Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

Jodå eftergiften kommer..Men allt som oftast för sent eller inte alls.Eftergiften ger heller inte hästen något pga att träningsupplägget från början är fel .Hästen är inte med henne när den får eftergiften därför har den heller inte tilltänkt effekt.

Jag kan även tillägga att jag sett bra saker från PNH men det här kan jag bara inte försvara på något vis.
 
Sv: parelli

eftergift.. Alltså jag ser det inte som eftergift.. det ser mer ut som att hon vilar armarna... =/
 
Sv: parelli

Ja det är väl ungefär den effekten det får.. Hon vilar armarna och hästen är inte "där"

Dock är det tänkt som en eftergift ..när inget händer.. hästen står där den står och hon står där hon står.. Paus blir det inget beröm.
Sen fortsätter det utan någon som helst framgång vilket säger rakt ut att inget av det har någon effekt alls igentligen.. Till slut ger hästen upp och den vann ingeting på det.
 
Senast ändrad:
Sv: parelli

Dessutom med dålig tajming.

Håller helt med om detta!

Jag har NH/horsemanship som en röd tråd i mitt umgänge med hästar sedan flera år tillbaka, har dock inte sett så mycket av Parelli och måste säga att filmen gör mig besviken. Förutom dålig tajming så tycker jag hon saknar pondus. I filmen tycker jag hon "kan tekniken" men saknar känslan och jag hade förväntat mig bättre, mycket bättre.

Med bara teknik förtjänar NH sitt rykte som ett rep-viftande otyg....
 
Sv: parelli

Varför skulle hästen ha något som helst intresse av att lyssna på hennes sk signaler? Som andra redan skrivit, hästen får ju ingen chans. Det ser visserligen respektlöst ut, men i sådana fall från bådas sidor.

För det andra, hur många "skiter" kan man klämma in i ett och samma inlägg? :grin:
 
Sv: parelli

Jag har bara en fråga. Varför inte ta tummen ur och träna lite ledarskap med hästen för att vinna respekt och visa hästen vem det egentligen är som bestämmer?
Jag har själv en väldigt dominant och från början respektlös häst (han slet sig och har sprungit över människor) men vi har lyckats lösa alla "problem" utan en massa ryck och slit. Förstår verkligen inte det positiva i denna träning.
 
Senast ändrad:
Sv: parelli

En sånn häst är helt livsfarlig att hantera, även om du tycker att de inte är värd uppmärksamheten från hästen så ser jag bara ett sätt att säga till hästen på dess egna språk. Ingen ledarhast i en flock hade betett sig ens i narheten av lika pantat som hon. Och nej, den hasten ar -inte- livsfarlig att hantera.

Ett språk som han mycket väl förstår men skiter i.. Forstar? Nej den hasten forstar Inte vad som pagar.

han får som sagt 100 chanser att säga okej där är du vad ska vi göra nu? Varfor skulle han saga det? Det kraver ju att han VILL gora det, ska man inte da arbeta med Positivitet och att vara Rolig?

De har ju inte börjat så utan de ena leder ju till det andra, han har garanterat börjat med ett lätt flytta dej eller något och hästen bryr sej inte. Uppenbarligen bryr sig hasten, annars hade han bara statt o ignorerat dom fran borjan.
Man börjar ju inte med en gång och grejar med repet så..Nej, men nar man Har borjat grejja med repet sa och Det inte Hjalper - bor man inte lagga om sin strategi da?
Det är en fullt inriden häst som mycket väl vet vad som krävs av han, men han skiter i det.. Min fullt inridna dressyrhast forstod inte neckreining - ska jag sla henne for det? AR det inte vettigare da att gora som jag gjorde, LARA henne det?
Inget konstigt med den hanteringen som hon gör.. Nej den ar inte konstig - den ar pantad och okunnig, ignorant, respektlos och totalt fullkomligt ute o cyklar.
Han vet vad som krävs men skiter i henne totalt! Som sagt, det hade jag med gjort.

Ne nu ska jag äta så nu går jag här i från...


Jag kakade jag med.
Det ar bara att inse,
Alla ar vi saliga i var egen tro.
Jag kommer inte fa dig att tanka om, och helvetet fryser till is innan jag anser att Det Dar, eller parelli o.h.t. ar vettigt. Det ar en prfalla, en pengakossa och det ar Bara baserat pa bra PR och mkt pengar.
 
Sv: parelli

Med bara teknik förtjänar NH sitt rykte som ett rep-viftande otyg....

Tyvarr ar det ju sa... att det Finns en grund for folks forutfattade meningar om NH.


NH -borde- vara logik och beteendekunskap.
Inte ett evinnerligt repsnurrande, fina ord och allmant Blaha.
 
Sv: parelli

En sånn häst är helt livsfarlig att hantera, även om du tycker att de inte är värd uppmärksamheten från hästen så ser jag bara ett sätt att säga till hästen på dess egna språk.

Ett språk som han mycket väl förstår men skiter i..

han får som sagt 100 chanser att säga okej där är du vad ska vi göra nu?

De har ju inte börjat så utan de ena leder ju till det andra, han har garanterat börjat med ett lätt flytta dej eller något och hästen bryr sej inte.
Man börjar ju inte med en gång och grejar med repet så..
Det är en fullt inriden häst som mycket väl vet vad som krävs av han, men han skiter i det..
Inget konstigt med den hanteringen som hon gör..
Han vet vad som krävs men skiter i henne totalt!


Ne nu ska jag äta så nu går jag här i från...

En livsfarlig häst är nonsens. Ouppfostrad möjligtvis. Denna film visar inte på något sätt att man tar i tu med något på hästens egna språk. Det finns ingenting i en hästflock som ens påminner om detta och det är därför han inte heller respekterar fru Perelli. Det här är bara ledsamt att skåda.
 
Sv: parelli

Tyvarr ar det ju sa... att det Finns en grund for folks forutfattade meningar om NH.


NH -borde- vara logik och beteendekunskap.
Inte ett evinnerligt repsnurrande, fina ord och allmant Blaha.

Cain´t think of a better way too make a horse HEAD SHY.
I think we can all agree, "if you are going too be punished you´d at least like too know WHY!!!
Az
 
Sv: parelli

*KL*

Jag tycker det är bra att sådana här filmer läggs ut. Med tanke på hur många NH-fantaster som påstår att det inte ALLS går ut på repvifteri....

Denna häst får ju aldrig någonsin chansen att göra rätt. Hur den än gör, står still, går, tittar åt höger, tittar åt vänster, backar, så är det detta ständiga viftande och slående, dessutom i huvudet på den. Jag kan bara tänka mig reaktionen hos de som försvarar detta om de såg en ryttare sitta och dra och dra och banka och slå hur än hästen gör. Hu!

Alltså, vad är det för feeel på "raka rör"? Vad är det för fel med att säga till en häst på ett sätt som den direkt förstår? Jag har hittills inte sett en enda häst som sett som "Aha!" när den lilla människan står där och viftar frenetiskt... Däremot ger de upp till slut i ren frustration och snällhet. Medan hästar med lite mer temperament till slut säger ifrån. Och av den repviftande människan klassas som "farliga".
 
Sv: parelli

Verka som du bli lika förverad som hästen :confused:

Det finns ett gammla tala sätt:
"man ska hålla sig till det man är bra på"
Jag vet inte vad den har Peralli woman är bra på, men häster är det inte.
Az
 
Sv: parelli

Håller inte med er här... Om man läser i tråden högre upp så skriver en person att det är något där åt höger som hästen mer är intresserad av.. Hästen kollar hela tiden åt höger. Inget annat håll..

När han ger henne uppmärksamheten 2 sek så tittar han på henne, sen ser man hur han vänder sej åt höger igen. Där står han med huvudet och kroppen mot de som distraherar han. När han har uppmärksamheten på Linda slutar hon med en gång och eftergiften får hon in på helt rätt ställe. Men sen vänder han sej om...

Linda vet mycket väl vad hon är ute efter och vilka signaler hon söker hos hästen och det är denns egna språk..

Om ex en häst i en flock skiter i sin ledare när han säger till den. Så ökar sen ledaren trycket genom att lägga öronen höja benet eller annat. Lyssnar inte den då så smäller det.

Linda har ett tryck på hästen att ta min kontakt, backa undan, men hästen lyssnar inte. Då ökar hon trycket, man ser också i början att hästen utan att ens kolla på henne försöker gå rätt över henne. Helt respektlöst..

Jag har också haft hästar som gått över mej och stuckit från mej.. Men de har ändå uppmärksamat mej. Den här hästen bryr sej inte ett skit om varken ägaren eller Linda..

Sen om man ser hela filmen så förstår man ni nog allt. Nu menar inte jag bara film snuttarna..
En person som också skriver längre upp att detta avsnitt ska man kolla på när man sett allt och förstår vad hon gör...
 
Sv: parelli

Ni som är insatta i det här.. varför får man inte titta på det hästen tittar på ??

Tanken är att om jag tittar på det hästen spookar för, så visar jag att jag INTE sett "problemet" innan, och hästen får förstärkning för att den "hållit uppsikt". Men det är inte hästens jobb att hålla uppsikt, den ska lita på att ryttaren "håller koll" och säger till om det är någon fara.
Om jag tittar visar jag att jag inte VET att det inte är någon fara, jag måste ju kolla först.

Om jag ignorerar "problemet" och bara är som vanligt och ber hästen att jobba på med det vi håll på med, så visar jag att jag har fullständig koll på läget och hästen behöver inte vara "på sin vakt".

I det här fallet var de på ett ställe där man som människa vet att oavsett vad hästen såg så var det inget farligt, därför är det bäst att ignorera. På uteritt KAN det ju faktiskt vara något "farligt" typ en bil på vägen eller liknande, och då måste man såklart kolla för bådas säkerhet. Men bäst är att försöka hålla koll hela tiden när man rider, så att hästen känner att ryttaren gör "vakt jobbet".

Vet inte om jag lyckades förklara riktigt.. försökte iaf :p
 
Sv: parelli

Jag har bara en fråga. Varför inte ta tummen ur och träna lite ledarskap med hästen för att vinna respekt och visa hästen vem det egentligen är som bestämmer?
Jag har själv en väldigt dominant och från början respektlös häst (han slet sig och har sprungit över människor) men vi har lyckats lösa alla "problem" utan en massa ryck och slit. Förstår verkligen inte det positiva i denna träning.

Det är inte träning, Linda försöker lösa ett problem som uppstod under en kurs för människorna.
Hade nog såhär i efterhand varit bättre att hantera på annat sätt, kanske vart Linda lite RB pga kamerorna?
Men som sagt, hästen var inte där på träning, det är ägaren som är. Och ägaren har en häst som inte lämpar sig för en person som tränar på L1-nivå.

Detta är INTE grunden och normen för PNH, så ni kan sluta att förfasa er :grin:
 
Sv: parelli

Om jag ignorerar "problemet" och bara är som vanligt och ber hästen att jobba på med det vi håll på med, så visar jag att jag har fullständig koll på läget och hästen behöver inte vara "på sin vakt".

Fast är det verkligen att ignorera problemet genom att rycka, rycka, rycka och slå och slita oavsett vad hästen gör?
Gör man sig "intressant" genom att rycka, vifta och dessutom slå hästen i huvudet?
Är det att ignorera problemet om t.ex. en ryttare sitta och banka, slita och dra utan uppehåll om hästen är ouppmärksam?
 
Sv: parelli

*Kl*
Har inte orkat läsa igenom tråden..men oavsett om det är tagit ur en 2 h långfilm, så ser det inte rätt ut i mina ögon. Jag först¨r inte vad man skulle vinna med denna metod.. Jag får bara "15 årig tjej som har noll koll" vibbar på den här taktiken....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
623
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
935
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Jag har två bengalhonor som gått klart i avel och har kastrerats, jag har lovat dem en kattlucka och har nu köpt en med chip. Dock har...
Svar
12
· Visningar
518
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp