Bukefalos 28 år!

Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

@landsbygdsbo vad är det för victim-blaming? Hade bara offret gjort det ena eller tredje annorlunda hade hon sluppit bli våldtagen? Uppfattar jag dig rätt då? Och om jag har gjort det kommer den följdfråga: när jag blev våldtagen var både jag och förövaren spiknyktra, det skedde under dagtid, hemma visserligen hos honom, och förövaren var min absolut bästa snällaste underbaraste killkompis. Vilket riskbeteende hade jag i den situationen? Vilken riskmedvetenhet hade jag inte?

Menar du på fullaste allvar att jag ska kunna göra en bedömning av det efter endast några raders beskrivning, dessutom utan möjlighet att få information från den andra parten i händelsen?

Sorry, det kan och vill jag inte göra.

Men min ståndpunkt är följande
1 Alla människor är 100% ansvariga för sina egna handlingar, antingen inför samhället, sina medmänniskor eller sig själv.
2 Det kan knappast vara sk. "victim-blaming" att konstatera detta! Eftersom jag ingenstans friar någon från ansvar gällande sina val och sina handlingar. Alltså är en våldtäktsman ansvarig för sina handlingar i samma utsträckning som alla andra.
 
Menar du på fullaste allvar att jag ska kunna göra en bedömning av det efter endast några raders beskrivning, dessutom utan möjlighet att få information från den andra parten i händelsen?

Sorry, det kan och vill jag inte göra.

Men min ståndpunkt är följande
1 Alla människor är 100% ansvariga för sina egna handlingar, antingen inför samhället, sina medmänniskor eller sig själv.
2 Det kan knappast vara sk. "victim-blaming" att konstatera detta! Eftersom jag ingenstans friar någon från ansvar gällande sina val och sina handlingar. Alltså är en våldtäktsman ansvarig för sina handlingar i samma utsträckning som alla andra.
Du gör ju hårdare bedömningar enbart utifrån premissen att kvinnan är onykter. Här får du flera premisser till.

Jag vill faktiskt veta vad du tycker om mitt eventuella riskbeteende i den situationen. Eller alla andra kvinnor som tyvärr kommer hamna i samma sits som jag gjorde där.

Och ja, det är victim-blaming att skriva att om om inte varit hade det aldrig hänt. Du lägger ansvaret på offret och inte på förövaren.
 
Du gör ju hårdare bedömningar enbart utifrån premissen att kvinnan är onykter. Här får du flera premisser till.

Jag vill faktiskt veta vad du tycker om mitt eventuella riskbeteende i den situationen. Eller alla andra kvinnor som tyvärr kommer hamna i samma sits som jag gjorde där.

Och ja, det är victim-blaming att skriva att om om inte varit hade det aldrig hänt. Du lägger ansvaret på offret och inte på förövaren.

Jag kommer inte att diskutera ett enskilt fall efter så bristfällig information, punkt slut!

Om ruset haft en inverkan i en viss händelse kan ju bara de som var med bekräfta, eller förneka.

"Alla människor är 100% ansvariga för sina egna handlingar, antingen inför samhället, sina medmänniskor eller sig själv"
Hur lägger det ansvaret på den ene och friar den andre?
 
Jag har funderat på det du skriver @landsbygdsbo och ja du lägger ansvaret på offret. Hade offret bara gjort valfritt annorlunda hade hon aldrig blivit våldtagen. För att återgå till det som hände mig så ja, jag hade kunnat göra en jävla massa saker annorlunda. Men det ligger fortfarande inte på mig att han var en jävla idiot som våldtog mig. Jag ska kunna lita på att mina nyktra (eller fulla med för den delen), snälla, underbara och fantastiska kompisar inte våldtar mig.

Det du skriver gör faktiskt att jag känner att det var mitt fel som blev våldtagen. Och då ska du veta att jag ALDRIG anser att det är offrets fel. ALDRIG!

Jag är väldigt glad att den sjuksköterska och läkare jag träffade några dagar senare på gyn inte hade samma inställning som du har. De andades inte ett ord om riskbeteende (och det ska gudarna veta att jag har haft) eller riskmedvetenhet.
 
Jag har funderat på det du skriver @landsbygdsbo och ja du lägger ansvaret på offret. Hade offret bara gjort valfritt annorlunda hade hon aldrig blivit våldtagen. För att återgå till det som hände mig så ja, jag hade kunnat göra en jävla massa saker annorlunda. Men det ligger fortfarande inte på mig att han var en jävla idiot som våldtog mig. Jag ska kunna lita på att mina nyktra (eller fulla med för den delen), snälla, underbara och fantastiska kompisar inte våldtar mig.

Det du skriver gör faktiskt att jag känner att det var mitt fel som blev våldtagen. Och då ska du veta att jag ALDRIG anser att det är offrets fel. ALDRIG!

Jag är väldigt glad att den sjuksköterska och läkare jag träffade några dagar senare på gyn inte hade samma inställning som du har. De andades inte ett ord om riskbeteende (och det ska gudarna veta att jag har haft) eller riskmedvetenhet.

Du är så jävla grym som orkar ta den här diskussionen med tanke på vad du varit med om. Idiotiska åsikter av den här magnituden ska inte få stå oemotsagda och jag beundrar alla som orkar stå emot den som levererar dem i den här tråden.
 
Jag har funderat på det du skriver @landsbygdsbo och ja du lägger ansvaret på offret. Hade offret bara gjort valfritt annorlunda hade hon aldrig blivit våldtagen. För att återgå till det som hände mig så ja, jag hade kunnat göra en jävla massa saker annorlunda. Men det ligger fortfarande inte på mig att han var en jävla idiot som våldtog mig. Jag ska kunna lita på att mina nyktra (eller fulla med för den delen), snälla, underbara och fantastiska kompisar inte våldtar mig.

Det du skriver gör faktiskt att jag känner att det var mitt fel som blev våldtagen. Och då ska du veta att jag ALDRIG anser att det är offrets fel. ALDRIG!

Jag är väldigt glad att den sjuksköterska och läkare jag träffade några dagar senare på gyn inte hade samma inställning som du har. De andades inte ett ord om riskbeteende (och det ska gudarna veta att jag har haft) eller riskmedvetenhet.
Vad du känner eller inte känner kan jag ju inte påverka.
Vad kan göra är att lugnt och sakligt påpeka att jag ingenstans fråntar förövaren hans skuld.
Alla är, som jag säger ansvariga för sina handlingar och sina val.

Självklart ska man kunna lita på de människor man umgås med, har affärer tillsammans med, men verkligheten är nu en gång inte alltid så bra.

Det är naturligtvis inte offrets fel, att bli utsatt för ett övergrepp.
Däremot finns förmildrande (ur förövarens sida sett)omständigheter.
Det är ju därför straffen för just våldtäkt varierar som de gör.
 
Vad du känner eller inte känner kan jag ju inte påverka.
Vad kan göra är att lugnt och sakligt påpeka att jag ingenstans fråntar förövaren hans skuld.
Alla är, som jag säger ansvariga för sina handlingar och sina val.

Självklart ska man kunna lita på de människor man umgås med, har affärer tillsammans med, men verkligheten är nu en gång inte alltid så bra.

Det är naturligtvis inte offrets fel, att bli utsatt för ett övergrepp.
Däremot finns förmildrande (ur förövarens sida sett)omständigheter.
Det är ju därför straffen för just våldtäkt varierar som de gör.
Hur skulle du känna om någon dig närstående blev drabbad? Skulle du resonera på samma sätt? Eller om du själv blev våldtagen?
 
Jag skulle naturligtvis reagera mänskligt. och det är ju därför inte familjemedlemmar eller andra med förbindelser får döma. Samhället anser, och det med rätta att man i de fall inte längre kan hantera det hela objektivt.
Och min åsikt är utifrån ett objektivt perspektiv.
Jag frågade inte efter ett objektivt perspektiv. Jag frågade hur du skulle känna.
 
Det är naturligtvis inte offrets fel, att bli utsatt för ett övergrepp.
Däremot finns förmildrande (ur förövarens sida sett)omständigheter.
Det är ju därför straffen för just våldtäkt varierar som de gör.

Läser jag i doktrinen och i lagkommentarerna till 6:1 BrB så hittar jag inget stöd för att våldtäktsoffrets beteende i sig skulle kunna vara en omständighet som ger lindrigare straff utan det handlar om andra omständigheter (t.ex. kan ett samlag som påbörjas med en sovande person som vaknar och samlaget då direkt avbryts bedömas som att vara av mindre allvarlig art).

Förmildrande omständigheter i bedömningen av själva straffvärdet (29:5 BrB) har inte heller med offrets beteende att göra (29:3 p 1 BrB är nog inte tillämplig då det snarare handlar om provokation som föregår misshandel och liknande brott, i vilket fall som tror jag nog aldrig man kan sänka straffvärdet för en våldtäkt med hänvisning till att offret betett sig uppenbart kränkande). Förvisso är uppräkningen i 29:3 BrB inte uttömmande men då den bestämmelsen (tillsammans med 29:2) preciserar vad som sägs i 29:1 BrB tror jag inte man kan få in offrets beteende där alls, faktiskt.

Inte heller billighetsskälen som kan lindra påföljden handlar på något sätt om offrets beteende, om det inte varit så att gärningsmannen blivit allvarligt skadad under gärningen för då kan kanske 29:5 p 1 BrB komma i spel. Dock har ju det ingenting med offrets beteende innan gärningen att göra.

Så jag skulle säga att straffen för våldtäkt varierar på grund av helt andra omständigheter än offrets beteende. Kan du hitta något prejudikat som rör våldtäkt begången efter 2010 (i och med att vi hade en straffmätningsreform då) som klargör rättsläget i frågan vore det förstås av stort intresse, jag har dock inte lyckats hitta något sådant.
 
@landsbygdsbo ser du verkligen inte vad du skriver när du skriver om förmildrande omständigheter för gärningsmannen? Du lägger ju verkligen allt ansvar på offret. om inte bumpo gått med sin vän hem hade det åkeri hänt alltså friar vi vännen. Hon skulle ju självklart inte litat på sin vän.
 
Läser jag i doktrinen och i lagkommentarerna till 6:1 BrB så hittar jag inget stöd för att våldtäktsoffrets beteende i sig skulle kunna vara en omständighet som ger lindrigare straff utan det handlar om andra omständigheter (t.ex. kan ett samlag som påbörjas med en sovande person som vaknar och samlaget då direkt avbryts bedömas som att vara av mindre allvarlig art).

Förmildrande omständigheter i bedömningen av själva straffvärdet (29:5 BrB) har inte heller med offrets beteende att göra (29:3 p 1 BrB är nog inte tillämplig då det snarare handlar om provokation som föregår misshandel och liknande brott, i vilket fall som tror jag nog aldrig man kan sänka straffvärdet för en våldtäkt med hänvisning till att offret betett sig uppenbart kränkande). Förvisso är uppräkningen i 29:3 BrB inte uttömmande men då den bestämmelsen (tillsammans med 29:2) preciserar vad som sägs i 29:1 BrB tror jag inte man kan få in offrets beteende där alls, faktiskt.

Inte heller billighetsskälen som kan lindra påföljden handlar på något sätt om offrets beteende, om det inte varit så att gärningsmannen blivit allvarligt skadad under gärningen för då kan kanske 29:5 p 1 BrB komma i spel. Dock har ju det ingenting med offrets beteende innan gärningen att göra.

Så jag skulle säga att straffen för våldtäkt varierar på grund av helt andra omständigheter än offrets beteende. Kan du hitta något prejudikat som rör våldtäkt begången efter 2010 (i och med att vi hade en straffmätningsreform då) som klargör rättsläget i frågan vore det förstås av stort intresse, jag har dock inte lyckats hitta något sådant.

Läser jag i doktrinen och i lagkommentarerna till 6:1 BrB så hittar jag inget stöd för att våldtäktsoffrets beteende i sig skulle kunna vara en omständighet som ger lindrigare straff utan det handlar om andra omständigheter (t.ex. kan ett samlag som påbörjas med en sovande person som vaknar och samlaget då direkt avbryts bedömas som att vara av mindre allvarlig art).
Du beskrev just saker som från förövarens sida av saken kan utgöra förmildrande omständigheter.
Mängden aggressivitet, hot, offrets utsatthet är väl också saker som påverkar.

Men det ändrar ju inte det faktumet att en individ vid ett visst givet tillfälle tar ett beslut som får svåra följder för individen och andra individer och då är vi tillbaka till att man alltid är ansvarig för de beslut man tar.

Förmildrande omständigheter i bedömningen av själva straffvärdet (29:5 BrB) har inte heller med offrets beteende att göra (29:3 p 1 BrB är nog inte tillämplig då det snarare handlar om provokation som föregår misshandel och liknande brott, i vilket fall som tror jag nog aldrig man kan sänka straffvärdet för en våldtäkt med hänvisning till att offret betett sig uppenbart kränkande). Förvisso är uppräkningen i 29:3 BrB inte uttömmande men då den bestämmelsen (tillsammans med 29:2) preciserar vad som sägs i 29:1 BrB tror jag inte man kan få in offrets beteende där alls, faktiskt.

Inte heller billighetsskälen som kan lindra påföljden handlar på något sätt om offrets beteende, om det inte varit så att gärningsmannen blivit allvarligt skadad under gärningen för då kan kanske 29:5 p 1 BrB komma i spel. Dock har ju det ingenting med offrets beteende innan gärningen att göra.

Så jag skulle säga att straffen för våldtäkt varierar på grund av helt andra omständigheter än offrets beteende. Kan du hitta något prejudikat som rör våldtäkt begången efter 2010 (i och med att vi hade en straffmätningsreform då) som klargör rättsläget i frågan vore det förstås av stort intresse, jag har dock inte lyckats hitta något sådant.
 
Jag har läst. Det jag undrar är hur du skulle känna. Mänskligt - vad är det för dig?
Frustrerad, förbannad, kränkt är det första jag kommer att tänka på.
Därefter så handlar det väl om hur man som person klarar av att tackla det hela.

Sedan hänger det väl även på om man har ett starkt socialt nätverk.
Det finns ju en hel del litteratur i ämnet, speciellt på tyska eftersom man där väl har den största erfarenheten av ljust våldtäkter i Västeuropa.
Det föddes väl ca 1/4 miljon barn efter våldtäkter 1946.
Så betydligt fler kvinnor blev väl våldtagna.
 
@landsbygdsbo ser du verkligen inte vad du skriver när du skriver om förmildrande omständigheter för gärningsmannen? Du lägger ju verkligen allt ansvar på offret. om inte bumpo gått med sin vän hem hade det åkeri hänt alltså friar vi vännen. Hon skulle ju självklart inte litat på sin vän.
Suck, skulle jag i stället skriva förmildrande omständigheter för offret?
En domstol ska försöka ta reda på vad som hänt, hur båda parterna ser på händelsen och därefter komma fram till ett beslut.¨Förmildrande omständigheter kan fria eller sänka straffsatsen alltså är det försvarande sida som kan tillgodogöra sig dessa, knappast åklagarens sida.
 
Men det ändrar ju inte det faktumet att en individ vid ett visst givet tillfälle tar ett beslut som får svåra följder för individen och andra individer och då är vi tillbaka till att man alltid är ansvarig för de beslut man tar.

Man är ansvarig för sina beslut, ja, det säger nog ingen emot. Om jag tar beslutet att skrika rasistiska förolämpningar och kasta sten på en person och personen ger sig på och misshandlar mig kommer det få effekt när det ska avgöras hur den personen ska bestraffas, för i vissa avseenden så har offrets beteende innan den ifrågavarande gärningen relevans - ur ett straffrättsligt perspektiv.

När det gäller sexualbrott så ska inte det beteende som föregår gärningen ha någon sådan betydelse för bedömning av kränkningar av det skyddsintresse som sexualbrottslagstiftningen ska skydda. Sexualbrott kan inte, helt eller delvis, rättfärdigas med föregående provokation eller andra omständigheter (må vara ord, handling, klädsel eller fylla). Det skulle möjligen vara om person A inledde det hela med att mot B:s vilja tryckte upp en sexleksak i dennes anal och person B mot person A:s vilja ger igen med ett vaginalt samlag, har dock inget minne av att något sådant någonsin prövats i domstol.
 
Skulle du vara rädd, tror du?

Tack för svar!
Vilken urbota dum fråga!
Rädsla är en mänsklig känsla som uppkommer under hot eller när man utsätts för våld
Och vad skrev jag? Jo att jag skulle reagera mänskligt....
Jag har blivit rånad under knivhot, tro faan att man var rädd.
Sedan var det tur att jag inte hade ngt vapen i bilen, för då hade förmodligen saker hänt som kostat mig både licens o frihet.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp