att lära in. Man börjar med att tydligt vicka på fingret, sedan handen och sedan underarmen, vilket ger en tydlig händelsekedja. Skakningarna fortplantas till repgrimman och hästens naturliga reaktion på "obehag i ansiktet" är att backa, direkt man ser att hästen gör en ansats att backa slutar man(eftergift som förstärkning). Ganska snart lär sig hästen att ett vickande finger alltid föregår skak i repet(som ju betyder backa) och så börjar de backa redan vid fingervick.
Samma när man vill att hästen ska vända upp mot en, då "hotar" man rumpan, vilken hästen naturligt vill skydda, och när den vänder upp(som det ju blir när den gömmer rumpan) så blir det eftergift som förstärkning. Snart vänder hästen upp(nästan oavsett avstånd) så snart man "fokuserar" på dess rumpa.

Det är väl där det "naturliga" ligger, att man använder sig av hästens naturliga reaktioner för att lära in "onaturliga" önskade beteenden.
 
Sv: parelli

:bow:

Tack för utförlig och tydlig analys, jäääklar vad du kunde formulera dig :idea:

Håller med dig helt, det ser som sagt inte trevligt ut, jag är inte nog duktig att bena ut en så bra analys som du gjorde. Dock har jag, som du, aldrig sett något liknande i övrigt material och därför vill man ju inte att "hela PNH" ska ses som skit, för något enstaka som av någon anledning blev fel.
Kan hålla med om att det var konstigt att ha med det i materialet, antingen tänkte de för lite eller för mycket när de bestämde sig att det skulle vara kvar :crazy:
 
Sv: parelli

Tack för ett sakligt och mycket bra inlägg!
Annika

En eloge till dig som orkade läsa!!!:laugh:

Az, actually the whip and carrot-thing is established in PNH. Become an extreme middle-of-the-roadist! Only carrots will not get you everywhere. Only whipping will not get you everywhere. The stick is named carrotstick only to remind of this. The stick is not a whip. It's equal in size in both ends to give only the same pressure on the horse as your own effort energy. The string can be attached to have the same effect but on a wider range. 'Be as gentle as possible and as firm as necessary', Pat Parelli.
Actually, quoting him one can not be assured he is the origin of it. He too is old school in a way. You can find the exact words and phrases many times listening to or reading works of old Tom Dorrance, Troy Henry, Ray Hunt and for example other trainers of today like Richard Winters. Pat and others has had the privilege of mentoring with these horsemen, and all Pat has done is make it his own and add a good portion of imagination, neverending selfimprovement and desire to teach as many as possible before he passes on.
He is an entertainer. Good or bad is a personal opinion. Due to marketing and the desire from many people to learn, and in meeting Linda with better educational skills and many ideas, PNH involves a shitload of money! It's up to you to decide what the knowledge available is worth to you. In comparison to weekly lessons year in and year out, and considering all I have learned that I probably wouldn't be able to without this opportunity, I myself think I really get something highly valuable to me and it's totally worth it! If Pat Parelli only manages or get filthy rich I don't care the least about, as long I get what I find valuable. I choose for myself.

This knowledge actually reaches far back. www.andalusiansdemythos.com/history of the reined cowhorse.
Ed Connell put in the 1940's down in two books what he had learned from the Vaqeros, and those in turn developed their skills from the European warfare.

Why do you write in english, Az? Absolutely no offense, I'm only curious.
//Annika
 
Sv: parelli

Why do you write in english, Az?
Undrar jag med. Äro vi måhända inte längre i Sverige, för att citera Povel Ramel. :)

Lite mer allvarligt, så bör man tänka på att alla inte är så slängda i engelska men ändå intresserade av vad som sägs.

LIA, som med intresse följer tråden utan att själv våga bidra. :o
 
Sv: parelli

Arizona är inte så slängd i svenska språket ännu, och får ganska ofta kritik för hur h*n skriver/stava/uttrycker sig. Kan tänka mig att man tar till modersmålet om man vill vara säker på att lyckas uttrycka sig korrekt :idea:
 
Sv: parelli

I also respect your opinion of what you've seen and understand it completely!
The correct page for anyone who is interested is andalusiansdemythos.com/articles/index_files/page11.htm
//Annika
 
Sv: parelli

Precis!

Genom att skaka repet som förstärkning efter att ha börjat med dom mindre signalerna (vilka inte används alls här utan här gås det direkt på sista steget) ber man ju hästen att backa. Dock är det inte skaka repet hon gör utan hon rycker vilket, precis som du säger, eg. ber hästen att gå fram.

Man ser tydligt hur stressad hästen är för den förstår ingenting av vad hon vill. Det är motstridiga signaler i allt hon gör.

Tycker att det enda man får ut av den här filmen är att visa på hur aggresiva människor kan bli när deras ego bir sårat för att deras tillkortakommanden blir så uppenbara. Och eftersom det är hästen som blottlägger alla våra fel så är det hästen som blir straffad.
 
Sv: parelli

Unghästar är inte svårare att läsa av än äldre, så kan man läsa av en äldre så har man inga problem med en yngre.

Det exemplet du gav får man lära sig på många andra ställen också jag har hört den från tre olika personer som inte har något att göra med NH men aldrig från en NHare.

Ja andra måste också få den tiden det behöver för att lära sig känslan för hästar men inte men inte på hästen bekostnad.

Jo jag håller med. MEn tyvärr är det nog så vi alla lär oss. En nybörjare gör så gott de kan, även du och jag och man vet inte om man gör fel, även om man försöker läsa allt, studera hästen och lyssna på andra..
Tyvärr kan det bli fel när amn är nybörjare.

Klart man inte ska skaffa en unghästen om man inte haft en hel del vuxna och lärt sej hur de fungerar på rätt sätt så man har vanan inne.

Det är just därför jag aldrig har hållt på med NH innan för jag annser mej ha bra kunskaper och relation med min häst som jag lärt mej av helt vanligt häst folk... Inte NH folk då..

Det som jag tycker varit jobbigt är att det känns som NH folk tror att alla andra misshandlar sina hästar eller annat..
Det rä bilden som många har om det..
Bara för att man har bett betyder det inte att man annvänder det på fel vis. En del har spö med sej och annvänder det att visa lite mer med. Betyder inte att jag slår min häst för det...
Samma som Parelli själva skapat ett slags spö (pekpinne) varför inte bara annvända ett vanligt spö eller en pinne?

Men jag tycker det är intressant med PNH har hittat L1 nu och väntar med spänning!
MAn kan lära sej mer och varför ska jag dömma PNH även om många dömmer mej behöver inte jag vara lika trångsynt. (Inte de goa jag pratar med via mail eller här, utan andra i min närhet)
 
Sv: parelli

En eloge till dig som orkade läsa!!!:laugh:

Az, actually the whip and carrot-thing is established in PNH. Become an extreme middle-of-the-roadist! Only carrots will not get you everywhere. Only whipping will not get you everywhere. The stick is named carrotstick only to remind of this. The stick is not a whip. It's equal in size in both ends to give only the same pressure on the horse as your own effort energy. The string can be attached to have the same effect but on a wider range. 'Be as gentle as possible and as firm as necessary', Pat Parelli.
Actually, quoting him one can not be assured he is the origin of it. He too is old school in a way. You can find the exact words and phrases many times listening to or reading works of old Tom Dorrance, Troy Henry, Ray Hunt and for example other trainers of today like Richard Winters. Pat and others has had the privilege of mentoring with these horsemen, and all Pat has done is make it his own and add a good portion of imagination, neverending selfimprovement and desire to teach as many as possible before he passes on.
He is an entertainer. Good or bad is a personal opinion. Due to marketing and the desire from many people to learn, and in meeting Linda with better educational skills and many ideas, PNH involves a shitload of money! It's up to you to decide what the knowledge available is worth to you. In comparison to weekly lessons year in and year out, and considering all I have learned that I probably wouldn't be able to without this opportunity, I myself think I really get something highly valuable to me and it's totally worth it! If Pat Parelli only manages or get filthy rich I don't care the least about, as long I get what I find valuable. I choose for myself.

This knowledge actually reaches far back. www.andalusiansdemythos.com/history of the reined cowhorse.
Ed Connell put in the 1940's down in two books what he had learned from the Vaqeros, and those in turn developed their skills from the European warfare.

Why do you write in english, Az? Absolutely no offense, I'm only curious.
//Annika

Vi kan skriv på svenska om du vill, tyckt du vill det igenom alla dina Parelli grej är på english.

Pisk-Morrot, går tillbaka till Greekeran.
Pat göra säker samma som jag, Mark Rashid, Hunt, Dorance, etc vi är av den skolen.
Få jag tillfalig att träffa Pat då ska jag fråga han om det har änngåenda Rope Twitching?
Flipping a rope in the horses face and Jerking his head around is not the best way too get his attention, it is a good way too make him Head Shy which Linda try´d to dementera in her defense.

Upphettsning i den har tråd är just Linda´s häntering av hästen med repet.
Till-o-Med dom blåbär här på buka fätta att det var fel sätt, och helt obegriplig för dom, och dom såg själv att hästen fätta igenting och bliv bara mer stressed.
Jag bliv Vansinig på henne för att hon försätt till hon bliv rädd och förstog att det hela håla på att gå överstyr där hon hade IGEN KONTROL ALLS!
OCH att jag har sett den här dumnhet av okunnig häst folk, båda här och i America!
The Wanna-Bees are very impressive, it only take a couple of Yahoos and good marketing too really mess things up.

Jag gå inte till dom här CLINICS just att dom erbuda inte en MONEY BACK GARANTEE!
Jag har igen lust att betala 500 doller och listna på non wanna-bee horse guru tala om för mig sakter jag redan vet.

Dom som lär´d mig hästhäntering, ridning, skorning, körning, hästvård tog aldrig betalt av mig, men var tacksom att dom kunde Pass On deras kundskap.
Now day´s it´s all Buisness & Marketing.
Sorry for the spelling.
Az
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: parelli

Min tanke är nu mera att varför hade de med den här filmen? Tycker jag är helt ofatbart??

Det är inte proffsigt alls...

Vem vill visa sina fel i en film?
 
Sv: parelli

En tanke till dej som skriver engelska.. Jag är så kass så jag slår upp din texter i http://translate.google.se/#en|sv|

Kanske kan lägga ut båda texterna?? Så blir det inte fel menar jag.. Annars slår jag upp de...

Nej det ska du inte behova göra, lätta att glida in i modersmål just att det rör sig om en american träner.
Tack för siten, finns igen Latin där:cry:

Änledning till Parelli youtube länk????
Horsemanship At It´s Finest :grin:
or
Non vill reta gällfeber på folk :devil:
Az
 
Sv: parelli

Nej det ska du inte behova göra, lätta att glida in i modersmål just att det rör sig om en american träner.
Tack för siten, finns igen Latin där:cry:

Änledning till Parelli youtube länk????
Horsemanship At It´s Finest :grin:
or
Non vill reta gällfeber på folk :devil:
Az

Jo nån som säkert är avundsjuk eller annat.. Hade varit bättre Linda hade berättat hela tiden i klippet om det nu var en mening vad hon gjorde och så kan ingen göra så här. Fast youtube fanns väll inte när detta gjordes..
 
Sv: parelli

:bow:

Tack för utförlig och tydlig analys, jäääklar vad du kunde formulera dig :idea:

Håller med dig helt, det ser som sagt inte trevligt ut, jag är inte nog duktig att bena ut en så bra analys som du gjorde. Dock har jag, som du, aldrig sett något liknande i övrigt material och därför vill man ju inte att "hela PNH" ska ses som skit, för något enstaka som av någon anledning blev fel.
Kan hålla med om att det var konstigt att ha med det i materialet, antingen tänkte de för lite eller för mycket när de bestämde sig att det skulle vara kvar :crazy:

Tack själv för din fina kommentar, Skuggi! Roligt att höra någon identifiera sig med det jag skrev i timmar...:laugh:
Skönt också att höra att du så lätt separerar vad du tycker är goda och dåliga strategier, utan att behöva såga Linda helt. Lycka till med din egen Horsemanshipjourney, oavsett var du hämtar din kunskap! 'Neverending selfimprovement and personal growth', du vet...;)
Kram, Annika
 
Sv: parelli

*kl*

måste säga att det här har varit en av de intressantaste trådarna här på länge! roligt att det går att diskutera och prata utan elakheter och liknande dyker upp.
 
Sv: parelli

.Pat göra säker samma som jag, Mark Rashid, Hunt, Dorance, etc vi är av den skolen.

Jag har läst allt jag har kommit över av Mark Rashid och måste säga att jag inte tycker att han verkar ha så hemskt mycket gemensamt med NH i Parelli/Roberts- tappning. Rashid tar t o m avstånd från detta med "fostra hästar med rep" och ledarskapsbegreppet i sina böcker, det är därför han har myntat begreppet om "passivt ledarskap" för att försöka hitta en annan terminologi och ett annat förhållningssätt. Enl mitt sätt att se är Rashids sätt att tänka mycket mera sympatiskt. Eller vad säger ni :idea:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
547
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
821
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp