Bukefalos 28 år!

Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Prova att göra saker som för dig framåt för att se om det ger dig energi. Det du svarade att du ej noterat att du fått energi av. Tex genomföra en jobbansökan som kanske kan leda till nåt som ger dig en energiknuff framåt :)
Har ingen aning om vad jag ska prova för att ta mig framåt. Tycker inget jag provat hittills har gett något.
 
Här tycker jag att du uttrycker dig ganska vältaligt och obehindrat! För över det till det personliga brevet!
Det är skitsvårt för då har jag krav på mig att prestera. Det jag skriver ska uppfylla vissa krav. Det är som när jag drev en hemsida om trädgård och odling. Artiklarna skulle dessutom vara sökmotoroptimerade. Det tog mig en hel dag att skriva en artikel.
 
Min poäng är att man kan få en energikick genom att faktiskt se att man klarade att genomföra en sak man trodde var svår. I detta fall skriva en jobbansökan. Sluta analysera om du ska orka göra en, gör det bara. Om du inte kommer igång, ta hjälp.
Och min poäng är att jag redan provat. Och jag blev bara trött.
 
Det är skitsvårt för då har jag krav på mig att prestera. Det jag skriver ska uppfylla vissa krav. Det är som när jag drev en hemsida om trädgård och odling. Artiklarna skulle dessutom vara sökmotoroptimerade. Det tog mig en hel dag att skriva en artikel.

En dag för en hel artikel är väl ganska rimligt? Är ju toppen nu när din utbildning är klar att du lägger tid på att skriva ihop ett personligt brev! Vad jag förstår kommer du ha en del tid över :)
 
Hur långt kan du tänka dig att pendla per dag för ett jobb? Om det är ett halvtidsjobb, är du beredd att pendla samma sträcka?
Sista 10 åren har jag pendlat mellan 5-10 mil enkel väg per dag. Det pga att jag ansett att det är värt det, att arbetsplatserna och framförallt arbetskamraterna har gjort det värt det. Flyttar ofta, iaf vart 2- 3 år, men då pga makens arbete. Vi försöker synka boende efter pendlingsmöjligheter. Nu har vi hittat ett bra ställe, här kan vi nog bli kvar ett längre tag (järnvägsknut, större städer i pendlingsavstånd). Även för ett halvtidsjobb hade det fungerat. Men det är med nuvarande ekonomi, som ensamstående hade jag inte valt det. Nu arbetar jag inom ett efterfrågat yrke, så kan jag mer eller mindre välja bland passande arbetsplatser. Men såklart, drömmen var ju när en hade 15 min hemifrån till fullt klar för operation
 
En dag för en hel artikel är väl ganska rimligt? Är ju toppen nu när din utbildning är klar att du lägger tid på att skriva ihop ett personligt brev! Vad jag förstår kommer du ha en del tid över :)
Jag tycker max två timmar för en artikel vore mer rimligt.

Jag kommer inte att bara behöva skriva ett personligt brev. Jag kommer behöva skriva flera.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).
För mig handlar det inte om vilja.
Det är ren ekonomi. Två timmar i bilen kostar. Då räckerinte en halvtidslön för att överleva på det som blir över.
 
Här får du några länkar med tips om hur du kan strukturera ansökan:

https://novoresume.com/career-blog/how-to-write-a-cover-letter-guide

https://www.randstad.se/arbetssokande/karriartips/hitta-jobb/personligt-brev/

https://www.poolia.se/karriar/tips/personligt-brev/

Ett bra tips är att gå in på företagets hemsida och försöka hitta något att återknyta till. T.ex om du är intresserad av något företag som förbundit sig till att donera 1 % till regnskogen (något annat som du tycker är toppen) så skriver du "ert engagemang för regnskogen är något som verkligen slår an en ton hos mig som är en stor miljövän och scout sedan barnsben" eller något annat som passar in på dig. Poängen är att visa att du är intresserad av att göra hemläxan och läsa på om företaget istället för att söka alla lediga jobb som finns.
 
Här får du några länkar med tips om hur du kan strukturera ansökan:

https://novoresume.com/career-blog/how-to-write-a-cover-letter-guide

https://www.randstad.se/arbetssokande/karriartips/hitta-jobb/personligt-brev/

https://www.poolia.se/karriar/tips/personligt-brev/

Ett bra tips är att gå in på företagets hemsida och försöka hitta något att återknyta till. T.ex om du är intresserad av något företag som förbundit sig till att donera 1 % till regnskogen (något annat som du tycker är toppen) så skriver du "ert engagemang för regnskogen är något som verkligen slår an en ton hos mig som är en stor miljövän och scout sedan barnsben" eller något annat som passar in på dig. Poängen är att visa att du är intresserad av att göra hemläxan och läsa på om företaget istället för att söka alla lediga jobb som finns.
Jag har läst en del sådana artiklar tidigare och också gått in på företagens hemsidor.
 
Det är jättebra, då kan du väl fortsätta på det sättet?

Du behöver väl inte oroa dig för att det kanske blir fel längre fram? Du kan alltid avböja om det känns så i så fall.
Eftersom det tar mig så många timmar att skriva ett brev så väljer jag vem jag skriver till. Vill inte lägga timmar på någon som inte är värd mitt engagemang.
 
De senaste åren har jag väl haft några få meter från sängen till skrivbordet.

Den senaste anställning jag hade var det vissa dagar, vissa veckor lite längre, åkte tåg! från Arlanda till Göteborg, men brukade vara kvar minst en natt innan återresa.

Åkt bil-pendeltåg-gått ca 1 timme och en kvart enkel resa för att jobba mitt i Stockholm.

I övrigt har jag nog haft 20-50 minuter enkel resa till jobbet, förutom när jag drev stall ca 1 km från hemmet.

För mig har det varit viktigt att det varit ett för mig intressant och utvecklande jobb men så har jag haft en väldig tur och halkat in på ganska olika typer av jobb med en viss röd tråd så tidigare arbeten inte talat emot och så har jag väl varit genuint positiv till de olika jobben. Detta är dock sedan var det ganska länge sedan så det mesta var väl kanske lite enklare då.
 
Eftersom det tar mig så många timmar att skriva ett brev så väljer jag vem jag skriver till. Vill inte lägga timmar på någon som inte är värd mitt engagemang.

Du kan använda samma mall och sen ev ändra lite småsaker beroende på jobb. Kräver då minimal ansträngning.
Är en arbetslös med svårigheter att komma in på arbetsmarknaden och inte boende i större stad eller flyttbar kan en nog inte vara för kräsen.
 
En konkret rekommendation från mig är att du avsätter varje söndag eftermiddag hädanefter till att skriva arbetsansökningar.

Kl 13:00 sätter du igång, och så håller du på till 15:00. Eftersom du har erfarenhet av att skriva ansökningsbrev bör du få ihop en ansökan i veckan med denna metod.

Efter detta pass är det dags för en välförtjänt fika.

De flesta av oss som gör något annat i veckorna får ägna antingen kvällar eller helger till jobbsök. Jag tror att det kan bli lite jobbigt för dig att skriva efter skolan och du behöver säkert få vila på lördag, men på söndag bör du kunna pusha dig själv till två timmars skrivande.
Det behöver verkligen inte ta hela dagen.

Tänk inte så mycket på att det är dig själv som person du skriver om. Tänk att det är ditt "jobb-jag" du marknadsför, för människor som inte har några förutfattade meningar om dig.
Människor är i allmänhet positivt inställda till att folk söker jobb hos dem, och vill de sökande väl. Kom ihåg det.
 
Eftersom det tar mig så många timmar att skriva ett brev så väljer jag vem jag skriver till. Vill inte lägga timmar på någon som inte är värd mitt engagemang.
Kruxet är om du söker jobb så kommer arbetsförmedlingen att ha krav på ett visst antal sökta jobb/månad och det är därför jag rekommenderar att kolla om du kan vara aktuell för arbetslivsinriktad rehabilitering. Då slipper du många av de krav som arbetsförmedlingen annats har, samt stöd och hjälp för att komma ut på arbetsmarknaden på ett sätt som passar dig bättre.
 
Du kan använda samma mall och sen ev ändra lite småsaker beroende på jobb. Kräver då minimal ansträngning.
Är en arbetslös med svårigheter att komma in på arbetsmarknaden och inte boende i större stad eller flyttbar kan en nog inte vara för kräsen.
Jag har skrivit många brev men inte tusan kan jag bara plocka ett brev och ändra lite i det och skicka till någon annan. Breven är för riktade mot det specifika jobbet jag sökt. Jag har endast kunnat återanvända brev till tjänster som liknat varandra.
Kruxet är om du söker jobb så kommer arbetsförmedlingen att ha krav på ett visst antal sökta jobb/månad och det är därför jag rekommenderar att kolla om du kan vara aktuell för arbetslivsinriktad rehabilitering. Då slipper du många av de krav som arbetsförmedlingen annats har, samt stöd och hjälp för att komma ut på arbetsmarknaden på ett sätt som passar dig bättre.
Ja, jag vet ju att af brukar ha såna krav. Jag hade det även när jag var 50% sjukskriven. Det är därför jag stressar över att bli tvungen att söka jobb igen. Har ju haft dispens från kravet att söka jobb medan jag gått min utbildning.

Jag har i mina samtal med af inte alls uppfattat att jag kan få hjälp från dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 654
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 968
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
603
Fordon Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
5 6 7
Svar
136
· Visningar
6 877
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp