Bukefalos 28 år!

Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ideellt arbete kan vara bra att lägga in också om en inte har så fylligt cv! Tex att en sitter i brf-styrelsen kan ju tolkas som att en är stryktålig och helt från vettet på ett bra sätt haha
Precis.
Jag har hört att en av orsakerna att så många skriver med att det är bra att ha körkort för jobb som i praktiken inte kräver det är för att har man klarat körkortet så har man i alla fall klarat av någonting.
 
Jag tänker att det beror lite på. Jag bor i sthlm innerstad, har nära till allt typ. Är inte heller speciellt kräsen med jobb. Då kan jag tänka mig att pendla max 30 minuter med ett färdsätt utan byten.
Hade jag bott i gledbygd, kanske varit en bit ifrån arbetsmarknaden, varit mer kräsen med vilket jobb jag har så hade jag nog fått utöka min vilja till att pendla rätt rejält.

Ang utbildningar/cv så vet jag att det kan vara bra att sticka ut ibland. Jag har fått höra att jag fått komma på intervju ibland för att folk blivit nyfikna på ngt som stuckit ut i cvt tex att jag arbetat som arkeolog, eller att jag arbetat på/sjungit opera. Detta trots att det inte alls är relevant för det sökta jobbet. Tolkar det som att det kan vara bra att sticka ut lite.
På tal om att sticka ut.
Kompisen sökte en svetsare på -90 talet till ett litet företag. På den tiden besökte man företaget och presenterade sig. In kommer en ung kille och bara.. Öh, hörde att ni sökte mig?? Ja, duktig svetsare, här är jag, jag kan börja nu..
ja, han fick jobbet..

Har en bekant som idag stämplar. Han måste söka 5 jobb varje dag. Kraven är hårda.
 
Energi. Tid, som kunde använts till något roligare.

Man kan faktiskt Få energi av att genomföra saker som leder en framåt. Och det är även ganska roligt att få lite autonomi genom en inkomst och ett jobb.

Mvh kroniskt deprimerad, utarbetad, sönderstressad och periodvis suicidal person som mkt väl vet hur jävligt livet kan vara emellanåt. Men ingen kommer göra jobbet åt dig, eller mig, så är det bara.
 
Energi. Tid, som kunde använts till något roligare.


Ingen aning.
Det måste ju ta längre tid skriva allt från noll varje gång. Har också ett standard och ändrar högst 4-5 meningar vid behov.

Jag fick komma på en interjvu en gång för att jag nämde att min stora hobby är backhoppning, den intervjun blev det mest prat om sport på. Fick jobbet också 😁.
 
På tal om att sticka ut.
Kompisen sökte en svetsare på -90 talet till ett litet företag. På den tiden besökte man företaget och presenterade sig. In kommer en ung kille och bara.. Öh, hörde att ni sökte mig?? Ja, duktig svetsare, här är jag, jag kan börja nu..
ja, han fick jobbet..

Har en bekant som idag stämplar. Han måste söka 5 jobb varje dag. Kraven är hårda.

När jag jobbade på PR-byrå var det en snubbe som sökt men sållats bort. Sen mailade han och typ "hej, ni kanske råkade missa min ansökan. Grejen är den att jag också glömde meddela att jag dessutom har en extremt bra musiksmak som jag känner inte riktigt har kommit till sin fulla rätt ännu på tidigare jobb". Sen skickade han sin spotify-lista. Han fick sen jobbet haha :D
 
Hur skriver man ett standardbrev? Jag har inte lyckats lista ut det utan skriver alltid med jobbannonsen som utgångspunkt.
Nu är jag verkligen inte någon expert på att söka jobb, men jag tänker att personliga brevet ska presentera och lyfta fram MIG. Och det finns inte så våldsamt många versioner av hur jag gör det på ett sätt som känns bra. Sen är anpassningen till jobbet mest att puffa in vissa tyngdpunkter s.a.s. för att betona vad som matchar med en viss tjänst eller AG.

Om du helt utgår från annonsen tänker jag att det riskerar att bli en avbockad cheklista, och lite stereotypt intetsägande, inte som att du lyfts fram med vad du som individ kan tillföra?
 
Man kan faktiskt Få energi av att genomföra saker som leder en framåt. Och det är även ganska roligt att få lite autonomi genom en inkomst och ett jobb.

Mvh kroniskt deprimerad, utarbetad, sönderstressad och periodvis suicidal person som mkt väl vet hur jävligt livet kan vara emellanåt. Men ingen kommer göra jobbet åt dig, eller mig, så är det bara.
Jag har aldrig noterat att jag fått energi av sånt.

Visst att skriva ett personligt brev är kanske inte det absolut roligaste en kan göra, men finns ju klart tristare saker. Allt i hela livet är inte uteslutande roligt. Men vill en ha ett jobb kanske en bara får sätta sig och göra det, tar typ 15 min.
15 minuter??? Du skojar? Det tar flera timmar att skriva ett brev. Som jag sagt tidigare, jag värker fram mina brev. Bättre än så går det inte.
 
Nu är jag verkligen inte någon expert på att söka jobb, men jag tänker att personliga brevet ska presentera och lyfta fram MIG. Och det finns inte så våldsamt många versioner av hur jag gör det på ett sätt som känns bra. Sen är anpassningen till jobbet mest att puffa in vissa tyngdpunkter s.a.s. för att betona vad som matchar med en viss tjänst eller AG.

Om du helt utgår från annonsen tänker jag att det riskerar att bli en avbockad cheklista, och lite stereotypt intetsägande, inte som att du lyfts fram med vad du som individ kan tillföra?
Jag tycker inte mina brev varit checklistor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 657
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 971
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
605
Fordon Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
5 6 7
Svar
136
· Visningar
6 877
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp