Pee wee bett

Nej det tycker jag inte det är, det är ju ren logik att ett jättesmalt bett ger ett mycket högre tryck i munnen än tex ett 14 mm tjockt bett, även om ryttaren rider med väldigt mjuk hand. Det är lika smalt eller smalare än ett stigbett, som kan skära av tungan om man rycker hårt i det eller hästen trampar på ledtygeln...

Nu är visserligen detta bågformat men det säger ju något om hur sylskarpt ett så smalt bett är. Helt olämpligt att rida med om man tänker ha någon form av kontakt. Varför vill ni rida på ett sånt bett?? Det är inte sant att bettet "bara är så hårt som handen". En mjuk känslig hand i ett normalt tredelat tränsbett, rakt gummibett ed jmf med likvärdig kontakt på ett peewee, ger en helt annan känsla i hästens mun.

Om hästen verkligen har sån pytteliten mun att endast detta får plas är det bättre att satsa på bettlösa alternativ! :)

Jag kan ta min nya fröken som exempel, henne provade jag ett peewee på här förra veckan. Hon har extremt låg gom, tjock tunga, tjocka läppar - kort sagt minimal plats för bett därinne. Ett normaltjockt (14 - 16 mm) bett så det bara rinner saliv ur munnen på henne redan på stallgången, hon kan inte svälja.

Hon tycker inte om bett hon upplever som skarpa, det visar sig mkt tydligt. Ett kimblewick gick knappt att rida på, ett pelham med dubbla tyglar gick fint tills jag rörde nedre tygeln. Så tycker hon något är skarpt märker jag det. Hon kan som bonus vara lite ohörsam på tränsbett och har då inga dubier mot att lägga sig på det.

Bäst hitills har ett tredelat bridongbett (10 mm tjockt) fungerat. Hon kan svälja, hon tycker om att ha det i munnen osv. Däremot skulle jag vilja ha lite mer hörsamhet och kommunikation.

Pewee så hon var helt lugn i munnen, tyckte om att ha det. Upplevde det inte som skarpt och var ungefär som med bridongbettet (inkl inga större dubier att lägga sig på när hon blev lite taggad).

Har haft peewee på en annan häst med, en unghäst som hatade vartenda bett jag försökte med, bara vägrade. Peewee gick bra och fick ligga kvar i munnen utan protest. Han fick sedan ett smalt bridongbett när han väl vant sig ha skrot i munnen. Han reagerade aldrig negativt på om man tog i peeweet vid promenader etc - men var mycket känslig även han för allt han upplevde som skarpt.

Så, vissa hästar skulle se peewee som ett tortyrinstrument, andra uppskattar just att det är så smalt. Jag vill dock inte ha peewee på en häst jag måste ta tag ordentligt i, just för det är så smalt så det känns ont i mitt hjärta att göra det. Men det är inget hästen tycks hålla med om.
 
Jag har sett dem. Jag har ett annat.

Jag menar vad som är bra för hästen och inte heller det kan du veta om en häst du aldrig sett.

Det tycker jag faktiskt att jag kan säga på generelt grundlag pga hur stort punkttryck ett extremt smalt bett ger. Hur ska hästen våga söka stöd och kontakt med ryttarens hand när det gör ont i munnen vid kontakt? Hästar är känsliga i munnen, det krävs inte mycket för att ett sånt bett ska förstöra tilliten till ryttarens hand.

Ska du rida helt utan kontakt så kanske det funkar okej men återigen, tänk om hästen tex skulle trampa på tygeln och få ett kraftigt ryck i munnen.

Vidhåller att om hästens mun är så liten att endast pee wee får plats är det bättre att rida den på tex sidepull.
 
Det tycker jag faktiskt att jag kan säga på generelt grundlag pga hur stort punkttryck ett extremt smalt bett ger. Hur ska hästen våga söka stöd och kontakt med ryttarens hand när det gör ont i munnen vid kontakt? Hästar är känsliga i munnen.

Vidhåller att om hästens mun är så liten att endast pee wee får plats är det bättre att rida den på tex sidepull.
Det är klart du kan tycka och vidhålla, men det betyder ju inte att du har rätt.
 
Finns massor av raka metallbett som är smala utan att vara extrema.
Fast hur kan just du veta var gränsen för hur smalt ett bett kan vara när ingen annan tycks ha det exakta måttet för när ett bett blir för smalt? Det är ju bara rent tyckande från din sida.
 
Jag red min gamla vallack en del på Peewee. Han hade väldigt låg betthöjd i munnen o det var trångt med vanliga bett, han gick då ofta o gapade tom på helt lös tygel. Han hatade dessutom delade bett, då tuggade han sig okontaktbar. Rakt bett o lugnt o stilla skulle det vara. Peewee-bettet var en favorit o då var han lugn i munnen!

Dock vill jag tillägga att jag inte satt o red på kort tygel med det. Det är otroligt skarpt som ju redan diskuterats ovan. Jag red mestadels "Western" även om jag inte hade westerngrejer.

Sålde bettet när hästen dog. Tyckte inte det passade på nån av de andra. (ridstilen är inte Western på övriga)
 
Jag red min gamla vallack en del på Peewee. Han hade väldigt låg betthöjd i munnen o det var trångt med vanliga bett, han gick då ofta o gapade tom på helt lös tygel. Han hatade dessutom delade bett, då tuggade han sig okontaktbar. Rakt bett o lugnt o stilla skulle det vara. Peewee-bettet var en favorit o då var han lugn i munnen!

Dock vill jag tillägga att jag inte satt o red på kort tygel med det. Det är otroligt skarpt som ju redan diskuterats ovan. Jag red mestadels "Western" även om jag inte hade westerngrejer.

Sålde bettet när hästen dog. Tyckte inte det passade på nån av de andra. (ridstilen är inte Western på övriga)

Hej! Tack för ditt svar. Jag har nog ändå nästan övergivit tanken på att leta rätt på ett peewee ändå. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp