Pee wee bett

Cajsa_Varg

Trådstartare
Skulle vilja testa ett sånt bett på min pålle. Har googlat runt ett tag och kommit fram till att det är värt att testa. Det finns MASSOR att läsa om det från 2013 å tidigare, oerhört populärt lätt det som då. Men det verkar tystnat helt om detta bett...

Frågorna är nu:
Går det överhuvudtaget att köpa i Sverige längre? Vart?
Varför har det tystnat kring detta bett?

Tack för alla svar! :)
 
Jag har ett som jag hittade begagnat på hästnet, har funderat på att sälja igen men inte blivit av.. Jag gillar verkligen tanken bakom bettet men kan nog inte säga något speciellt.

Dags att testa att rida med igen kanske? :)
 
Jag har två Pee Wee bett. Tycker de är bra att rida ut på. Hästarna störs inte mycket av dem i munnen och verkar tillfreds. När jag rider dressyr föredrar jag dock delade bett, för att kunna inverka bättre på höger respektive vänster sida med ställningen osv.

Jag tror inte de finns att köpa i Sverige längre, men jag är nöjd med mina och kommer inte sälja dem, utan de kommer nog till användning lite då och då. :)
 
Börjes i Bro har, köpte mitt begagnat på nätet. Blev för skarpt i hoppningen.
 
Har inte heller sett det på länge, men såg det faktiskt på ett ställe inne på Eurohorse-mässan förra helgen. Tyvärr minns jag inte vad försäljaren hette, så där kan jag inte hjälpa dig. Men uppenbarligen finns det några ex kvar, men jag vet inte om de tillverkas längre eftersom de sällan finns på webshoppar. Jag skulle försöka hitta det begagnat.
 
Tack för alla svar! :)

Jag har letat efter det begagnat, men just nu verkar det inte vara någon som säljer (eller som svarar).
Nästa fråga då. Min häst har 11,5-12,5 i bett. Vilken storlek ska jag välja? Läste någonstans att jag ska välja M, stämmer det?
 
Orsaken till att de inte blev så poppis är att de är direkt hästovänliga. De är inte alls milda eller bra pga att de är alldeles för smala. Ett så extremt tunnt munstycke ger oerhört hårt tryck mot lanerna och tungan pga den obefintliga ytan det vilar mot.

Skulle aldrig stoppa något sånt i munnen på en häst. Om din häst och du har bristande kommunikation och han inte "lyssnar" på dig så är inte svaret att byta till ett bett som ger smärta i munnen ("lydnad")... Använd ett bett hästen är bekväm med, ev prova bettlösa alternativ, och rid massa dressyr.
 
Orsaken till att de inte blev så poppis är att de är direkt hästovänliga. De är inte alls milda eller bra pga att de är alldeles för smala. Ett så extremt tunnt munstycke ger oerhört hårt tryck mot lanerna och tungan pga den obefintliga ytan det vilar mot.

Skulle aldrig stoppa något sånt i munnen på en häst. Om din häst och du har bristande kommunikation och han inte "lyssnar" på dig så är inte svaret att byta till ett bett som ger smärta i munnen ("lydnad")... Använd ett bett hästen är bekväm med, ev prova bettlösa alternativ, och rid massa dressyr.

Att förutsätta att det ger smärta är att ta i. Det finns hästar som uppfattar peewee skarpt - och de som inte gör det.

Hästar med liten plats i munnen brukar uppskatta det just för det inte stjäl så mycket plats.
 
Nej det tycker jag inte det är, det är ju ren logik att ett jättesmalt bett ger ett mycket högre tryck i munnen än tex ett 14 mm tjockt bett, även om ryttaren rider med väldigt mjuk hand. Det är lika smalt eller smalare än ett stigbett, som kan skära av tungan om man rycker hårt i det eller hästen trampar på ledtygeln...

Nu är visserligen detta bågformat men det säger ju något om hur sylskarpt ett så smalt bett är. Helt olämpligt att rida med om man tänker ha någon form av kontakt. Varför vill ni rida på ett sånt bett?? Det är inte sant att bettet "bara är så hårt som handen". En mjuk känslig hand i ett normalt tredelat tränsbett, rakt gummibett ed jmf med likvärdig kontakt på ett peewee, ger en helt annan känsla i hästens mun.

Om hästen verkligen har sån pytteliten mun att endast detta får plas är det bättre att satsa på bettlösa alternativ! :)
 
Orsaken till att de inte blev så poppis är att de är direkt hästovänliga. De är inte alls milda eller bra pga att de är alldeles för smala. Ett så extremt tunnt munstycke ger oerhört hårt tryck mot lanerna och tungan pga den obefintliga ytan det vilar mot.

Skulle aldrig stoppa något sånt i munnen på en häst. Om din häst och du har bristande kommunikation och han inte "lyssnar" på dig så är inte svaret att byta till ett bett som ger smärta i munnen ("lydnad")... Använd ett bett hästen är bekväm med, ev prova bettlösa alternativ, och rid massa dressyr.

Jag började kika på detta bett eftersom alla var så enormt positiva till det. Bla för att det INTE tryckte på några känsliga ställen i munnen.

Jag hoppas du kan ta det här som konstruktiv kritik.
Dina två sista meningar. Du har läst, och besvarat, delar av mina frågor (där det står att jag enbart sett folk som är positiva till detta bett). Du vet i övrigt inget om mig, eller min häst... Men ändå känner du att du ska ifrågasätta om jag och min häst har bristande kommunikation. Om du skippat dina två sista meningar hade ditt inlägg varit mycket trevligare! + då kanske jag hade varit lite mer intresserad av att fråga dig mer om vart du fått din åsikt ifrån? ❤
 
Nej det tycker jag inte det är, det är ju ren logik att ett jättesmalt bett ger ett mycket högre tryck i munnen än tex ett 14 mm tjockt bett, även om ryttaren rider med väldigt mjuk hand. Det är lika smalt eller smalare än ett stigbett, som kan skära av tungan om man rycker hårt i det eller hästen trampar på ledtygeln...

Nu är visserligen detta bågformat men det säger ju något om hur sylskarpt ett så smalt bett är. Helt olämpligt att rida med om man tänker ha någon form av kontakt. Varför vill ni rida på ett sånt bett?? Det är inte sant att bettet "bara är så hårt som handen". En mjuk känslig hand i ett normalt tredelat tränsbett, rakt gummibett ed jmf med likvärdig kontakt på ett peewee, ger en helt annan känsla i hästens mun.

Om hästen verkligen har sån pytteliten mun att endast detta får plas är det bättre att satsa på bettlösa alternativ! :)
Fast nu tycker jag att du talar mot bättre vetande, hästar är olika och har olika idéer om vad de vill ha i munnen. Valde häromdagen ett smalare bett och vips blev hästen lugnare i munnen.
 
Du får ursäkta, men efter en massa år här på buke är det extremt sällan att någon vill använda den här typen av bett för att deras häst är för känslig i munnen. 99% av alla bettfrågar handlar om "min häst stannar ej". Därav utgick jag från att det samma gällde dig.

Är det så att din häst är ovanligt känslig i munnen och det är därför du funderar på detta bett så ska du ju verkligen inte köpa det... Det finns så många bett som passar 1000 ggr bättre då! :)

Om du letar på nätet kan du hitta bra saker om vartenda bett som finns, det betyder inte att de är bra för hästen. Pee-wee marknadsfördes som bra bett pga att "mindre kraft krävdes för att stanna" och att det därför skulle vara bra för alla hästar. Och det är klart det krävs mindre kraft när bettet är så smalt, det gör ju ont om du drar i det.
 
Senast ändrad:
Fast nu tycker jag att du talar mot bättre vetande, hästar är olika och har olika idéer om vad de vill ha i munnen. Valde häromdagen ett smalare bett och vips blev hästen lugnare i munnen.

Sanning med modifikation. Det finns en gräns för hur smalt ett bett bör vara för att inte ge för mycket tryck i munnen.
 
Du får ursäkta, men efter en massa år här på buke är det extremt sällan att någon vill använda den här typen av bett för att deras häst är för känslig i munnen. 99% av alla bettfrågar handlar om "min häst stannar ej". Därav utgick jag från att det samma gällde dig.

Är det så att din häst är ovanligt känslig i munnen och det är därför du funderar på detta bett så ska du ju verkligen inte köpa det... Det finns så många bett som passar 1000 ggr bättre då! :)

Tack!

Vill inte säga att Pelle varken är känslig eller okänslig. Det är lite olika. Men jag varierar mellan olika bett, och bettlöst vissa dagar, för att bla slippa skador. Och för att jag läst mig till att det är bra!
Nu är det ett av mina bett som måste bytas ut (gummi) å googlade helt enkelt runt. Detta kom upp och alla var så extremt positiva!
 
Tack!

Vill inte säga att Pelle varken är känslig eller okänslig. Det är lite olika. Men jag varierar mellan olika bett, och bettlöst vissa dagar, för att bla slippa skador. Och för att jag läst mig till att det är bra!
Nu är det ett av mina bett som måste bytas ut (gummi) å googlade helt enkelt runt. Detta kom upp och alla var så extremt positiva!

Då tycker jag du ska köpa ett nytt gummibett eller novabett istället. :)
 
Jasså? Var går den gränsen?

Jag hävdar fortfarande att du inte kan veta vad som fungerar på olika hästar som du inte ens sett på bild.

Är det pee wee du har då? Har du sett dem irl och sett hur smala de är?

Jag är nog mindre intresserad av vad som "fungerar" än vad som är bra för hästen. Jag tror säkert pee wee fungerar om det man vill åstadkomma är att hästen stannar. Men det finns så mycket bättre bett och bettlösa alternativ.
 
Är det pee wee du har då? Har du sett dem irl och sett hur smala de är?

Jag är nog mindre intresserad av vad som "fungerar" än vad som är bra för hästen. Jag tror säkert pee wee fungerar om det man vill åstadkomma är att hästen stannar. Men det finns så mycket bättre bett och bettlösa alternativ.
Jag har sett dem. Jag har ett annat.

Jag menar vad som är bra för hästen och inte heller det kan du veta om en häst du aldrig sett.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 218
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp